Educational Settings of Latin America as a Learning Opportunity for the University of Valencia Students

Authors

  • Sonia Ortega Gaite Universidad de Valladolid. España Author
  • María Jesús Perales Montolio Universidad de Valencia. España Author
  • Joan María Senent Sánchez Universidad de Valencia. España Author

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.2014.012.016.008

Keywords:

Latin America, University of Valencia, international mobility program, cooperative education of development

Abstract

Latin America has a social wealth, cultural and educational diversity, and that is why this geographic region is presented as a privileged setting for learning and human development of all kind of educators, especially for social workers. Hence, different Spanish universities have signed cooperation agreements with Latin American universities and established partnerships with local organizations for students from both sides of the Atlantic to do internships. This article focuses on the specific program of International Mobility of the Faculty of Philosophy and Educational Sciences of the University of Valencia (Facultat de Filosofía i Ciències de l’Educació de la Universitat de Vàlencia). Therefore, this program is describing its operation, operating principles, objectives and achievements, which are the areas where it develops and depending the pedagogic potential and social transformation that the program contains. This study is a step of a broader research for which has been taken as a source for studying the reports submitted by students who have gone through the program, the testimony of the same ones and a questionnaire developed specifically for this task.

References

Aldana, C. (2001). Pedagogía general critica. Guatemala: Serviprensa Centroamericana.

Aranguren, J. L. (1983). Propuestas morales. Madrid: Técnos.

Beristain, C. M. (1997). Viaje a la memoria. Por los caminos de la milpa. Barcelona: Lallevir.

Byram, M. Nichols, A, Stevens, D. (2001). Developing Intercultural Competence in Practice. Clevedon: Multilingual Matters.

Carbonell, J., Carrillo, I. (2007). Formación y cooperación. Una experiencia de prácticas de educación en Centroamérica. Barcelona: Octaedro.

CRUE. (2005). Código de conducta de las Universidades en materia de cooperación al desarrollo. Recuperado de www.crue.org/areainternacional/Cooperacion.

CRUE. (2000). Estrategia de cooperación universitaria al desarrollo. Recuperado de www.crue.org/areainternacional/Cooperacion.

Gandía, F. (2011). (Con)Vivir en Salta es... En Martínez Usarralde, M. J. (Ed.), Sentipensar el Sur: cooperación al desarrollo y educación (pp. 83-86). Valencia: Publicaciones de la Universitat de València.

García Roca, X. (2011). Ética del Cooperante. En Martínez Usarralde, M. J. (Ed.), Sentipensar el Sur: cooperación al desarrollo y educación (pp. 91-99). Valencia: Publicaciones de la Universitat de València.

Martínez, M. (2006). Formación para la ciudadanía y educación superior. Revista Iberoamericana de Educación, 42, pp. 85-102.

Martínez Usarralde, M. J. (Ed.). (2011). Sentipensar el Sur: cooperación al desarrollo y educación. Valencia: Publicaciones de la Universitat de València.

Mayor Zaragoza, F. (2011): Prólogo. En Martínez Usarralde, M. J. (Ed.), Sentipensar el Sur: cooperación al desarrollo y educación (pp. 13-17). Valencia: Publicaciones de la Universitat de València.

Ortega Gaite, S. (2013). Cooperación, desarrollo y educación en América Latina: caso de Esmeraldas (Ecuador). En Hernández Huerta, J. L. (Coord.), En torno a la Educación Social. Estudios, reflexiones y experiencias (pp. 46-54). Salamanca: Hergar Ediciones Antema. Disponible en: http://www.fahrenhouse.com/archivos/En%20torno%20a%20la%20Educación%20Social.%20Estudios%2c%20reflexiones%20y%20experiencias.pdf

Rovira, B. (2006). Áfricas. Cosas que no pasan tan lejos. Barcelona: RBA.

Senent Sánchez, J. M. (2012). Escritos de cooperación y movilidad. València: Universitat de València.

Skutnabb-kangas, T., García, O. (1995). Multilingualism for all. General principles. In Skutnabb-Kangas, T. (Ed.), Multilingualism for all. European Studies on Multilingualism 4 (pp. 231-256). Lisse, Holland: Swets & Zeitlinger B.V. Publishers.

Torres, A. (2007). La educación popular. Trayectoria y actualidad. Bogotá: El Búho.

Verde Peleato, I. (2012). La competencia comunicativa intercultural base para el éxito de los programas de movilidad y cooperación internacional. En Senent, J. M. (Coord.), Escritos de cooperación y movilidad (pp. 143-162). València: Universitat de València.

Zahelli, S. et al. (2012). Desigualdad y diversidad en América Latina: hacia un análisis tipológico comparado. OEI: Libros Digitales

Published

2014-01-01

How to Cite

Educational Settings of Latin America as a Learning Opportunity for the University of Valencia Students. (2014). Foro De Educación, 12(16), 191-208. https://doi.org/10.14516/fde.2014.012.016.008

Similar Articles

141-150 of 359

You may also start an advanced similarity search for this article.