e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
The education in orchestral studies at music conservatories is not sufficient to fulfill the requirements of a professional orchestra. Eager to find a solution to this problem, orchestras in Germany have founded academies, where music students are taught and instructed to perfect their orchestral practice according to the orchestra’s own method. There is a highly innovative project, the product of a collaboration between the Gewandhaus Orchestra Leipzig and the Leipzig Conservatory of Music. This postgraduate course, where students are educated by both institutions, follows the model of orchestral academies. The article aims to show the importance of this new educational project evaluating its feasibility as a potential resource to the music education in Spain.
Álvarez, C. (2008). Las salidas profesionales de un/una violinista. Resonancias, (4), 62-68.
AMPOS (2014). Listado de orquestas. Asociación de Músicos Profesionales de Orquestas Sinfónicas. Recuperado de http://www.ampos.es/index.php/orquestas/listado-orquestas.html
Barrenechea, M. G., & Gil, C.P. (2008).La formación de intérpretes profesionales en los conservatorios en el marco de la reforma educativa: Madrid como paradigma. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
Berliner Philharmoniker (2014). Orchester-Akademie e.V. Berliner-philharmoniker.de. Recuperado de http://www.berliner-philharmoniker.de/akademie/
Blaskewitz, E. (2013, 13 de Mayo). Selbstwertgefühl unter dem Vergrößerungsglas. Neue Musikzeitung.
Brown, C. (2003). Mendelssohn, a portrait. New Haven: Yale University Press
Elwart. A (1860). Histoire de la Societe des Concerts du Conservatoire Imperial de musique. Paris: S. Castel.
Etscheit, G. (2001, 5 de Abril). Stress hinterm Paravent. Die Zeit.
Europa Press (2014, 3 de Marzo). La Orquesta y Coro Nacionales de España crea una academia para jóvenes músicos con la colaboración de la Fundación BBVA. Europapress.es. Recuperado de http://www.europapress.es/cultura/noticia-orquesta-coro-nacionales-espana-crea-academia-jovenes-musicos-colaboracion-fundacion-bbva-20140303133218.html
Fernández-Menéndez, M. (2011). Estudio de caso: La biblioteca del Conservatorio Superior de Música del Principado de Asturias. (Trabajo fin de grado). León: Universidad de León.
Forner, J. (1981). Die Gewandhauskonzerte Leipzig 1791-1981. Leipzig: VEB Deutscher Verlag für Musik..
Gewandhaus (2014). Ehemalige Mitglieder. Gewandhaus.de. Recuperado de http://www.gewandhaus.de/orchester/mendelssohn-orchesterakademie/ehemalige-mitglieder/
Gembris, H., & Heye. A. (2012). Älter werden im Orchester. Universität Padeborn.
Hiller, Ferdinand (1874). Mendelssohn. Letters and Recollections. London: Macmillan.
Holoman, D. K. (2004). The Société des concerts du conservatoire, 1828-1967. California: University of California Press.
Jung, H. R., & Böhm, C. (2006). Das Gewandhaus-Orchester: Seine Mitglieder und seine Geschichte seit 1743. Leipzig: Faber & Faber.
Kestner-Boche, R. (1993). Zum profil der Streicher-Ausbildung an der Leipziger Musikhochschule seit 1843. En Forner, J. (Ed.), 150 Jahre Musikhochschule 1843-1993. Leipzig: Verlag Kunst und Touristik Leipzig.
Koch, M. (2006).Qualitätsverbesserung an Musikhochschulen. Wiesbaden: Deutscher Universitätsverlag.
Krakenberger, J. (2007). ¿Qué pasa con la formación de violinistas y violas en España?. Sinfonía Virtual, (2). Recuperado de http://www.sinfoniavirtual.com/revista/002/que_pasa_formacion_violinistas_y_violas_espana.php
Leipziger Gewandhaus gründet Orchesterakademie. (2004, 8 de marzo) Schwäbische.de. Recuperado de http://www.schwaebische.de/home_artikel,-Leipziger-Gewandhaus-gruendet-Orchesterakademie-_arid,1068269.html
Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 106, de 4 de mayo de 2006.
Mertes, G. (2010). Orchester, Rundfunkensembles und Opernchöre. Bonn: Deutsches Musikinformationszentrum.
Milligan, T. B. (1983). The Concerto and London’s Musical Culture in the Late Eighteenth Century. Ann Arbor: UMI Research.
Musikinformationszentrum (2014). Statistiken. Bonn: Deutsches Musikinformationszentrum. Recuperado de http://www.miz.org/statistiken.html
Musikrat unterstützt Arbeit der Klangkörper und mahnt Verantwortung der Rundfunkräte an. (2013, 23 de abril). Neue Musikzeitung. Recuperado de http://www.nmz.de/kiz/nachrichten/musikrat-unterstuetzt-arbeit-der-klangkoerper-und-mahnt-verantwortung-der-rundfunkra
Nimczik, O. (2011). Ausbildung für Musikberufe. Bonn: Deutsches Musikinformationszentrum.
Pegelhoff, R. (2009). Ein (noch) unerkanntes Spannungsfeld?. Das Orchester, (4), 25.
Richter, A. (2004). Aus Leipzigs musikalischer Glanzzeit. Erinnerungen eines Musikers. Leipzig: Lehmstedt Verlag.
Sarmiento, P. (2013). El futuro de nuestras orquestas. Scherzo, (291), 92.
Schubert-Riese, B. (2003). Viele Pulte bleiben frei. Das Orchester, (6), 10.
Springer, A. (2013, 24 de Febrero). Fördern und Fordern. Die Welt (8), 13.
Wasserloos, Y. (2004) Das Leipziger Konservatorium der Musik im 19. Jahrhundert: Olms Verlag.
You may also start an advanced similarity search for this article.
e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 3.0 España.