Women Educators in the Primorriverist Dictatorship: New Approaches and Sources for Research

Authors

  • Mª del Carmen Agulló Díaz Universidad de València. España Author
  • Victoria Robles Sanjuán Universidad de Granada, España. Author

DOI:

https://doi.org/10.14201/fde.1340

Keywords:

educadoras, dictadura Primo de Rivera, historia de las mujeres, egodocumentos, represión, educación física

Abstract

The aim of this research is to analyse the relationship between female educators and Primo de Rivera’s dictatorship, focusing the framework of study on the complexity of this period and the multiple professional and personal experiences they lived through. For this purpose, we have made use of sources that have enabled us to learn about the scope of the sanctions against them, their reactions, their pacts with the regime and the approach to their subjectivities. Taking feminist theory and historiography on the period as a starting point, we have analysed the sources and interpreted, on the basis of concepts such as dictatorship, gender, class and professional category, the circumstances of female educators. The historical sources used are: Official Bulletin of the Ministry of Public Instruction and Fine Arts (1923-1930); periodical press; educational legislation; monographs; appeals drawn up by female teachers; letters and missives written by female educators. The sample is made up of teachers, normalistas, headmistresses and inspectors sanctioned from 1923 to 1930 in a total of 1,167 records. In conclusion, we argue that the complexity of the study of the link between female teachers and the primorriverista dictatorship requires new analyses of their gender relations, the pacts and clashes they expressed during this period, since it was a non-homogeneous regime that generated a multiplicity of professional and personal experiences. This historical approach has demanded sources that have allowed us to delve into the subjectivity of these educators, and the use of egodocuments has facilitated an approach not only to the public sphere of their actions, but also to the private sphere, highlighting their subjectivity and their views of the dictatorship.

References

Agulló Díaz, Mª del Carmen. (2010). La voz y la palabra de los ‘tesoros vivos’: fuentes orales y recuperación del patrimonio histórico-educativo inmaterial, Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación, 28(2) pp. 157-178.

Agulló Díaz, Mª del Carmen. (2023). El exilio interior de Leonor Serrano, Josefa Herrera y Ángela Sempere, tres inspectoras sancionadas en la Dictadura primorriverista, Historia y Memoria de la Educación, 17, pp. 63-98.

Aresti, Nerea y Martykánova, Darina. (2017). Masculinidades, nación y civilización en la España contemporánea. Introducción, Cuadernos de Historia Contemporánea, 39.

Bezanilla Rebollo, Carla. (2022). La «raza campesina»: mujer y ruralidad en los proyectos regeneracionistas durante el régimen primorriverista. In Ortega López, Teresa Mª (ed.), Mujeres, género y nación en la Dictadura de Miguel Primo de Rivera (pp. 89-121.). Madrid: Silez ediciones.

Bonnín i Socias, Catalina. (2002). Les cartes d’Aurora Bertrana a Anna Murià i Agustí Bartra, Llengua & Literatura, 13, pp. 327-339.

Caballé, Anna (2013). El feminismo en España. La lenta conquista de un derecho. Madrid: Cátedra.

Cadenas Campo, Cándida. (1925). Educación Física Femenina, Revista de Pedagogía, 42, pp. 254-255.

Cadenas Campo, Cándida. (1928). Conferencia en el cursillo de información que sobre Educación Física Femenina que para maestras nacionales de 1ª enseñanza organizó del 23 al 28 de Mayo de 1927 en Zamora. Zamora: Imp. de Manuel Espías.

Champourcin, Ernestina de; y Conde, Carmen. (2007). Epistolario (1927-1995), Ed. Castalia, Edición de Rosa Fernández Urtasun.

Flecha García, Consuelo. (2018). La inspección de primera enseñanza en la España del primer tercio del siglo XX: modelos, contextos y protagonistas, Historia Caribe, XIII-33. pp.179-217.

Hidalgo Álvarez, Roque; Morente Muñoz, Carmen y Pérez Serrano, Julio (2020) Granada durante la dictadura de Primo de Rivera (1923-1930). Los retos de la modernización autoritaria, Granada: Comares.

López Martín, Ramón. (1987). La Inspección de Enseñanza Primaria en la Dictadura de Primo de Rivera» Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria, 6, pp. 311-324.

_ (1994) Ideología y educación en la Dictadura de Primo de Rivera (I) Escuelas y maestros, València: Universitat de València.

López Pérez, Oresta. (2019). Cartas Sororales entre dos mujeres intelectuales: Palma Guillén y Gabriela Mistral. Revista de Educação Pública 28(67), enero-abril, Cuiabá, pp. 151-168.

Marín Eced, Teresa. (1990). La renovación pedagógica en España (1907-1936). Madrid: CSIC.

Mestre Sanchis, Antonio. (2000). La carta, fuente de conocimiento histórico. Revista de Historia Moderna Na 18, pp. 13-26.

Miranda, Carolina. (2016). Las cartas privadas de Wanda Morla Lynch: entre género discursivo y fuente documental. Logos: Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura 26(2), pp. 148-162.

Nash, Mary. (2014). Los feminismos históricos: revisiones y debates. In Cenarro, Ángela., y Illion, Régine. (coords.), Feminismos: contribuciones desde la historia, (pp.27-50).

Nelken, Margarita. (1975). La condición social de la mujer en España. Madrid: CVS.

Ortega López, Teresa María. (2022). Haciendo a la mujer española. Antifeminismo y antifeministas en la cultura y la política de los años veinte. In Ortega López, Teresa Mª (ed.). Mujeres, género y nación en la Dictadura de Miguel Primo de Rivera, (pp.123-153). Madrid: Silez ediciones.

Ortiz Bergia, María José. (2019). Cartas públicas: Claves metodológicas y usos históricos posibles. Protohistoria, año XXII, n. 3.

Palacio Lis, Irene. (2003). Mujeres ignorantes, madres culpables: adoctrinamiento y divulgación materno-infantil en la primera mitad del siglo XX. València: Universidad de València.

Pasquare, Andrea. (2013). Redes epistolares e ideario americanista a comienzos del siglo XX. Escritores latinoamericanos en la correspondencia de Unamuno. VIIas Jornadas de Historia de las Izquierdas, La correspondencia en la historia política e intelectual latinoamericana, CeDInCI / UNSAM, Buenos Aires, p. 223.

Plummer, Ken. (2000). Documents of Life 2: An Invitation to A Critical Humanism, Sage Publications.

Quiroga Fernández de Soto, Alejandro. (2022). Caudillo Nacional. Propaganda, culto al líder y masculinidades en la dictadura de Primo de Rivera. Segle XX. Revista catalana d’història, 15, pp.20-39.

Ravina, Aurora. (2009). Archivos revisitados: la correspondencia epistolar como fuente para la historia social, Segundas Jornadas Nacionales de Historia Social, 13, 14 y 15 de mayo de 2009, La Falda, Córdoba.

Ripoll, Mª Teresa. (2013). La correspondencia epistolar, fuente histórica excepcional. Reseña de Cartas de una cartagenera. Josefa Gordon de Jove 1845-1849. Patricia Aristizabal, editora y estudio preliminar. Colección Bicentenario, Universidad Industrial de Santander, Bucaramanga, 2012, 277 pp., Economía & Región, 7(1), pp. 239-243.

Robles Sanjuán, Victoria. (2022). Represión y exilio interior de las educadoras en la Dictadura de Primo de Rivera. In Ortega López, Teresa Mª. (ed.). Mujeres, género y nación en la Dictadura de Miguel Primo de Rivera. (pp.155-182). Madrid: Silez ediciones.

Sanz Hernández, Alexia. (2005). El método biográfico en investigación social: potencialidades y limitaciones de las fuentes orales y los documentos personales, Asclepio, 52(1).

Vázquez Ramil, Raquel. (2012). Mujeres y educación en la España contemporánea. La Institución Libre de Enseñanza y la Residencia de Señoritas de Madrid, p.409.

Vázquez Ramil, Raquel y Porto Ucha, Ángel Serafín. (2018). Desde el castillo interior: cartas de María de Maeztu a María Martos de Baeza. Revista Historia de la educación, 37, pp. 417-443.

Vila Tejero, Mª Dolores; Sánchez Santiago, Tomás. (2018). Delhy Tejero. Los Cuadernines (Diarios 1936-1968). León: Eolas Ediciones.

Viñao, Antonio. (2007). Reformas e innovaciones educativas (España 1907-1939). En el centenario de la JAE, Revista de Educación, número extraordinario.

Published

2024-01-01

How to Cite

Women Educators in the Primorriverist Dictatorship: New Approaches and Sources for Research. (2024). Foro De Educación, 22(1), 103-124. https://doi.org/10.14201/fde.1340

Similar Articles

1-10 of 370

You may also start an advanced similarity search for this article.