e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
Women’s education is one of the areas that has received most attention from historical-educational research at a global level and, particularly, in Spain. Its relevance has been constant since its establishment —in the sixties of the last century— being a priority and particularly fruitful area of study at present. This study aims to vindicate the trajectory of this discipline and its projection in higher education. To this end, a series of arguments are set out which demonstrate its necessity in our context; the educational historiography with a gender focus carried out in recent years in the Spanish context is reviewed; and, finally, its validity in the current study plans in the state’s public universities is analyzed. The methodology used was based, on the one hand, on a bibliographical review of gender studies applied to the History of Education, as well as an analysis of the teaching guides of Spanish public universities. The results reveal that the Herstory of Education has had a great impact on the field of research in Spain, judging by the historiographical production, although there is no evidence of a direct correspondence in university teaching. In conclusion, we are still far from fulfilling one of the objectives demanded by international agendas, which necessarily invites us to rethink this discipline in the future curricula of educators required by the democratic societies of the twenty-first century.
Acker, J. (1990). Hierarchies, jobs, bodies: a theory of gendered organizations. Gender and Society, 4 (2), pp. 139-158.
Aguado, A. M. (2013). La República de las ciudadanas: libertad, ciudadanía femenina y educación durante la Segunda República. In Espigado, M. G., Gómez, J., Pascua, M. J., Sánchez, J. L. y Vázquez, C. (Eds.), La Constitución de Cádiz: Genealogía y desarrollo del sistema educativo liberal (pp. 577-588). Cádiz: Universidad de Cádiz.
Amorós, C. (2000). Tiempo de feminismo. Sobre feminismo, proyecto ilustrado y postmodernidad. Valencia: Ediciones Cátedra.
Anguita, R. (2011). El reto de la formación del profesorado para la igualdad. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 14(1), pp. 43-51.
Ballarín, P. (1994). La educación contemporánea de las mujeres. En J. L. Guereña, J. Ruiz Berrio y A. Tiana Ferrer (Eds.), Historia de la Educación en la España contemporánea. Diez años de investigación (pp. 173-190). Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
Ballarín, P. (2000). Género y discriminación curricular en la España decimonónica. In Ruiz Berrio, J. (Ed.), La cultura escolar de Europa. Tendencias históricas emergentes (pp. 79-103). Madrid: Biblioteca Nueva.
Ballarín, P. (2009). Importancia de la inclusión de la historia de la educación de las mujeres en los planes de estudio universitarios. In Historia de la Educación de las Mujeres. Cuadernos de Historia de la Educación, 5 (pp. 33-44). Murcia: Sociedad Española de Historia de Historia de la Educación.
Ballarín, P. (2015). Los códigos de género en la universidad. Revista Iberoamericana de Educación, 68, pp. 19-38.
Benso, C. y González, T. (2007). Bibliografía sobre historia de la educación de las mujeres en España. Historia de la Educación, 26, pp. 483-517.
Bernath, E. (2016). Women, education and the material body politic in Mary Wollstonecraft’s Vindications. Forum on Public Policy: A Journal of the Oxford Round Table, 1.
Cabaleiro, J. (2006-2007). Pensament i pràctiques de les dones sobre l’educació femenina: un recorregut a través del temps. Educació i Història, 9-10, pp. 50-69.
Canales, A. F., Álvarez, Y. y Tacoronte, M. J. (2017). La Historia de la Educación tras Bolonia: ¿hacia la extinción? Revista Española de Educación Comparada, 29(enero-junio), pp. 240-261.
Claramunt, R. M. y Claramunt, T. (2012). Mujeres en ciencia y tecnología. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Costa, A. (2022). Mujeres imprescindibles. Educadoras en la vanguardia del siglo XX. Pontevedra: Kalandraka.
Cuesta, J. (2003). Historia de las mujeres en España. Siglo XX. Madrid: Instituto de la Mujer.
Cueva, A. (2015). No sólo como sino con el hombre: la Institución Libre de Enseñanza y la educación de la mujer. Revista de Occidente, 413, 5-19.
D’Olhaberriague, C. (2015). María de Maeztu y su gran misión pedagógica. Revista de Occidente, 413, 29-43.
Delgado, M. A. (2009). Margarita Comas Camps (1892-1972). Científica i pedagoga. Palma: Govern de las Illes Balears.
Fernández de Castro, Mª. M. (1976). Educación y sociedad en Concepción Arenal. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
Flecha, C. (2004). La mujer en la Historia de la Educación. Revista Educación, 6, pp. 21-34.
Flecha, C. (2007). Historia y genealogía en la educación de las mujeres. Revista de Historia de la Educación, 26, pp. 27-37.
Flecha, C. (2011). Por Derecho Propio. Universitarias y Profesionales en España en torno a 1910. Tabanque, 24, pp. 157-174.
Flecha, C. (2018). Una década de publicaciones sobre Historia de las Mujeres (2007-2017). Historia de la Educación, 37, pp. 445-480.
Flecha, C. (2022). Docencia de estudios de las mujeres. Un itinerario de logros y ausencias. Raudem. Revista de Estudios de las Mujeres, 10, pp. 140-160.
Grana, I. (2004). La historia de las mujeres en España: líneas actuales de investigación. Revista de Educación, 334, 131-141.
Grana, I. y Rabazas, T. (2009). Reflexiones en torno al programa de la Historia de la Educación de las mujeres. In Historia de la Educación de las Mujeres. Cuadernos de Historia de la Educación, 5, (pp. 45-60). Murcia: Sociedad Española de Historia de Historia de la Educación.
Gómez-Ferrer, G. (1995). Introducción. Las relaciones de género. Ayer, 17, pp. 13-28.
González, T. (2013). Educación y transformación social: el proyecto educativo para las mujeres en el imaginario anarquista. História da Educação, 17 (39), pp. 213-230.
Goodman, J. (2019). Willystine Goodsell (1870–1962) and John Dewey (1859–1952): history, philosophy and women’s education. History of Education, 48(6), pp. 837-854.
Goodman, J. (2021). Suzanne Karpelès’ Encounters in Indochina and Europe in 1931: Multiple Femininities, Colonial Relations and Educative Sites. In Allender, T. y Spencer, S. (Eds.), ‘Femininity’and the History of Women’s Education: Shifting the Frame (pp. 63-87). Cham: Palgrave MacMillan.
Guichot, V. (2022). La “mujer” del tardofranquismo (1960-1975): el No-Do como instrumento de control de la emancipación femenina. Historia y Memoria de la Educación, 16, pp. 267-30.
López-Cordón, Mª. V. (2005). Condición femenina y razón ilustrada. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.
Mahamud, K. y Martínez, M. J. (2014). Reconstructing the life histories of Spanish primary school teachers: a novel approach for the study of the teaching profession and school culture. History of Education, 43(6), pp. 793–819.
Martin, J. y Goodman, J. (2004). Women and Education, 1800-1980: Educational Reform and Personal Identities. Basingstoke: Palgrave MacMillan.
Morant, I., Ríos R. E. y Valls, R. (2023). El lugar que ocupan las mujeres en la historia. Desplazando los límites de la representación del mundo. Valencia: Universitat de València.
Naciones Unidas (2020). Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/
Narváez, M. V. (2009). De la República al Franquismo: involución en el camino de la igualdad de género. In Moreno Tella, S. y Rodríguez Moreno, J. J. (Coords.), Marginados, disidentes y olvidados en la Historia (pp. 145-154). Cádiz: Universidad de Cádiz.
Nash, M. A. (2008). The Historiography of Education for Girls and Women in the United States. In Reese, W. J. y Rury, J. L. (Eds.), Rethinking the History of American Education (pp. 143-159). Basingstoke: Palgrave MacMillan.
Pérez, E. (2009). Mujeres, bárbaros y homosexuales: notas al margen de la novela griega. In Moreno Tella, S. y Rodríguez Moreno, J. J. (Coords.), Marginados, disidentes y olvidados en la Historia (pp. 27-35). Cádiz: Universidad de Cádiz.
Pérez-Villanueva, I. (1989). María de Maeztu, una mujer en el reformismo educativo español. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Perrot, M. (2008). Mi historia de las mujeres. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Pozo, M. M. del. (2013). Justa Freire o la pasión de educar. Biografía de una maestra atrapada en la historia de España (1896-1965). Barcelona: Octaedro.
Rabazas, T. y Sanz, C. (2021). El patrimonio histórico-educativo y el pensamiento pedagógico de las mujeres. Una experiencia didáctica en el ámbito universitario. In A. Ascenzi, C. Covato, C. y G. Zago (Coords.), Il patrimonio storico-educativo come risorsa per il rinnovamento della didattica scolastica e universitaria: esperienze e prospettive. Macerata: EUM.
Ramos, M. D. (2020). Jaque Mate al olvido. Autobiografías femeninas en tiempos oscuros. In Capel, M. R. (Ed.), Acción y voces de mujer en el espacio público (pp. 83-123). Madrid: Abada.
Rodríguez, J.P. y Vázquez, E. (2014). La educación de la mujer. Medieval, 9(51), 38-45.
Rollán Rollán, M. del S. (2022). Luces místicas sobre la fenomenología de la educación: Santa Teresa de Jesús en Edith Stein. In Albares Albares, R., Hernández Sánchez D., Mora García, J. L., y Hermida del Llano, C. (Eds.), Mujer y filosofía en el mundo iberoamericano (pp. 71-79). Salamanca: Universidad de Salamanca.
Rousmaniere, K. (2023). Insider and Outsider, Community and Conflict: Elizabeth Cecil Wilson’s transnational experiences as a Progressive American woman educator. Historia y Memoria de la Educación, 17, pp. 235-253.
Rubalcaba, C. (1999). Historia de la Educación de las mujeres: Primera aproximación. Revista de Historia, 6, 95-110.
Ruiz-Berdún, M. D. (2013). La primera enseñanza reglada de las matronas en España: el Real Colegio de Cirugía de San Carlos de Madrid. Llull, 36, pp. 387-410.
Ruiz, J. (Coord.). (1994). Educación y marginación social. Homenaje a Concepción Arenal en su centenario. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
Sanz, C. y Rabazas, T. (2020). Ellas también forman parte de la Historia. Mujeres y patrimonio a través de una propuesta didáctica sobre el ensamiento pedagógico en el ámbito universitario. In de la Fuente Ballesteros, R., Munilla Garrido, C. y Martínez Ezquerro, A. (Coords.), Educación, Patrimonio y Creatividad (pp. 99-110). Valladolid: Verdelís.
Sanz, C., Ramos, S. y Rabazas, T. (2023). “La participación del alumnado en la formación humanística en educación”. In Martínez, I. y Sanz, J. (Coords.), Miradas a la participación y al género en las aulas universitarias. Una guía para docentes (pp. 150-165). Madrid: Los Libros de la Catarata.
Seguí, J. J. (2015). La docencia femenina en la Hispania romana: una infundada conjetura. Historia de la Educación, 34, pp. 191-205.
Segura, C. (2006). Veinticinco años de historia de las mujeres en España. Memoria y Civilización, 9, pp. 85-107.
Sharpe, J. (2014). History from Below. In Burke, P. (Ed.), New Perspectives on Historical Writing (pp. 4-41). Cambridge: Polity University Press.
Scott, J. (1993). Historia de las mujeres. In Burke, P. (Ed.), Formas de hacer historia. (pp. 59-88). Madrid: Alianza Editorial.
Toledo Niño, V. E. (2015). Notas del amor perfecto de Santa Teresa aplicadas en la educación. In Pérez Cuenca, I., Abradelo de Usera, M. I. y Cid Vázquez, M. T. (Coords.), Congreso Interuniversitario Santa Teresa de Jesús, maestra de vida (pp. 1207-1219). Ávila: Universidad Católica de Ávila.
Vázquez, R. (2014). La educación de las mujeres en España (1900-1939). La Institución Libre de Enseñanza y la Residencia de Señoritas de Madrid. In Hernández, J. L., Quintano, J., y Ortega, S. (Coords.), Utopía y Educación. Ensayos y Estudios (pp. 131-151). Salamanca: FahrenHouse.
Viejo, M. L. (2017). El pensamiento de Lluis Vives sobre la educación de la mujer cristiana a la luz de la teología católica actual. In Coronel, M. A. (Eds.), Juan Luis Vives: el humanista y su entorno (pp. 377-412). Valencia: Institució Alfons el Magnánim.
Zungu, M., Manqele, N., De Vries, C., Molefe, T. y Hadebe, M. (2014). HERstory: Writing women into South African history. Agenda, 28(1), 7-17.
You may also start an advanced similarity search for this article.
e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 3.0 España.