e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
This article presents a systematic review of Ibero-American academic literature from the last decade (2010-2019) that relates education and democracy in 145 texts. We take as starting point the significance of the notion of democracy, its current crisis and the fundamental role of education to overcome it. The aim of this study is to know and explain the state of the art of the scientific production on this topic and associated key debates through the analysis of 145 articles. For this purpose, we analyse the body of scientific literature considering three criteria: type of study, educative dimension and democracy discourse. Though the analysis we identify ways to enrich the debate. We emphasise the possibility of a more open, deeper and critic understanding of the educative spaces and didactic elements associated to democratic education. This involves problematizing the concept of democracy, allowing us to understand its current crisis and the role played by society beyond school. We emphasise the need to challenge the logic that supports most of the studies, especially those that situate education and educative agents as responsible for the democratic change. Finally, we reflect on methodological and collaborative possibilities that expand our understanding of the relationship between education and democracy within the Ibero-American and global context.
Aguirre García-Carpintero, A., & Schugurensky, D. (2017). La participación como elemento clave en las escuelas democráticas. Reflexão e Ação, 25(2), pp. 46-83. doi: http://dx.doi.org/10.17058/rea.v25i2.9884
Amsler, S. (2015). The Education of Radical Democracy. London: Routledge. ISBN: 9780415702638
Antunes, A. (2016). Democracia, Micropolítica e os Dispositivos de Gestão Educacional Gerencial. Educação & Realidade, 41(2), pp. 453-465.doi: https://doi.org/10.1590/2175-623654948
Aparicio, C. (2016). Percepciones sobre el ejercicio del rol directivo y sus alcances para el aprendizaje de la democracia. Gestión de la educación, 6(1), pp.71-86. doi: http://dx.doi.org/10.15517/rge.v1i1.22721
Banks, S. Hart, A. Pahl, K., & Ward, P. (Eds.) (2019). Co-producing research: a community development approach. Bristol: Policy Press. ISBN: 978-1-14473-4076-8
Batho, G. (1990). The History of the Teaching of Civics and Citizenship in English Schools, Curriculum Journal, 1(1), pp. 91–100. https://doi.org/10.1080/0958517900010110
Belavi, G., & Murillo, F. J. (2016). Educación, democracia y justicia social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 5(1), pp. 13-34. doi: https://doi.org/ 10.15336/riejs2016.5.1
Bello, M. E. (2003). Educación y globalización: los discursos educativos en Iberoamérica. Barcelona: Anthropos. ISBN 10: 847658654X
Bernet, J. T., & Cámara, A. N. (2011). Participación, democracia y formación para la ciudadanía. Los consejos de infancia. Revista de educación, (1), pp. 23-43. Recuperado de http://www.revistaeducacion.educacion.es/re2011/re2011_02.pdf
Bickmore, K., & Parker, C. (2014). Constructive conflict talk in classrooms: Divergent approaches to addressing divergent perspectives. Theory & Research in Social Education, 42, pp. 291–335. doi: https://doi.org/10.1080/00933104.2014.901199
Biesta, G. (2016). Beyond Learning: Democratic Education for a Human Future. London: Routledge. ISBN: 9781594512346
Biesta, G., & Lawy, R. (2006). From teaching citizenship to learning democracy: Overcoming individualism in research, policy and practice. Cambridge Journal of Education, 36(1), pp. 63–79. doi: https://doi.org/10.1080/03057640500490981
Bolívar, A. (2016). Educar democráticamente para una ciudadanía activa. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 5(1), pp. 69-87. doi: https://doi.org/10.5902/2176217113789
Buarque Lins Costa, M. B. (2012). La participación de los consejos escolares para la gestión democática de la escuela pública. Educar, 48(2), pp. 285-298. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=342130839006
Bustos Jiménez, A. (2011). Escuelas rurales y educación democrática. La oportunidad de la participación comunitaria. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 3(14-2), pp. 105-114. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217019031009
Cáceres-Roja, P., Aguirre-Román, J., & Pabón-Mantilla, A. (2019) Sistema nacional de convivencia escolar y democracia agonística una perspectiva para el abordaje del conflicto. Saber, Ciencia y Libertad, 14(1), pp. 261-274. doi: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2019v14n1.5228
Carbajal Padilla, P. (2016). Convivencia democrática en las escuelas. Apuntes para una reconceptualización. Revista Iberoamericana De Evaluación Educativa, 6(2), 13-35. Recuperado de https://revistas.uam.es/riee/article/view/3403
Cária, N. P., & Santos, M. P. (2014). Gestão e democracia na escola - limites e desafios-Management and democracy in school - limits and challenges. Revista de Gestão e Avaliação Educacional, 3(6), pp. 27-41. doi: https://doi.org/10.5902/2176217113789
Carlos, L. C., & Pereira, D. de A. (2018). Formação de professores em uma perspectiva democrática. Roteiro, 43, pp. 155-176. doi: http://dx.doi.org/10.18593/r.v43i0.16475
Caro Arroyo, S. L. (2015). La educación democrática en el contexto de la deliberación y el agonismo político. Cuadernos de Filosofía Latinoamericana, 36(113), pp. 153-179. doi: http://dx.doi.org/10.15332/s0120-8462.2015.0113.07
Carrero Albornoz, W. (2013). La educación en valores como fortalecimiento de la democracia. Revista de Ciencias Sociales, 19(3), pp. 577-587. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4417310.pdf
Carrillo Flores, I (2011). La educación en valores democráticos en los manuales de la asignatura Educación para la Ciudadanía. Revista de educación 1, pp.137-159. doi: https://doi.org/10.4438/1988-592X-0034-8082-RE
Carvalho, C. H. (2012). Escola nova, educação e democracia o projeto Francisco Campos para a escola em Minas Gerais. Acta Scientiarum. Education, 34(2), pp. 187-198. doi: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v34i2.17421
Cassany, D. (2011). Prácticas lectoras democratizadoras. Textos de didáctica de la lengua y la literatura. 58, pp. 29-40. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3715992
Castañeda, M. C., & Fernández, A. S. (2016). Representaciones sociales sobre participación democrática en estudiantes de formación inicial del profesorado a partir de sus experiencias en el movimiento estudiantil. Fronteras, 3(1), pp. 35-53. Recuperado de http://publicacionescienciassociales.ufro.cl/index.php/fronteras/article/view/633/589
Castoriadis, C., & Pedrol, X. (2005). Escritos políticos. Madrid: Los Libros de la Catarata. ISBN: 978-84-8319-246-7
Ceballos-López, N., Susinos-Rada, T., & García-Lastra, M. (2018). Espacios para jugar, para aprender. Espacios para relacionarse. Una experiencia de voz del alumnado en la escuela infantil (0-3 años). Estudios pedagógicos, 44(3), pp. 117-135. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000300117
Chaparro Caso-López, A. A., Caso Niebla, J., Fierro Evans, M. C., & Díaz López, C. (2015). Desarrollo de un instrumento de evaluación basado en indicadores de convivencia escolar democrática inclusiva y pacífica. Perfiles Educativos, 37(149), pp. 20-41. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v37n149/v37n149a2.pdf
Cunningham, F. (2002). Theories of democracy: a critical introduction. New York: Routledge. ISBN: 0-415-22879-4.
da Rosa, S. S. (2019). Políticas regulatórias, subjetividade e os entraves à democracia na escola pública brasileira: Contribuições à pesquisa curricular. Curriculo sem Fronteiras, 19(3), doi: http://dx.doi.org/10.35786/1645-1384.v19.n3.03
Dahl, R. A. (2015). On democracy. New York: Yale university press. ISBN: 9780300254051
Dahl, R. A. (1989). Democracy and its critics. New Haven: Yale University Press. ISBN: 9780300049381
de-Alba-Fernández, N., García-Pérez, F. F., & Santisteban Fernández, A. (Edit.) (2012). Educar para la participación ciudadana en la enseñanza de las Ciencias Sociales. Sevilla: Diada. ISBN: 978-84-96723-29-0
de Azevedo, J. M. L., & de Farias, M. D. S. B. (2018). Democratização da gestão da educação - avanços e perspectivas. Retratos da Escola, 12(24), pp. 495-510. doi: https://doi.org/10.22420/rde.v12i24.908
de Sousa Santos, B. (2018). Construyendo las Epistemologías del Sur. Clacso: Buenos Aires. ISBN: 9789877223644
de Sousa Santos, B. (2009). Una epistemología del sur. Siglo XX1.ISBN:9786070300561
Delgado Granados, P. (2010). Educación, democracia y ciudadanía en el siglo XXI desde el proyecto político educativo de Paulo Freire. Revista Fuentes, (10), pp. 140-153. Recuperado de https://revistas.awpruebas.es/index.php/fuentes/article/view/2592/2420
Delval, J. (2013). La escuela para el siglo XXI. Revista Electrónica Sinéctica, 40, pp. 1-18. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99827467002
Dewey, J. (2011) Democracy and education: An introduction to the philosophy of education. London: Simon & Brown. ISBN: 1936041871
Dunn, J. (1993). Democracy, the Unfinished Journey. Oxford: Oxford University Press ISBN:0198279345
Fávero, A. A., & Ody, L. C. (2014). Falibilismo como perspectiva educacional educacional no cenário das sociedades complexas e plurais. Praxis Educativa, 9(1), pp. 25-41 doi: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.9i1.0002
Fernandez-Ferrer, M, (2017). Democratizando la educación a nivel mundial: ¿ficción o realidad? el papel de los cursos en línea masivos y abiertos. Profesorado-revista de curriculum y formacion de profesorado, 21(2), pp. 445-461. doi: https://doi.org/10.30827/profesorado.v21i2.10344
Fierro Evans, M. C. (2013). Convivencia inclusiva y democrática. Una perspectiva para gestionar la seguridad escolar. Sinéctica, (40), pp. 1-18. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99827467006
Fox, R. (2013). Resisting participation: critiquing participatory research methodologies with young people. Journal of Youth Studies, 16(8), pp. 986-999 doi: https://doi.org/10.1080/13676261.2013.815698
Franciele, P. (2018). Socialismo, liberalismo e educação para a democracia: Honneth e Dewey em discussão. Civitas - Revista de Ciências Sociais, 18(3), pp. 611-629. doi: https://doi.org/10.15448/1984-7289.2018.3.30023
Freedom House (2020). Freedom World 2020: Leaderless struggle for democracy. Recuperado el 10 enero de 2021, de https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2020/leaderless-struggle-democracy
Fukuyama, F. (2012). The End of History and the last man. London: Penguin. ISBN: 024196024X
García Gomez, T. (2018). Trayectorias profesionales comprometidas con la educación democrática. Teoría de la educación, 30(1), pp. 273-295. doi: http://dx.doi.org/10.14201/teoredu301273295
García, G., Navarrete, E., & Samboní, T. (2018). Valores democráticos en escenarios de aprendizaje de las matemáticas: conexiones entre la diversidad y la cultura juvenil. Tecné, Episteme y Didaxis: ted, 43, pp. 207-221. doi: https://doi.org/10.17227/ted.num43-8659
García Portela, L. (2014). María Zambrano: Educación para la democracia. Bajo palabra. Revista de Filosofía, 2(9), pp. 155-163. Recuperado de http://www.bajopalabra.es/numeros-anteriores/epoca-n-ii-n-9-ano-2014/item/download/477_498d295a6c0dd3523dc4fd18e9ce7fbb
Gallarday-Morales, S., Flores-Asencios, A., Padilla-Guzmán, M., López-Novoa, I., & Norabuena-Figueroa, E. (2019). Acción tutorial y el desarrollo de las competencias del ejercicio democrático e intercultural. Revista de psicología educativa, 7(2), pp. 457-478. doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.330
Garriga, M.C., Pappier, V., & Morras, V. (2010). Los jóvenes entre la historia y la política. Primeras aproximaciones a las representaciones de la democracia, los gobiernos militares y la participación política de alumnos de la escuela secundaria. Clío & Asociados. La historia enseñada, 14, pp. 142-151. doi: https://doi.org/10.14409/cya.v1i14.1681
Ginocchio, L., Frisancho, S., & La Rosa, M. I. (2015). Concepciones y creencias docentes sobre la democracia en el colegio. Revista peruana de investigacion educativa, 7, pp. 5-29. Recuperado de https://revistas.siep.org.pe/index.php/RPIE/article/view/48
González Pérez, T. (2010). Mujeres, educación y democracia. Revista de educación, 351, pp. 337-359. Recuperado de http://www.revistaeducacion.educacion.es/re351/re351_14.pdf
Grupo Marcuse. (2019). La libertad en coma: Contra la informatización del mundo (A. Almazán Gómez & S. Cobo Marcos, Trads.; Segunda). Alicante: Ediciones El Salmón. ISBN: 9788494764790
Guanipa-Ramírez, L., Albites-Sanabria, J., Aldana-Zavala, J., & Colina-Ysea, F. (2019). Educación para la ciudadanía y la democracia: el equilibrio del poder. Iustitia Socialis, 4(6), pp. 71-89. doi: http://dx.doi.org/10.35381/racji.v4i6.290
Guichot Reina, V. (2013). Participación, ciudadanía activa y educación. Teoría de la Educación, 25(2), pp. 25-47. doi: https://doi.org/10.14201/11572
Gutmann, A. (1999). Democratic education. Chichester: Princeton University Press. ISBN: 0691009163
Hernández Merayo, E. (2011). El compromiso cívico y político de los jóvenes y el rol de las nuevas tecnologías en educación: modelos de e-democracia. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 71(25,2), pp. 101-124. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27422047006
Hesse, D. (2009). Controversy in the Classroom: The Democratic Power of Discussion. London: Routledge. ISBN 9780415962292
IDEA Internacional (2019). El estado de la democracia en el mundo y en las Américas 2019. Confrontar los Desafíos, Revivir la Promesa. Recuperado el 11 de octubre de 2020, de https://www.idea.int/publications/catalogue/summary-global-state-of-democracy-2019?lang=es
Kröyer, O. N., Reyes, M. M., & Aguayo, J. G. (2013). Principios orientadores de la convivencia en el aula una estrategia de reflexión colectiva. Educação e Pesquisa, 39(2), pp. 367-385. doi: https://doi.org/10.1590/S1517-97022013000200006
Laclau, E. (2005). On Populist Reason. London: Verso. ISBN: 1844671860
Lim, L. (2011). Beyond logic and argument analysis: Critical thinking, everyday problems and democratic deliberation in Cambridge International Examinations’ Thinking Skills curriculum. Journal of Curriculum Studies, 43, pp. 783–807. doi: https://doi.org/10.1080/00220272.2011.590231
Lim, L. (2015). Critical thinking, social education and the curriculum: Foregrounding a social and relational epistemology. The Curriculum Journal, 26(1), pp. 4–23. doi: https://doi.org/10.1080/09585176.2014.975733
López-Gómez, C. (2011). Educación para la democracia y la deliberación: Una relectura en clave aristotélica. Pensamiento y Cultura, 14(1), pp. 35-48. Recuperado el 28 de febrero de 2020 de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=70121403003
Luzón Trujillo, A., & González Faraco, J. C. (2019). Reactivar la democracia, un desafío ético y educativo: reflexiones urgentes a partir de la obra de John Dewey. Arbor, 195(792), a512. doi: https://doi.org/10.3989/arbor.2019.792n2013
Marcon, T. (2015). Educação e democracia: formação política para a convivência em uma sociedade plural. Roteiro, 40(2), pp. 377-394. doi: https://doi.org/10.18593/r.v40i2.6548
Marqués, L. R. (2012). A formação de uma cultura democrática na gestão da escola pública - analisando o discurso dos conselheiros escolares. Educação & Sociedade, 33(121), pp. 1175-1194. doi: https://doi.org/10.1590/S0101-73302012000400014
Martínez Rodríguez, J. B. (2011). Participación política, democracia digital y e-ciudadanía para el protagonismo de adolescentes y jóvenes. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 37(14-2), pp. 19-33. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217019031002
Medina Santana, J. (2015). Educación democrática y política educativa. El sistema educativo a debate. Cuestiones pedagógicas, 24, pp. 103-116. Recuperado de https://revistascientificas.us.es/index.php/Cuestiones-Pedagogicas/article/view/9710
Moliner García, O., Traver, J. A., Ruiz Bernardo, M. P., & Segarra, T. (2016). Estrategias que inciden en los procesos de democratización de la escuela. Una aproximación teórica. Revista electronica de investigacion educativa, 18(2), pp. 116-129. Recuperado de http://redie.uabc.mx/redie/article/view/1110
Moreno Minguez, A. (2011). La reproducción intergeneracional de las desigualdades educativas. Límites y oportunidades de la democracia. Revista de educación, (1), 183-206. Recuperado de https://sede.educacion.gob.es/publiventa/descarga.action?f_codigo_agc=19763
Muñoz García, P. A., Gamboa, A. A., & Montes, A. J. (2015). Participación crítica y democrática: comprensión de los discursos de actores educativos. Zona próxima: revista del Instituto de Estudios Superiores en Educación, 22, pp. 56-68. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=85339658005
Muñoz Ramírez, A. (2016). ¿Qué ha sido de Educación para la Ciudadanía con el Partido Popular? Foro de Educación, 14(20), pp. 105-128. doi: http://dx.doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.007
Observatorio sobre la Universalidad de Derechos [OURs] (2017). Derechos en Riesgo: Informe sobre tendencias en derechos humanos 2017. Recuperado el 10 de diciembre de 2020, de https://www.awid.org/sites/default/files/atoms/files/derechos-en-riesgo-ours-2017.pdf
Ocaña, A., & Reyes, M. L. (2011). Aprendizajes colaborativos y democratización de las relaciones didácticas. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, (71), pp. 143-158. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4110593.pdf
Oliveira, J. F. D. (2010). A educação básica e o PNE 2011-2020. Política de avaliação democrática.Revista Retratos da Escola, Brasília, 4(6), pp. 91-108. doi: https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000300003
ONU (2013). Democracy and Human rights: the role of United Nations. Recuperado el 12 de diciembre de 2020, de: https://www.idea.int/sites/default/files/publications/democracy-and-human-rights-the-role-of-the-united-nations.pdf
Osler, A., & Starkey, H. (2006). Education for Democratic Citizenship: a review of research, policy and practice 1995-2005. Research Papers in Education, 21(4), pp. 433-466. doi: https://doi.org/10.1080/02671520600942438
Osoro Sierra, J. M., & Castro Zubizarreta, A. (2017). Educación y democracia: la escuela como “espacio” de participación. Revista Iberoamericana de educación, 75(2), pp. 89-108. doi: https://doi.org/10.35362/rie7522635
Pagni, P. A. (2018). Ética, democracia e educação em John Dewey uma releitura de Democracia e Educacao a sombra da ontologia do presente.Revista Espaço Pedagógico, 25(1), pp. 65-81. doi: https://doi.org/10.5335/rep.v25i1.8032
Peroni, V. M. V. (2012). A gestão democrática da educação em tempos de parceria entre o público e o privado. Pro-Posições, 23(2), pp. 19-31. doi: https://doi.org/10.1590/S0103-73072012000200003
Petrini, T. O., Salgueiro, F. A. R. & de Moraes, J. C. P. (2018). Gestão democrática e escola de qualidade - a visão de três diretores. Debates em Educação, 10(21), pp. 31-46. doi: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2018v10n21p31-46
Piedrahita Ramírez, F. (2014). Formación en ciudadanía y cultura democrática como construcción de paz. Ra Ximhai, 10(2), pp. 181-201. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27422047006
Puig Rovira, J. M., Gijón Casares, M., Martín García, X., & Rubio Serrano, L. (2011). Aprendizaje-servicio y Educación para la Ciudadanía. Revista de Educación, (número extraordinario), pp. 45-67. Recuperado de http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:240fb305-454b-4f53-93e3-9bf0932ef5e5/re201103-pdf.pdf
Prats, F., Herrero, Y., & Torrego, A. (2016). La gran encrucijada: Sobre la crisis ecosocial y el cambio de ciclo histórico. Madrid: Libros en Acción. ISBN: 978-84-946151-1-5
Rangel Torrijo, H. (2015). Una mirada internacional de la construcción curricular. Por un currículo vivo, democrático y deliberativo. Revista electrónica de investigación educativa, 17(1), pp. 01-16. Recuperado de http://redie.uabc.mx/vol17no1/contenido-rangelt.html
Riadigos, C., & Martins, S. (2016). Saberes e movimentos sociais justica epistemologica para educar democráticamente. Revista Educação: Teoria e Prática, 26(53), pp. 612-627. doi: https://doi.org/10.18675/1981-8106.vol26.n53.p612-627
Rodríguez, M., Kohen, R., Delval, J., & Messina, C. (2016). De la escuela democrática a la participación política y ciudadana. Cultura y Educación, 28(1), pp. 99-129. DOI: https://doi.org/10.1080/11356405.2015.1120449
Rodríguez Illera, J. L. (2018). Educación informal, vida cotidiana y aprendizaje tácito. Teoría de la educación, 30(1), pp. 259-272. DOI: https://doi.org/10.14201/teoredu301259272
Runciman, D. (2018). How democracy ends. London: Profile Books. ISBN: 1781259747
Sánchez Regalado, N. P. (2012). El Currículo de la Educación Básica en México. Un Proyecto Educativo Flexible para la Atención a la Diversidad y el Fortalecimiento de la Sociedad Democrática. Revista Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 10(4), pp.150-163. Recuperado de http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol10num4/art10.pdf
Sant, E. (2019). Democratic education: a theoretical review (2006–2017). Review of Educational Research, 89(5), pp. 655-696. doi: https://doi.org/10.3102/0034654319862493
Sant, E., & Brown, T. (2020). The fantasy of the populist disease and the educational cure. British Educational Research Journal. [Online] doi: https://doi.org/10.1002/berj.3666
Sant, E., McDonnell, J., Pashby, K., & Menendez Alvarez-Hevia, D. (2021). Pedagogies of agonistic democracy and global citizenship education. Education, Citizenship and Social Justice, 16(3), pp. 227-244. doi: https://doi.org/10.1177/1746197920962373
Santos Gómez, M. (2011). Limitaciones de la pedagogía de John Dewey. Revista de pedagogía, 63(3), pp. 121-130. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/29059
Sartori, G. (2007). ¿Qué es la democracia? Madrid: Taurus. ISBN: 978-8430606238
Schemeil, Y. (2000). Democracy before democracy? International Political Science Review, 21(2), pp. 99-120. doi: https://doi.org/10.1177/0192512100212001
Solís Vargas, Y. G. (2019). La necesidad de una ciudadanía cada vez más crítica en Costa Rica. ABRA, 39(58), pp. 93-109. doi: https://doi.org/10.15359/abra.39-58.4
Stojnic Chávez, L. G. (2015). El efecto de la experiencia escolar en el desarrollo de actitudes favorables hacia la democracia como mejor sistema político: el caso de estudiantes peruanos recién graduados del nivel secundario. Colombia Internacional, 85, pp. 111-139. doi: http://dx.doi.org/10.7440/colombiaint85.2015.04
The Economist Intelligence Unit (2020). EIU Democracy Index 2019 - World Democracy Recuperado el 15 noviembre de 2020, de https://www.eiu.com/topic/democracy-index/
Tight, M. (2019). Documentary Research in the Social Sciences. London: Sage. ISBN: 9781526426659
Torgerson, C. (2003). Systematic Reviews: A very accessible and readable guide to systematic reviews. London: Continuum. ISBN: 9781473929432
Vanegas, Y., D’Ambrosio, U., & Giménez Rodríguez, J. (2019). Discurso y prácticas democráticas en la clase de maetemáticas. Journal of Research in Mathematics Education, 8(2), pp. 139-165. doi: http://dx.doi.org/10.17583/redimat.2019.3112
Vidal, R. G., Raga, L. G., & Martín, R. L. (2019). Percepciones sobre la escuela democrática en Argentina y España. Educação e Pesquisa, 45. doi: http://dx.doi.org/10.1590/s1678-4634201945188681
Villar Estêvão, C. A. (2013). Democracia política, democracia escolar e educação para os direitos humanos. Educação, 36(1), pp. 28-34. Recuperado de https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/12296
Zamora, G. M. (2016). La democracia y la participación en la escuela cuánto se ha avanzado desde las normativas para promover la participación escolar. REXE-Revista de Estudios y experiencias en Educación, 10(19), pp. 107-129. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=24312012600
You may also start an advanced similarity search for this article.
e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 3.0 España.