Young Motivations on the Choice of Technical and Professional Education in Three Social and Institutional Contexts: Barcelona, La Plata and Santiago

Authors

  • María de la Paz Bidauri Universidad Nacional de La Plata / CONICET. Argentina Author
  • Arnau Palou Fons Universidad Autónoma de Barcelona. España Author
  • Ona Vals Casas Universidad Autónoma de Barcelona. España Author
  • Rafael Merino Pareja Universidad Autónoma de Barcelona. España Author

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.861

Keywords:

Motivation, Comparatives studies, Technical and Professional Education, educational trajectories

Abstract

The aim of this research is to analyse the motivation of students from three cities to opt for Technical and Professional Education (ETP), taking into consideration the institutional design and social context differences among the three countries. From a qualitative perspective, a discourse analysis of semi-structured interviews aimed at men and women between 18 and 22 years from the three cities is carried out. The results show, on the one hand, differences in terms of motivation when it comes to opting for this type of education, which are due to institutional design, the prestige of studies or the city context. On the other hand, there are also similarities in terms of motivation among young people from the three cities that are beyond institutional design.

References

Alonso, L. (1999). El análisis sociológico de los discursos: una aproximación desde los usos concretos. In L. Alonso (Ed.), La mirada cualitativa en sociología. Madrid: Fundamentos.

Arias, E., Farías, M., González-Velosa, C., Huneeus, C., & Rucci, G. (2015). La Educación Técnico Profesional en Chile.

Blanco, J. M. G., & Gutiérrez, R. (1996). Inserción laboral y desigualdad en el mercado de trabajo: Cuestiones teóricas. Reis, (75), 269. https://doi.org/10.2307/40184036

Boudon, R. (1974). Education, opportunity, and social inequality.ChangingProspects in Western Society. New York: WileyPress.

Bravslasky, C. (1986). La juventud argentina: entre la herencia del pasado y la construcción del futuro. Revista de La CEPAL, (29), 41-55.

Breen, R., & Goldthorpe, J. H. (1997). Explaining educational differentials. Towards a formal rational action theory. Rationality and Society, 9(3), 275–305. https://doi.org/10.1177/104346397009003002

Casal, J., Merino, R., & García, M. (2011). Pasado y futuro del estudio sobre la transición de los jóvenes. Papers, 96, 1139-1162.

Filmus, D., & Miranda, A. (1999). América Latina y Argentina en los 90: más educación, menos trabajo= más desigualdad. In D. Filmus (Ed.), Los Noventa. Política, Sociedad y Cultura en América Latina y Argentina de Fin de Siglo. Buenos Aires: FLACSO and EUDEBA.

Gallart, M. A. (2006). La escuela técnica industrial en Argentina: ¿un modelo para armar? (Trazos de). OIT/Cinterfor.

García Gràcia, M., & Valls, O. (2018). Trayectorias de permanencia y abandono educativo temprano: Análisis de secuencias y efectos de la crisis económica. Metamorfosis, 8, 129-143.

García, M., Casal, J., Merino, R., & Sánchez-Gelabert, A. (2013). Itinerarios de abandono escolar y transiciones tras la enseñanza secundaria obligatoria. Revista de Educación, 361, 65-94.

Guber, R. (2005). El salvaje metropolitano: Reconstrucción del conocimiento social en el trabajo de campo. Buenos Aires: Paidón.

Honigmann, J. (1982). Sampling in etnographic fieldwork. In R. G. Burgess (Ed.), Fieldwork Research: A Sourcebook and Field Manual. Londres: Allen & Unwin.

IIAB-IERMB. (2019). Oportunitats educatives de la infància i l’adolescència 2018-2019. https://doi.org/CC-BY-NC-SA

Kaplan, C., & Fainsod, P. (2001). Pobreza urbana, diversidad cultural y escuela media: notas sobre las trayectorias escolares de las adolescentes embarazadas. Revista Del Instituto de Investigaciones En Ciencias de La Educación.

Larrañaga, O., Cabezas, G., & Dussaillant, F. (2013). Informe completo del Estudio de la Educación Técnico Profesional. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo - Chile. Área de Reducción de la Pobreza y la Desigualdad.

Ley 14/1970, de 4 de agosto, General de Educación. Boletín Oficial del Estado, 187, de 06 de agosto de 1970, 12525 a 12546.

Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo. Boletín Oficial del Estado, 238, de 4 de octubre de 1990, 28297 a 28942. Recuperado de https://www.boe.es/eli/es/lo/1990/10/03/1

Ley 24195/93, Federal de Educación. Recuperado de: http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/15000-19999/17009/texact.htm

Ley Orgánica 5/2002, de 19 de junio, de las Cualificaciones y de la FP. Boletín Oficial del Estado, 147, de 21 de junio de 2002, 2002 a 12018. Recuperado de https://www.boe.es/eli/es/lo/2002/06/19/5/con

Ley 26058/05, de ETP. Recuperado de: http://www.inet.edu.ar/wp-content/uploads/2012/10/ley-26058.pdf

Ley 26206/06, de Educación Nacioanl. Recuperado de: https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/ley-de-educ-nac-58ac89392ea4c.pdf

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 106, de 3 de mayo de 2006, 2006 a 7899. Recuperado de https://www.boe.es/eli/es/lo/2006/05/03/2/con

Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, 295, de 10 de diciembre de 2013, 97858 a 97921. Recuperado de http://www.boe.es/boe/dias/2013/12/10/pdfs/BOE-A-2013-12886.pdf

Margulis, M., & Urresti, M. (1998). La construcción social de la condición de juventud. In VV.AA. (Ed.), Viviendo a toda. Jóvenes, territorios culturales y nuevas sensibilidades (pp. 1-22). Bogotá: Siglo del Hombre-Depto. Investigaciones, Universidad Central.

Marradi, A., Archenti, N., & Piovani, J. (2010). Metodología de las ciencias sociales. Buenos Aires: Cengage Learning.

Martín Criado, E. (1996). Jóvenes de clase obrera y formación profesional: racionalidades prácticas y estrategias. Revista de Educación, (311), 235-252.

Merino, R. (2013). Las sucesivas reformas de la formación profesional en España o la paradoja entre integración y segregación escolar. Education Policy Analysis Archives/Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 21, 1-15. https://doi.org/https://doi.org/10.14507/epaa.v21n66.2013

Merino, R., Casal, J., & Garcia, M. (2006). ¿Vías o itinerarios en el sistema educativo? La comprensividad y la formación profesional a debate. Revista de Educación, 340, 1065-1083.

Ministerio de Educación. (2010). RECH-SIGE. Sistema de Información General de Estudiantes. Gobierno de Chile.

Ministerio de Educación (2019). educación Media TP. Gobierno de Chile. recuperado de: http://www.tecnicoprofesional.mineduc.cl/educacion-media-tp/

Mora Salas, M., & de Oliveira, O. (2014). Los caminos de la vida: acumulación, reproducción o superación de las desventjajas sociales en México. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, LIX(220), 81-115.

OECD (2019), Education at a Glance 2019: OECD Indicators, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/f8d7880d-en.

Punyet, A., Blanes, M., & Formaci, B. C. N. (2016). Estat de l’FP a la demarcació de Barcelona. Una perspectiva des de l’àmbit municipal.

Rojas, C. M. (2019). Educación técnico-profesional y autonomía económica de las mujeres jóvenes en América Latina y el Caribe. Santiago.

Ruiz, J., Quintas, S. y Sánchez, Y, (1996) Los modos de ser joven. Revista de Estudios de juventud, 37.

Ruiz, J. (2009) Análisis sociológico del discurso: Métodos y lógicas. Forum Qualitative Social research (FQS), 10(2), 1-30.

Saraví, G. (2015). Juventudes fragmentadas: Socialización, clase y cultura en la construcción de la desigualdad. FLACSO/CIESAS.

Sautú, R. (1998). El método biográfico. La reconstrucción de la sociedad a partir del testimonio de los actores. Bs.As. Ed. Belgrano.

Sepúlveda, L. (2013). Juventud como transición: elementos conceptuales y pespectivas de investigación en el tiempo actual. Última Década, 39, 11-40.

Sevilla, P. (2017). Panorama de la educación técnica profesional en América Latina y el Caribe. Serie Políticas Sociales. Santiago.

UNESCO. (2016). Recomendación relativa a la enseñanza y formación técnica y profesional (EFTP) 2015.

Willis, P. E. (2016). Learning to Labour : How Working Class Kids Get Working Class Jobs. Routledge.

Downloads

Published

2021-07-01

How to Cite

Young Motivations on the Choice of Technical and Professional Education in Three Social and Institutional Contexts: Barcelona, La Plata and Santiago. (2021). Foro De Educación, 19(2), 193-220. https://doi.org/10.14516/fde.861

Similar Articles

21-30 of 344

You may also start an advanced similarity search for this article.