e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
Singing in a choir comprises a number of specific musical aspects including the technical part of the singing voice; vocal ensemble; harmonies; aesthetics and musical taste. In practice, however, there are many cross-cutting elements that are not specifically musical but do play an important role in a choir. The preparation and development period for a concert is, in essence, a process of collective growth, where each component becomes an important foundation to enhancing the ensemble performance, and to a greater or lesser extent, offers a wide range of parameters in which to work. This procedure is a recurrent theme in early childhood education and primary teaching, but appears to occur less frequently during the training of music teachers or in higher-grade musical education. In this vein, a group of undergraduate students on the Degree in Early Childhood Education and Primary Education at the University of the Balearic Islands participated voluntarily in a collective singing trial. In consequence, they came to recognise the special psychosocial and attitudinal value of the experience. The opinions in this article are based on existing documents and relevant studies regarding the importance of collective singing. In the process, we also set out the experiment carried out at the University of the Balearic Islands.
Alonso, J., & Rodríguez, P. (1999). Evolución histórica de la formación musical de los maestros (1900-1967). Boletín Millares Carlo, 18, 87-105.
Alvarado, Y., & Sánchez, A. (2012). Efectividad de la música clásica como recurso didáctico para el fomento de aprendizajes significativos en la asignatura matemática. (Tesis doctoral). Universidad Nacional Experimental Francisco de Miranda, Venezuela.
Barceló, B. (1995). Las funciones del canto. Revista Música y Educación, 24, 37-48.
Bibiloni, B. (1980). Cançoner de pedagogia musical. Obra infantil de «La Caixa» de Pensions.
Bibiloni, B. (1982). Cinc cançons mallorquines. Barcelona: Editorial MF.
Bibiloni, B. (1996). 20 cançons tradicionals per veus blanques i piano. Barcelona: Amalgama Edicions.
Bibiloni, B. (2004). Música i estudis de mestre. Conservatori, 70 anys d’ensenyament musical. Estudis Baleàrics, 80/81, 129-133.
Bibiloni, B. (2010). Discurso efectuado por Baltasar Bibiloni el 18/12/2010, en la ceremonia de entrega de los Premis 31 de Desembre que otorga la entidad cultural Obra Cultural Balear. Premio Emili Darder en reconocimiento a su trayectoria pedagógica y a la calidad, prestigio y difusión de su obra musical. Archivo particular de Baltasar Bibiloni.
Bohlin, F. (1993). Investigaciones sobre el canto coral. Revista de musicología, 16(2), 1062-1064.
Bygren, L., Konlaan, B., & Johansson, S. (1996). Attendance at cultural events, reading books or periodicals, and making music or singing in a choir as determinants for survival: Swedish interview survey of living conditions. British Medical Journal, 313(7072), 1577-1580.
Camara, A. (2003). El canto colectivo en la escuela: una vía para la socialización y el bienestar personal. Revista de Psicodidáctica, 15-16, 105-110.
Carbonell, J. (2000). Josep Anselm Clavé i el naixement del cant coral a Catalunya: 1850-1874. Barcelona: Galerada.
Clift, S., & Hancox, G. (2001). The perceived benefits of singing findings from preliminary surveys of a university college choral society. The Journal of the Royal Society for the Promotion of Health, 121, 248-256.
Codina, M. T. (2002). Rosa Sensat y los orígenes de los Movimientos de Renovación Pedagógica. Historia de la Educación, 21, 91-104.
Cortina, J. (1998). L’Escola de Pedagogia Musical-Mètode Ireneu Segarra. In Ireneu Segarra, mig segle de mestratge musical (pp. 57-59). Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.
Cristóbal, R., & Villanueva, J. (2015). La música, un instrumento en la enseñanza del español como lengua extranjera mediante la aplicación de las nuevas tecnologías. Porta Linguarum. Revista Internacional de didáctica de las lenguas extranjeras, 23, 139-151.
Eyre, L. (2011). Therapeutic Chorale for Persons with Chronic Mental Illness: A Descriptive Survey of Participant Experiences. Journal of Music Therapy, 48(2), 149-168.
Ferrer, R. (2009). El canto coral y las orquestas infantiles, una educación en valores. Eufonía: Didáctica de la Música, 45, 30-38.
Ferrer, R., Tesouro, M., & Puiggalí J. (2015). Las principales motivaciones para cantar en un coro infantil o juvenil según la opinión de algunos directores. Eufonía: Didáctica de la Música, 64, 66-72.
Flores, S. (2007). Principales acercamientos al uso de la música popular actual en la Educación Secundaria. Revista Electrónica LEEME, 19.
Fonseca, M.C., & Toscano-Fuentes, C. (2012). La música como herramienta facilitadora del aprendizaje del inglés como lengua extranjera. Teoría de la Educación, Revista interuniversitaria, 24, 197-213.
Fucci Amato, R. (2007). O canto coral como prática sócio-cultural e educativo musical. Opus Goiania, 13(1), 75-96.
Gackle, L., & Fung, C. (2009). Bringing the East to West: a case study in teaching chinese choral music to a youth choir in the United States. Bulletin of the council for Researh in Music Education, 182, 65-77.
Gelabert, L. (2014). Ideario y aportaciones metodológicas de Baltasar Bibiloni a la enseñanza musical en las Islas Baleares. Foro de Educación, 12(17), 147-163.
Gelabert, L., & Miranda J. (2012). Baltasar Bibiloni, un pedagogo musical. Revista Música y Educación, 92, 36-49.
Jurado, J. (1993). La canción en la educación musical primaria. Revista Música y Educación, 14, 27-32.
Lorenzo, J. (2002). Hacia la profesionalización y modernización del Magisterio (1898-1936). Revista Complutense de Educación, 13(1), 107-139.
Muhip, A., & Gorseu, S. (2014). Psychological and physiological effects of singing in a choir. Psychology of Music, 42, 420-429.
Oriol de Alarcón, N. (2012). Contribución de la enseñanza musical, en los estudios de magisterio en España, a la conservación del arte y la cultura popular. DEDICA, Revista de Educaçao e Humanidades, 3, 13-42.
Oriol de Alarcón, N. (2005). La música en las enseñanzas de régimen general en España y su evolución en el siglo XX y comienzos del XXI. Revista Electrónica Europea de Música en la Educación, 16.
Ortiz Molina, Mª. A. (2011). Tendiendo puentes hacia la interculturalidad… desde Andalucía (España) (I). DEDICA. Revista de Educaçao e Humanidades, 1, 69-94.
Pearce, E., Launay, J., van Duijn, M., Rotkirch, A., David-Barrett, T., & Dunbar, R. (in press). Psychology of Music.
Pérez-Aldeguer, S. (2014a). El canto coral: una mirada interdisciplinar desde la educación musical. Estudios Pedagógicos, 40, 389-404.
Pérez-Aldeguer, S. (2014b). Los efectos del canto coral sobre el bienestar psicológico de los alumnos. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 23, 199-208.
Reyes, M. L. (2010). Evaluación de los planes de estudio de formación del profesorado de Educación Musical: España. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 14(2).
Román, J., & Cano, R. (2008). La formación de maestros en España (1838-2008): necesidades sociales, competencias y planes de estudio. Educación XX1, 11, 73-101.
Sancho García, M. (2007). Orfeonismo y Canto coral en Valencia (1950-1910). Revista de musicología, 30(1), 103-126.
Sichivitsa, V. (2003). College choir members’ motivation to persist in music: Application of the Tinto model. Journal of Research in Music Education, 51(4), 330-341.
You may also start an advanced similarity search for this article.
e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 3.0 España.