The psychological discourse in the educational field: a critical review of its historical configuration and its current evolution

Authors

  • Adrián Azrak Universidad de Buenos Aires. Argentina Author

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.716

Keywords:

Educational psychology, strategic discipline, contextual turn, current evolution

Abstract

From the beginning, Educational Psychology had the objective of procuring tools to enhance the development of the educational practice. In this way, it offered knowledge to improve the students’ learning but also to discriminate those who presented difficulties of accommodation to the rhythms established by the school institution. From a historical analysis, this work will demonstrate how this discipline, conditioned by the situation that allowed its origin in the late nineteenth century, participated strategically in the emergence of a knowledge that legitimized school practice and established new government circuits for childhood. Following this, the perspectives that began to criticize the original paradigm of the discipline from the middle of the 20th century will be examined, exposing a certain naturalized pattern of psychological knowledge production in the school environment and thus promoting a contextual model that will take into account the broad characteristics of the teaching and learning process. Finally, it will be concluded that, in spite of the theoretical strength that these orientations have managed to distribute, the proliferation of psychological diagnosis in the school classrooms during the last decades, although protected under the argument of smoothing the borders between normal education and special education, would seem not only to eclipse and diminish the possibilities of the contextual model, but also to shake the traditional school structure and bear consequences of extreme importance for the current configuration of educational practice.

References

Baquero, R. (2002). Del experimento escolar a la experiencia educativa. La transmisión educativa desde una perspectiva psicológica situacional. Perfiles Educativos, XXIV(98), 57-75.

Baquero, R. (2007). Los saberes sobre la escuela. Acerca de los límites de la producción de saberes sobre lo escolar. In Baquero, R., Diker, G., & Frigerio, G. (Comps.), Las formas de lo escolar. Buenos Aires: Del estante editorial.

Baquero, R. (2011). Contexto y aprendizaje escolar. In Baquero, R., & Limón Luque, M. (Eds.), Introducción a la psicología del aprendizaje escolar. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.

Braunstein, N. (2013). Clasificar en psiquiatría. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Castorina, J. (2007). Los problemas epistemológicos en psicología educacional. In Aisenson, D., Castorina, J., Elichiry, N., Lenzi, A., & Schlemenson, S. (Comps.), Aprendizaje, sujetos y escenarios. Buenos Aires: Noveduc.

Castorina, J. (2011). Las psicologías en la educación especial. Problemas teóricos y epistemológicos. Educación, Lenguaje y Sociedad, VIII(8), 15-37.

Cazenave, L. (2010). La medicalización de la vida cotidiana. Consecuencias. Revista digital de psicoanálisis, arte y pensamiento, 2. Recuperado de http://www.revconsecuencias.com.ar/ediciones/002/template.php?file=arts/aplicaciones/cazenave.html

Coll, C. (1989). Conocimiento psicológico y práctica educativa. Introducción a las relaciones entre psicología y educación. Barcelona: Barcanova.

Cornejo, C., Morales, P., Saavedra, E., & Salas, G. (2013). Aproximaciones en Psicología Educacional. Diversidades ante la contingencia actual. Chile: Universidad Católica del Maule.

Elichiry, N. (2007). Aprendizaje y contextos de práctica. In Aisenson, D., Castorina, J., Elichiry, N., Lenzi, A., & Schlemenson, S. (Comps.), Aprendizaje, sujetos y escenarios. Buenos Aires: Noveduc.

Erausquin, C., & Zabaleta, V. (2017). Relaciones entre aprendizaje y desarrollo: modelos teóricos e implicancias educativas. Agenda de problemas epistémicos, políticos, éticos en el cruce de fronteras entre Psicología y Educación. Anuario Temas en Psicología, 3.

Erausquin, C., Bur, R., Camean, S., Sulle, A., Btesh, E., & Ródenas, A. (2001). Enfocando la diversidad de las intervenciones psicoeducativas. Génesis y efectos de las representaciones de los psicólogos que trabajan en escuelas. Anuario de Investigaciones de la Facultad de Psicología, IX, 221-232.

Foucault, M. (1999). Los anormales. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Genovard, C., & Gotzens, C. (1981). Introducción histórica a la Psicología de la Educación en EE.UU. Revista de Historia de la Psicología, 2(4), 337-354.

Hirsch, D., & Río, V. (2015). Teorías de la reproducción y teorías de la resistencia: una revisión del debate pedagógico desde la perspectiva materialista. Foro de Educación, 13(18), 69-91. doi: https://doi.org/10.14516/fde.2015.013.018.004

Instituto Nacional de Formación Docente. (2009). Serie Recomendaciones para la elaboración de Diseños Curriculares. Profesorado de Educación Primaria. Buenos Aires: Ministerio de Educación.

James, W. (1983). Talks to Teachers on Psychology: And to Students on Some of Life’s Ideals. Cambridge: Harvard University Press.

Menin, O. (2011). Prólogo. In Elichiry, N. (Comp.), La psicología educacional como instrumento de análisis y de intervención. Diálogos y entrecruzamientos (pp. 9-12). Buenos Aires: Noveduc.

Paiva Cornejo, F., & Oliva Figueroa, I. (2014). El diagnóstico en la escuela como proceso de subjetivación. Complejidad, aprendizaje y dominios de observación. Polis, 37, 1-11.

Paviglianiti, N. (1997). El derecho a la educación: una construcción histórica polémica. Buenos Aires: OPFyL–UBA.

Pintrich, P. (1994). Continuities and Discontinuities: Future Directions for Research in Educational Psychology. Educational Psychologist, 29(3), 137-148.

Rose, N. (1996). Inventing our Selves. Cambridge: Cambridge University Press.

Roselli, N. (2012). La psicología de la educación en Argentina. Raíces, desarrollos y perspectivas. Revista de Psicología Universidad de Antioquia, 4(2), 103-108.

Saviani, D. (1983). Las teorías de la educación y el problema de la marginalidad en América Latina. Revista Argentina de la Educación, II(3).

Solé Blanch, J., & Moyano Mangas, S. (2017). La colonización Psi del discurso educativo. Foro de Educación, 15(23), 101-120. doi: https://doi.org/10.14516/fde.551

Stanley Hall, G. (1893). The Content of Childrens´ Mind on Entering School. Nueva York: Kellogg & CO.

Stolkiner, A., & Ardila Gómez, S. (2012). Conceptualizando la salud mental en las prácticas: consideraciones desde el pensamiento de la medicina social/salud colectiva latinoamericanas. Vertex - Revista Argentina de Psiquiatría, XXIII(10), 57-67.

Tindall, R. (1979). School psychology: the development of a profession. In School psychology. Perspectives and issues (pp. 3-24). Nueva York y Londres: Academic Press.

Ventura, A. (2014). Conocimiento psicológico y prácticas educativas: Tradición y actualidad. Propósitos y Representaciones, 2(2), 197-230.

Wall, W. D. (1979). Psychology of education. Revue Internationale de Pédagogie, 25, 367-391.

Wertsch, J. (1997). La necesidad de la acción en la investigación sociocultural. In Wertsch, J., Del Río, P., & Álvarez, A. (Eds.), La mente sociocultural. Aproximaciones teóricas y aplicadas. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.

Published

2020-07-01

How to Cite

The psychological discourse in the educational field: a critical review of its historical configuration and its current evolution. (2020). Foro De Educación, 18(2), 149-170. https://doi.org/10.14516/fde.716

Similar Articles

11-20 of 236

You may also start an advanced similarity search for this article.