Gender, Physical Education and the Biographical Turn. French Perspectives on the History of Female PE Teachers

Authors

  • Loïc Szerdahelyi L-VIS UR 7428, Université Lyon 1, France Author

DOI:

https://doi.org/10.14201/fde.1315

Keywords:

History, gender, physical education, female teachers, biographical turn

Abstract

This article seeks to examine the current dynamism of biographical approaches that explore the history of PE teachers in France through the prism of gender. To this end, the first section examines the historiographical filiations of the history of female PE teachers, where it intersects with the history of women and gender, gender in the history of sport, and the history of education, coeducation and female teachers. The second section focuses on the theoretical and methodological shifts brought about by gender within the wider biographical transformation of the history of PE teachers. Here I will discuss the shift from a male profession to a mixed-gender profession, from the study of groups to that of individuals, and from the use of official sources to that of oral sources. This contribution will conclude by considering possible next steps for the social history of female teachers and arguing for a history from below of women in PE.

References

Altenbaugh, Richard J. (Ed.) (1992). The Teacher’s Voice: A social History of Teaching In Twentieth Century America. London: Flamer Press.

Arnaud, Pierre (1988). Métier : prof de gym. Enfance et jeunesse d’une profession au travers d’un récit autobiographique (1906-1958). Entretiens avec Jean-Louis Charrière. Le Binet Simon, 614, pp. 3-31.

Arnaud, Pierre & Terret, Thierry (Eds.) (1996). Histoire du sport féminin. Paris: L’Harmattan, 2 tomes.

Attali, Michaël, Ottogalli-Mazzacavallo, Cécile & Saint-Martin, Jean (2008). Mixité et Éducation Physique et Sportive (1959-1975) : les résistances de l’école. Clio. Histoire, Femmes et Sociétés, 28, pp. 243-260.

Auvray, Emmanuel (2019). Nathalie Gal-Petitfaux, a pioneer in school swimming instruction in terms of didactics and pedagogy (1964-2016). STAPS, 123/1, pp. 37-50.

Braudel, Fernand (1979). Civilisation matérielle, économie et capitalisme. XVe-XVIIIe siècle. Paris: Armand Colin, 3 volumes.

Cacouault-Bitaud, Marlaine (2007), Professeurs… mais femmes. Carrières et vies privées des enseignantes du secondaire au XXe siècle. Paris: La Découverte.

Caritey, Benoît (2006). Le quotidien de la professionnalisation. In Attali, Michaël (Ed.), L’univers professionnel des enseignants d’éducation physique de 1940 à nos jours (pp. 148-178). Paris: Vuibert.

Caritey, Benoît (2008). Parcours de vie des enseignants d’EPS et diversité des pratiques professionnelles. In Bréhon, Jean & Niedzwialowska, Nathalie (Eds.), Enseigner l’Éducation Physique et Sportive : entre le dire et le faire (pp. 47-58). Paris: Éditions EP.S.

Caritey, Benoît (2014). L’histoire du sport scolaire des années 1930 aux années 1980 du point de vue des enseignants d’éducation physique. In Renaud, Jean-Nicolas, Grall, Julie & Delas, Yann (Eds.), Penser le sport scolaire, pensées sur le sport scolaire 1880-2013 (pp. 57-64). Clapiers: AFRAPS.

Carpentier, Florence (2019). Alice Milliat et le premier « sport féminin » dans l’entre-deux-guerres. 20 & 21. Revue d’histoire, 142/2, pp. 93-107.

Caron, François (1993). Introduction générale. De Saint-Cloud à Ulm. In Charle, Christophe (Ed.), Histoire sociale, Histoire globale ? (pp. 13-21). Paris: Éditions de la MSH.

Castan-Vicente, Florys (2009). Marie-Thérèse Eyquem. Du sport à la politique. Parcours d’une féministe. Paris: L’Ours.

Castan-Vicente, Florys, Bohuon, Anaïs & Pallesi, Lucie (2021). « Ni de seins, ni de règlement ». L’athlète Violette Morris ou le procès de l’identité sexuée de l’entre-deux-guerres. 20 & 21. Revue d’histoire, 152/4, pp. 87-105.

Cerutti, Simona (1995a). Normes et pratiques ou de la légitimité de leur opposition. In Lepetit, Bernard (Ed.), Les formes de l’expérience. Une autre histoire sociale (pp. 127-149). Paris: Albin Michel.

Cerutti, Simona (1995b). La construction des catégories sociales. Autrement, 150-151, pp. 224-234.

Cerutti, Simona (2012). Étrangers. Étude d’une condition d’incertitude dans une société d’Ancien Régime. Paris: Bayard.

Cerutti, Simona (2015). Who is below ? E.P. Thompson, historien des sociétés modernes : une relecture. Annales. Histoire, Sciences Sociales, 2015/4, pp. 931-955.

Charle, Christophe & Telkès, Eva (1988). Les professeurs du Collège de France. Dictionnaire biographique, 1901-1939. Paris: INRP/CNRS.

Charvet, Amandine (2022). De primaires à secondaires ? Les enseignant.e.s des écoles primaires supérieures de la Troisième République. Thèse de doctorat en sciences de l’éducation et en histoire, Université Paris Cité, France.

Condette, Jean-François (Ed.) (2023). De la difficulté d’enseigner. Permanences et mutations de la fin du XVIIIe siècle à nos jours. Villeneuve d’Ascq: Presses universitaires du Septentrion.

Cribier, Françoise (1991). Les générations se suivent et ne se ressemblent pas : deux cohortes de nouveaux retraités parisiens de 1972 et 1984. Annales de Vaucresson, 30-31, pp. 181-197.

Cribier, Françoise & Kych, Alexandre (2009). Un ensemble d’enquêtes auprès de deux cohortes de retraités parisiens. In Groupe de réflexion sur l’approche biographique (Ed.), Biographies d’enquêtes. Bilan de 14 collectes biographiques (pp. 75-103). Paris: INED/PUF, 1ère éd. 1999.

Dauphin, Stéphanie (Ed.) (2023). Les enseignantes en France (XVIe-XXe siècle). Sexe, genre et identité professionnelle. Rennes: PUR.

Davisse, Annick & Louveau, Catherine (1991). Sports, école, société : la part des femmes. Joinville-le-Pont: Actio.

Davisse, Annick & Louveau, Catherine (1998). Sports, école, société : la différence des sexes. Féminin, masculin et activités sportives. Paris: L’Harmattan.

Delacroix, Christian (2010). Histoire sociale. In Delacroix, Christian, Dosse, François, Garcia, Patrick & Offenstadt, Nicolas (Eds.), Historiographies. Volume 1 : Concepts et débats (pp. 420-435). Paris: Gallimard.

Descamps, Florence (2005). L’historien, l’archiviste et le magnétophone. De la constitution de la source orale à son exploitation. Paris: Comité pour l’histoire économique et financière de la France, 1ère éd. 2001.

Desrosières, Alain (1977). Éléments pour l’histoire des nomenclatures socioprofessionnelles. In INSEE Collectif (Ed.), Pour une histoire de la statistique. Tome 1 : Contributions (pp. 155-231). Paris: Economica.

Devron, André (2005). Alice Milliat, pasionara du sport. Aux origines du sport féminin. Paris: Vuibert.

Perrin-Joly, Constance, Schlagdenhauffen, Régis & Collectif B. (Eds.) (2020). Parler de soi. Méthodes biographiques en sciences sociales. Paris: Éditions de l’EHESS.

Dorvillé, Christian (1986). Représentation de l’enseignant d’éducation physique par les différents partenaires du système scolaire. Son influence sur la qualité de l’action éducative. Thèse de doctorat en psychologie sociale, Université Lille 3, France.

Duby, Georges & Perrot, Michelle (Eds.) (1991-1992). Histoire des femmes en Occident. Paris: Plon, 5 tomes.

Duby, Georges & Perrot, Michelle (2002). Écrire l’histoire des femmes. In Duby, Georges, Perrot, Michelle & Thébaud, Françoise (Eds.), Histoire des femmes en Occident. Tome V : Le XXe siècle (pp. 59-60). Paris: Perrin, 1ère éd. 1992.

Efthymiou, Loukia (2002). Identités d’enseignantes-identités de femmes. Les femmes professeurs dans l’enseignement secondaire public en France, 1914-1939. Thèse de doctorat en histoire, Université Paris 7, France.

Érard, Carine (2010a). L’Inspection générale en éducation physique et sportive : dynamique et fractions sociales de ce « corps » (1946-début des années 80). Les Sciences de l’éducation – Pour l’Ère nouvelle, 43, pp. 105-135.

Érard, Carine (2010b). Les Inspecteurs Principaux Pédagogiques en éducation physique et sportive : un personnel à l’interface entre l’institution scolaire et le secteur sportif extra-scolaire (1964-1974). Stadion, 36, pp. 119-140.

Érard, Carine (2016). Les premières inspectrices principales pédagogiques en éducation physique et sportive : modèles de carrière et carrières modèles (1964-fin 1970). In Liotard, Philippe (Ed.). Le sport dans les Sixties. Pratiques, valeurs, acteurs (pp. 331-345). Reims: éPURe.

Erben, Michael (Ed.) (1998). Biography and Education: A Reader. London: Falmer Press.

(van) Essen, Mineke (2004). Pas de débat, pas de problème ? La mixité en éducation physique dans l’enseignement secondaire aux Pays-Bas au XXe siècle. In Rogers, Rebecca (Ed.), La mixité dans l’éducation : enjeux passés et présents (pp. 131-146). Lyon: ENS éditions.

(van) Essen, Mineke & Rogers, Rebecca (2003). Écrire l’histoire des enseignantes. Enjeux et perspectives internationales. Histoire de l’éducation, 98, pp. 5-36.

Ferez, Sylvain (2005). Les corps et les mots. Claude Pujade-Renaud : mensonge et vérité du mouvement. Paris: L’Harmattan.

Fraisse, Geneviève (1998). Les femmes et leur histoire. Paris: Gallimard.

Frank, Marie-Thérèse (1992). Pour une histoire orale de l’éducation en France depuis 1945. Histoire de l’éducation, 53, pp. 13-40.

Gallot, Fanny & Zancarini-Fournel, Michelle (2020). Imbrication des dominations et conditions d’émancipation. 20 & 21. Revue d’histoire, 146/2, pp. 2-16.

Ginzburg, Carlo (2001). Á distance. Neuf essais sur le point de vue en histoire. Paris: Gallimard.

Ginzburg, Carlo (2003). L’historien et l’avocat du diable. Genèses, 53, pp. 113-138.

Gomet, Doriane (2019). Au cœur d’une nouvelle politique de formation de cadres pour l’éducation physique et les sports : le collège national des moniteurs et athlètes (1940-1944). In Attali, Michaël & Gomet, Doriane (Eds.), Animer, entraîner, éduquer. Le sport et ses métiers (20e-21e siècles) (pp. 53-79). Reims: éPURe.

Gougeon, Yves (1994). Professeurs d’Éducation Physique et Sportive : les ambiguïtés d’une discipline scolaire et d’un corps professionnel. Thèse de doctorat en sociologie, Université de Lille, France.

Herr, Michel (1989). Les textes officiels et l’histoire. Analyse de trois textes relatifs à l’éducation physique. In Arnaud, Pierre, Clément, Jean-Paul & Herr, Michel (Eds.), Éducation physique et sport en France. 1920-1980 (pp. 281-293). Clermont-Ferrand: AFRAPS.

Hugedet, Willy & Hugedet, Florian (2018). De l’usage des sources orales : étude historiographique des thèses soutenues en histoire de l’éducation physique (1980-2018). In Ferréol, Gilles (Ed.), Le témoignage et son statut (pp. 21-29). Besançon: C3S/UBFC.

Labridy, Françoise (1978). Pratiques sportives, différenciation sexuelle et émancipation féminine. Résistance, répétition, rupture. In HISPA (Ed.), Actes du VIIe congrès international (pp. 215-237). Paris: INSEP.

Labridy, Françoise (1987a). Le sport féminin, l’éducation physique féminine. L’insertion des femmes dans l’organisation sociale. Du clivage des sexes à la mixité des pratiques. In Arnaud, Pierre & Clément, Jean-Paul (Eds.), Dossier STAPS. Spécial Écrit 1 (pp. 245-258). Clermont-Ferrand: AFRAPS.

Labridy, Françoise (1987b). Imaginaires féminins et pratiques sportives. L’image de la femme bourgeoise et son usage des pratiques sportives. L’exemple de la revue La Femme française (1902-1904). In Arnaud, Pierre (Ed.), Les Athlètes de la République. Gymnastique, sport et idéologie républicaine, 1870-1914 (pp. 317-329). Toulouse: Privat.

Lahire, Bernard (2001). L’homme pluriel. Les ressorts de l’action. Paris: Armand Colin/Nathan.

Laot, Françoise (2020). Discovering Pioneering Women in the Field of Adult Education. Pedagogika Spoleczna / Social Pedagogy, 75/1, pp. 11-23.

Lebossé, Clémence & Érard, Carine (2019). A woman’s conquest of the male bastion of inspection: The case of Lilyane Forestier (1964-1991). STAPS, 123/1, pp. 51-65.

Lebossé, Clémence, Érard, Carine & Vivier, Christian (2021). French female youth and sports inspectors and the challenge of neoliberalism during the Trente Glorieuses. Power and Education, 13/3, 147-170.

Lebrun, Bernard & Léziart, Yvon (2005). La formation des professeures d’éducation physique à l’ENSEP, 1943-1950 : Analyses à partir de la revue Les Notes techniques de l’ENSEP. In Saint-Martin, Jean & Terret, Thierry (Eds.), Sport et Genre. Volume 3 : Apprentissage du genre et institutions éducatives (pp. 263-282). Paris: L’Harmattan.

Lelièvre, Claude & Lelièvre, Françoise (1991). Histoire de la scolarisation des filles. Paris: Nathan.

Lelièvre, Claude & Nique, Christian (1990). Histoire biographique de l’enseignement en France. Paris: Retz.

Louveau, Catherine (1986). Talons aiguilles et crampons alus. Les femmes dans les sports de traditions masculines. Joinville: INSEP.

Louveau, Catherine (2006). Inégalité sur la ligne de départ : femmes, origines sociales et conquête du sport. Clio. Histoire, Femmes et Sociétés, 23, pp. 119-143.

Margadant, Jo Burr (1990). Madame le Professeur. Women Educators in the Third Republic. Princeton: Princeton University Press.

Martin, Jane (2012). Interpreting biography in the History of Education: past and present. History of Education, 41/1, pp. 87-102.

Martin, Jean-Luc (1997). Du projet politique aux instructions officielles d’EPS en France. STAPS, 42, pp. 47-57.

Mayeur, Françoise (1977). L’enseignement secondaire des jeunes filles sous la Troisième République. Paris: Presses de la Fondation nationale des sciences politiques.

Mayeur, Françoise (1979). L’éducation des filles en France au XIXe siècle. Paris: Hachette.

McKay, Jim & Laberge, Suzanne (2006). Sport et masculinités. Clio. Histoire, Femmes et Sociétés, 23, pp. 239-267.

Michon, Bernard (1993). L’Espace des STAPS. Recours au corps et effets de corps. Thèse d’État en sociologie, Université Strasbourg 2, France.

Michon, Bernard & Caritey, Benoît (1998). Histoire orale d’une profession : les enseignants d’éducation physique. Spirales, 13-14, pp. 11-39.

Ottogalli-Mazzacavallo, Cécile & Liotard, Philippe (2012). L’apprentissage du genre en éducation physique. Devenir homme ou femme par l’exercice. In Ottogalli-Mazzacavallo, Cécile & Liotard, Philippe (Eds.), L’éducation du corps à l’école. Mouvements, normes et pédagogies (1881-2011) (pp. 93-114). Clapiers: AFRAPS.

Ottogalli-Mazzacavallo, Cécile & Szerdahelyi, Loïc (2018). The Fight Against Gender Inequality in French Physical Education in the Late Twentieth Century: The Career and Pedagogical Innovation of Annick Davisse—Regional Teaching Inspector for Physical Education. The International Journal of the History of Sport, 35/6, pp. 606-622.

Passeron, Jean-Claude (1990). Biographies, flux, itinéraires, trajectoires. Revue française de sociologie, 31/1, pp. 3-22.

Perrot, Michelle (1974). Les ouvriers en grève. France 1871-1890. Paris/La Haye : Mouton, 2 volumes.

Perrot, Michelle (1998). Les femmes ou les silences de l’histoire. Paris: Flammarion.

Pezeu, Geneviève (2020). Des filles chez les garçons : l’apprentissage de la mixité. Paris: Vendémiaire.

Plaisance, Eric (1991). Biographie et recherche en sciences sociales. Itinéraire et reconstruction biographique. Perspectives documentaires en éducation, 23, pp. 29-47.

Renaud, Jean-Nicolas & Gomet, Doriane (2021). Key actors in PE and their conception of the discipline: A dialectical force. STAPS, 133/3, pp. 7-14.

Renaud, Jean-Nicolas & Gomet, Doriane (2022). Individuals as supporting walls of physical education, from politics to policy areas. STAPS, 135/1, pp. 5-12.

Revel, Jacques (Ed.) (1996). Jeux d’échelles. La micro-analyse à l’expérience. Paris: Gallimard/Le Seuil.

Revel, Jacques (2010). Microstoria. In Delacroix, Christian, Dosse, François, Garcia, Patrick & Offenstadt, Nicolas (Eds.), Historiographies. Volume 1 : Concepts et débats (pp. 529-534). Paris: Gallimard.

Robène, Luc (2005). Itinéraire d’une « prof de gym ». Paulette Morisson (1914-2000). In Saint-Martin, Jean & Terret, Thierry (Eds.), Sport et Genre. Volume 3 : Apprentissage du genre et institutions éducatives (pp. 319-337). Paris: L’Harmattan.

Rogers, Rebecca (2003). État des lieux de la mixité. Historiographies comparées en Europe. Clio. Histoire, Femmes et Sociétés, 18, pp. 177-202.

Rogers, Rebecca (Ed.) (2004). La mixité dans l’éducation : enjeux passés et présents. Lyon: ENS éditions.

Rogers, Rebecca (2007). L’éducation des filles. Un siècle et demi d’historiographie. Histoire de l’éducation, 115-116, pp. 37-79.

Rogers, Rebecca (2009). Revoir l’histoire de l’éducation sous l’angle du genre : nouvelles perspectives. In Bodinier, Bernard, Gest, Martine, Lemonnier-Delpy, Marie-Françoise & Pasteur, Paul (Eds.), Genre et Éducation. Former, se former, être formée au féminin (pp. 13-29). Rouen: PURH.

Rogers, Rebecca (2013). A Frenchwoman’s Imperial Story. Madame Luce in Nineteenth-Century Algeria. Stanford: Stanford University Press.

Saint-Martin, Jean, Cardin, Lise & Walther, Lisa (2023). Marie-Thérèse Eyquem ou l’émancipation sous contrôle des pratiques corporelles féminines (1942-1961). Revista Brasileira de História da Educação, 23. DOI: https://doi.org/10.4025/rbhe.v23.2023.e286

Scott, Joan Wallach (1986). Gender: A Useful Category of Historical Analysis. American Historical Review, 91, pp. 1053-1075.

Scott, Joan Wallach (1988). Genre : une catégorie utile d’analyse historique. Les cahiers du GRIF, 37-38, pp. 125-153.

Scott, Joan Wallach (2009). Théorie critique de l’Histoire. Identités, expériences, politiques. Paris: Fayard.

Sohn, Anne-Marie & Thélamon, Françoise (Eds.) (1998). L’histoire sans les femmes est-elle possible ?. Paris: Perrin.

Struna, Nancy (1984). Beyond Mapping Experience: The Need for Understanding the History of American Sporting Women. Journal of Sport History, 11/1, pp. 120-133.

Szerdahelyi, Loïc (2014a). « Femmes d’action ». Parcours d’enseignantes d’EPS en France, des recrutements séparés à la mixité des concours (1941-1989). Thèse de doctorat en STAPS et en histoire, Université Lyon 1, France.

Szerdahelyi, Loïc (2014b). De l’usage des dossiers de carrière dans l’histoire des enseignantes d’Éducation physique et sportive. Devenir historien-ne. Méthodologie de la recherche et historiographie : http://devhist.hypotheses.org/2707, mis en ligne le 19 novembre 2014.

Szerdahelyi, Loïc (2019). Le genre des concours : mixité et sous-représentation des femmes en éducation physique et sportive. Carrefours de l’éducation, 48, pp. 73-89.

Szerdahelyi, Loïc (2021). Yvonne de Rette and girl’s physical education (1925-1985). A slight shadow in the face of sport?. STAPS, 133/3, pp. 105-120.

Szerdahelyi, Loïc (2023). Monitrices d’éducation physique et sportive. Une histoire de parcours oubliés (années 1940-1960). In Beltramo, Noémie, Bréhon, Jean, Chovaux, Olivier & Da Rocha Carneiro, François (Eds.), Vingt ans après… Écrire l’histoire du sport (pp. 49-63). Limoges: PULIM.

Szerdahelyi, Loïc & Robène, Luc (2019). The role of women in physical education, from the 1960s to the present day (France – Europe). STAPS, 123/1, pp. 5-12.

Tajri, Yacine & Saint-Martin, Jean (2019). From exclusion to integration: Monique Pasqualini’s role in developing the adapted baccalaureate examination in physical education (1966-1981). STAPS, 123/1, pp. 81-93.

Terret, Thierry (1995). Un débat passionné : l’intégration de l’Éducation Physique des filles à la fin du XIXe siècle. In Arnaud, Pierre & Terret, Thierry (Eds.), Éducation et politique sportives. XIXe-XXe siècles (pp. 87-95). Paris: CTHS.

Terret, Thierry (2006). Le genre dans l’histoire du sport. Clio. Histoire, Femmes et Sociétés, 23, pp. 209-238.

Terret, Thierry (Ed.), Liotard, Philippe, Saint-Martin, Jean & Roger, Anne (Coll.) (2005). Sport et Genre. Paris: L’Harmattan, 4 volumes.

Terret, Thierry & Liotard, Philippe (Eds.) (2005). Sport et Genre. Volume 2 : Excellence féminine et masculinité hégémonique. Paris: L’Harmattan.

Terret, Thierry & Zancarini-Fournel, Michelle (2006). Éditorial. Clio. Histoire, Femmes et Sociétés, 23, pp. 5-14.

Tétart, Philippe (2015). La championne ou la difficile adoption d’une « femme nouvelle » (1838-1914). In Musset, Benoît (Ed.), Hommes nouveaux et femmes nouvelles. De l’Antiquité au XXe siècle (pp. 195-217). Rennes: PUR.

Thébaud, Françoise (2007). Écrire l’histoire des femmes et du genre. Lyon: ENS Éditions, 1ère éd. 1998.

Thébaud, Françoise (2018). The History of Women and Gender: French perspectives on the last twenty years. Women’s History Review, 27/1, pp. 41-47.

Thompson, Edward Palmer (1963). The Making of the English Working Class. London: Victor Gollancz.

Thompson, Edward Palmer (1988). La formation de la classe ouvrière anglaise. Paris: Seuil.

Touraine, Alain (1984). Le retour de l’acteur. Paris: Fayard.

Vertinsky, Patricia (2003). Looking Back. Roberta J. Park and ‘‘The Impossible Dream’’: Keeping It Together for Physical Education and the Academy. Journal of Sport History, 30/1, pp. 73-99.

Vertinsky, Patricia & Hedenborg, Susanna (2018). Physical Culture Practices: New Historical Work on Women and Gender. The International Journal of the History of Sport, 35/6, pp. 487-493.

Vivier, Christian (2021). An essay on the historiography of the major actors in French physical education. STAPS, 133/3, pp. 15-41.

Zancarini-Fournel, Michelle (2003). La mixité scolaire : une histoire à faire ?. Administration et éducation, 1, 125-132.

Zancarini-Fournel, Michelle (2004). Coéducation, gémination, co-instruction, mixité : débats dans l’Éducation nationale (1882-1976). In Rogers, Rebecca (Ed.), La mixité dans l’éducation : enjeux passés et présents (pp. 25-32). Lyon: ENS Éditions.

Zancarini-Fournel, Michelle (2010). Condition féminine, rapports sociaux de sexe, genre. Clio. Histoire, Femmes et Sociétés, 32, pp. 119-129.

Downloads

Published

2024-01-01

How to Cite

Gender, Physical Education and the Biographical Turn. French Perspectives on the History of Female PE Teachers . (2024). Foro De Educación, 22(1), 79-102. https://doi.org/10.14201/fde.1315

Similar Articles

1-10 of 353

You may also start an advanced similarity search for this article.