The MERCOSUR Support to Education Sector Program: Integration Approaches and Limitations Regarding the Teacher Education Reforms

Authors

  • Guillermo Ramón Ruiz Universidad de Buenos Aires / CONICET. Argentina Author

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.637

Keywords:

education reforms, teacher education, MERCOSUR, PASEM, Policy Transfers

Abstract

This paper focusses on cross-national comparison regarding regional policies of one of the main aspects of schooling systems: teacher education. From a qualitative point of view, we analyse normative documents and curriculum definitions, in order to generate a typology which allows us to make comparisons among four South American countries. A hermeneutic and theoretical reconstruction is made from the discursive analysis of the data that was recollected. In this article, we point out the logics that operate under the four States, that we take into account which (besides their specific and contextual characteristics) have significant similarities. All of them have high indicators of structural poverty, unequal economic, educational and cultural developments, with serious problems regarding the access to the housing and to the public health. As a result, we analyse the problematic issues that affect political initiatives such as PASEM because of the institutional logics that characterize the national systems of teacher education. These logics limit the intra-regional harmonization programs and their results. We believe that policy transfers studies constitute a prolific area of research to understand the contradictory interests that affect the educational policies in specific contexts.

References

Adamson, B., & Morris, P. (2010). La comparación de currículos. In Bray, M., Adamson, B., & Mason, M., Educación Comparada. Enfoques y métodos (pp. 321-342). Buenos Aires: Granica.

Broadfoot, P. (2000). Comparative education for the 21st century: retrospect and prospect. Comparative Education, 36(3), 357-372.

Caruso, M., & Tenorth, HE. (2011). Introducción: conceptualizar e historizar la internacionalización y la globalización en el campo educativo. In Caruso, M., & Tenorth, HE. (Eds.), Internacionalización. Políticas educativas y reflexión pedagógica en el medio global (pp. 13-38). Buenos Aires: Granica.

Czarniawska, B., & Sevón, G. (2005). Global ideas: How ideas, objects and practices travel in the global economy? Mamö & Copenhague: Liber & Copenhague Business School Press.

CEPAL (2013). Panorama social de América Latina. Santiago de Chile: CEPAL. Recuperado el 15 de diciembre de 2015, de: http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/35904/S2013868_es.pdf?sequence=1

Ferry, G. (2008). Pedagogía de la formación. Buenos Aires: Novedades educativas.

García, M. V., & Pico, M. L. (2014). Las reformas de la formación docente para el nivel secundario en clave regional y comparada. Normativas e improntas nacionales de algunos países del MERCOSUR. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 6, 63-79. Recuperado el 24 de agosto de 2017, de: http://www.saece.org.ar/relec/revistas/6/mon4.pdf

González Galllego, I. (2010). El nuevo profesor de secundaria. Barcelona: Grao.

Grigera, J. (2013). Argentina después de la convertibilidad. 2002-2011. Buenos Aires: Imago Mundi.

López, N. (2007). Las nuevas leyes de educación en América Latina: una lectura a la luz del panorama social de la región. Buenos Aires: IIPE-UNESCO.

Molinari, A. (en prensa). Tres historias de común inspiración: un estudio comparado sobre las políticas de formación docente inicial del Cono Sur. Journal of Supranational Policies of Education.

Nòvoa, A (2009). Para una formación docente construida dentro de la profesión. Revista de Educación, 350, 203-218. Recuperado el 1 de septiembre de 2017, de: http://www.revistaeducacion.mec.es/re350/re350_09.pdf

Ruiz, G. (2016). La educación secundaria obligatoria en el marco de las reformas educativas nacionales. Regulaciones federales y políticas jurisdiccionales. Buenos Aires: EUDEBA.

Ruiz, G. (2011). El lugar de la comparación en la investigación educativa. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 2, 84-93. Recuperado el 14 de marzo de 2017, de: http://www.saece.org.ar/relec/numero2.php

Ruiz, G., García, M.V., & Pico, M.L. (2013). La formación docente analizada en perspectiva comparada: convergencias y divergencias en las transformaciones de la formación inicial del profesorado para el nivel secundario en el Mercosur. Revista Española de Educación Comparada, 21, 221-248. Recuperado el 14 de marzo de 2017, de: http://revistas.uned.es/index.php/REEC/article/view/7621

Ruiz, G., & Molinari, A. (2015). Teacher Education Reformed: Internationalisation of New Academic Formats and the Persistence of Old Issues in South America. In Olson, J., Biseth, H., & Ruiz, G. Educational Internationalisation. Academic Voices and Public Policy (pp. 129-148). Rotterdam: Sense Publishers.

Schriewer, J. (2010). Comparación y explicación entre causalidad y complejidad. In Schriewer, J., & Kaelble, H., La comparación en las ciencias sociales e históricas (pp. 17-62). Barcelona: Octaedro.

Schulte, B. (2016). La teoría de la cultura global con características chinas: cuando los modelos globales se tornan nativos. In Ruiz, G., & Acosta, F., Repensando la Educación Comparada. Lecturas desde Iberoamérica. Entre los viajeros del siglo XIX y la globalización (pp. 99-116). Barcelona: Octaedro.

Steiner-Khamsi, G. (2016). La transferencia de políticas como herramienta para comprender la lógica de los sistemas educativos. In Ruiz, G. & Acosta, F. Repensando la Educación Comparada. Lecturas desde Iberoamérica. Entre los viajeros del siglo XIX y la globalización (pp. 27-40). Barcelona: Octaedro.

SITEAL (2015). Escolarización en América Latina 2000-2013. Buenos Aires: IIPE / OEI. Recuperado el 10 de septiembre de 2017, de: http://www.siteal.iipe.unesco.org/sites/default/files/rec_siteal_2_2015_04_28.pdf

Tedesco, J., & López, N. (2002). Desafíos a la educación secundaria en América Latina. Revista de la CEPAL 76, 55-69.

Vior, S., & Oreja Cerruti, B. (2014). O Banco Mundial e a sua influência na definição de políticas educacionais na América Latina (1980-2012). In Mendes Perira, J. M., & Pronko, M. (Eds.), A demolição de direitos (pp. 113-151). Rio de Janeiro: EPSJV / FIOCRUZ.

Published

2019-01-01

Issue

Section

Studies

How to Cite

The MERCOSUR Support to Education Sector Program: Integration Approaches and Limitations Regarding the Teacher Education Reforms. (2019). Foro De Educación, 17(26), 277-299. https://doi.org/10.14516/fde.637

Similar Articles

1-10 of 338

You may also start an advanced similarity search for this article.