e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
The research work that we offer focuses on the relationships between education and the decentralization model through the quasi-states, taking as an example the good reciprocal functioning of both terms in the case of Castilla y León. The «good education» that characterizes Castilla y León according to both national and international competency assessment programs, aims to be analyzed and verified through various sources of pedagogical information. On the one hand, the literature from specialized reports and publications; on the other, oral sources through interviews with both social and educational actors. The methodological analysis, which we will give an account of in the text, leads us to three great perceptions. On the one hand, the reading that school actors make about the good or bad functioning of the «system» is not so much in the political dimension but in the pedagogical aspect (organizational, didactic, resources, etc.) (the day-to-day issues). On the other hand, the perception that social actors have of education is more «mediatic»; that is, the big issues, without going into the organization and functioning of the «system». Despite the good functioning of the Castilian-Leon educational model, there is considerable room for improvement, and this is how the actors perceive it, both in terms of teacher training and in organizational processes (internships) and, of course, in relation to the educational policies; the school pact as a tool to «depoliticize» the school.
Álava, M. J. & Aldecoa, S. (2013). La buena educación. Enseñar con libertad y compromiso para convertir a los niños en adultos. Madrid: La Esfera Libros.
Bartlett, L., & Vavrus, F. (2017a). Comparative case studies: An innovative approach. Nordic journal of comparative and international education (NJCIE), 1 (1), 5-17.https://doi.org/10.7577/njcie.1929
Bartlett, L., & Vavrus, F. (2017b). Rethinking Case Study Research. A Comparative Approach. New York: Routledge.
Calvo, C. (2008). Del mapa escolar al territorio educativo. Diseñando la escuela desde la educación. Santiago de Chile: Nueva Mirada Ediciones.
Cerezo, J.F. (1991). La formación de maestros en Castilla y León (1900-1936). Salamanca: Diputación de Salamanca.
Consejería de Educación de la Junta de Castilla y León (2019). Guía de buenas prácticas TICs para familias. Recuperado el 6 de noviembre de 2020, de https://www.educa.jcyl.es/educacyl/cm/gallery/web-guia/index.html
Consejo Económico y Social (CES) (2017a). Castilla y León en el sistema estatal de indicadores de educación (2017). Junta de Castilla y León.
Consejo Económico y Social (CES) (2017b). Análisis dinámico del tejido empresarial de Castilla y León. Descripción del panorama actual, factores determinantes y líneas de actuación. Recuperado el 6 de noviembre de 2019, dehttp://www.cescyl.es/analisis-dinámico-tejido-empresarial-castilla-leon.ficheros
Consejo Escolar de Castilla y León (CECL) (2019). Informe sobre la situación del sistema educativo de Castilla y León. Curso 2017-18. Valladolid: Junta de Castilla y León.
De Boer, A., Pijil, S.J., & Minnaert, A. (2011). Regular primary school teachers´ attitudes towards inclusive education: A review of the literature. International Journal of Inclusive Education, 15 (3), 331-353. http://dx.doi.org/10.1080/13603110903030089
European Commission/EACEA/Eurydice (2015). The Teaching Profession in Europe: Practices, Perceptions, and Policies. Eurydice Report. Luxemburg: Publications Office of the European Union.https://data.europa.eu/doi/10.2797/031792
Gairin, J. (2005). La descentralización educativa ¿Una solución a un problema? Madrid: Ciss/Praxis.
García, E. (2015). Socialización y alfabetización de adultos en Castilla y León. Aula. Revista de Pedagogía, 21, 207-220. https://doi.org/10.14201/aula201521207220
García, J. (2015). El proceso de descentralización educativa en España, EDETENIA, 48, 203-216.Recuperado el 11 de octubre de 2022, de https://revistas.ucv.es/edetania/index.php/Edetania/article/view/45
Gimeno, J. (2005). ¿Qué se puede ganar descentralizando la educación? ¿Es posible diferenciarse sin desigualdad? En J. Gairín (coord..), La descentralización educativa (85-134). Madrid: Ciss/Praxis.
Gortazar, L. (2019). ¿Favorece el sistema educativo español la igualdad de oportunidades? Economía de la educación y política educativa, 910, 15-29https://doi.org/10.32796/ice.2019.910.6917
Hernández, J.M. (1993). La escuela primaria en Castilla y León. Estudios históricos. Salamanca: Amarú Ediciones.
Hernández, F., Aberasturi, E., Sancho, J. M., & Correa, J.M. (2020). ¿Cómo aprenden los docentes? Tránsitos entre cartografías, experiencias, corporeidades y afectos. Barcelona: Octaedro.
Instituto Nacional de Estadística (INE) (2017a). Encuesta de las condiciones de vida. Recuperado el 6 de diciembre de 2019, dehttps://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/categoria.htm?c=Estadistica_P&cid=1254735976608
Instituto Nacional de Estadística (INE) (2017b). Encuesta sobre equipamiento y uso de Tecnologías de Información y Comunicación en los hogares. Recuperado el 6 de diciembre de 2019, dehttps://www.ine.es/prensa/tich_2017.pdf
Junta de Castilla y León (2018). Plan Global de Mejora de los Resultados Escolares en Castilla y León. Recuperado el 6 de octubre de 2021, dehttps://www.educa.jcyl.es/es/temas/calidad-evaluacion/plan-global-mejora-resultados-escolares-castilla-leon.
Leiva Olivencia, J. J. (2013). Bases conceptuales de la educación intercultural. De la diversidad cultural a la cultura de la diversidad. Foro de Educación, 11(15), pp. 169-197. http://dx.doi.org/10.14516/fde.2013.011.015.008
Lombardi, P., Giordano, S., Farouh,H. & Yousef, W. (2012) Modelando el desempeño de una ciudad inteligente, Innovación: The European Journal of Social Science Research, 25:2, 137-149, DOI: 10.1080/13511610.2012.660325
Martínez-Otero, V. (2007). La buena educación. Reflexiones y propuestas de psicopedagogía humanista. Barcelona:Anthropos.
Ministerio de Educación y Formación Profesional (MEFP) (2022). Sistema Estatal de Indicadores de la Educación 2022. Madrid: INEE.
Morales, N. (2017). Las TIC y los escolares del medio rural, entre la brecha digital y la educación inclusiva. Bordón, 69 (3), 41- 56. https://doi.org/10.13042/Bordon.2017.52401
OCDE (2014). TALIS 2013, Results: An International Perspective on Teaching and Learning. OCDE Publishing. https://doi.org/10.1787/23129638
OECD (2019). PISA 2018 Results (Vol. I): what students know and can do. Paris: PISA. OECD Publishing. http://doi.org/10.1787/5f07c754-en
Piña, J.M.; Pérez, J. & Pérez, M.G (2022). Representaciones de la diversidad sociocultural en los jóvenes de bachillerato. Foro de Educación, 20 (1), pp. 108-133. http://dx.doi. org/10.14516/fde.910
Puelles, M. de (2010). Elementos de política educativa. Madrid: UNED
Schleicher, A. (2018). Primera clase. Cómo construir una escuela de calidad para el siglo XXI. Santillana/OCDE.
Turienzo, D., & Manso, J. (2022). Cuando las políticas públicas se transforman en mecanismos (re)productores de desigualdad educativa: el caso español en el acceso al sistema escolar. Foro de Educación, 20 (1), pp. 240-264. http://dx.doi.org/10.14516/ fde.898
Vega Gil, L. (1988). Las Escuelas Normales en Castilla y León (1838-1900). Salamanca: Amarú Ediciones.
Vega Gil, L. (1995). Moderantismo y educación en España. Estudios en torno a la Ley Moyano. Zamora: Instituto Florián de Ocampo.
Vega Gil, L. (1998). Pablo Montesino y la modernización educativa en España. Zamora: Diputación de Zamora.
Vega Gil, L. (2016). Los cuasi-estados de la educación en España y la eficacia del sistema escolar, según PISA: reduciendo la equidad y aumentando las diferencias. En Célio da Cunha; Sousa, José Vieira de Sousa y María Abádia da Silva (Orgs.), Internacionalizaçáo da Educaçáo: Discursos, Práticas e Reflexos sobre as Políticas Educativas (197-220). Belo Horizonte: FinoTraço Editora.
Vega Gil, L., Hernández Beltrán, J.C., Lambea Ortega, M., García Redondo, E., González López, V., Vargas Hernández, Y., & Revesado Carballares, D. (2022). Los retos políticos y sociopedagógicos de la buena educación en Castilla y León, España. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 30 (341). https://doi.org/10.14507/epaa.30.6548
Wolff, A., Kortuem, G. & Cavero, J. (2015). Urban data in the primary classroom: bringing data literacy to the UK curriculum. Recuperado el 15 de octubre de 2022, de http://www.dataliteracy.eita.org.br/wp-content/uploads/2015/02/Urban-Data-in-the-primary-classroom-bringing-data-literacy-to-the-UK-curriculum.pdf
También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.
e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 3.0 España.