Uniformization and inequalities of the education system of the Republic of Djibouti. Disillusions of the Great Reform

Autores/as

  • Mohamed Abdillahi Bahdon Universidad de Murcia. España Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.446

Palabras clave:

school, program, participation, reform, management organs

Resumen

Since the end of 1980s, the Djiboutian education system crosses a crisis. It did not reach the goals as for the training of apprenants.es. The release of this crisis is made by a reform; it is an important moment of reflection for the sector of the education. But more than a way of negotiation between the government and the social actors, it was an imposition of the President of the Republic. The course of study changed, but issues as the initial training of teachers, organs of school management and the participation of the parents were not improved. The vernacular languages are not taught. The creation of the Djiboutian school became a political slogan.

Referencias

Agence Djiboutienne d’Information. Pour un nouveau pacte éducatif, 04 avril 2011. Récupérée 02/02/2012, de: http://www.adi.dj/fr/

Akakari, A. (2002). Banque mondiale et éducation: une pensée unique? In Akkari, A., Sultana, R., & Gurtner, J.L. (Dir.), Politiques et stratégies éducatives. Termes de l’échange et nouveaux enjeux Nord-Sud (pp. 11-43). Paris: Editions Transversales.

Alain, R. (1997). Pour une histoire des Arabes de Djibouti, 1896-1977. Cahiers d’Etudes Africaines, 146, 319-348.

Antonioli, A. (1993). Le droit d’apprendre. Une école pour tous en Afrique. Paris: L’Harmattan.

Arrêté. 30 mai 1906 créant une école de Français à l’usage des enfants indigènes, 144.

Arrêté. 08 avril 1990 créant et organisant le recrutement, la formation et la certification des personnels enseignants du Premier degré, 90.

Bulletin de l’Education Nationale. (1997). Les nouveautés du CRIPEN pour la rentrée scolaire 1996/1997, 17, 5.

Capelle, J. (1990). L’éducation en Afrique noire à la veille des indépendances. Paris: Karthala-ACCT.

Centre International d’Études Pédagogiques. (2007). La professionnalisation des enseignants de l’éducation de base: les recrutements sans formation initiale. Récupérée 01/06/2011, de: http://www.ciep.fr/conferences/CD_professionnalisation/bak/pages/docs/pdf_pays/Djibouti.pdf

Charlier, J.E. (Dir.). (2003). L’influence des organisations internationales sur les politiques d’éducation. Éducation et sociétés, 12(2), 5-11.

Freire, P. (1970). La educación como práctica de la libertad. Montevideo: Tierra Nueva.

Gamble, H. (2010). La crise de l’enseignement en Afrique occidentale française (1944-1950). Histoire de l’éducation, 128, 129-162. Récupérée 12/10/2013, de: http://histoire-education.revues.org/2278

Gérard, É. (1997). La tentation du savoir en Afrique. Politiques, mythes et stratégies d’éducation au Mali. Paris: Karthala-Orstom.

Hamid, M.A., & Roegiers, X. (2003). A quels élèves profite l’approche par les compétences de base? Etude de cas à Djibouti. Recuperado el 20 de julio de 2014, de http://www.bief.be/docs/publications/apc_djibouti_070223.pdf

Khôi Lê, T. (1970). L’éducation comparée. Paris: Armand Colin.

Khôi Lê, T. (Dir). (1971). L’enseignement en Afrique tropicale. Paris: Presses Universitaires de France.

Ki-Zerbo, J. (1990). Eduquer ou périr. Paris: Unicef-Unesco. L’Harmattan.

de Landsheere, G. (1997). Objetivos de la educación. Barcelona: Oikos-Tau.

Lange, M.F. (1991). Systèmes scolaires et développement: discours et pratiques. Politique africaine, 43, 107-119.

Lange, M.F., & Martin, J.Y. (1995). Les stratégies éducatives en Afrique subsaharienne. Le face à face Etat/société. Cahiers des Sciences Humaines, 31(3), 563-574.

Lauwerier, S.T. (2013). L’influence de la banque mondiale sur les politiques d’education de base en Afrique de l’Ouest francophone les cas du Mali et du Sénégal de 1980 à 2010. Tesis Doctoral Inédita. Universidad de Ginebra, Suiza. Récupérée 15/01/2015, de: http://www.academia.edu/4925950/Lauwerier_2013_._Linfluence_de_la_Banque_mondiale_sur_les_politiques_d%C3%A9ducation_de_base_en_Afrique_de_lOuest_francophone_les_cas_du_Mali_et_du_S%C3%A9n%C3%A9gal_de_1980_%C3%A0_2010

Loi. 27 juillet 1989 portant organisation des Services du Ministère de l’Education Nationale, 89.

Martin, J.Y. (1972). Sociologie de l’enseignement en Afrique noire. Cahiers internationaux de Sociologie, 53, 337-362.

Mingat, A., & Suchaut, B. (2000). Les systèmes éducatifs africains. Une analyse économique comparative. Bruxelles: Université De Boeck.

Mohamed, A.B. (2013). L’histoire de l’école de 1885 jusqu’en 1999. Afrique Education, 380, 34-35.

Mohamed, A.B. (2014). Djibouti. Les nouveaux défis du système éducatif. Afrique Education, 392, 33-35.

Moumouni, A. (1964). L’éducation en Afrique. Paris : Présence africaine.

Solomon, R., & Danner, M. (2012). La scolarisation féminine à Djibouti: une démarche holiste face à l’idéologie développementaliste. Foro de Educación, 14, 55-72.

Publicado

2017-07-01

Cómo citar

Uniformization and inequalities of the education system of the Republic of Djibouti. Disillusions of the Great Reform. (2017). Foro De Educación, 15(23), 139-160. https://doi.org/10.14516/fde.446

Artículos similares

11-20 de 174

También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.