Citizenship Education from the Social e-Learning Perspective. Confluence of Formal and non-Formal Contexts

Autores/as

  • María Rosa Fernández Sánchez Universidad de Extremadura. España Autor/a
  • María José Sosa Díaz Universidad de Extremadura. España Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.013

Palabras clave:

Information and Communication Technolog, participation, citizenship, e-Learning, MOOC, community of practice

Resumen

In this paper we present two case studies based on two online training activities that have contributed to citizenship education, development. This activities have developed skills to empowerment and social advancement in Community of Practice for social and cultural development of a Roma women group. Moreover, we present an educational pilot project about MOOC on «Entrepreneurial Training» for increase entrepreneurship and cultural openness in the population within the International Development Cooperation's framework. We propose two educational models for citizenship education based on active methodologies, collaborative use of ICT and dialogic learning. We found helped to train and empower people, promoting equal opportunities and social participation. So the acquisition and appropriation of knowledge, skills and competences developed in the different context have been very important in the development their communities and their environment.

Referencias

Aubert, A., Flecha, A., García, C., Flecha, R., & Racionero, S. (2008). Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información. Hipatía: Barcelona.

Blumschein, P., & Fischer, M. (2007). E-learning en la formación profesional: diseño didáctico de acciones de elearning. Montevideo, Uruguay: Cinterfor/OIT.

Castaño, C., & Cabero, J. (2013). Enseñar y aprender en entornos m-learning. Madrid: Síntesis.

Conole, G. (2013). Los MOOCs como tecnologías disruptivas: estrategias para mejorar la experiencia de aprendizaje y la calidad de los MOOCs. Campus Virtuales. Revista Científica de Tecnología Educativa, 2(2), 16-28.

Espinosa, M. P., & Sánchez, M. del M. (2014). Arquímedes y la tecnología educativa: un análisis crítico en torno a los MOOC. Revista Interuniversitaria de Formación de Profesorado, 79(28.1), 29-49.

Dick, W., & Carey W. (1996). The Systematic Design of Instruction (4ª.ed). Glenview, IL, U.S.A.: Scott, Foresman and Company.

Huyer, S. (2005). Women, ICT and the Information Society: Global Perspectives and Initiatives. In The conference Women and ICT. Baltimore, Maryland, June 12-14.

Fernández, M. R. (2012). Comunidad de Práctica para la promoción sociocultural de mujeres gitanas en entornos virtuales de aprendizaje (Tesis Doctoral). Universidad de Salamanca. Recuperado de http://gredos.usal.es/xmlui/handle/10366/115592

Fernández, M. R., & Valverde, J. (2014). Comunidades de práctica: un modelo de intervención desde el aprendizaje colaborativo en entornos virtuales. Comunicar, 42, 97-105. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C42-2014-09

Garrison, D. R., & Anderson, T. (2005). El e-learning en el siglo XXI. Barcelona: Octaedro.

Georgiadou, K., Kekkeris, G., & Kalantzis, M. (2008). Inclusion in the Information Society for the «Excluded» Women in Greek Thrace. In Lytras, M. D., Carroll, J. M., Damiani, E., & Tennyson, R. D. (Coords.), Emerging Technologies and Information Systems for the Knowledge Society Lecture Notes in Computer Science (pp. 460-468). Springer Berlin Heidelberg.

Gurumurthy, A. (2004). Bridging the Digital Gender Divide: Issues and Insights on ICT for Women’s Economic Empowerment. New Delhi: UNIFEM.

Leshin, C., Pollock, J., & Reigeluth, C. (1992). Instructional design: Strategies and tactics for improving learning and performance. Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications.

Llorent, V., & Torres, N. (2012). Lifelong learning of gypsy women in Spain, Procedia – Social and Behavioral Sciences, 46, 3119-3123.

Luque, M. (2004). Visión americana de la perspectiva social del e-learning en la educación superior. RUSC, Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 1(1).

Martín-Rodríguez, O., González, F., & García, M. A. (2013). Propuesta de evaluación de la calidad de los MOOCs a partir de la Guía Afortic. Campus Virtuales. Revista Científica de Tecnología Educativa, II(1), 124-132.

Mcauley, A. A., Stewart, B., Siemens, G., & Cormier, D. (2010). The MOOC model for digital practice (University) CC Attribution.

Niegemann, H., Brucken, R., & Leutner, D. (Eds.). (2002). Intructional design for multimedia learning. Munster: Waxmann.

Peña, I. (2003). Acción social en red y en la Red. Documentación Social, 219, 187-203.

Planella, J., & Rodríguez, I. (2004). Del e-learning y sus otras miradas: una perspectiva social. RUSC, Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 1(1), 7-20.

Reig, D. (2012). Disonancia cognitiva y apropiación de las TIC. Revista TELOS: Cuadernos de Comunicación e innovación, 1-2.

Puig Gutiérrez, M., & Morales Lozano, J. A. (2015). La formación de ciudadanos: conceptualización y desarrollo de la competencia social y cívica. Educación XX1, 18(1), 259-282. doi: http://dx.doi.org/10.5944/educXX1.18.1.12332

Saorín, T., & Gómez-Hernández, J. A. (2014). Alfabetizar en tecnologías sociales para la vida diaria y el empoderamiento. Anuario ThinkEPI, 8, 342-348

Sosa, Mª. J., López, C., & Díaz, S.R. (2014). Comunidad de aprendizaje y participación social en un curso MOOC. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 1, 1-13.

Stevens, V. (2013). What´s with the MOOCs? TESL-EJ The Electronic Journal for English as a Second Language, 16(4), 1-14.

Strickland, A. W. (2006). ADDIE. Idaho State University College of Education, Science, Math & Technology Education. Recuperado de: http://ed.isu.edu/addie/index.html

Valverde, J. (2014). MOOCs: una visión crítica desde las Ciencias de la Educación. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 18(1), 93-111.

Valverde, J. (2011). Introducción. In Valverde J. (Ed.), Actas del I Simposio Internacional Buenas Prácticas Educativas con TIC (pp. 9-11). Universidad de Extremadura: Servicio de Publicaciones.

Vázquez, E., López, E., & Sarasola, J. L. (2013). La expansión del conocimiento en abierto: los MOOC. Barcelona: Octaedro.

Vázquez-Cano, E., & López, E. (2014). Los MOOC y la educación superior: La expansión del conocimiento. Revista Campus Virtuales, 18(1), 3-12.

Wahrhaftig, R. (2004). Perspectiva social del e-learning en el sistema universitario de Brasil. RUSC, Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 1(1).

Zapata-Ros, M. (2013). El diseño instruccional de los MOOCs y el de los nuevos cursos online abiertos personalizados (POOCs). Recuperado de: http://eprints.rclis.org/19744/3/dis_instruc_MOOCs

Publicado

2016-01-01

Cómo citar

Citizenship Education from the Social e-Learning Perspective. Confluence of Formal and non-Formal Contexts. (2016). Foro De Educación, 14(20), 253-281. https://doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.013

Artículos similares

31-40 de 176

También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.