Representations on social participation in the education in school councils in the north of México

Autores/as

  • Marcos Jacobo Estrada Ruiz Universidad de Guanajuato. México Autor/a
  • Óscar Alejandro Sánchez Parra El Colegio de Sonora. México Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.019

Palabras clave:

social participation, school councils, municipal councils, social representations, educational community

Resumen

This work had as objectives to know the way in which basic education school councils understand and implement the policy of social participation, as well as analyze the senses and representations that it has on the educational community. Through the  study in specific cases, we chose three municipal councils and six school. We conducted interviews with members of the educational community, and since social representations (SR), have used two basic instruments: the elaboration of phrases and words free association. The results show us, on the one hand, the great weight that has representation of the councils at various levels under the figure of the formality of procedures, simple procedures that do not seem to have substantive impact and material in social participation. And on the other hand, a misunderstanding or distance between the SR of participation and education.

Referencias

Abric, J. C. (2001). Prácticas sociales y representaciones. México: Embajada de Francia-Ediciones Coyoacán.

Acevedo, B., Sánchez F., Lorandi, M., & Almeida, E. (2008). La organización comunitaria de la participación social en la educación: Dos experiencias. In Galicia, M. T. (Coord.), Participación social en la educación: Del análisis a las propuestas (pp. 21-32). México: OCE.

Arzaluz, S. (1999). La participación ciudadana en el gobierno local mexicano. Algunas reflexiones teóricas sobre el concepto. Recuperado de http://iglom.iteso.mx/sarzaluz.PDF

Banchs, M. (2000). Aproximaciones procesuales y estructurales al estudio de las representaciones sociales. Paperson Social Representations, 9. Recuperado el 3 de marzo de 2015, de http://www.psych.lse.ac.uk/psr/PSR2000/9_3Banch.pdf

Barba, B., & Ortiz González, M. (2005). La participación social en la educación. Una experiencia de fomento educativo en Tizapán el Alto, Jalisco. In Zorrilla, M. (Coord.), Hacer visibles buenas prácticas. Mientras el debate pedagógico nos alcanza (pp. 25-50). México: COMIE.

Borja, J. (1986). Participación ¿para qué?. Revista Foro, 1(1), 26-32.

Canales, A. (2006). La participación social en educación: un dilema por resolver. Revista Perfiles Educativos, XXVIII(113), 62-80.

Castorina, J. A., & Kaplan, C. (2003). Las representaciones sociales: problemas teóricos y desafíos educativos. In Castorina, J. A. (Comp.), Representaciones sociales. Problemas teóricos y conocimientos infantiles (pp. 9-27). Barcelona: Gedisa.

Conde, S. (1997). La participación de padres y madres de familia en el marco de un programa de atención global al rezago escolar. In Ezpeleta, J., Schmelkes, S., & Corenstein, M. (Coords), Investigación educativa, gestión y participación social Tomo 2 (pp. 169-184). México: COMIE-DIE.

Corvalán, J., & Fernández, G. (2000). Apuntes para el análisis de la participación en experiencias educativas y sociales. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 30(4), 9-50.

DOF (2014). Acuerdo número 716 por el que se establecen los lineamientos para la constitución, organización y funcionamiento de los Consejos de Participación Social en la Educación. Recuperado de http://www.consejosescolares.sep.gob.mx/work/models/conapase/Resource/84/1/images/ACUERDO%20716.pdf

Estrada, M. (2010). Jóvenes y participación social en la educación. Una experiencia en el Nivel Medio Superior de Chiapas, México. REICE, 8(3), 149-166. Recuperado de http://rinace.net/reice/numeros/arts/vol8num3/art9.pdf

Feldfeber, M. (coord.). (2009). Nuevas y viejas formas de regulación de los sistemas educativos. In Autonomía y gobierno de la educación. Perspectivas, antinomias y tensiones (pp. 25-50). Buenos Aires: Aique, Universidad de Buenos Aires.

Fernández Enguita, M. (1998). La perspectiva sociológica. Una aproximación a los fundamentos del análisis social. Madrid: Editorial Tecnos.

Indicadores del Ciclo Funcional de los Consejos Escolares de Participación Social. (2013). México: SEP-CONAPASE. Recuperado de http://www.consejosescolares.sep.gob.mx/work/models/conapase/Resource/372/1/images/indpartsoc2012_2013.pdf

Jodelet, D. (1986). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. In Moscovici, S. (Ed.), Psicología social II (pp. 469-494). Barcelona: Paidós.

Latapí, P. (1997). La participación social en la educación. In Ezpeleta, J., Schmelkes, S., & Corenstein, M. (Coords.), Investigación educativa, gestión y participación social Tomo 2 (pp. 15-25). México: COMIE-DIE.

Latapí, P. (2005). La participación de la sociedad en la definición de políticas públicas de educación: el caso de Observatorio Ciudadano de la Educación. Revista Perfiles Educativos, 27(107), 7-39.

March, J., & Olsen, J. (2006). Elaborating the «New Institutionalism». In Rhodes, R. A., Binder, S., & Rockman, B. (Eds.), The Oxford Handbook of political institutions (pp. 3-20). Gran Bretaña: Oxford University Press.

Martínez, A., Bracho, T., & Martínez, C. (2007). Los consejos de participación social en la educación y el programa escuelas de calidad: ¿mecanismos sociales para la rendición de cuentas? México: CIESAS-Universidad Veracruzana.

Moliner, P. (2007). La teoría del núcleo matriz de las representaciones sociales. In Rodríguez, T., & García, M. de L. (Coords.), Representaciones sociales. Teoría e investigación (pp. 137-155). México: Universidad de Guadalajara.

Moscovici, S., & Hewstone, M. (1986). De la ciencia al sentido común. In Moscovici, S. (Ed.), Psicología social II (pp. 679-710). Barcelona: Paidós.

Navarro, O., & Gaviria, M. (2010). Representaciones sociales del habitante de la calle. Universitas Psychologica, 9(2), 345-355.

Observatorio Ciudadano de la Educación. (1999). Comunicado 1. La participación social en la escuela. Recuperado de http://www.observatorio.org/comunicados/comun001.html

Peters, G. (2003). El nuevo institucionalismo. Barcelona: Gedisa.

Piña, J., & Cuevas, J. (2004). La teoría de las representaciones sociales. Su uso en la investigación educativa en México. Perfiles Educativos, XXVI(105-106), 102-124.

Ruiz Muñoz, M. (2003). Educación de adultos y familia. In Bertely, M. (Coord.), Educación, derechos sociales y equidad Tomo II (pp. 713-743). México: COMIE-SEP-CESU.

Salinas Amescua, B. (2003). Educación, ciudadanía, organización y comunidad. In Bertely, M. (Coord.), Educación, derechos sociales y equidad Tomo II (pp. 683-711). México: COMIE-SEP-CESU.

Santizo Rodall, C. (2006). Mejorando la rendición de cuentas y la transparencia a través de la participación social: el programa escuelas de calidad en México. REICE, 4(1), 38-51. Recuperado de http://www.rinace.net/arts/vol4num1/art4.pdf

Zurita, U. (2011). Los desafíos del derecho a la educación en México a propósito de la participación social y la violencia escolar. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 16(48), 131-158.

Publicado

2016-01-01

Cómo citar

Representations on social participation in the education in school councils in the north of México. (2016). Foro De Educación, 14(20), 383-403. https://doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.019

Artículos similares

31-40 de 326

También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.