Education, a process of humanization in the frankliana vision

Autores/as

  • Emiliana Aparecida de Souza Pontifícia Universidade Católica do Paraná (Brasil) Autor/a
  • Eliseudo Salvino Gomes Pontifícia Universidade Católica do Paraná (Brasil) Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.2013.011.015.010

Palabras clave:

education, existential analysis, teachings, humanization

Resumen

The education has a basic paper in the development of the individuals and the societies, as not only transmissora of knowledge as half to reach an end, but as formadora of one human being that it answers to its yearnings of depth with direction. This study objective to investigate the notion of education, as teachings, but as not only also promotional of the human development in the Existencial Analysis de Viktor Frankl, in the vision of man who it transmits and to search to understand the relevance of the Existencial Analysis for the education. This work is based, a bibliographical publication revision and basic scientific texts. The Analysis Existencial de Frankl and its vision of man, who understands the human being as a antropológica unit, even so consider the different dimensions of ontológico type, are in offering an intellectual contribution that can better promote relations interpersonal, reumanização of the education and science in general.

Referencias

Bruzzone, D. (2001). Autotrascendenza e formazione. Esperienza esistenziale, prospettive pedagogiche e sollecitazioni educative nel pensiero di Viktor E. Frankl. Milano: Vita e pensiero.

Buber, M. (2004). EU e Tu. 9ª Ed. São Paulo: Centauro.

Cabaco, A. S., Risco, A. y Salvino, E. (2008). Desarrollo de competencias actitudinales en la educación superior: búsqueda de sentido vital y felicidad. Naturaleza y gracia, vol. LV(3), pp. 697-721.

Dubois, C. (2004). Heidegger: Introdução a uma leitura. Rio de Janeiro: Zahar.

Faria, E. S. H. (2006). As contribuições do pensamento de Vikor Frankl para a educação. Dissertação de Mestrado em Educação. São Paulo: Universidade do Oeste Paulista.

Fizzotti, E. (1977). De Freud a Frankl: interrogantes sobre el vacio existencial. Pamplona: Universidade de Navarra.

Frankl, V. (1981). A Questão do Sentido em Psicoterapia. 1ª Ed. Tradução de Jorge Mitre. Campinas: Papirus.

Frankl, V. (1989). Sede de sentido. São Paulo: Quadrante.

Frankl, V. (1990). Logoterapia y Analisis Existencial. Barcelona: Herder.

Frankl, V. (1991). A psicoterapia na prática. Campinas: Papirus.

Frankl, V. (1991a). Psicoterapia para todos. (2ª Ed). Petrópolis: Vozes.

Frankl, V. (2003). Psicoterapia e sentido da vida. São Paulo: Quadrante.

Frankl, V. (2010). A presença ignorada de Deus. (12ª Ed). São Leopoldo: Sinodal; Petrópolis: Vozes.

Frankl, V. (2011). Em busca de sentido: Um psicólogo no campo de concentração. (30ª Ed). São Leopoldo: Sinodal; Petrópolis: Vozes.

Frankl, V. (2011a). A vontade de sentido: fundamentos e aplicações da logoterapia. São Paulo: Paulus.

Freire, P. (1969). Papel da educação na humanização. Revista Paz e Terra. Ano IV. Nº 9.

Freire, P. (1979). Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Freire, P. (2002). Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.

Giles, T. R. (1984). O que é filosofar? São Paulo: EPU.

Jung, C. G. (1986). Estudos sobre o simbolismo do si-mesmo. Petrópolis: Vozes.

Libânio, J. C. (2000). Organização e Gestão da escola: teoria e prática. Goiânia: Editora do Autor.

Lukas, E. (2005). Histórias que curam... porque dão sentido à vida. Campinas: Verus.

Miguez, E. M. (2011). Pessoa, Logos e Educação na perspectiva antrpológica de Viktor Frankl. Dissertação de Mestrado. São Paulo: Universidade de São Paulo.

Morais, R. (1986). O que é ensinar. São Paulo: EPU.

Moran, J. M. (2000). Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias audivisuais e telemáticas. Campinas: Papirus.

Morin, E. (2000). Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez. Brasília. UNESCO.

Peter, R. (1999). Viktor Frankl: a antropologia como terapia. São Paulo: Paulus.

Piaget, J. (1973). Estudos Sociológicos. Rio de Janeiro: Forense.

Pourtois, J.; Desmet, H. (1999). Educação pós-moderna. São Paulo: Loyola.

Reinhold, H. H. (2004). O sentido da vida: Prevenção de stress e burnout do profesor. Tese de doutorado. Campinas: Pontifícia Universidade Católica.

Salvino, E. (2009). Evidencias teóricas y empíricas entre la psicología positiva de Seligman y la psicología humanista-existencial de Frankl. Tese Doutoral não publicada. Universidad Pontificia de Salamanca-España.

Salvino, E. (2009a). Aspectos Actitudinales en el EEES-Espacio Europeo de Educación Superior. Salamanca: Foro de Educación, 11, pp. 195-207.

Scheler, M. (2008). A situação do homem no Cosmos. Lisboa: Texto & Grafia.

Souza, E. A.; Salvino, E. (2012). A visão de homem em Frankl. Logos & Existencia: Revista da Associação Brasileira de Logoterapia e Análise Existencial. V. 1, nº 1.

Xausa, I. A. M. (2011). A psicologia do sentido da vida. Campinas: Vide Editorial.

Publicado

2013-01-01

Cómo citar

Education, a process of humanization in the frankliana vision. (2013). Foro De Educación, 11(15), 215-228. https://doi.org/10.14516/fde.2013.011.015.010

Artículos similares

11-20 de 343

También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.