Ideas from yesterday for University Education today

Autores/as

  • Francisco Esteban Bara Universidad de Barcelona. España Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.456

Palabras clave:

University Education, Wilhelm von Humboldt, Cardinal John Henry Newman, José Ortega y Gasset, European Higher Education Area

Resumen

University education has adapted to the prevailing circumstances and that it is even proving to be an essential resource in the optimization of the reality. Otherwise, the university is a very important part of the social system in which it is, and the training of excellent professionals is a cardinal issue for the proper functioning of such a system. Yes it is, today various professional profiles, classics and currents, are demanded to be formed in the classrooms of our universities. However, that is not all, and depending on how you look at it, is not even the most important. However, at the same time and internationally speaking, we have also witnessed the emergence of concerns about the nature of this education, above all in relation to the personal, ethical, and civic development of today’s student populace. It is logical to think, that is not enough to train excellent professionals, indeed, reality shows that this is not enough when personal and ethical training is insufficient or does not live up to the current circumstance. The aim of this paper is to focus on this aspect, and in doing so it revisits a past in which essential philosophical ideas were being formulated, ideas which this paper argues are highly pertinent to the current reality.

Referencias

Abellán, J. (2009). La idea de universidad de Wilhelm von Humboldt. In Oncina, F. (Ed.), Filosofía para la universidad, filosofía contra la universidad (de Kant a Nietzsche) (pp. 273-296). Madrid: Dykinson.

Barlett, A. (1976). A Free and Ordered Space: The Real World of Universtiy. New York: W.W. Norton.

Barriga, A. (2005). El enfoque de competencias en la educación, ¿una alternativa o un disfraz de cambio?. Claves, 28(111), 7-36.

Barrio, J.M. (2015). La universidad en la encrucijada. In Gil, F., & Reyero, D. (Eds.), Educar en la universidad hoy. Propuestas para la renovación de la vida universitaria (pp. 13-33). Madrid: Ediciones Encuentro.

Bloom, A. (1987). The Closing of American Mind. Lodon: Penguin Books.

Clark, B. (1894). Perspectives on Higher Education. Berkeley: University of California Press.

Bocardo, E. (2007). El giro contextual: cinco ensayos de Quentin Skinner y seis comentarios. Madrid: Tecnos.

Bok, D. (1986). Higher Learning. Cambridge: Harvard University Press.

Bok, D. (2003). Universities in the Market Place. The commercialization on Higher Education. New Yersey: Princeton University Press.

Bolívar, A., & Bolívar, R. (2014). Docencia e investigación en el contexto de la universidad actual. Espaço Pedagógico, 21(2), 380-402. doi:10.5335/rep.v21i2. 4307

Bonvecchio, C. (Ed.). (1991). El mito de la universidad. México: Siglo XXI Editores.

colby, A., Ehrlich, Th., Beaumont, E., & Stephens, J. (2003). Educating citizens. San Francisco: Jossey-Bass.

Collini, S. (2012). What are universities for?. London: Penguin Books.

Delbanco, A. (2012). College, What it was, is, and should be. New Yersey: Princeton University Press.

Fabre, M. (2011). Experiencia y formación: la Bildung. Revista Educación y Pedagogía 23(59), 215-225.

Freitag, M. (2004). El naufragio de la universidad y otros ensayos de epistemología política. Barcelona: Ediciones Pomares.

Fry, H., Ketteridge, S., & Marshall, S. (2009). A Handbook of teaching and learning in Higher Education Enhancing academic practice. New York: Routledge.

García Morente, M. (2012). El ideal universitario y otros ensayos. Pamplona: EUNSA.

Gracia, J. (2012). Hacia un sentido efectual de cultura. Quaderns de filosofia i ciència, 42, 105-114.

Gibbs, P. (2001). Higher Education as a Market: a problem or solution?. Studies in Higher Education, 26(1), 85-94.

Gil, F., & Reyero, D. (Eds.). (2015). Educar en la universidad hoy. Propuestas para la renovación de la vida universitaria. Madrid: Ediciones Encuentro.

Giner de los Ríos, F. (1990). Escritos sobre la universidad española. Madrid: Espasa Calpe.

González, J., & Wagenaar, R. (Eds.). (2003). Tunning Educational Structures in Europe. Final Report. Phase One. Bilbao: Universidad de Deusto.

González, J.L. (2014). Hacia una universidad más humana. ¿Es superior la educación superior?. Madrid: Biblioteca Nueva.

Guardini, R. (2012). Tres escritos sobre la universidad. Pamplona: EUNSA.

Herder, J.G. (2002). Antropología e Historia. Madrid: Editorial Complutense.

Hernández, J., Delgado-Gal, A., & Pericay, X. (Eds.). (2013). La universidad cercada. Testimonios de un naufragio. Barcelona: Anagrama.

Humboldt, W. (1959). Sobre la organización interna y externa de los establecimientos científicos superiores en Berlín. In Llambías, J. (Ed.), La idea de la Universidad en Alemania (pp. 209-219). Buenos Aires: Editorial Sudamericana.

Jaeger, W. (1957). Paideia: los ideales de la cultura griega. México: Fondo de Cultura Económica.

Jaspers, K. (2013). La idea de la universidad. Pamplona: EUNSA.

Kant, I. (1999). La contienda entre las facultades de filosofía y teología. Madrid: Editorial Trotta.

Keeling, R., & Hersh, R. (2011). We’re Losing Our Minds. New York: Palgrave Macmillan.

Kerr, C. (1964). The Uses of the University. Cambridge: Harvard University Press.

Kiss, E., & Euben, J. (2010). Debating moral education. Rethinking the role of the modern university. Durham: Duke University Press.

Laredo, P. (2007). Revisiting the third mission of universities: Toward a renewed categorization of university activities?. Higher Education Policy, 20(4), 441-456. doi:10.1057/palgrave.hep.8300169.

Lewis, H. R. (2006). Excellence without a soul. Does Liberal Educacion have a future?. New York: Public Affairs.

Llambías, J. (Ed.). (1959). La idea de la Universidad en Alemania. Buenos Aires: Editorial Sudamericana

Llano, A. (2003). Repensar la universidad: La universidad ante lo nuevo. Pamplona: EUNSA.

Llovet, J. (2011). Adiós a la universidad. El eclipse de las humanidadades. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

MacIntyre, A. (2009). The very idea of a university: Aristotle, Newman and us. British Journal of Educational Studies, 57(4), 347-362. doi: 10.1111/j.1467-8527.2009.00443.x.

Marías, J. (1960). Genio y figura de Miguel de Unamuno. Obras de Julián Marías [tomo V]. Madrid: Revista de Occidente.

McEwan, H. (2011). Narrative Refletion in the Philosophy of Teaching: Genealogies and Portraits. Journal of Philosophy of Education, 45(1), 125-140. doi: 10.1111/j.1467-9752.2010.00783.x.

Mercier, D. (1914). Lettre sur le rôle de l’enseignement supérieur. Bruxelles-Paris: Œuvres Pastorales.

Nussbaum, M. (2001). El cultivo de la humanidad. Una defensa clásica de la reforma en la Educación Liberal . Barcelona: Editorial Andrés Bello.

Newman, J.H. (1986). The idea of a university. Indiana: University of Notre Dame Press.

Oakeshott, M. (1989). The voice of liberal learning. New Haven: Yale University Press.

Olssen, M., & Peters, M.A. (2005). Neoliberalism, Higher Education and the Knowledge economy: from the free market to knowledge capitalism. Journal of Education Policy, 20(3), 313-345. doi:10.1080/02680930500108718.

Onushkin, V. (1973). Planning the development of universities [vol. II]. Analysis of the Questionnaire. París: UNESCO.

Ortega y Gasset, J. (1930). Misión de la universidad. Madrid: Revista de Occidente en Alianza Editorial.

Ortega y Gasset, J. (1937). La rebelión de las masas. Madrid: Espasa Calpe.

Ortega y Gasset, J. (1938). El tema de nuestro tiempo. Madrid: Espasa Calpe.

Ortega y Gasset, J. (2005a). Ortega y Gasset. Obras Completas [Tomo V]. Madrid: Alianza Editorial.

Ortega y Gasset, J. (2005b). En el centenario de una universidad. In Ortega y Gasset. Obras Completas (tomo V, pp.466-475). Madrid: Alianza Editorial.

Ortega y Gasset, J. (2005c). Pidiendo un Goethe desde dentro. In Ortega y Gasset. Obras Completas (tomo IV, pp.397-421). Madrid: Alianza Editorial.

Pelikan, J. (1992) The idea of the University: a Re-examination. New Haven: Yale University Press.

Pérez-Díaz, V. (2010). Universidad, ciudadanos y nómadas. Oviedo: Ediciones Nobel.

Rothblatt, S., & Wittrock, B. (Eds). (1993). The European and American university since 1800. Historical and Sociological essays. Cambridge: Cambridge University Press.

Rosovsky, H. (1990). The University: an owner’s manual. New York: W.W. Norton.

Rüegg, W. (Ed.). (1992). A History of University in Europe: Universities in the Middle Ages. Cambridge: Cambridge University Press.

Rüegg, W. (Ed.). (1996). A History of University in Europe: Universities in Early Modern Europe (1500-1800). Cambridge: Cambridge University Press.

Ruth, J. (1997). Liberalism and Education. Journal of Philosophy of Education, 31(1), 181-216. doi: 10.1111/1467-9752.00049.

Salinas, P. (2011). Defensa del estudiante y de la universidad. Sevilla: Editorial Renacimiento.

Scheler, M. (1959). Universidad y universidad popular. In Llambías, J. (Ed.), La idea de la Universidad en Alemania (pp. 341-390). Buenos Aires: Editorial Sudamericana.

Schiller, F. (2005). Narraciones completas. Barcelona: Alba Editorial.

Sevilla, S. (2009). Hegel y los orígenes de la universidad contemporánea desde su crisis actual. In Oncina, F. (Ed.), Filosofía para la universidad, filosofía contra la universidad (de Kant a Nietzsche) (pp. 233-252). Madrid: Dykinson.

Scott, J. (2006). The Mission of the University: Medieval to Postmodern transformations. The Journal of Higher Education, 77(1), 1-39. doi: 10.1353/jhe.2006.0007.

Tejerina, F. (2010). La universidad. Una historia ilustrada. Madrid: Turner.

UNESCO. (2015). Replantear la educación. ¿Hacia un bien común mundial?. Recuperado el 31 de marzo de 2016, de http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002326/232697s.pdf

Walton, A.J. (1972). Lectures, tutorials and the like. Oxford: Medical and Technical Publishing.

Publicado

2018-01-01

Cómo citar

Ideas from yesterday for University Education today. (2018). Foro De Educación, 16(24), 215-232. https://doi.org/10.14516/fde.456

Artículos similares

41-50 de 380

También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.