Education policies in the context of the 2030 Agenda: challenges when promoting more equitable education systems

Autores/as

  • José Sánchez Santamaría Universidad de Castilla-La Mancha. España Autor/a
  • Brenda Imelda Boroel Cervantes Universidad Autónoma de Baja California. México Autor/a
  • Nathanäel Friant Universidad Libre de Bruselas. Bélgica Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.1278

Resumen

One of the main aspirations of many societies around the world is to build more inclusive, just and equitable societies (Sánchez-Santamaría & Manzanares, 2017; UNESCO, 2017, OECD, 2023). Education is a key issue in these aspirations, and in line with these intentions, the United Nations has been promoting different actions and movements, such as the 2030 Agenda (UN, 2015), a framework aimed at redoubling efforts, clarifying objectives, guiding processes and making resources available to move towards successful education for all from a cross-cutting and globalising perspective (Martínez-Usarralde, 2021). Read more. . .

Referencias

Ainscow, M. (2020). Promoting inclusion and equity in education: lessons from

international experiences. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 6(1),

7-16. https://doi.org/10.1080/20020317.2020.1729587

Ainscow, M., Chapman, C., & Hadfield, M. (2020). Changing education systems: A

research-based approach. London: Routledge.

Cárdenas S., Lomelí D., & Ruelas I. (2022). COVID-19 and Post-pandemic

Educational Policies in Mexico. What is at Stake? In Reimers F.M. (eds).

Primary and Secondary Education During Covid-19. Springer, Cham. https://

doi.org/10.1007/978-3-030-81500-4_6

De la Cruz, G. (2022). Política educativa y equidad: desafíos en el México

contemporáneo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 52(1), 71-

92. https://doi.org/10.48102/rlee.2022.52.1.468

Losada Puente, L., Mendiri, P., & Rebollo-Quintela, N. (2022). Del bienestar general

al bienestar escolar: una revisión sistemática. RELIEVE - Revista Electrónica

De Investigación Y Evaluación Educativa, 28(1). https://doi.org/10.30827/

relieve.v28i1.23956

Martínez-Usarralde, M. (2021). Inclusión educativa comparada en UNESCO y

OCDE desde la cartografía social. Educación XX1, 24(1), 93-115, http://doi.

org/10.5944/educXX1.26444

Mudanca, R.A., & Carro, L. (2021). Formación Inicial docente en Chile y su

alineamiento con las temáticas educativas de los Objetivos de Desarrollo

Sostenible (ODS). RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del

profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales, 35(96,

3), 265-284. https://doi.org/10.47553/rifop.v96i35.3.90162

OECD (2023). Education at Glance. Indicators 2022. OECD Publishing. Retrieved

from h https://www.oecd.org/education/education-at-a-glance/

ONU-CEPAL (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una

oportunidad para América Latina y el Caribe. Retrieved from https://repositorio.

cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S1801141_es.pdf

Opazo, H., Castillo, J., & Carreño, A. (2020). Los desafíos de la Meta 4.7 de la Agenda

2030 para América Latina y el Caribe. Una sistematización de evidencias desde

UNESDOC para su discusión regional. Profesorado. Revista de Currículum y

Formación de Profesorado, 24(3), 49-73. doi: 10.30827/profesorado.v24i3.1540

Sánchez-Santamaría, J. & Manzanares. (2017). Equidad y orientación en la

educación secundaria. Madrid: La Muralla.

UN (2015). Transforming Our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development.

Retrieved from https://sdgs.un.org/2030agenda

UNESCO (2020). Towards inclusion and equity in education: Status, trends

and challenges. Retrieved from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/

pf0000374246

UNESCO (2021). Reimagining our futures together: a new social contract

for education. Retrieved from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/

pf0000379707.locale=en

UNESCO. (2017). A guide for ensuring inclusion and equity in education. Paris.

Wahlström, N., & Sundberg, D. (2018). Discursive institutionalism: Towards a

framework for analysing the relation between policy and curriculum. Journal of

Education Policy, 33(1), 163-183. https://doi.org/10.1080/02680939.2017.1344

879

Descargas

Publicado

2023-01-01

Cómo citar

Education policies in the context of the 2030 Agenda: challenges when promoting more equitable education systems. (2023). Foro De Educación, 21(1), 1-4. https://doi.org/10.14516/fde.1278