Encounter between reading on paper and screen reading: towards a grammar of reading in digital environments

Authors

  • Valeria Levratto Universidad Nacional Educación a Distancia (UNED). España Author

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.555

Keywords:

digital reading, education, e-learning

Abstract

In the digital age the ways of reading have experienced transformations that alter traditional dynamics and coordinates of space and time. For more than five hundred years the written language- printed and linear- has been characteristically at the epicenter of knowledge, leaving in a subordinate position other ways of acquiring knowledge. This paper describes the characteristics of digital reading, that establishes a first step toward a grammar of digital reading. Further, those characteristics are defined through cognitive, haptics and hipertextual issues. This paper emphasizes how screen reading does not aspire to compete with traditional reading because the past and present can be conjugated in new forms of cultural hybridizations. It also outlines an overview of the role of reading in the transmedia narrative. Understanding the aspects that interest the nature of digital reading is one of the ways to move forward with critical knowledge in virtual scenarios that offer us new possibilities of creation and access to knowledge.

References

Alberello, F (2011). Leer-navegar en Internet: las formas de lectura en la computadora. Buenos Aires: La Crujia

Arduini, R. Barella, C. Simonelli, S (2009). Quando la lettura passa attraverso lo schermo. Torino: Effatá

Bolter, J. (1991). Writing space. The Computer, hypertext, and the history of writing. Lawrence. New Jersey: Erlbaum associates.

Burbules,N. C., & Callister, T. A., (2000). Watch it: The risks and promises ofinformation technologies for education. Boulder, CO: Westview

Castells, M. (2009). Comunicación y Poder. Barcelona: Alianza

Chartier, A. & Hébrard, J. (2002). La lectura de un siglo a otro. Barcelona: Gedisa.

Cordón, J., Gómez, R., Alonzo, J. (2010). Gutenberg 2.0 La revolución de los libros electrónicos. Gijón: Trea

Deleuze, G. & Guattari, F. (1997). Rizoma (Introducción). Pre-textos: Valencia.

Echeto, V.& Browne, R. (2004). Escrituras híbridas y rizomáticas Sevilla: ArCIbel

Ferris, J (2013). The Reading Brain in the Digital Age: The Science of Paper versus Screens. Scientific American. Recuperado de: http://www.scientificamerican.com/article/reading-paper-screens/ (última consulta 7/01/2017)

Fidler. R. (1998). Mediamorfosis. Comprender los nuevos medios. Buenos Aires: Edicicones Granica, S.A

Fundación Germán Sánchez Ruipérez (2012). El hilo de Ariadna. Acción Cultural Española AC/E

Furtado, J (2007). El papel y el píxel Gijon:Trea (Simone)

Gómez-Martínez, J. Hacia un nuevo paradigma: El hipertexto como faceta sociocultural de la tecnología. Recuperado de: http://www.ensayistas.org/critica/teoria/hipertexto/gomez/introd.htm (última consulta 19/09/2016)

Jenkins, H. (2009). Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.

Kress,G (2005). El alfabetismo en la era de los nuevos medios de comunicación Londres: Aljibe

Landow, G. P. (2009). Hipertexto 3.0. Barcelona: Paidos.

Lankshear, C. Knobel, M. (2008). Los nuevos alfabetismos. su práctica cotidiana y el aprendizaje en el aula. Madrid: Morata

Lévy P. (2004). Inteligencia colectiva: por una antropología del ciberespacio. Recuperado de: http://inteligenciacolectiva.bvsalud.org/public/documents/pdf/es/inteligenciaColectiva.pdf (última consulta 07/12/2016)

MacKey, M.(2002). Literacies Across Media: Playing the Text. London: Routledge Falmer.

Mayfield, R. (2006). Power Law of Participation. [web log post]. Recuperado de: http://ross.typepad.com/blog/2006/04/power_law_of_pa.html (última consular: 19/ 02/ 2017)

Mangen, A. (2011). Why bother with print? Some reflections on the role of fixity, linearity and structure for sustained reading» The Reading Centre,University of Stavanger, The Unbound Book conference, Amsterdam/Den Haag. Recuperado de: e-boekenstad.nl/unbound/wp-content/uploads/2011/05/1.Mangen-rev-Hague-May-20.pdf (última consulta 21/10/2016)

Mangen, A. (2014). Lost in an iPad: Narrative engagement on paper and tablet. Scientific Study of Literature Journal, Vol 4 nº 2.

Mcluhan, M. (1998). El medio es el mensaje. Barcelona: Paidos

Millán J. (2000). La lectura en la sociedad del conocimiento. L&B Recuperado de:http://jamillan.com/lecsoco.htm (última consulta 30/11/2016)

Millán, J. (2008). La lectura en España Informe 2008.Leer para aprender. Fundación Germán Sánchez Ruipérez y Federación de Gremios de Editores de España. Recuperado de: http://www.lalectura.es/2008/informe2008.pd (última consulta 28/10/2016)

Nunberg G. (1998). El futuro del libro ¿eso matará a eso? Barcelona: Paidós

Rueda Ortiz, R. (2007). Para una pedagogía del hipertexto. Anthropos: Barcelona

Rodriguez de las Heras, A. (1990). Necesidades de formación y experimentación.

El hipertexto informativo. Recuperado de: http://sociedadinformacion.fundacion.telefonica.com/telos/articulocuaderno.asp@idarticulo=1&rev=59.htm (última consulta 27/10/2016)

Santaella, L (2004). Navegar no ciberespaço. São Paulo:Paulus

Scolari, C. (2008). Hipermediaciones: elementos para una teoria de la comunicacion digital interactiva. Barcelona: Gedisa.

Scolari, C. (2013). Narrativas transmedia: cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto s.a. Ediciones

Siemens, G. (2004). Una teoría de aprendizaje para la era digital. Recuperado de: http://www.downes.ca/post/33034 (última consulta: 17/01/2017)

Vandendorpe, C. (1999). Del papiro al hipertexto. Ensayo sobre las mutaciones del texto y la lectura. Buenos Aires: Éditions Boreal

Vilariño, M. Abuín, A. (2006). Teoría del hipertexto. La literatura en la era electrónica. Madrid: Arco.

Published

2017-07-01

How to Cite

Encounter between reading on paper and screen reading: towards a grammar of reading in digital environments. (2017). Foro De Educación, 15(23), 85-100. https://doi.org/10.14516/fde.555

Similar Articles

21-30 of 338

You may also start an advanced similarity search for this article.