e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
Inequality is a historical and structural characteristic of Latin American societies that has been maintained and reproduced even in periods of economic growth and prosperity. Although there have been important advances in the last fifteen years, Latin America and the Caribbean continues to be the most unequal region in the world. Based on the notion of social space (Bourdieu, 1979, 1989, 2002) and statistics from ECLAC (2017). The article explores the space of socioeconomic and educational differences between the twenty-five countries that make up the region. How are educational and social differences related in this set of countries? The main objective of the article is to shed light on the importance of the educational dimension in the understanding of social inequalities between these countries, described by economists, demographers and social scientists. The work presents a map of the current state of the national educational systems. At least three types of educational pathways can be distinguished: those of young people who only work, those of those who only study and those who study and work, examining the way in which the differentiation of the paths is related to inequalities social issues, particularly gender and ethnic origin.
Améstica, L., Llinas-Audet, X., & Sánchez, I. (2014). Retorno de la Educación Superior en Chile: Efecto en la movilidad social a través del estimador de Diferencias en Diferencias. Formación universitaria, 7(3), 23-32.
Almeida, A. (2017). A educação privada na Argentina e no Brasil. Educação & Pesquisa, 43(4), 939-956, doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022017101177284
Baudelot, C., & Establet, R. (1992). Allez les filles! Paris: Éditions du Seuil.
Baudelot, C., & Establet, R. (2009) L´élitisme républicain. L´école française à l´épreuve des comparaisons internationales. Paris: Éditions du Seuil.
Behrman, J. R. (2001). How much might human capital policies affect earnings inequalities and poverty? Estudios de Economía, 38(1), 9-41.
Bourdieu, P. (1966). L’ecole conservatrice. Les inégalités devant l’école et la cultura. Revue française de sociologie, 7(3), 325-347.
Bourdieu, P. (1979). La distinction: critique sociale du jugement. Paris: Minuit.
Bourdieu, P. (1989). La noblesse d’État, grandes écoles et esprit de corps. Paris: Minuit. Bourdieu, P. (2002). Homo academicus. Florianópolis: Editora UFSC.
Bourdieu, P. (2003). A «juventude» é só uma palavra. Questões de sociologia, 151-162.
Bourdieu, P. (2011). O Poder Simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.
Bourdieu, P. (2016). Sociologie général II: cours au Collège de France, 1981-1983,1.
Brunner, J. (2017). Juventud chilena: cultura de masa, minorías activas y tensiones de época. Estudios Públicos (148), 143-158.
Carnoy, M. (1977). La educación como imperialismo cultural. Siglo Veintiuno Editores: México.
Carnoy, M. (2011). As Higher Education Expands, Is It Contributing To Greater Inequality? National Institute Economic Review, 215(1), 34-47.
Castells, M. (2005). Globalización, desarrollo y democracia: Chile en el contexto mundial. Santiago: Fondo de Cultura Económica.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe. Base de Datos y Publicaciones Estadística Cepalstat. Disponible en https://cepalstat- prod.cepal.org/cepalstat/tabulador/ConsultaIntegrada.asp?idIndicador=3066&idioma=e
Desrosières, A. (2010). La politique des grands nombres: Histoire de la raison statistique. Paris: La Découverte.
Fachelli, S., & Planas, J. (2011). Equidad y movilidad intergeneracional de los titulados universitarios catalanes. Revista de Sociología, 96(2), 1307-1331.
Fitoussi, J. P., & Rosanvallon, P. (2010). La nueva era de las desigualdades. Buenos Aires: Editorial Manantial.
Hasenbalg, C., & Valle, N. (2003). Origens e destinos: desigualdades sociais ao longo da vida. Rio de Janeiro: Topbooks.
Hasenbalg, C. (2005). Discriminação e desigualdades raciais no Brasil. Belo Horizonte, Editora UFMG.
Hopenhayn, M. (2003). Educación, comunicación y cultura en la Sociedad de la Información: Una perspectiva Latinoamericana. Revista de la CEPAL, 81, 175-19.
Lebaron, F. (2006). L’enquête quantitative en sciences sociales. Paris: Dunod.
Lebaron, F. (2011). Les indicateurs sociaux au vingt-et-unième siècle. Paris: Dunod.
Lebaron, F. (20013). LE ROUX, Brigitte. Géométrie du champ. Actes de la recherche en sciences sociales, (200), 106-109.
Meller, P. (2011). Universitarios, ¡el problema no es el lucro, es el mercado! Santiago: Uqbar Editores.
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD) (2018) Índices e indicadores de desarrollo humano. Actualización estadística de 2018. Disponible en http://hdr.undp.org/sites/default/files/2018_human_development_statistical_update_es.pdf
Perosa, G. S., Dantas, A.S.R., Marcon, H.S., & Cruz, I.R. (2015).Transformations des classes populaires et de l’offre scolaire à São Paulo. Brésil(s), 8, 97-121.
Ribeiro, C. (2017). Contínuo racial, mobilidade social e embranquecimento? Revista Brasileira de Ciências Sociais), 32(95), doi:https://doi.org/10.17666/329503/2017
Ribeiro, C. y Carvalhaes, F. (2020). Estratificação e mobilidade social no Brasil: uma revisão da literatura na sociologia de 2000 a 2018. Revista Brasileira De Informação Bibliográfica Em Ciências Sociais - Bib, 92, 1-46.
Ribeiro, C. (2017). Tendências Da Desigualdade De Oportunidades No Brasil: Mobilidade Social E Estratificação Educacional. Mercado De Trabalho (Rio De Janeiro. 1996), 23, 49-66.
Ringer, F. (2003). La segmentation des systèmes d’enseignement: Les réformes de l’enseignement secondaire français et prussien, 1865-1920. Actes de la recherche en sciences sociales, (149), 6-20.
Solís, P., & Boado, M. (2016). Y sin embargo se mueve. Estratificación social y movilidad intergeneracional de clase en América Latina. México: El Colegio de México y Centro de Estudios Espinosa.
Solís, P. (2018). Desigualdad social en la finalización de la educación secundaria y la progresión a la educación terciaria. Un análisis multinacional a la luz de los casos del sur de Europa y América Latina. Papers. Revista De Sociología, 104(2), 247-278.
Stiglitz, J., Sen, A., & Fitoussi, J.P. (2009). Performances économiques et progrès social. Paris: Odile Jacob.
Stiglitz, J. (2012). El precio de la desigualdad. El 1% de la población tiene lo que el 99% necesita. Buenos Aires: Taurus Ediciones.
Urzúa, S. (2012). La rentabilidad de la Educación Superior en Chile ¿Educación Superior para todos? Documento de Trabajo, Centro de Estudios Públicos, (386), 1-43.
You may also start an advanced similarity search for this article.
e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 3.0 España.