The focus in high education: The Congress of Public Instruction (Rio de Janeiro, 1883-1884)

Authors

  • Maria Helena Camara Bastos Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Brasil Author

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.2014.012.017.002

Keywords:

higher education, university, Brazil, nineteenth century, conferences, theses

Abstract

Brazilian University and Higher Education had been the subject of systematic study and research. But only recently the history of education has been addressing the education and training as a goal to be investigated. This study analyzes selected theses related to university and higher education regarding to Congress Instruction, occurred in 1883. This study allow us to highlight the most relevant ideas and proposals, adopted by an intellectual elite, which was representative of the Brazilian higher education values in the nineteenth century. The ideas of decentralization of education, gratuity, education as a mandatory issue, establishment of a national educational system, teaching formation schools, teacher training, education financial, freedom of education, co-education, popular education, public education, secularization - aimed to inspire and guide the necessary reforms, and help us to illustrated exactly why the elite show modernity educational, pedagogical innovations and achievements in more developed countries. We think it could be helpful to legitimate Brazilian proposals to improve the education system.

References

(1884). Actas e pareceres do Congresso da Instrucção do Rio de Janeiro. (1884). Rio de Janeiro: Typographia Nacional.

Alonso, A. (2002). Idéias em Movimento. A geração de 1870 na crise do Brail-Império. São Paulo: ANPOCS/Paz e Terra.

Bastos, M. H. C. (2000). Ferdinand Buisson no Brasil. Pistas, vestígios e sinais de suas idéias pedagógicas (1870-1900). Revista História da Educação. ASRPHE/UFPel, 4(8), pp. 79-109.

Bastos, M. H. C. (2002). Jornal das Famílias (1863-1878). Revista dedicada aos interesses domésticos das famílias brasileiras. Revista Portuguesa de Educação, 15(2).

Bastos, M. H. C. (2002). Pro Patria Laboremus. Joaquim José de Menezes Vieira (1848-1897). Bragança Paulista/SP: EdUSF.

Bastos, M. H. C. (2002). Permuta de Luzes e Idéias. As Conferências Populares da Freguesia da Glória (1873-1890). In VV. AA., Anais do II Congresso Brasileiro de História da Educação/SBHE. Natal: UFRGN/Ed.MAC. CD

Bastos, M. H. C. (2002). Amada pátria idolatrada: um estudo da obra «Por que me ufano do meu Páis», de Affonso Celso (1900). Educar em revista. UFPr, Curitiba, n.20, 245-260.

Bastos, M. H. C. (2003). As Conferências Pedagógicas dos professores públicos primários do Município da Corte. Permuta de Luzes e Idéias. (1873-1886?). In VV. AA., XXV ISCHE. Escola e Modernidade. Saberes, instituições e práticas. São Paulo: USP/Mackenzie.

Bastos, M. H. C. (2005). Permuta das luzes e idéias. As Conferências Populares da Freguesia da Glória (1873-1890). Porto Alegre: Relatório de Pesquisa, 2005. (mimeo)

Bastos, M. H. C. (2006). Luzes do futuro. O Congresso da Instrução – Rio de Janeiro (1883-1884). Porto Alegre: Relatório de Pesquisa.

Bastos, M. H. C. (2007). As idéias do Conselheiro Antonio de Almeida Oliveira para a educação no Brasil: O Ensino Público (1874). In VV. AA., Anais do VIII Congresso Iberoamericano de Historia de la Educación Latinoamericana – Contactos, cruces y luchas em la historia de la educación latinoamericana. Buenos Aires/Argentina, SAHE CD.

Bastos, M. H. C. (2007). As idéias do Conselheiro Antonio de Almeida Oliveira para a educação no Brasil: O Ensino Público (1874). VV. AA., Anais do V Congresso Internacional de Educação «Pedagogias (entre) lugares e saberes». São Leopoldo: UNISINOS/ Seiva Publicações. CD.

Bastos, M. H. C. (2009). O Congresso da Instrução Pública – Rio de Janeiro (1883-84). A instrução superior em foco. In VV. AA., Anais do VII Congresso Internacional da Sociedade de História da Educação Latinoamericana – SHELA. São Paulo, de 23 a 26 de agosto. CD.

Bastos, M. H. C. (2010). Glórias à Educação. Manoel Francisco Correa e as Conferências Populares (1873- 1890). In Alves, C.; Leite, J. L. (Orgs.), Intelectuais e História da Educação no Brasil. V.5. Coleção «Horizontes da pesquisa em História da educação no Brasil» dirigida por Regina Helena Silva Simões e Wenceslau Gonçalves Neto.

Bastos, M. H. C. (2011). Transferências Culturais da França. A Instrução Pública na «Revue des Deux Mondes» (1829-1971). Porto Alegre: PUCRS.

Blake, A. V. A. S. (1970). Dicionário Bibliográfico Brasileiro. Rio de Janeiro.

Brasil. (1882). Regulamento e Programa Congresso de Instrução convocado para 1º de junho de 1883. Rio de Janeiro: Tipografia Nacional. Consta que esse documento foi de autoria do Conselheiro Carlos Leôncio de Carvalho.

Bosi, A. (1992). Dialética da Colonização. São Paulo: Cia das Letras.

Boto, C. (1996). A Escola do homem novo. Entre o Iluminismo e a Revolução Francesa. São Paulo: Campinas.

Bourdieu, P.; Wacquant, L. (1998). Prefácio: Sobre as artimanhas da razão imperialista. In Nogueira, M. A.; Catani, A., Pierre Bourdieu. Escritos de Educação. Petrópolis: Vozes.

Cartogra, F. (2001). Memória e História. In Pesavento, S. (Coord.), Fronteiras do Milênio. Porto Alegre: Ed.UFRGS.

Carvalho, J. M. de (2008). A Construção da ordem: a elite política imperial; Teatro das Sobras: a política imperial. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Carvalho, J. M. de (2004). As duas cabeças de Oliveira Viana. In Axt, G.; Schüler, F. (Coords.), Intérpretes do Brasil. Cultura e Identidade. Porto Alegre: Artes e Ofícios.

Carvalho, J. M. de (1990). A Formação das almas. O imaginário da República no Brasil. São Paulo: Cia das Letras.

Caruso, M. (2003). La oficialización del método lancasteriano. América Latina em el contexto del movimiento internacional por la educación mutua. In VV. AA., VI Congresso Iberoamericano de Historia de la educacion Latinoamericana: Historia de las ideas, actores e instituciones educativas. México: San Luis Potosi.

Chartier, R. (s/d). História Cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Bertrand/Difel.

Chartier, R.. (dir.). (1990). As utilizações do objeto impresso (séculos XV-XIX). Portugal: Difel.

Chartier, R. (1994). A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVIII. Brasília: UNB.

Chizzotti, A. (1996). A Constituinte de 1823 e a Educação. In: FÁVERO, Osmar (org.) A Educação nas Constituintes Brasileiras (1823-1988). Campinas/SP: Autores Associados.

Collichio, T. A. F. (1987). Dois eventos importantes para a História da Educação Brasileira: a Exposição Pedagógica de 1883 e as Conferências Populares da Freguesia da Glória. Revista da Faculdade de Educação/USP, 13(2), 5-14.

Collingwood, R. G. (2001). Le nouveau Léviathan ou l’homme, la société, la civilization et la barbarie. Paris: Kimé. Traduction Lucien Carrive.

Delacroix, Ch.; Dosse, F.; Garcia, P.; Offenstadt, N. (dirs.). (2010). Historiographies I. Concepts et débats. Paris, Gallimard.

Faria Filho, L. M. (2000). Processo de escolarização no Brasil: algumas considerações e perspectivas de pesquisa. In VV. AA., Anais do III Congresso Luso-Brasileiro de História da Educação. Coimbra/PT, FPCE;UC, fevereiro.

Fausto, B. (2009). História do Brasil. São Paulo: Edusp. 13ª Ed.

Figueiredo Jr., A. C. A. (1884). 14ª Questão: Liberdade do Ensino Superior. In: Actas e Pareceres do Congresso da Instrução/Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Typographia Nacional.

Figueiredo, J. B. C. (1884). 11ª Questão: Medidas conducentes a tornar efetiva a inspeção do ensino primário e secundário. In Actas e Pareceres do Congresso da Instrução/Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Typographia Nacional.

Foucault, M. (1992). O que é um autor? Lisboa: Ed. Passagens.

Frazão, M. J. P. (1884). Organização das bibliotecas e museus escolares e pedagógicos. Caixas escolares. In Atas e Pareceres – Congresso da Instrução Pública do Rio de Janeiro (1ª Secção). Rio de Janeiro: Tipografia Nacional.

Gontijo, R. (2005). História, Cultura, Política e Sociabilidade Intelectual. In Soihet, R.; Bicalho, M. F.; Gouvêa, M. F. (Coords.), Culturas políticas: ensaios de história cultural, história política e ensino de história. Rio de Janeiro: MAUAD/FAPERJ.

Horta, J. S. B. (1998). Direito à educação e obrigatoriedade escolar. Cadernos de Pesquisa, 104, 5-34.

Leal, A. H. (1884). 6ª Questão: Métodos e programas de ensino nas escolas primárias. Sua reforma. Adoção de livros. In Actas e Pareceres do Congresso da Instrução/Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Typographia Nacional.

Luc, J-N. (1985). La statistique de l’enseignement primaire – XIX –XX siècles. Politique et mode d’emploi. Paris: Economica/INRP.

Mauro, F. (1991). O Brasil no tempo de Dom Pedro II. São Paulo: Cia das Letras.

Picard, E. (2010). A História do ensino superior francês. Por uma abordagem global. Tradução de Julia Martins. Revisão de Maria Helena Camara Bastos. Educação-PUCRS. Porto Alegre, v. n.2. maio-ago.

Picard, E. (2010). L’histoire de l’enseignement supérieur français. In Lacroix, C.; Dosse, F.; Garcia, P.; Offenstadt, N. (Dirs.), Historiographies I. Concepts et débats. Paris, Gallimard.

Oliveira, A. A. (2003). O Ensino Público. Brasília: Publicações Senado Federal.

Oliveira, A. A. (1871). Conversas públicas ou Conferências feitas na escola popular. São Luiz do Maranhão: Typografia do Foias.

Orlandi, E. P. (org). (1993). Discurso Fundador. A Formação do País e a Construção da Identidade Nacional. São Paulo: Pontes.

Ribeiro, D. (1997). Confissões. São Paulo: Companhia das Letras.

Rebouças, A. (1884). 24ª Questão: Escolas profissionais e de aprendizado. Sua organização. Material técnico. In Actas e Pareceres do Congresso da Instrução/Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Typographia Nacional.

Rossi, P. (2000). Naufrágios sem espectador. A idéia de progresso. São Paulo: Ed.UNESP.

Schelbauer, A. (2000). Fonte para o estudo da historia da educação brasileira: o Congresso da Instrução do Rio de Janeiro. In VV. AA., I Congresso Brasileiro de História da Educação. Educação no Brasil: História e Historiografia. Anais do I Congresso Brasileiro de História da Educação. Educação no Brasil: História e Historiografia. Rio de Janeiro-RJ: Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Teysseire, D. (1996). Quelques considérations sur la notion d’éducation commune pendant la Révolution Française. In Boulad-Ayoub, J. (dir.). Former un nouveau people? Pouvoir, éducation, revolution. Paris: L’Harmattan; Québec: Presses de l’Université Laval.

Villela, H. O. S. (2002). Da Palmatória à Lanterna Mágica: A Escola Normal da província do Rio de Janeiro entre o artesanato e a formação profissional (1868-1876). São Paulo: FE/USP. Tese (Doutorado em Educação).

Villela, H. O. S. (2001). Imprensa Pedagógica e Constituição da profissão docente no século XIX. Alguns embates. In Gondra, J. (org.), Dos Arquivos à Escrita da História: a educação brasileira entre o Império e a República no século XIX. Bragança Paulista: EDUSF, 97-108.

Velloso, P. L. (1884). Relatório. In Actas e Pareceres do Congresso da Instrução/Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Typographia Nacional, 1884.

Published

2014-07-01

Issue

Section

Studies

How to Cite

The focus in high education: The Congress of Public Instruction (Rio de Janeiro, 1883-1884). (2014). Foro De Educación, 12(17), 23-44. https://doi.org/10.14516/fde.2014.012.017.002

Similar Articles

11-20 of 344

You may also start an advanced similarity search for this article.