Baltasar Bibiloni’s ideology and methodological contributions to musical education on the Balearic Islands

Authors

  • Llorenç Gelabert Gual Universitat de les Illes Balears. España Author

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.2014.012.017.007

Keywords:

educational renewal, musical pedagogy, music teaching, Baltasar Bibiloni

Abstract

The present special recognition of musical education at Spanish schools is based upon the approval of a law from 1970. However, this law was not implemented. The reason was the lack of a specialist teacher in the field. The implementation depended in many instances on voluntary initiatives and sporadically on teacher’s sensitivity to musical matters. In this article we wanted to examine the work which has been done by the Spanish musician and teacher Baltasar Bibiloni. His work, as a teacher in the field of teacher’s training and musical adaptations and arrangements for primary education, will become a benchmark for music on the Balearic Islands. Furthermore, it will be an important factor within legal constraints, which are currently being discussed.  Focal points of this article are three aspects of its ideology: the importance of musical education in schools, specific proposals for implementation and teachers willing and able to apply it.

References

AEC; Malmö Academy of Music. Lunds University (2007). Pre-college Music Education in Europe. Final report. AEC Publications.

Bibiloni, B. (1978). La trobada de corales infantiles y nuestra educación musical. Diario de Mallorca de 19/04/1978.

Bibiloni, B. (1982). En el centenari del naixement de Zoltán Kodály. Diario de Mallorca de 23/07/1982.

Bibiloni, B. (1984). Música y educación básica. Lección inaugural del curso académico 1984/85 de la Escuela Universitaria de Formación del Profesorado de E.G.B de Palma.

Bibiloni, B. (1988). L’ensenyament de la música a les Balears. Panoràmica de la situació present i propostes per a la seva correcció. Revista Lluc, 742 (enero-febrero).

Bibiloni, B. (1989). Conservatori: Arrels i desarrelaments. Diario de Mallorca de 13/11/1989.

Bibiloni, B. (1991). Reforma i professorat de música. El Dia 16 de Baleares de 2/10/1991.

Bibiloni, B. (1993). El método Ireneu Segarra de enseñanza del lenguaje musical, modelo de integración de la música tradicional como eje de la formación musical. En I Jornadas de Cultura Popular de las Islas Baleares en Muro. Mallorca: Ayuntamiento de Muro y Universitat de les Illes Balears.

Bibiloni, B. (1999). El pla d’estudis dels Mestres d’Educació Musical. Revista d’ensenyament de les Illes Balears Pissarra, 93 (febrero-marzo).

Bibiloni, B. (2004). Música i estudis de mestre, en Roig, J., del Hoyo, B., Serra. G., Julià, B. (et al.) Conservatori, 70 anys d’ensenyament musical. Miscel·lània. Estudis Baleàrics 80/81. (pp. 129-133). Palma de Mallorca: Institut d’Estudis Baleàrics.

Bibiloni, B. (2010). Discurso sobre las potencialidades del canto común. Ceremonia de entrega de los Premis 31 de Desembre de la Obra Cultural Balear. Artà, 18/12/2010.

Candela, M. A.; Montero, J. (1959). Música. Teoría de solfeo y canciones. Madrid: Sección Femenina de F.E.T. y de las J.O.N.S. Quinta edición.

Castañón, M. R. (2009). El profesorado de educación musical durante el franquismo. REIFOP (Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado), 12(4), pp. 97-107. Recuperado de: http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1259998256.pdf

Cortina, J. (1998). L’Escola de Pedagogia Musical/Mètode Ireneu Segarra, en Bardolet, S., Massot, J., Muntaner, J., Falcó, J. M. (et. al.), Ireneu Segarra, mig segle de mestratge musical (pp. 57-63). Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.

Díaz, A. y Giráldez, M. (Coords.). (2007). Aportaciones teóricas y metodológicas a la educación musical: una selección de autores relevantes. Barcelona: Ed. Graó, Biblioteca de Eufonía.

Díaz Mohedo, M. T. (2006). La Educación Musical en la Europa del futuro. Música y Educación: Revista internacional de pedagogía musical, 68, pp. 34-48.

Gelabert, LL. (2012). Baltasar Bibiloni i la seva aportació a l’ensenyament musical a les Balears (Tesis inédita de doctorado). Universitat de les Illes Balears, Facultad de Educación-Universitat de les Illes Balears.

Gelabert, LL. (2012). Dues iniciatives en l’àmbit no formal de l’ensenyament musical a Mallorca (1977-1995). Educació i Història: Revista d’Història de l’Educació, 20, pp. 141-160.

Gelabert, LL. y Motilla, X. (2012). Identitat i cohesió social en l’obra musical per a l’escola de Baltasar Bibiloni i Llabrés (1936- ). XX Jornades d’ Història de l’Educació. Cohesió Social i Educació. Societat d’Història de l’Educació dels Països de Llengua Catalana, Andorra, noviembre 2012, 181-194.

Gelabert, LL. y Miranda, J. (2012). Baltasar Bibiloni, un pedagogo musical. Música y Educación: Revista internacional de pedagogía musical, 92, pp. 36-50.

Pliego de Andrés, V. (2008). Maestros músicos, en La educación musical en España entre 1988 y 2008 desde una perspectiva periodística. Madrid: Editorial Musicalis.

Reynés, A. y Gelabert, LL. (2012). La canción popular como fundamento del aprendizaje musical: el caso de Mallorca. Dedica. Revista de Educaçao e Humanidades, 3, pp. 287-302.

Riera, S. (1998). L’aportació pedagògica, en Bardolet, S., Massot, J., Falcó, J. M. (et. al.) Ireneu Segarra, mig segle de mestratge musical (pp. 37-55). Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.

Tourinán, J. y Longueira S. (2010). La música como ámbito de educación. Educación «Por» la música y educación «Para» la música. Teoría de la Educación. Revista interuniversitaria, 22(2), pp. 151-181.

Willems, E. (1978). El valor humano de la educación musical. Argentina: Ricordi Americana.

Published

2014-07-01

Issue

Section

Studies

How to Cite

Baltasar Bibiloni’s ideology and methodological contributions to musical education on the Balearic Islands. (2014). Foro De Educación, 12(17), 147-163. https://doi.org/10.14516/fde.2014.012.017.007

Similar Articles

151-160 of 261

You may also start an advanced similarity search for this article.