Service-Learning and the Construction of a Multicultural Citizenship: The PEINAS Project

Authors

  • Diana Priegue Caamaño GI-Esculca - Universidade de Santiago de Compostela. España Author
  • Alexandre Sotelino Losada GI-Esculca – Universidade de Vigo. España Author

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.018

Keywords:

service-learning, higher education, citizenship multiculturalism, civil and social skills

Abstract

In a changing context in and for the university, with new organizational approaches coming from the unique situation – such as that associated with the EHEA –, along with the undeniable technological progress; it is also unequivocal the permanence and, at times, the aggravation of social and economic inequalities in the national and international levels. That is why we must try to educate college students through ways and means capable of strengthening a consistent scale of social values and attitudes; taking into account the self-construction of personality and giving special attention to social experiences. Since in a changing social and economic environment, a more conscious and active citizenship, more adaptable and competitive while more supportive and critical, will be the thorough answer. The proposal outlined in this paper considers service-learning as an instruction path inside the classroom, but even beyond the class. Thus, we are presenting the PEINAS project (Multicultural Pedagogy and service-learning), an experience developed at the University of Santiago de Compostela, where students of 2nd year of the Degree in Pedagogy. Within this program, students learn while they are performing a service with organizations working for interculturalism. Among the conclusions reached, most importantly, here and now, it is that service-learning shall be understood as a vector of innovation, with the assistance of other strategies it can produce a better connection between the academic and social dimensions of learning.

References

Agra, M. J., Gewerc, A., & Montero, L. (2003). El portafolios como herramienta de análisis en experiencias de formación on line y presenciales. Enseñanza. Anuario Interuniversitario de Didáctica, 21, 101-114.

Billig, S., & Furco, A. (2002). Service-Learning through a multidisciplinary lens. Charlotte: Information Age Publishing.

Delors, J. (2004). La educación encierra un tesoro. París: Ediciones UNESCO.

Esteban, F. (2004). Excelentes profesionales y comprometidos ciudadanos: un cambio de mirada desde la universidad. Bilbao: Desclée de Brouwer.

Furco, A. (2004). El impacto educacional del aprendizaje servicio ¿Qué sabemos a partir de la investigación? Recuperado de roserbatlle.files.wordpress.com

Gento, S. (1998). Marco referencial para la evaluación de un proyecto educativo. Educación XXI, 1, 94-127.

Kaye, M. A. (2004). The Complete guide to Service Learning. Proven, practical ways to engage students in civic responsibility, academic curriculum & social action, Minneapolis: Free Spirit Publishing Inc.

Kymlicka, W. (2003). La política vernácula. Nacionalismo, multiculturalismo y ciudadanía. Barcelona: Paidós.

Martínez, M. (2006). Formación para la ciudadanía y Educación Superior. Revista Iberoamericana de Educación, 42, 85-102.

Naval, C., García, R., Puig, J., & Santos, M. A. (2011). La formación ético-cívica y el compromiso social de los estudiantes universitarios. Encounters on education, 12, 77-91.

Peces-Barba, G. (2007). Educación para la ciudadanía y derechos humanos. Madrid: Editorial Espasa.

Print, M., & Milner, H. (Eds.). (2009).Civic education and youth political participation. Rotterdam: Sense Publishers.

Puig, J. M. et al. (2007). Aprendizaje servicio. Educar para la ciudadanía. Barcelona: Octaedro.

Puig, J. M., & Palos, J. (2006). Rasgos pedagógicos del aprendizaje-servicio. Cuadernos de Pedagogía, 357, 60-63.

Rodríguez, M. R. (2014). El Aprendizaje-Servicio como estrategia metodológica en la Universidad. Revista Complutense de Educación, 25, 95-113.

Rubio, L. (s.f.). Guia de Butxaca: Aprenentatgeservei del Centre Promotor de AprenentatgeServei. www.aprenentatgeservei.cat

Santos Rego, M. A. (2009a). Migraciones, sostenibilidad y educación. Revista de Educación, número extraordinario, 123-145.

Santos Rego, M. A. (2009b). Educación Intercultural. In Caride, J. A., & Trillo, F. (Dirs.), Diccionario Galego de Pedagoxía (pp. 240-242). Vigo: Galaxia.

Santos Rego, M. A. (2013). ¿Para cuándo las universidades en la agenda de una democracia fuerte? educación, aprendizaje y compromiso cívico en Norteamérica. Revista de Educación, 361, 565-590.

Santos Rego, M. A., & Lorenzo, M. M. (2007). Universidade e construcción da sociedade civil. Vigo: Xerais.

Santos Rego, M. A., & Lorenzo, M. M. (2009). A educación para a cidadanía e os profesores. Visión e desafío. Vigo: Xerais.

Sotelino, A. (2014). Aprendizaje-servicio en las universidades gallegas. Evaluación y propuesta de desarrollo. (Tesis doctoral). Santiago de Compostela: Servizo de Publicacións e Intercambio Científico da Universidade de Santiago de Compostela.

Santos Rego, M. A., Sotelino, A., & Lorenzo, M. M. (2015). Aprendizaje-servicio y misión cívica de la universidad. Una propuesta de desarrollo. Barcelona: Octaedro.

Tapia, M. N. (2004). Aprendizaje y servicio solidario. Madrid: CCS-ICCE.

Ugarte, C., Repáraz, Ch., & Naval, C. (2013). Participación y abstención de los jóvenes en las elecciones al Parlamento Europeo de 2009. Una respuesta desde la educación cívico-política. Educación XXI, 16(2), 209-230. doi: http://dx.doi.org/10.5944/educxx1.16.2.2640

Ugarte, C., & Naval, C. (2009). El desarrollo de competencias cívicas en la Universidad. Una experiencia de enseñanza on-line presencial. Cuestiones Pedagógicas, 19, 115-140.

Published

2016-01-01

How to Cite

Service-Learning and the Construction of a Multicultural Citizenship: The PEINAS Project. (2016). Foro De Educación, 14(20), 361-382. https://doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.018

Similar Articles

41-50 of 381

You may also start an advanced similarity search for this article.