Educating in a wounded society: a proposal from the pedagogy of alterity

Authors

  • Pedro Ortega Ruiz Universidad de Murcia. España Author
  • Eduardo Romero Sánchez Universidad de Murcia. España Author

DOI:

https://doi.org/10.14201/jepf2z76

Keywords:

alterity, covid-19, crisis, education, ethics, responsibility

Abstract

This article tries to be an answer, from education, to the situation generated by the pandemic. It is always educated from a context or situation. Without circumstance there is no education and neither is existence as humans. Educating in the current context of the crisis generated by covid-19 means moving away from the idealistic discourse in which pedagogy has been anchored for too long, and focusing the discourse and educational practice on the life experience of today’s citizens. It implies highlighting the ethical dimension of educational action that translates into welcoming the other in their vulnerable situation, as well as reporting any situation that threatens the dignity of the person. The article questions the viability of the prevailing economic growth and development model to face the socio-economic crisis. Overcoming this depends not only on the implementation of economic measures, but also on an ethical rearmament that promotes the construction of a truly just and compassionate society. The article has as theoretical support ethics of Emmanuel Levinas. It concludes with an educational proposal focused on the following thematic nuclei: a) ethics as responsibility towards the other and the other; b) the reconstruction of the sense of otherness; and c) austerity, the ethical requirement in a world with limited resources.

References

Adorno, T. W. (1998). La educación después de Auschwitz. In Adorno, T. W. Educación para la emancipación (pp. 79-93). Madrid: Morata.

Adorno, T. W. (2004). Minima Moralia: reflexiones desde la vida dañada. Madrid: Akal.

Agamben, G. (2020). Contagio. In Amadeo, P. (Ed.), Sopa de Wuhan: pensamiento contemporáneo en tiempos de pandemias (pp. 31-34). Buenos Aires: Editorial ASPO.

Bagiotto, V. (2020). Sopa de letras: elucubraciones en torno a la COVID-19 o cómo hacer caldo discursivo con un virus global. Revista Question, 1, pp. 1-29. doi: http:// doi.org/10.24215/16696581e276.

Bardi, U. (2014) Los límites del crecimiento. Madrid: Catarata.

Benjamin, W. (1990). El Origen del drama barroco alemán. Madrid: Taurus.

Boff, L. (2004). Saber cuidar. Petrópolis: Vozes.

Boff, L. (2008). La opción-Tierra. La solución para la tierra no cae del cielo. Santander: Sal Terrae.

Butler, J. (2006). Vida precaria. Barcelona: Paidós.

Butler, J. (2020). El capitalismo tiene sus límites. In Amadeo, P. (Eds.), Sopa de Wuhan: pensamiento contemporáneo en tiempos de pandemias (pp. 59-66). Buenos Aires: Editorial ASPO.

Camps, V. (2018). La fraternidad, condición de la justicia. Daimon. Revista Internacional de Filosofía, 7, pp. 139-149.

Casas, M.ª, & Puig, J. (2017). El impacto ambiental: Un despertar ético valioso para la educación, Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 29(1), pp. 101-128.

Cohen, H. (1988). La religión de la razón desde las fuentes del judaísmo. Barcelona: Anthropos.

Delgado, I. F. (2010). Perspectiva antropológica de la educación. Visión desde la filosofía dialógica y personalista. Revista española de pedagogía, 68(247), pp. 479-495.

Dussel, E. (2020). Pandemia: Cuando la naturaleza jaquea la orgullosa modernidad. La Jornada. Recuperado el 5 de marzo de 2021, de https://www.jornada.com.mx/2020/04/04/opinion/008a1pol

Francisco (2015). Carta encíclica Laudato si. Sobre el cuidado de la casa común. Roma: Editrice vaticana.

Fundación FOESSA (2019). Informe sobre exclusión y desarrollo social en España (núm. VIII). Madrid: Cáritas Española Editores. Recuperado el 5 de marzo de 2021, de https://caritas-web.s3.amazonaws.com/main-files/uploads/sites/16/2019/05/Informe-FOESSA-2019-completo.pdf

González, E. J., & Meira, P. A. (2020). Educación para el cambio climático. ¿Educar sobre el clima o para el cambio? Perfiles Educativos, 42(168), pp. 157-174.

Kallis, G., & Marc, H. (2015). El futuro dialéctico del decrecimiento: ¿Ficción distópica o proyecto emancipador? Revista economía crítica, (19), pp. 21-33.

Latouche, S. (2014). Límite. Buenos Aires: Hidalgo Edit.

Levinas, E. (1993). Entre nosotros. Valencia: Pre-Textos.

Levinas, E. (2011). De otro modo que ser o más allá de la esencia. Salamanca: Sígueme.

Levinas, E. (2015). Ética e infinito. Madrid: Machado Edit.

Levinas, E. (2019). Dios, la muerte y el tiempo. Madrid: Cátedra.

Lipovetsky, G. (2000). La era del vacío: ensayos sobre el individualismo contemporáneo. Barcelona: Bnagrama.

Maiso, J. (2016). Sobre la producción y reproducción social de la frialdad. In Zamora, J. A., Reyes-Mate, M., & Maiso, J. (Eds.) Las víctimas como precio necesario (pp. 51-71). Madrid: Trotta.

Manifiesto del día de la Tierra, 22 de abril de 2020. Un planeta, Una salud. Haciendo la paz con la Tierra. Recuperado el 5 de marzo de 2021, de https://observatoriociudad.org/manifiesto-del-d%C3%ADa-de-la-tierra-22-de-abril-de-2020-un-planeta-una-salud-haciendo-la-paz-con-la-tierra/

Meadows, D. et al (1972). Los Límites del crecimiento: Informe al Club de Roma sobre el predicamento de la humanidad. México: Fondo de Cultura Económica.

Mèlich, J. C. (2021). La fragilidad del mundo. Ensayo sobre un tiempo precario. Barcelona: Tusquets.

Mèlich, J. C. (2010). Ética de la compasión. Barcelona: Herder.

Merleau-Ponty, M. (1994). Fenomenología de la percepción. Barcelona: Península.

Murga-Menoyo, Mª A., & Novo, M.ª (2017). Sostenibilidad, desarrollo “glocal” y ciudadanía. Teoría de la Educación Revista Interuniversitaria, 29(1), pp. 55-78.

Ortega, P. (2016). La ética de la compasión en la pedagogía de la alteridad. Revista española de pedagogía, 264, pp. 243-264.

Ortega, P., & Romero, E. (2014). Subject´s recuperation in education. Journal of Curriculum and Teaching, 3(1), pp. 86-93.

Ortega, P., & Romero, E. (2009). La dimensión ética de la crisis medioambiental. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 21(1), pp. 161-178.

Ortega, P., & Romero, E. (2019). A la intemperie. Conversaciones desde la pedagogía de la alteridad. Barcelona: Octaedro.

Pagura, N. (2019). Hacia una lectura en clave marxiana de la sociedad de consumo contemporánea: concepto y desarrollo histórico. Revista Internacional de Filosofía, 44(1), pp. 131-150.

Reyes-Mate, R. (2011). Tratado de la injusticia. Barcelona: Anthropos.

Reyes-Mate, R. (2018). El tiempo, tribunal de la historia. Madrid: Trotta.

Romero, E., & Pérez, C. (2012). Aproximación al concepto de responsabilidad en Levinas: implicaciones educativas. Bordón. Revista de Pedagogía, 64(4), pp. 99-110.

Romero, E., Luque, D., & Meira, P. (2018). ¿Es la Educación para el Desarrollo Sostenible la respuesta a la crisis socioambiental?: Una reflexión desde la sospecha. In Barroso, C. (coord.) Educación en la sociedad del conocimiento y el desarrollo sostenible (pp. 325-360). La Laguna: Servicio de Publicaciones de la ULL.

Rosa, H. (2019). Resonancia: Una sociología de la relación con el mundo. Buenos Aires: Katz Editores.

Velasco, D. (2003). Ética y políticas para una ciudadanía universal. In Zamora, J. A. (Ed.), Ciudadanía, multiculturalidad e inmigración (pp. 13-54). Murcia: Foro Ignacio Ellacuría.

Zamora, J. A. (2009). Th. W. Adorno: aportaciones para una teoría crítica de la educación. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 21(1), pp. 119-48.

Zamora, J. A. (2014). La crisis y sus víctimas. Murcia: Foro Ignacio Ellacuría.

Published

2023-01-01

How to Cite

Educating in a wounded society: a proposal from the pedagogy of alterity. (2023). Foro De Educación, 21(1), 207-223. https://doi.org/10.14201/jepf2z76

Similar Articles

1-10 of 342

You may also start an advanced similarity search for this article.