e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
At the height of the Education 2030 agenda, and under the fourth objective of the post 2015 Sustainable Development Goals, an analysis and a current balance of the problems that affect the educational systems of the Latin American region are necessary. These tools would serve the countries as a starting point to establish specific action plans that will address the shortcomings detected with the ultimate goal of promoting the successful achievement of the objectives proposed in the Agenda. In order to do this, we will use the comparative method in education. Taking the countries that make up Latin America as comparison units, and beginning with, among others, variables such as school retardment, enrolment rate or illiteracy rate, we will compare whose results point to the inability of educational systems to mitigate or reverse social background inequalities.
d’Alessandre V., & Mattioli, M. (2015). ¿Por qué los adolescentes dejan la escuela? Comentarios a los abordajes conceptuales sobre el abandono escolar en el nivel medio. Cuadernos del SITEAL, 21, 1-24. Recuperado el 15 de junio de 2017, de http://www.siteal.iipe.unesco.org/sites/default/files/siteal_cuaderno_21_abando no.pdf
Aristimuño, A. (2009). El abandono de los estudios del nivel medio en Uruguay: Un problema complejo y persistente. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 7(4),180-197. Recuperado el 10 de octubre de 2017, de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55114094010
Bereday, G.F. (1964). El método comparativo en pedagogía. Barcelona: Herder.
BID. (s.f.). La deserción escolar en América Latina a través de los años 1995-2014. Recuperado el 2 de octubre de 2017, de http://www.graduatexxi.org/recursos/
Brunner, J. (2001). Globalización y el futuro de la educación: tendencias, desafíos, estrategias. Documento de Apoyo presentado en la Séptima Reunión del Comité Regional Intergubernamental del Proyecto Principal de Educación en América Latina y el Caribe. Chile: PROMEDLAC.
Caïs, J. (2002). Metodología del análisis comparativo. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
CEPAL. (1997). Panorama social de América Latina 1997. Santiago de Chile: Naciones Unidas.
CEPAL. (2010a). Panorama social de América Latina 2010. Santiago de Chile: CEPAL.
CEPAL. (2010b). La hora de la igualdad: Brechas por cerrar, caminos por abrir. Santiago de Chile: CEPAL.
CEPAL. (2010c). El progreso de América Latina y el Caribe hacia los Objetivos de Desarrollo del Milenio. Desafíos para lograrlos con igualdad. Santiago de Chile: Naciones Unidas.
CEPAL. (2013). Los pueblos indígenas en América Latina. Avances en el último decenio y retos pendientes para la garantía de sus derechos. Santiago de Chile: CEPAL. Recuperado el 2 de septiembre de 2017, de http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/37050/4/S1420783_es.pdf
CEPAL. (2016). Panorama social de América Latina. Santiago de Chile: CEPAL. Recuperado el 3 de agosto de 2017, de https://www.cepal.org/es/publicaciones/41 598-panorama-social-america-latina-2016
CEPALSTAT. (2017). Base de datos. Recuperado el 7 de julio de 2017, de http://estadisticas.cepal.org/cepalstat/Portada.html
Ferrer Julià, F. (1990). Educación Comparada. Fundamentos teóricos, metodología y modelos. Barcelona: PPU.
Ferrer Julià, F. (2002). La Educación Comparada actual. Barcelona: Ariel.
García Bravo, W., & Martín Sanchez M.A. (2011). Revisión Histórica del Fenómeno Educativo Indígena en el Nororiente del Cauca (Colombia). Revista Española de Educación Comparada, 18, 279-302. doi: http://dx.doi.org/10.5944/reec.18.2011.7565
García Garrido, J.L. (1982). Educación Comparada. Fundamentos y problemas. Madrid: Dykinson.
García Garrido, J.L., & García Ruiz, M.J. (2012). La metodología de la Educación Comparada: del positivismo al postmodernismo. In García Garrido, J.L., García Ruiz, M.J., & Gavari Starkie, E. (eds.), La Educación Comparada en tiempos de globalización (pp. 69-102). Madrid: UNED.
Hilker, F. (1968). La Pédagogie Comparée. París: Institute Pédagogic National.
Jiménez, W., & Gaete, M. (2013). Estudio de la exclusión educativa y abandono en la enseñanza secundaria en algunas instituciones públicas de Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 17(1), 105-128. Recuperado el 1 de septiembre de 2017, de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194125789007
Lázaro, L.M. (2003). Entre la esperanza, el desencanto y la incertidumbre: la educación en América Latina, 1960-2002. In L.M. Lázaro y M.J. Martínez (eds.), Estudios de Educación Comparada (pp.161-225). Valencia: Universitat de València.
OEI. (2010). Metas educativas 2021.La educación que queremos para la generación de los bicentenarios. Documento final. Madrid: OEI.
OEI. (2015). Miradas sobre la educación en Iberoamérica. Educación de los pueblos y comunidades indígenas (originarios) y afrodescendientes. Madrid: OEI.
Raventós, F. (1990). Metodología Comparativa y Pedagogía Comparada. Barcelona: Boixareu Universitaria.
Rosselló, P. (1978). Teoría de las corrientes educativas. Barcelona: Promoción Cultural.
SITEAL. (2007). Informe Sobre tendencias sociales y educativas en América Latina. Buenos Aires: IIPE - UNESCO – OEI.
SITEAL. (2008). Informe sobre tendencias sociales y educativas en América Latina. La escuela y los adolescentes. Buenos Aires: IPE - UNESCO – OEI.
SITEAL. (2009). ¿Por qué los adolescentes dejan la escuela? Motivos de la deserción en la transición del primario al secundario. Buenos Aires: IPE - UNESCO - OEI.
SITEAL. (2010a). Dato destacado 18. El analfabetismo en América Latina, una deuda social. Buenos Aires: IPE - UNESCO – OEI.
SITEAL. (2010b). Informe sobre tendencias sociales y educativas en América Latina. Metas educativas 2021: desafíos y oportunidades. Buenos Aires: IPE - UNESCO - OEI.
SITEAL. (2013a). Resumen estadístico comentado. Escolarización en América Latina 2013. Buenos Aires: IPE - UNESCO – OEI.
SITEAL. (2013b): Dato Destacado28: ¿Por qué los adolescentes dejan la Escuela?. Buenos Aires: IPE - UNESCO – OEI.
SITEAL. (2017). Base de datos. Recuperado el 22 de agosto de 2017, de http://glossary.uis.unesco.org/glossary/en/home
Tedesco. (2012). Educación y justicia social en América Latina. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina.
UIS-UNESCO. (2017a). Base de datos UIS.Stat. Recuperado el 19 de agosto de 2017, de http://data.uis.unesco.org/
UIS-UNESCO. (2017b). Glosario de UIS-UNESCO. Recuperado el 20 de junio de 2017, de http://glossary.uis.unesco.org/glossary/en/home
You may also start an advanced similarity search for this article.
e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 3.0 España.