Education for development. OECD, Foreign Assistance and Educational Reform in late-Franco Spain

Authors

  • Lorenzo Delgado Gómez-Escalonilla Instituto de Historia, CCHS-CSIC. España Author

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.847

Keywords:

España, OCDE, Educación, Desarrollo económico, Capital humano, Asistencia exterior

Abstract

During the 1960s, the OECD, through its Mediterranean Regional Program, worked cooperatively with authorities in Spain to promote changes in the country’s educational system that would strengthen economic growth. The objective was to integrate Spain into the «global architecture of education», which conceived investments in the cultivation of human capital as an essential factor to ensure the development and modernization of its productive sector. UNESCO, the World Bank, and other international organizations cooperated in a similar fashion, providing outside assistance in the dissemination of methods and knowledge to influence the education reforms being undertaken in Spain. The approaches included in the PRM became a guide for the Spanish authorities and found their way into the Planes de Desarrollo (plans for development), though more as ideals than as realities due to a systematic failure to comply with the measures prescribed. In spite of everything, that international influence occasioned an opening up to pedagogical methods that altered teaching practices and were a shock to a stagnant, reactionary, and class-based system, thus contributing to its gradual transformation. At the start of the following decade, a more all-encompassing reform was attempted with the General Education Law of 1970, integrating the economic and the social dimensions of change to mitigate the political conflicts that were eroding the dictatorship. Again, the results were mediocre, this time due to the combined effects of detractors from inside and outside the Franco regime.

References

Baldó, M. (2010). La investigación y la enseñanza técnica en el Ministerio de Lora-Tamayo (1962-1968). In Peset Reig, M., Facultades y Grados. X Congreso Internacional de Historia de las universidades hispánicas, vol. I (pp. 239-257). Valencia: Universitat de Valencia.

Becker, G. (1964). Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education. New York: National Bureau of Economic Research.

Betancourt Mejía, G. (1984). Documentos para la historia del planeamiento integral de la educación. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Cebrián, M., & López, S.M. (2004). Economic Growth, Technology Transfer and Convergence in Spain, 1960-73. In Ljungberg, J., Technology and Human Capital in Historical Perspective (pp. 120-144). Hampshire: Palgrave MacMillan.

Cebrián, M., & López, S.M. (2019). El juego de las divisas en el diseño de las políticas de ciencia, tecnología e innovación en el desarrollismo español (1959-1973). In Delgado, L., & López, S., Ciencia en Transición. El lastre franquista ante el reto de la modernización (pp. 133-155). Madrid: Sílex.

Corrales Morales, D. (2019). «Ciudadanos del mañana». La influencia estadounidense en la infancia durante el franquismo, 1953-75 (Tesis Doctoral). Madrid: Universidad Complutense.

Cubel, A. et al. (2012). Medio siglo de innovación y transferencia de tecnología en España, 1950-2000. Revista de Historia Industrial, 50, 113-154.

Dávila Balsera, P., Naya Garmendia, L.M., & Murua Cartón, H. (2014). La formación profesional en la España contemporánea: políticas, agentes e instituciones. Historia de la educación, 33, 43-74.

Delgado Gómez-Escalonilla, L. (2015). Modernizadores y tecnócratas. Estados Unidos ante la política educativa y científica de la España del desarrollo. Historia y Política, 34, 113-146.

Delgado Gómez-Escalonilla, L., & López, S.M. (2019). La emergencia de la política científica en España, con el desarrollismo como telón de fondo. In Delgado, L., & López, S., Ciencia en Transición. El lastre franquista ante el reto de la modernización (pp. 9-37). Madrid: Sílex.

Design for technological education. The Escuela Técnica Superior de Ingenieros Industriales of Seville (1967). Paris: OCDE.

Díez Hochleitner, R. (1992). La reforma educativa de la LGE de 1970. Datos para una crónica. Revista de educación, nº. extraordinario, 261-278.

Díez Hochleitner, R., Tena Artigas, J., & García Cuerpo, M. (1980). Educación y trabajo en la reforma educativa española. París: UNESCO.

Dorn, C., & Ghodsee, K. (2012). The Cold War Politicization of Literacy: Communism, UNESCO, and the World Bank. Diplomatic History, 36(2), 373-398.

Enseñanza y formación profesional, investigación científica y técnica. Anexo al Plan de Desarrollo Económico y Social, años 1964-1967 (1964). Madrid: Comisaría del Plan de Desarrollo Económico y Social.

Escolano Benito, A. (1989). Discurso ideológico, modernización técnica y pedagogía crítica durante el franquismo. Historia de la educación, 8, 7-27.

Fernández Soria, J.M. (2005). Presentación. Influencias europeas en la política educativa española del siglo XX (presencias y ausencias, temas para la investigación histórico-educativa). Historia de la educación, 24, 27-37.

Fiala, R., & Gordon, A. (1987). Educational Ideology and the World Education Revolution, 1950-1970. Comparative Education Review, 31(3), 315-333.

Formation et fonctions des techniciens. Espagne (1968). Paris: OCDE.

Formation, recrutement et utilisation des enseignants. Statistiques. Enseignements Primaire et Secondaire. Canada, Espagne, Icelan, Japan, Norway, Turquie, United States (1969). Paris: OCDE.

González Delgado, M., & Groves, T. (2016). Influencias extranjeras en la formación continua del profesorado en el segundo franquismo. In Martín-Sánchez, M., & Groves, T. (Eds.), La Formación del profesorado. Nuevos enfoques desde la teoría y la historia de la educación (pp. 51-64). Salamanca: FahrenHouse.

González Delgado, M., & Groves, T. (2020). Educational Transfer and Local Actors: International Intervention in Spain during the Late Franco Period. In Martín García, O., & Delgado Gómez-Escalonilla, L., Teaching Modernization. Spanish and Latin American Educational Reform in the Cold War (pp. 101-126). New York: Berghahn Books.

Groves, T. (2014). Teachers and the Struggle for Democracy in Spain, 1970-1985. New York: Palgrave Macmillam.

Groves, T., & González Delgado, M. (2017). Chocando contra la cultura escolar: Las paradojas de la importación pedagógica en la España del desarrollismo. In VV.AA. (Coords.), El factor internacional en la modernización educativa, científica y militar de España (pp. 129-151). Alicante: Biblioteca Virtual Cervantes

Hernández Sandoica, E., Ruiz Carnicer, M.A., & Baldó Lacomba, M. (2007). Estudiantes contra Franco (1939-1975). Oposición política y movilización juvenil. Madrid: La Esfera de los Libros.

Jolly, R., Emmerij, L., Ghai, D., & Lapeyre, F. (2004). UN Contributions to Development Thinking and Practice. Bloomington: Indiana University Press.

Jones, P.W. (2006). Education, Poverty and the World Bank. New York: Sense Publishers.

Jones, P.W., & Coleman, D. (2005). The United Nations and Education. Multilateralism, development and globalisation. New York: Routledge.

La educación en España. Bases para una política educativa (1969). Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.

La Ley General de Educación veinte años después (1992). Revista de educación, nº. extraordinario.

Las necesidades de educación y el desarrollo económico-social de España (1963). Madrid: Ministerio de Educación Nacional-OCDE.

Las necesidades de graduados en España en el período 1964-1971 (Enseñanzas Media y Superior) (1966). Madrid: Dirección General de Promoción y Cooperación Científica.

Lorenzo Vicente, J.A. (2003). La enseñanza media en la España franquista (1936-1975). Madrid: Editorial Complutense.

Lindo-Fuentes, H. (2012). Modernizing Minds in El Salvador: Education Reform and the Cold War, 1960-1980. Alburquerque: University of New Mexico.

Martín García, O.J., & Delgado Gómez-Escalonilla, L. (Eds.) (2020). Teaching Modernization. Spanish and Latin American Educational Reform in the Cold War. New York: Berghahn Books.

Martínez Boom, A. (2004). De la escuela expansiva a la escuela competitiva. Dos modos de modernización educativa en América Latina. Barcelona: Anthropos.

Memoria sobre la ejecución del Plan de Desarrollo Económico y Social. Año 1965 (1966). Madrid: Comisaría del Plan de Desarrollo Económico y Social.

Milito Barone, C., & Groves, T. (2013). ¿Modernización o democratización? La construcción de un nuevo sistema educativo entre el tardofranquismo y la democracia. Bordón, 65(4), 135-148.

Millán Barbany, G., & Sánchez Tarifa, C. (1964). Las enseñanzas técnicas en España. Anales de Moral Social y Económica, 159-168.

Ortega, F. (1992). Las ideologías de la reforma educativa de 1970. Revista de educación, nº. extraordinario, 31-46.

Ossenbach, G., & Martínez Boom, A. (2011). Itineraries of the discourses on development and education in Spain and Latin America (circa 1950–1970). Paedagogica Historica, 47(5), 679-700.

Paris, C. (1974). La universidad española actual: posibilidades y frustraciones. Madrid: Cuadernos para el Diálogo.

Parnes, H.S. (1954). Research on Labor Mobility: An Appraisal of Research Findings in the United States. New York: Social Science Research Council.

Parnes, H.S. (1962). Forecasting Educational Needs for Economic and Social Development. OECD: Paris.

Principios de planeamiento (1960). Washington: UNESCO.

Puig, N., & Álvaro, A. (2015). La huella del capital extranjero en España: un análisis comparado. Revista de Historia Industrial, 58, 249-285.

Romero, J.L. (1971). Del Libro Blanco a la Ley General de Educación. España Perspectiva 1971 (pp. 209-241). Madrid: Guadiana de Publicaciones.

Romero, J.L., & Miguel, A. (1969). El capital humano. Ideas para una planificación social de la enseñanza en España. Madrid: Confederación Española de Cajas de Ahorro.

Science and development. National reports of the pilot-teams. Spain (1968). Paris: OECD.

Sharma, P.A. (2017). Robert McNamara’s Other War: The World Bank and International Development. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.

Shultz, T.W. (1961). Investment in human capital. American Economic Review, 51, 1-17.

Shultz, T.W. (1968). Valor económico de la educación. México: UTEHA.

Stokke, O. (2009). The UN and Development: From Aid to Cooperation. Bloomington: Indiana University Press.

Tena Artigas, J. (1981). Vinculación entre educación y trabajo. Revista de educación, 267, 73-92.

The Mediterranean Regional Project (1964). The OECD Observer, 8, 1-12.

The Mediterranean Regional Project. Spain (1965), OECD: Paris.

Viñao, A. (2004). Escuela para todos. Educación y modernidad en la España del siglo XX. Madrid: Marcial Pons.

Published

2020-07-01

How to Cite

Education for development. OECD, Foreign Assistance and Educational Reform in late-Franco Spain. (2020). Foro De Educación, 18(2), 127-148. https://doi.org/10.14516/fde.847

Similar Articles

11-20 of 257

You may also start an advanced similarity search for this article.