Youth perceptions about politics: participation in secondary schools in Buenos Aires City, Argentina

Authors

  • Pablo Vommaro CONICET, Universidad de Buenos Aires. Argentina Author
  • Alejandro Germán Cozachco CONICET, Universidad de Buenos Aires. Argentina Author
  • Pedro Nuñez CONICET, Instituto de Investigaciones para América Latina. Argentina Author

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.925

Keywords:

Political participation, Youth, Secondary Schools, Citizenship, Argentina

Abstract

The paper addresses the study of youth perceptions and senses about politics, based on research with high school students in recent Argentina. Findings related to the period 2015-2019 are presented, as part of the results of a qualitative study carried out with students from four secondary schools in Buenos Aires City. Data were collected from four focus groups. The research provided an important opportunity to advance the understanding of youth politicization regarding intergenerational relations with teachers, intragenerational relationships between peers, and meanings about political representation. On one hand, the study provides new insights to consider these dimensions as fundamental for understanding the production of the relationship between youth and politics in the school environment, as well as the subjects in the curriculum. On the other hand, we find that the perceptions of political representation are configured around the relationships between the inside and outside of the school. Also, the paper contributes to a deeper understanding, from a generational approach, of an historical context characterized by a new reconfiguration of the public sphere, together with the visibility of demands related to gender and sexuality issues. Also, the analysis carried out should make an important contribution to the field of youth studies from a socio-historical perspective, regarding young people’s participation and citizenship in the educational system.

References

Alvarado, S. V., Vommaro, P., Patiño, J., & Borelli, S. (2021). Estudios de juventudes: una revisión de investigaciones en Argentina, Brasil y Colombia, 2011-2019. Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud, 19(2), 1-25.

https://doi.org/10.11600/rlcsnj.19.2.4545

Anuario Estadístico Educativo (2019), Disponible en https://www.argentina.gob.ar/educacion/evaluacion-informacion-educativa/anuarios

Archenti, N. (2007). Focus group y otras formas de entrevista grupal. En Marradi, A., Archenti N. y Piovani, J. I., Metodología de las Ciencias Sociales (pp. 227-235). Buenos Aires: Emecé.

Ballesté Isern, E. y Feixa Pàmpols, C. El Sur político del Norte global: repensando la participación política juvenil en España. Nómadas, [S.l.], n. 50, p. 175-193, ago. 2019. ISSN 2539-4762. Disponible en: . Fecha de acceso: 23 jun. 2021 doi: https://doi.org/10.30578/nomadas.n50a11.

Benedicto, J. y Feixa, C. (2015) Los estudios sobre la juventud en España: Pasado, presente, futuro. Revista de Estudios de Juventud (110). INJUVE, Madrid.

Blanco, R. (2016). Escenas militantes. Lenguajes, identidades políticas y nuevas agendas del activismo estudiantil universitario. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

Bourdieu, P. (1990). La juventud no es más que una palabra. Sociología y cultura.

Campusano, M. (2019). La experiencia de formación militante. El entrenamiento y aprendizaje político al inicio de la militancia juvenil en organizaciones político partidarias de Resistencia–Chaco (Argentina). Espacio Abierto, 28(2), 103-128.

Chaves, M. (2009). Investigaciones sobre juventudes en la Argentina: estado del arte en ciencias sociales 1983-2006. Papeles de trabajo. Revista electrónica del Instituto de Altos Estudios Sociales de la Universidad Nacional de General San Martín. Año 2, nº 5.

Chaves, M., Vommaro, P. A., & Gentile, F. (2018). Edades, políticas y generaciones en América Latina. Ensambles.

Cozachcow, A. (2020) Juventudes militantes en partidos en el gobierno. (Tesis Doctoral). FSOC-UBA.

Elizalde, S. (2018). Las chicas en el ojo de huracán machista. Entre la vulnerabilidad y el “empoderamiento. Cuestiones Criminales, 1 (1).

Fuentes, J.L., Vázquez, M., Nakano, M. (2020) La participación de los jóvenes en el entorno social: estudio comparativo entre España, Argentina y Brasil. Pp. 69-90. En Igelmo Zaldívar, J. y González, M.ª R. (Eds.). Participación cívica en espacios socioeducativos. Panorama iberoamericano en un mundo tecnológico. Salamanca: FahrenHouse.

Gamallo, G. (2011). Mercantilización del bienestar. Hogares pobres y escuelas privadas. Revista de Instituciones, Ideas y Mercados, 55, Octubre 2011 | pp. 189-233.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. & Baptista Lucio, P. (2008). Metodología de la investigación. México. Mc Graw Hill.

Igelmo Zaldívar, J. y González, M.ª R. (Eds.). (2020). Participación cívica en espacios socioeducativos. Panorama iberoamericano en un mundo tecnológico. Salamanca: FahrenHouse.

INDEC. (2010). Censo Nacional de Población Hogares y Viviendas.

Informe Evolución de la Educación Secundaria (2020). Ministerio de Educación de la Nación, Argentina.

Larrondo, M. (2017). Participación y escolarización de la política: Reflexiones sobre lo político en la escuela. Universitas, Revista de Ciencias Sociales y Humanas, (26), 109-134.

Larrondo, M. (2018). La militancia estudiantil secundaria durante el kirchnerismo y apuntes iniciales tras el triunfo de Cambiemos. Ánfora, 25(45), 71-98. DOI: https://doi.org/10.30854/anf. v25.45.2018.XXX Universidad Autónoma de Manizales. ISSN 0121-6538.

Leccardi, C. y Feixa, C. (2011). El concepto de generación en las teorías sobre la juventud. Última Década Nro. 34.

Machado Pais, J. (2020). Jóvenes y creatividad: Entre futuros sombríos y tiempos de conquista (Vol. 2044). Ned ediciones.

Manheimm, K. (1928). El problema de las generaciones, Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 62 [1993].

Margulis, M. y Urresti, M. (1996). La juventud es más que una palabra, en Margulis, Mario (ed.), La juventud es más que una palabra, Buenos Aires, Biblos.

Margulis, M. y Urresti, M. (1998). La construcción social de la condición de juventud. En Viviendo a toda: jóvenes, territorios culturales y nuevas sensibilidades. Cubides, C. H., Laverde, T. M. C., Valderrama, H. C. E., & Margulis, M. Bogotá.

Martín Criado, E. (2009). Generaciones/clases de edad. En R. Reyes (Dir.), Diccionario Crítico de Ciencias Sociales. Terminología Científico-Social. Madrid-México: Ed. Plaza y Valdés.

Mutuverria, M. D. (2017). Juventudes y participación política: la condición juvenil en el peronismo platense contemporáneo. (Tesis Doctoral). UNGS-IDES.

Nuñez, P. (2013). La política en la escuela: jóvenes, justicia y derechos en el espacio escolar. Buenos Aires: La Crujía.

Nuñez, P. (2019). La irrupción de la política en la escuela secundaria: nuevas figuras de ciudadanía. Estudios Sociales. Revista Universitaria Semestral, 56(1), 155-177.

Nuñez, P. y Litichever, L. (2015). Radiografía de la experiencia escolar. Ser joven en la escuela. Buenos Aires: Grupo Editorial Universitario.

Núnez, P., Blanco, R., Vázquez, M. & Vommaro, P. (2021) Experiencias políticas en escuelas secundarias de la Ciudad de Buenos Aires (Argentina): demandas, ámbitos y fronteras en la participación estudiantil. Dossiê Educação e Comportamento Político. En prensa.

Núñez, Pedro; Otero, Estefanía. 2018. Demandas y acciones políticas en la agenda del movimiento estudiantil secundario. El caso de una escuela preuniversitaria de la Ciudad de Buenos Aires. En Beretta, Diego; Laredo, Fernando; Núñez, Pedro y Vommaro, Pablo. 2018. Políticas de juventudes y participación política: Perspectivas, agendas y ámbitos de militancia. Rosario: Editorial de la Universidad Nacional de Rosario.

Pinkasz, D. & Núñez, P. (2020) ¿Veinte años no es nada? La escolarización secundaria en América Latina y el Caribe en las dos primeras décadas del siglo XXI en Pinkasz, D. & Núñez, P. (comp.) I Informe FLACSO: Educación Secundaria en América y el Caribe, San José de Costa Rica. FLACSO.

Reguillo, R. (2017). Paisajes insurrectos: jóvenes, redes y revueltas en el otoño civilizatorio. NED ediciones.

Seca, M. V. (2019). “Estamos haciendo historia”: Activismos juveniles por el derecho al aborto en Mendoza (Argentina). ACTIVISMOS FEMINISTAS JÓVENES, 79.

Stake, R. E. (2005) Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.

Tarábola, F., Martínez, M. & Vommaro, P. (2020) Modos y significados de la participación juvenil en la escuela media. pp. 43-68, En Igelmo Zaldívar, J. y González, M.ª R. (Eds.). Participación cívica en espacios socioeducativos. Panorama iberoamericano en un mundo tecnológico. Salamanca: FahrenHouse.

Vázquez, M., Vommaro, P., Núñez, P. & Blanco, R. (2017) (Coords.). Militancias juveniles en la Argentina democrática. Trayectorias, espacios y figuras de activismo. Buenos Aires: Imago Mundi.

Vommaro, P. (2013). Balance crítico y perspectivas acerca de los estudios sobre juventudes y participación política en la Argentina (1960-2012). Sudamérica Revista de Ciencias Sociales, (2).

Vommaro, P. (2014). Juventudes, políticas y generaciones en América Latina: acercamientos teórico-conceptuales para su abordaje, en AAVV En busca de las condiciones juveniles latinoamericanas. COLEF-CINDE Manizales-CLACSO: Tijuana, México.

Vommaro, P. (2015). Juventudes y políticas en la Argentina y en América Latina. Tendencias, conflictos y desafíos. Buenos Aires: Grupo Editor Universitario.

Downloads

Published

2022-07-01

How to Cite

Youth perceptions about politics: participation in secondary schools in Buenos Aires City, Argentina. (2022). Foro De Educación, 20(1), 64-87. https://doi.org/10.14516/fde.925

Similar Articles

61-70 of 199

You may also start an advanced similarity search for this article.