Teachers’ Unions and Movements for Pedagogical Reform against Educational Neoliberalism: The Cases of Spain, Argentina and Chile

Autores/as

  • Luis Miguel Carvajal Diaz Universidad Nacional de Educación a Distancia. España Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.584

Palabras clave:

public education, private education, labor union, educational legislation, globalization

Resumen

The present article analyses the conflicts between teachers’ unions and Movements for Pedagogical Reform MRP, acronym in Spanish), on one hand, and the educational neoliberalism implemented by the Governments of Spain, Argentina and Chile over the last four decades, on the other. It is aimed at learning the reasons that led these groups to oppose the advance of private education over public education in these three countries, which are historically and culturally similar, in addition to pointing out the limitations of their respective actions and to propose ways to overcome these factors. The method employed is historical-comparative in order to establish analogies and differences among the cases studied, using primary and secondary sources. The three examples of countries are analysed in chronological order based on the implementation of educational neoliberalism and the different types of government that promoted it. Subsequently, a comparison is made of their similarities and differences with a view to finding possible convergences in their development. By way of conclusion, taking into account the limitations of the MRPs’ and teachers’ unions’ protest actions in the respective countries, a proposal is developed from a holistic perspective designed to coordinate their actions supranationally in defence of public schools as opposed to private instruction.

Referencias

Anaya, J. R. (2003). El marco ideológico de la LOCE y los MRPs. Tabanque, 17, (33-51).

Assaél, J., & Inzunza, J. (2008). La actuación del Colegio de Profesores en Chile. Buenos Aires: Laboratorio de Políticas Públicas.

Colegio de Profesores de Chile. Directorio Nacional. (2006). La crisis del sistema educativo chileno: diagnóstico y propuestas. Santiago de Chile: Colegio de Profesores de Chile.

Cornejo, R., & Reyes, L. (2007). La cuestión docente en América Latina: estudio de caso: Chile. Santiago de Chile: Foro Latinoamericano de Políticas Educativas (FLAPE).

Cumsille, B., & Fiszbein, A. (2015). Construyendo políticas educativas efectivas: pautas para la acción (El Diálogo: liderazgo para las Américas). Washington DC: OREALC/UNESCO.

Delgado, M. (2002). El sindicalismo docente frente a la aplicación de las políticas neoliberales en educación: el caso de Ctera y las transferencias de servicios educativos a las jurisdicciones provinciales. (Tesis inédita de maestría). Buenos Aires: FLACSO, Buenos Aires.

Freinet, C. (2006). La educación por el trabajo. México DF; Buenos Aires: Fondo Cultura Económica.

Freire, P. (2013) [1970]. Pedagogía del oprimido (edición especial). Buenos Aires: Siglo XXI.

Giroux, H. (1990). Los Profesores como Intelectuales: hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona; Madrid: Paidós, Centro de Publicaciones del MEC.

Grimson, A., & Tenti Fanfani, E. (2014). Mitomanías de la educación argentina: crítica de las frases hechas, las medias verdades y las soluciones mágicas. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.

Lázaro, L. M., Martínez, A., & Mayordomo, A. (2011). Perspectiva histórica de la innovación educativa en España, 1970-2008. In Ministerio de Educación (Ed.), Estudio sobre la innovación educativa en España (nº 17) (59-334). Madrid: Ministerio de Educación de España.

Llorente Cortés, M. Á. (2003). Los movimientos de renovación pedagógica y la lucha contra la mundialización neoliberal. Tabanque, 17, 71-86.

Luis, F. de., & Arias, L. (2005). FETE-UGT: 75 años con la enseñanza. Madrid: Fundación Francisco Largo Caballero.

Martínez, J. (2001). Análisis de la política curricular española y sus consecuencias para la innovación. Pensamiento Educativo, 29(2), 75-112. Recuperado el 6 de septiembre de 2016, de http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/199/440

Martínez, J. (2011). Sindicalismo y renovación pedagógica. El Cotidiano, 168, 127-136.

Melendro, M. (2005). La globalización de la educación. Teoría de la Educación. Revista Iteruniversitaria, 17, 185-208.

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2003). LOCE. Publicada en Boletín Oficial del Estado No. 157, del 2 de julio de 2003, pp. 25443-25446. España.

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2006). LOE. Publicada en Boletín Oficial del Estado No. 106, del 4 de mayo de 2006, pp. 17158-17207. España.

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2013). LOMCE. Publicada en Boletín Oficial del Estado No. 295, del 10 de diciembre de 2013, sec. 1, pp. 97858-97921. España.

Ministerio de Educación de la Nación. (1993). Ley Federal de Educación n° 24195. Argentina.

Ministerio de Educación de la Nación. (2006). Ley de Educación Nacional n° 26026. Argentina.

Ministerio de Educación Pública. (1974). Decreto Ley 678 de Profesores de Chile. Publicada en Biblioteca del Congreso Nacional de Chile, del 16 de octubre de 1974. Chile.

Ministerio de Educación Pública. (1990). Ley Orgánica Constitucional de Enseñanza (LOCE). Publicada en Biblioteca del Congreso Nacional de Chile, del 10 de marzo de 1990. Chile.

Ministerio de Educación Pública. (2009). Ley General de Educación (LGE) no. 20370. Publicada en Biblioteca del Congreso Nacional de Chile, del 12 de septiembre de 2009. Chile.

Moreno Moreno, P. (1995). Neoliberalismo económico y reforma educativa. Perfiles Educativos, 67, 1-7.

MRP de España. (1996, diciembre). III Congreso de MRP, Torremolinos, España.

MRP de España., CEAPA., CC.OO., FETE-UGT., STEs., CGT., & MCEP. (2001, enero). Construir la escuela desde la diversidad y para la igualdad, Madrid, España.

Perazza, R., & Legarralde, M. (2007). El sindicalismo docente en la Argentina. Buenos Aires: Fundación Konrad Adenauer; Política Social en América Latina (SOPLA).

Prats, J. (2005). El sistema educativo español. In Prats, J., & Raventón, F. (Dir.), Los sistemas educativos europeos: ¿crisis o transformación? (pp. 177-228). Barcelona: Fundación La Caixa.

Programa Interdisciplinario de Investigaciones Educativas (PIIE). (1984). Las transformaciones educacionales bajo el régimen militar (vol. 1). Santiago de Chile: Programa Interdisciplinario de Investigaciones educativas (PIIE).

Ramírez, L. V., & Lechuga Ortiz, L. (2015). Políticas educativas neoliberales y posturas teóricas sociopedagógicas rurales: aportaciones al debate actual en América Latina. Textual, 49, 197-231.

Ríos, L. C., & Fernández, S. (2015). Políticas educativas y escuela secundaria en la Argentina post-2003. Revista Latinoamericana de Políticas y Administración de la educación (RELAPAE), 2, 38-46.

UB.CEA (Universidad de Belgrano. Centro de Estudios de la Educación Argentina). (2014). Otro aplazo en las pruebas PISA. (Boletín CEA, año 3, n° 17, enero, p. 13). Buenos Aires. Recuperado el 28 de junio de 2015, de http://www.ub.edu.ar/centros_de_estudio/cea/cea_numero_17.pdf

Tello, C. (2013). Las políticas docentes y la perspectiva sindical en Argentina, México y Chile: debates y negociaciones. Los casos de CTERA, SNTE y el Colegio de Profesores en los últimos veinte años. Educar em Revista, 48, 149-166.

Terrón Bañuelos, A. (2015). Coordenadas del asociacionismo profesional de los docentes. Estado de la cuestión en España. Historia y Memoria de la Educación, 1(2015), 93-130.

Viñao Frago, A. (1999). El concepto neoliberal de calidad de la enseñanza: su aplicación en España. Revista Electrónica ESCUELA PÚBLICA, 1(2), 1-25. Recuperado el 8 de agosto de 2016, de: http://firgoa.usc.es/drupal/files/neoliberalismo.pdf

Publicado

2019-01-01

Número

Sección

Studies

Cómo citar

Teachers’ Unions and Movements for Pedagogical Reform against Educational Neoliberalism: The Cases of Spain, Argentina and Chile. (2019). Foro De Educación, 17(26), 115-134. https://doi.org/10.14516/fde.584

Artículos similares

51-60 de 362

También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.