e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
Has the competence-based model in Higher Education in Latin America been addressed by international organizations? What emphasis has been placed on the competence-based model in Latin America? What role does the communicative competence play within this framework? This paper seeks to answer these questions. In order to address this issue, the paper opens with a brief definition of the terms «competence» and «communicative competence». Then, a review of the literature in the area is made on the basis of the analysis of the actions carried out in different meetings held in Latin America by Heads of States and Ministers, within the actions implemented by the Organizations of Ibero-American States. Also, the significance of the communicative competence within the framework of two major researches on competencies is explored: the Tunnig Latin America and the 6x4 UEALC Projects. Finally, taking as point of departure the legislative documents of five countries (Argentina, Colombia, Mexico, Peru and Venezuela), the presence of educational competence-based policies and the significant granted to the communicative competence are accounted for. After analyzing all these documents, one can conclude that both this teaching-learning model and specifically the communicative competence are a consequence of an increasing interest, in spite of the fact that, although there is a worldwide trend to incorporate them throughout Higher Education, in some Latin American countries this approach has not been adopted yet.
Beneitone, P., Esquetini, C., González, J., Maletá, M. M., Siufi, G., & Wagenaar, R. (Eds.). (2007). Reflexiones y perspectivas de la Educación Superior en América Latina [Informe Final. Proyecto Tuning. América Latina 2004-2007]. Bilbao: Publicaciones de la Universidad de Deusto.
Bolívar, A. (2008). El discurso de las competencias en España: educación básica y educación superior. Revista de Docencia Universitaria, 2, 1-23. Recuperado el 1 de febrero de 2015, de http://revistas.um.es/redu/article/view/35241/
Canale, M. (1983). De la competencia comunicativa a la pedagogía comunicativa del lenguaje. In Llobera, M. (Coord.). (1995), Competencia comunicativa. Documentos básicos en la enseñanza de lenguas extranjeras (pp. 62-83). Madrid: Edelsa.
Chomsky, N. (1974). Estructuras sintácticas. México: Siglo XXI.
Chomsky, N. (1976). Lenguaje y entendimiento. Barcelona: Seix Barral.
CINDA (2006). Antecedentes y programas. Recuperado el 1 de febrero de 2015, de http://www.cinda.cl/
Comunidades Europeas. (2007). Competencias clave para el aprendizaje permanente. Un Marco de Referencia Europeo. Recuperado el 1 de febrero de 2015, de: http://www.mecd.gob.es/dctm/ministerio/educacion/mecu/movilidad-europa/competenciasclave.pdf?documentId=0901e72b80685fb1
Declaración de Asunción. (2011). XXI Cumbre Iberoamericana de Jefes de Estado y de Gobierno. Declaración de Asunción. Recuperado el 1 de febrero de 2015, de http://segib.org/cumbres/files/2011/03/Declaracion-Asuncion-ESP.pdf
Declaración de Bariloche. (1995). V Cumbre Iberoamericana de Jefes de Estado y de Gobierno. Declaración de Bariloche. Recuperado el 1 de febrero de 2015, de http://segib.org/documentos/esp/DECLARACION_BARILOCHE.pdf
Declaración de Mar de Plata. (2010). XX Cumbre Iberoamericana de Jefes de Estado y de Gobierno. Declaración de Mar de Plata. Recuperado el 1 de febrero de 2015, de http://segib.org/cumbres/files/2010/03/DCL-MAR-DEL-PLATA-JEGXX-E.pdf
Declaración de Sonsonate. (2008). Declaración de Sonsonate. I Foro de Ministros de Trabajo de la Región Iberoamericana: Juventud, Trabajo Decente y Desarrollo en Democracia. Recuperado el 1 de febrero de 2015, de http://segib.org/upload/DCLRMSTRA08-E.pdf
Domínguez, R. (2014). La importancia de la competencia comunicativa para la empleabilidad. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 139, 387-394.
Egido, I. (2011). Las competencias clave como elemento central del currículo de la enseñanza obligatoria: un repaso a las experiencias europeas. Revista Española de Educación Comparada, 17, 239-262. Recuperado el 1 de febrero de 2015, de https://repositorio.uam.es/handle/10486/662048
Gimeno Sacristán, J. (Comp.), Pérez, A. I., Martínez, J. B., Torres, I., Angulo, J. F., & Álvarez, J. M. (2008). Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo? Madrid: Morata.
González, J., & Wagenaar, R. (Eds.). (2003). Tuning Educational Structures in Europe. [Informe final. Fase 1]. Bilbao: Universidad de Deusto. Recuperado el 1 de febrero de 2015, de http://www.escuelasdearte.es/recursos/tuning.pdf
Hernández Pina, F., Martínez Clares, P., Fonseca, P. S. L. da, & Rubio, M. (2005). Aprendizaje, competencias y rendimiento en Educación Superior. Madrid: La Muralla.
Hymes, D. H. (1971). Acerca de la competencia comunicativa. In Llobera, M. (Coord.), (1995). Competencia comunicativa. Documentos básicos en la enseñanza de lenguas extranjeras (pp. 27-46). Madrid: Edelsa.
Instituto Cervantes (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Martín Perís, E. (2008). Competencia pragmática. In Martín Perís, E. (Dir.), Diccionario de términos clave de ELE. Madrid: SGEL. Recuperado el 1 de febrero de 2015, de http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/diccionario/competenciapragmatica.htm
Núñez Cortés, J. A. (2013). La alfabetización académica: un estudio comparado en el ámbito iberoamericano. (Tesis doctoral inédita). Universidad Autónoma de Madrid, Madrid.
Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo, de 18 de diciembre de 2006, sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión Europea, L 394, de 30 de diciembre de 2006.
Reyes, G. (2002). El abecé de la pragmática. Madrid: Arco Libros.
Rodríguez, E. M., & Diestro, A. (2014). Limitaciones teóricas del enfoque de competencias en el análisis de la relación entre educación y empleo en el contexto europeo. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 139, 72-78.
Sotillo, J. A., Rodríguez, I., Echart, E., & Ojeda, T. (2009). El Espacio Iberoamericano de Educación superior: diagnóstico y propuestas institucionales. Madrid: Fundación Carolina-CeALCI. Recuperado el 1 de febrero de 2015, de http://www.academia.edu/4287990/El_Espacio_Iberoamericano_de_Educación_Superior_diagnóstico_y_propuestas_institucionales
Tardif, J. (2008). Desarrollo de un programa por competencias: De la intención a su implementación. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 12(3), 1-16. Recuperado el 1 de febrero de 2015, de http://www.ugr.es/~recfpro/rev123ART2.pdf
Trejos, J. (2008). Pertinencia de graduados e investigadores universitarios para las necesidades de la sociedad. ¿Qué nos dicen los empleadores? Caso de Costa Rica. In Malo, S. (Dir.), Encuestas generales del Proyecto 6x4 UEALC (pp. 137-260). Bogotá: Asociación Colombiana de Universidades-ASCUN. Recuperado el 1 de febrero de 2015, de http://www.6x4uealc.org/site2008/p03/6x4_p03c.pdf
UNESCO (1988). Proyecto de nomenclatura internacional normalizada relativa a la Ciencia y la Tecnología. París: UNESCO. Recuperado el 1 de febrero de 2015, de http://unesdoc.unesco.org/images/0008/000829/082946sb.pdf
Universia (2010). II Encuentro de Rectores Universia Guadalajara 2010. Por un Espacio Iberoamericano del Conocimiento Socialmente Responsable. Recuperado el 1 de febrero de 2015, de http://www.universiario2014.com/documents/LibroIIEncuentro.pdf
Verdejo, P. (2008). Modelo para la Educación y Evaluación por Competencias (MECO). In Malo, S. (Dir.), Propuestas y acciones universitarias para la transformación de la educación superior en América Latina. Informe final del Proyecto 6x4 UEALC (pp. 155-195). Bogotá: Asociación Colombiana de Universidades- ASCUN. Recuperado el 1 de febrero de 2015, de http://www.6x4uealc.org/site2008/p01/11.pdf
Zabalza, M. A. (2007). La enseñanza universitaria. El escenario y sus protagonistas. Madrid: Narcea.
Zabalza, M. A. (2011). Trabajar por competencias en la educación superior. In Esteban Moreno, R. M. (Dir. y Coord.), & Menjívar de Barbón, S. V. (Coord.), Una mirada internacional a las competencias docentes universitarias. Investigación en primera persona: profesores y estudiantes (pp. 13-16). Barcelona: Octaedro.
También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.
e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 3.0 España.