Content in language learning from intercultural dimension: an integral perspective with a Kantian approach

Autores/as

  • Leonor Sáez Méndez Universidad de Murcia. España Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.519

Palabras clave:

Adultlearner, Educational research, foreign language teaching, educational innovation, interdisciplinary approach

Resumen

The question of the transmission of a language, from an integral perspective, requires categories in a wider sense than merely the linguistic one, since it implies incorporating the language and its context as applied linguistics (intercultural pragmatics, intercultural communication and intercultural learning) and sees the anthropological point of view of teaching as a socio-historical process. This intercultural orientation integrating language and its context contrasts in recent years with a more instrumentalist demand for language learning. In this tension, between a more instrumentalist demand and a humanistic dimension of the process, I center my research, from an interdisciplinary perspective and in teaching-learning from an intercultural perspective. The possibilities that this approach shows us have led me to reflect on the space that opens us the incorporation of a language understood as the contact with other identities and to incorporate multiple identities. This leads us to the need to investigate and reflect the principles of the communicative method, the intercultural principles and finally the principles of an ethical behavior. Several texts of Kant, both critical and postcritical, have helped us to show that the methodological principles of language transmission or intercultural mediation are crucial to learning a language. Such theoretical-empirical foundations that support these principles also help to find new proposals within the communicative method. The theoretical reflection is accompanied by different examples and practical proposals.

Referencias

Álvarez González S. Recuperado el 20 de septiembre de 2016, de: https://www.nebrija.com/revista-linguistica/files/articulosPDF/articulo_530b5622eba1a.pdf

Ausubel, D. (1963). The psychology of meaningful verbal learning: an introduction to school learning. New York: Grune & Stratton.

Austin J.L. (1971). Cómo hacer cosas con palabras. Buenos Aires: Paidós.

Benedikt, M. (1994). Kunst und Würde. Wien: Turia und Kant.

Byram, M., & Fleming, M. (1998) Language lerarning in Itercultural Perspective. Cambridge: Cambridge university Press

Byram, M. (2008) Intercultural citizenship an foreign language education, Recuperado el 20 de enero de 2017, de: http://www.frl.auth.gr/sites/congres/Interventions/FR/byram.pdf

Consejo de Europa (2008) White Paper on Intercultural Dialogue. «Living Together As Equals in Dignity», p. 21.

Chadwick, C. (1985). Estrategias cognitivas, metacognición y el uso de los microcomputadores en la educación. Planiuc-V, 7(4), 113-119.

e-pel. Recuperado el 30 de diciembre de 2016, de: http://www.educacontic.es/blog/el-e-pel-una-herramienta-para-la-reflexion-sobre-el-aprendizaje-de-lenguas

Habermas, J. (1981). Theorie des kommunikativen Handelns, Bd. 1: Handlungsrationalität und gesellschaftliche Rationalisierung, Frankf.a.M.: Suhrkamp.

Habermas, J. (1981). Theorie des kommunikativen Handelns, Bd. 2: Zur Kritik der funktionalistischen Vernunft. Frankf.a.M: Suhrkamp.

Habermas, J. (1989). ¿Qué significa pragmática universal? En Teoría de la acción comunicativa: Complementos y estudios previos. Madrid: Cátedra.

Instituto Cervantes (2002). Marco de referencia europeo para el aprendizaje, la enseñanza y a evaluación de lenguas. Madrid.

Iglesias Casal, I. Construyendo la competencia intercultural: sobre creencias, conocimientos y destrezas. Centro virtual cervantes (pp. 492-503). Recuperada el 12 de febrero de 2017, de: http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/19/19_0493.pdf.

Kant, I. (1977). Anthropologie in pragmatischer Hinsicht. Frankfurt am Main: Suhrkamp. p. BA 195.

Kant, I. (1977a). Beantwortung der Frage: Was ist Aufklärung. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Kant, I. (1977b). Kritik der Urteilskraft. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Kant, I. (1977c). ÜberPädagogik. Frankfurt am Main: Suhrkamp. pp A18- A93

Kramsch, C. (2014).Languaje und culture. Recuperado el 10 de enero de 2017, de: https://is.muni.cz/el/1421/jaro2014/AJ29512/um/5A_LCulture.pdf

Marani, D. (2005). Como ho imperato le lingue. Milán: Bompiani.

Monereo, C. (1990). Las Estrategias De Aprendizaje En La Educación formal http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/48347.pdf

Paricio Tato, M. S. (2014) Competencia intercultural en la enseñanza de lenguas extranjeras. Porta Linguarum, 21, 215-226. Recuperado el 12 de enero de 2016, de: http://www.ugr.es/~portalin/articulos/PL_numero21/14%20%20Silvina.pdf

Pommerin-Götze, G. (2001). Intercultureles Lernen. En Helbig, G., & Gert, H. (Eds.), Deutsch als Fremdsprache. Ein internationales Handbuch (pp. 973-985).

Ramos Ramirez, J.L. (2016). Enseñar y aprender a investigar. Un acto pedagógico particular. Metodología de la Ciencia. Revista de la Asociación Mexicana de Metodología de la Ciencia y de la Investigación, A.C, Año 6, 1(1). Recuperado el 12 de enero de 2016, de: http://www.ammci.org.mx/revista/pdf/Numero6/Articulo%201.pdf.

Sáez Méndez, L. (2010). Wir sind kantianer geworden. Kants pädagogik und ästhetik – ein zugang zur methodik des deutschsprachenunterrichts. Estudios Filológicos Alemanes, 20, 231-242.

Sáez Méndez, L. (2012). Los diferentes conceptos de tiempo en el aula. Del soliloquio al diálogo: espacio. Verba Hispánica, XX/1, 307-325.

Trujillo Sáez, F. (2001) Objetivos en la enseñanza de lenguas extranjeras: De la comparación lingüística a la competencia intercultural. Recuperado el 20 de enero de 2017, de: http://www.ugr.es/~ftsaez/aspectos/objetivos.pdf

Vigotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Editorial Crítica. Recuperado el 25 de mayo 2016, de: http://bibliopsi.org/docs/materias/obligatorias/CFG/genetica/zalazar/Vygotski%20%20-%20El%20desarrollo%20de%20los%20procesos%20psicologicos%20superiores%20-%20Cap%20IV.pdf

Publicado

2018-07-01

Cómo citar

Content in language learning from intercultural dimension: an integral perspective with a Kantian approach. (2018). Foro De Educación, 16(25), 263-282. https://doi.org/10.14516/fde.519

Artículos similares

21-30 de 286

También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.