Possibilities and challenges in public policy for educational equity in Colombia from the Agenda 2030. «Todos Aprender» program

Authors

  • Mery Morales Javela Universidad de Castilla-La Mancha. España Author
  • José Sánchez-Santamaría Universidad de Castilla-La Mancha. España Author

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.1085

Keywords:

educational equity, education policy, 2030 Agenda, Colombia

Abstract

Equity is a priority for the development of education policies in Latin America and the Caribbean, whose intention is to contribute to the construction of fairer and more democratic societies in line with the 2030 Agenda. Tracing the path followed by national education policies, in terms of opportunities and challenges, has inspired this paper whose aim is to pinpoint the context and evolution of Colombia’s ‘Todos Aprender’ program (PTA) from an equity perspective. Using a public policy analysis methodology based on documentary review and scientific credibility criteria, the analytical hypothesis is that PTA, without being a public policy, has become a de facto public policy with an impact on improving the quality of learning of preschool and elementary school students. According to the following questions of analysis: What has been the meaning and context of PTA’s evolution? What actors have been involved in PTA during its years of implementation? What has been their role in terms of positions, interests, and tensions? PTA has attempted to provide institutional responses to the lack of quality and equity in education, with changing priorities depending on each political moment. Thus, PTA represents an adaptable reference with pedagogical power from public policy to promote preschool and elementary education in the face of the educational challenges of the 2030 Agenda, promoting actions in teacher training, educational innovation and research, and formative evaluation to promote successful learning for all.

References

ART. (2022). Programa de desarrollo con enfoque territorial. Retrieved from https://www.renovacionterritorio.gov.co/especiales/especial_pdet/

Ardila, N. (2019). ¿En qué se comprometió Colombia para el ODS nº 4 «Educación de Calidad»? Revista Digital CECAN E3. https://cecane3.com/objetivo-de-desarrollo-sostenible-4-educacion-de-calidad/

Ball, S. (2008). New Philanthropy, New networks and new governance in education.

Political Studies, 56, 747-765. DOI: 10.1111/j.1467-9248.2008.00722.x

Ball, S. (2011). Política social y educativa, empresa social, hibridación y nuevas

comunidades discursivas. Propuesta Educativa, 2(36), 25-34

Ball, S. Maguire, M., Braun, A., & Hoskins, K. (2011). Policy subjects and policy

actors in school: some necessary but insufficient analyses. Discourse:

Studies in the Cultural Politics of Education, 32(4), 611-624.

DOI: 10.1080/01596306.2011.601564

Chisvert, M. J. (2014). Revisión del desarrollo de la orientación sociolaboral como política activa de empleo. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 25(1), 8–24. Retrieved from https://doi.org/10.5944/reop.vol.25.num.1.2014.12010

Díaz, A. (2016). Evaluación del programa Todos a Aprender en la enseñanza

de lenguaje y matemáticas en el municipio de Puerto Escondido—

Córdoba. Panorama, 10(19), 46-60.

Díaz, S., Barreira, C., & Pinheiro, M. (2015). Evaluación del programa Todos a

Aprender: Resultados de la evaluación de contexto. Revista de Estudios

e Investigación en Psicología y Educación, 10(10), 55-59. Retrieved from https://revistas.udc.es/index.php/reipe/article/view/reipe.2015.0.10.360

DNP (2010). Plan de Desarrollo de Colombia 2010-2014. Bogotá: Gobierno de Colombia. Retrieved from https://www.dnp.gov.co/Plan-Nacional-de-Desarrollo/PND-2010-2014/Paginas/Plan-Nacional-De-2010-2014.aspx

DNP (2021). Informe anual de avance en la implementación de los ODS en Colombia. Bogotá: Gobierno de Colombia.

Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. Educational Communication and Technology Journal 30(4), 233–252. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/30219846

Helg, A. (1989). Educación y ciencias. Luchas de la mujer y vida diaria. In A., Tirado (ed), Nueva historia de Colombia (pp. 234-256). Barcelona: Editorial Planeta.

Law 115/1994. General Education Act. Congress of the Republic of Colombia. Retrieved from https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Law 715/2001. General System of Participations SGP. Retrieved from https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-86098_archivo_pdf.pdf

León, A. (2012). La influencia del Banco Mundial en las políticas educativas de Colombia. Revista Pedagogía y Saberes, 36, 69-79. Retrieved from https://doi.org/10.17227/01212494.36pys69.79

López, N., Opertti, R., & Vargas Tamez, C. (2017). Youth and changing realities: rethinking secondary education in Latin America. Paris: UNESCO. Retrieved from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247577

Marina Sáenz, I. M. (2020). Producciones narrativas en el Programa Todos a Aprender (PTA) de estudiantes de básica: tratamiento experimental. Entramado, 16(2), 142–167. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.6601

McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa (5th edition). Madrid: Pearson-Addison Wesley.

MEN. (2011). Documento No. 9. Plan Sectorial 2010-2014. Bogotá: Gobierno de Colombia.

MEN. (2012). Por una calidad en Colombia. Bogotá: Gobierno de Colombia. Bogotá, D. C.

MEN (2015). Colombia, la Mejor Educada en el 2025. Líneas Estratégicas de la Política Educativa del Ministerio de Educación Nacional. Retrieved from https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-356137_foto_portada.pdf

MEN (2015). Directiva Ministerial 30. Retrieved from https://www.mineducacion.gov.co/portal/normativa/Directivas/357401:Directiva-Ministerial-No-30-MEN

MEN (2015). Programa todos a aprender instrumento de caracterización de establecimientos educativos pta 2.0. Bogotá.

MEN. (2017). Informe al Congreso de la República 2016-2017. Bogotá, D. C.

MEN. (2019). Informe al Congreso de la República 2018-2019. Bogotá, D.C.

MEN. (2020). Programa Todos a Aprender: Hacia una Colombia más equitativa. Bogotá: Gobierno de Colombia.

MEN (2021a). Plan Sectorial 2018-2022. Pacto por la Equidad, Pacto por la Educación. Retrieved from https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-349495_recurso_140.pdf

MEN (2021b) Informe de Gestión 2021. Retrieved from https://www.mineducacion.gov.co/portal/micrositios-institucionales/Modelo-Integrado-de-Planeacion-y-Gestion/385377:Informe-de-Gestion-Anual-e-Informe-de-Gestion-al-Congreso

Mertens, D. M. (2005). Research and evaluation in educational and psychology (2nd edition). Thousand-Oaks, CA: SAGE.

Misión de Verificación de las Naciones Unidas en Colombia (2022). Retrieved from https://colombia.unmissions.org

Morales-Javela, M., & Sánchez-Santamaría, J. (2021). An Equity Gap in Education Policy for Quality in the «Todos a Aprender» Program: Lessons to Be Learned. Re/framing Educational Equity: An international collaboration Conference. Glasgow. Scottish

Morse, J. M., et al. (2002). Verification strategies for establishing reliability and validity in qualitative research. International Journal of Qualitative Methods, 13–22. Retrieved from https://doi.org/10.1177/160940690200100202

OEI (2010). Metas educativas 2021. La educación que queremos para la generación de los bicentenarios. Documento final. Madrid. Retrieved from https://oei.int/publicaciones/metas-educativas-2021-la-educacion-que-queremos-para-la-generacion-de-los-bicentenarios-documento-final

OECD (2011). Education at a Glance 2011. Indicators 2011. OECD Publishing. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1787/eag-2011-en

OECD (2021). Education at Glance. Indicators 2021. OECD Publishing. Retrieved from https://doi.org/10.1787/b35a14e5-en

Pascagaza, E. F. (2018). Equidad y calidad educativa en América Latina: responsabilidades, logros, desafíos e inclusión. Revista de Ciencias de la Educación, Docencia, Investigación y Tecnologías de la Información CEDOTIC, 3(1), 6-31. Retrieved from http://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/CEDOTIC/article/view/1953

Programa Todos a Aprender. (2022). Presentación Ciclo de Apertura 2022. Retrieved from http://sedboyaca.gov.co/wp-content/uploads/2022/02/20220201-agenda-formacion-tutores.pdf

Ramírez, M., & Téllez, J. (2006). La educación primaria y secundaria en el siglo XX. Revista Banco de la República. 79, 1-17. Retrieved from https://publicaciones.banrepcultural.org/index.php/banrep/article/view/8505/8906

Raubenheimer, Ch., Rosenzvit, M., Ospina, L., & Kim, R. (2020). Supporting teacher professional development: program sustainability in Colombia. In F. M. Reimers (Ed.), Empowering teachers to build a better world (pp. 51-61). Singapore: Springer.

Ruan Sánchez, D. L., & Cordero Arroyo, D. G. (2021). La producción académica de Stephen Ball: contribuciones para el estudio de las políticas educativas en Iberoamérica. Foro de Educación, 19(2), 363-386. doi: http://dx.doi.org/10.14516/fde.779

Sánchez-Santamaría, J., & Manzanares, A. (2017). Equidad y orientación en la educación secundaria. Madrid: La Muralla.

Sánchez-Santamaría, J. (2021). Professional capital and evidence-informed education in line with the challenges of schooling for social transformation. 8th International Congress of Inclusive Education and Family. CRESUR. Mexico.

Tedesco, J.C. (2011). Los desafíos de la educación básica en el siglo XXI. Revista Iberoamericana de Educación, 55, 31-47. https://rieoei.org/historico/documentos/rie55a01.pdf

UNESCO (1990). La Declaración mundial sobre educación para todos. Satisfacción de las necesidades básicas de aprendizaje. Paris. Retrieved from http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001275/127583s.pdf

UNESCO (2003). Superar la exclusión mediante planteamientos integradores en la educación. Retrieved from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000134785_spa

UNESCO (2012). Foro mundial de educación. Paris. Retrieved from http://www.unesco.org/new/es/media-services/single-view/news/education_world_forum_highlights_keys_to_success/

UNESCO (2013). Situación educativa de América Latina y el Caribe: Hacia la educación de calidad para todos al 2015. Paris. Retrieved from http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/images/SITIED-espanol.pdf

UNESCO (2017a). A guide for ensuring inclusion and equity in education. Paris. Retrieved from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000248254

UNESCO (2017b). Declaración de Buenos Aires. Agenda 2030 para América Latina y el Caribe. Santiago de Chile. Retrieved from http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/Declaracion-de-Buenos-Aires-ES-2017.pdf

UNESCO (2019). Informe UNESCO 2019: Los retos para la educación en América Latina. Santiago de Chile. Retrieved from http://www.unesco.org/new/es/lima/work-areas/unidad-informacion-publica/office-news/informe-unesco-2019-los-retos-para-la-educacion-en-america-latina/

UNESCO (2021). Reimagining our futures together: a new social contract for education. Paris. Retrieved from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379707.locale=en

UNESCO/UNICEF (2022). La encrucijada de la educación en América Latina y el Caribe. Informe regional de monitoreo ODS4-Educación 2030. Retrieved from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000382636

UN (2015). Resolution 70/1. Transforming our world: the 2030 agenda for sustainable development. Adopted by the General Assembly on 25 September 2015. Retrieved from https://undocs.org/en/A/RES/70/1

Urrutia, M. y Robles, C. (2021). Política social para la equidad en Colombia. Ediciones Uniandes.

Villatoro, P. (2007). Hacia la ampliación del segundo objetivo del milenio. Una propuesta para América Latina y el Caribe. Serie Políticas Sociales, núm. 132, Santiago, CEPAL.

Wasserman, M. (2020). La educación en Colombia. Bogotá: Penguin Random House.

Yin, R. (2018). Case study research and applications: Design and methods. Los Ángeles: SAGE.

Downloads

Published

2023-01-01

How to Cite

Possibilities and challenges in public policy for educational equity in Colombia from the Agenda 2030. «Todos Aprender» program. (2023). Foro De Educación, 21(1), 25-47. https://doi.org/10.14516/fde.1085

Similar Articles

61-70 of 349

You may also start an advanced similarity search for this article.