Cooperation, participation, education and politics in times of transition and democracy (Spain, 1970-1990). Contributions of the Movimiento Cooperativo de Escuela Popular (MCEP)

Authors

  • Alba María Gómez Sánchez Universidad Isabel I. España Author

DOI:

https://doi.org/10.14201/3sfdtk85

Keywords:

Movimiento Cooperativo de Escuela Popular (MCEP), cooperation, participation, education, politics

Abstract

The teachers of the Movimiento Cooperativo de Escuela Popular (MCEP) used cooperation to achieve a pedagogical renewal of the school that, over the time, would lead to a transformation of society. Consequently, the cooperation was present in the daily life of the MCEP and was applied transversally. Thus, the MCEP was structured cooperatively, organized frequent coordination meetings, held annual conferences and other events, and worked hand in hand with other Movimientos de Renovación Pedagógica (MRPs), the community, neighborhood associations, and related groups, organizations, and social movements interested in the popular school project. At times, the MCEP also collaborated with the Administration. More intimate or more heterogeneous, the cooperation spaces stimulated the political participation of the MCEP and, in general, made it possible to build an emancipatory school and outline revolutionary alternatives that gave rise to a different school and society. This article dialogues with the different scenarios of cooperation in which the MCEP participated during the period 1970-1990 and proposes two things: (1) delve into the idea of cooperation that the MCEP managed and analyze the impact it had on the popular school project; and (2) identify the political debates that arose within the MCEP regarding the educational reforms, as well as list the different alternatives that were formulated to respond to specific questions related to the educational reforms. The main bibliographical source has been the bulletin Colaboración. Likewise, other original and unpublished materials from the MCEP internal archive have been consulted.

References

A.C.I.E.S. (1976). Por una Calidad de la Enseñanza. Colaboración, 2, p. 2.

ACIES. (1977). Editorial. Colaboración, 3, p. 2.

Alcobé, J. (1980). La Pedagogía Freinet no es cerrada. Colaboración, 22, p. 32.

Anónimo. (1971). Sistema Educativo - Conclusiones. Archivo interno del Movimiento Coopertivo de Escuela Popular.

Barbero, C. (1984). La LODE y la militancia pedagógica. Colaboración, 46, p. 3.

Bayona Fernández, G. (2006). Nueva actitud obrera y desafío en los años sesenta en la provincia de murcia: conflictividad industrial y agraria. Pasado y Memoria. Revista de Historia Contemporánea, 5, pp. 99-133.

Bustos Mendoza, B. (2006). El protagonismo femenino en las asociaciones vecinales de Alicante durante los años sesenta. Pasado y Memoria. Revista de Historia Contemporánea, 5, pp. 289-294.

Cara, A. (1980). Anotaciones de urgencia ante la actual guerra escolar. Colaboración, 21, pp. 31-32.

Carrillo-Linares, A. (2006). Movimiento estudiantil antifranquista, cultura política y transición política a la democracia. Pasado y Memoria. Revista de Historia Contemporánea, 5, pp. 149-170.

Codina, M. T. (2002). Rosa Sensat y los orígenes de los Movimientos de Renovación Pedagógica. Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria, 21, pp. 91-104.

Constitución Española, BOE núm. 311, de 29/12/1978 (1978).

Costa Rico, A., & Sampedro Garrido, A. (2022). El Movimiento Cooperativo de Escuela Popular (MCEP) y la revista Colaboración (1976-1985): educación y renovación pedagógica en la España del posfranquismo. Cabás, 27, pp. 21-38.

De Prados, J. L. (1984). A compensar tocan. Colaboración, 48, 5.

Del Pozo Andrés, M. d. M., & Braster, J. F. A. (2006). The Reinvention of the New Education Movement in the Franco Dictatorship (Spain, 1936–1976). Paedagogica Historica, 42(1-2), pp. 109-126. doi:10.1080/00309230600552047

Del Pozo Andrés, M. d. M., & Braster, S. (2012). El movimiento de Escuela Nueva en la España franquista (España, 1936-1976): Repudio, Reconstruccion y Recuerdo. Revista Brasileira de História da Educação, 12(3), pp. 15-44.

Fernández, A. (1978a). Desde casi siempre. Colaboración, 13, p. 3.

Fernández, A. (1978b). Escuela, ¿para qué? Colaboración, 10, p. 3.

Fernández, J. L. (1983). Con adolescentes de 14 a 17 años. Colaboración, 41, p. 3.

Fernández López, A. (1984). Primera pagina. El destino que no cesa. Colaboración, 47, p. 3.

Fullana Puigserver, P. (2017). La educación popular católica en España: de la caridad y la asistencia al compromiso social (1953-1967). Encounters in Theory and History of Education, 18, pp. 78-98.

García, A. (1984). Los programas renovadores en la segunda etapa de E.G.B. Colaboración, 49, p. 3.

Gómez Sánchez, A. M. (2021). El movimiento Freinet en España e Italia (1970-1990). (Tesis inédita de doctorado). Universidad de Salamanca, Facultad de Educación.

Gómez Sánchez, A. M. (en prensa). La lucha por la renovación pedagógica y la transformación social en España (1976-1985). Aportaciones del Movimiento Cooperativo de Escuela Popular (MCEP). Espacio, Tiempo y Educación.

Groves, T. (2008). Maestros comprometidos: el movimiento Freinet durante el tardofranquismo y la transición a la democracia en España. In Hernández, J. M. (Coord.), Influencias francesas en la educación española e iberoamericana (1808-2008) (pp. 67-79). Salamanca: Globalia Ediciones Anthema.

Groves, T. (2009). El Movimiento de Enseñantes durante el Tardofranquismo y la Transición a la Democracia 1970-1983. (Tesis inédita de doctorado). Universidad Nacional de Educación a Distancia, Facultad de Geografía e Historia.

Groves, T. (2012). Everyday struggles against Franco’s authoritarian legacy: pedagogical social movements and democracy in Spain. Journal of Social History, 46(2), pp. 305-334.

Groves, T. (2017). Freinet y los maestros españoles: la configuración de un movimiento social y pedagógico (1969-1983). Educació i Història: Revista d’Història de l’Educació, 30, pp. 133-154.

Groves, T., Cáceres-Muñoz, J., & Hernández Huerta, J. L. (2023). Resistance through Teachers’ Professional Development: Revisiting the Spanish Freinet Movement. Bulletin of Hispanic Studies, 100(1), pp. 79-95.

Hernández Díaz, J. M. (2011). La renovación pedagógica en España alnfinal de la transición. El encuentro de los movimientos de renovación pedagógica y el ministro Maravall (1983). Educació i Història: Revista d’Història de l’Educació, 18, pp. 81-105.

Hernández Huerta, J. L. (2010). La influencia de Celestín Freinet en España (1926-1939). (Tesis inédita de doctorado). Universidad de Salamanca, Facultad de Educación.

Hernández Huerta, J. L., & Gómez Sánchez, A. M. (2016). Debating Education and Political Reform: The Freinet Movement and Democratization in Spain (1975-1982). História da Educação, 20(49), pp. 95-122.

Hernández Huerta, J. L., & Groves, T. (2013). Resistance through teachers’ professional development. The Spanish Freinet movement before and after the Franco Dictatorship. In International Standing Conference for History of Education-35. Education and Power: Historical Perspectives (pp. 86). Riga: Ische.

Huntington, S. P. (1994). La tercera ola: la democratización a finales del siglo XX. Barcelona: Paidós.

Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo, BOE núm. 238 (1990).

Ley Orgánica 5/1980, de 19 de junio, por la que se regula el Estatuto de Centros Escolares, BOE núm. 154 (1980).

Ley Orgánica 8/1985, de 3 de julio, reguladora del Derecho a la Eucación BOE núm, 159 (1985).

López Hernández, M. T. (2011). El PCE y el feminismo en España (1960-1982). Investigaciones feministas, 2, pp. 299-318.

Los Pactos de la Moncloa, Palacio de la Moncloa (1977).

Martín Martín, P., Velaz De Medrano, M. C., & Mafokozi, J. (1993). Estudio sobre la marcha de los diferentes programas y sobre la consolidación de los equipos educativos en los centros eperimentales de EGB. Revista de Educación, 302, pp. 273-291. Recuperado de http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:8846e86b-ba6e-45b7-929a-ee636a51b033/re3021300490-pdf.pdf

MCEP. (1977). Escuela pública. Colaboración, 8, pp. 4-7.

MCEP. (1978a). Acta del encuentro estatal del MCEP. Archivo interno del Movimiento Cooperativo de Escuela Popular.

MCEP. (1978b). El Pacto de la Moncloa y sus repercusiones en la Política de Subvenciones y en la Polémica de libertad de enseñanza. Colaboración, 10, pp. 4-5.

MCEP. (1979). U.C.D.: la privatización de la enseñanza. Colaboración, 19, p. 3.

MCEP. (1982a). Reunión de coordinación estatal. Madrid. Al vuelo, 3, p. 2.

MCEP. (1982b). Reunión de coordinación general. ¡Recuerda! Al vuelo, 2, p. 5.

MCEP. (1983a). Movimiento Cooperativo de Escuela Popular. Archivo interno del Movimiento Cooperativo de Escuela Popular.

MCEP. (1983b). Movimiento Cooperativo de Escuela Popular M.C.E.P. Archivo interno del Movimiento Cooperativo de Escuela Popular.

MCEP. (1983c). Sumario. Colaboración, 41, p. 4.

MCEP. (1984a). Coordinación. Al vuelo, 11, p. 3.

MCEP. (1984b). ¡Se celebró el congreso en Canarias! In MCEP (Ed.), XI Congreso MCEP. Tafira - 1984 (pp. 5). MCEP.

MCEP. (1985). Alternando. Colaboración, 52-52, p. 3.

MCEP. (1992). Investigación. In MCEP (Ed.), 20º Congreso del MCEP - Asturias. Asturias: MCEP.

MCEP. (n.d.). II Jornadas en «La Limpia». M.C.E.P. Presentación, sentido, alternativas, revisión histórica, líneas de evolución. A «El huevo de Pascua». Archivo interno del Movimiento Cooperativo de Escuela Popular.

MCEP de Cantabria. (Ed.). (1995). XXIII Congreso del MCEP. Dossier. Cantabria: MCEP.

Milito Barone, C. C., & Groves, T. (2013). ¿Modernización o democratización? La construcción de un nuevo sistema educativo entre el tardofranquismo y la democracia. Bordón, 65(4), pp. 135-148.

Ministerio de Educación y Ciencia. (1983). Conclusiones 1º Congreso de Movimientos de Renovación Pedagógica. Ministerio de Educación y Ciencia.

Moreno Seco, M. (2003). De la caridad al compromiso: las mujeres de Acción Católica (1958-1968). Historia Contemporánea, 26, pp. 239-265.

Navarro, M. (1982). Por una escuela Pública y Popular, ahora. Colaboración, 36, p. 3.

Orden de 13 de Junio de 1984 por la que se abre el plazo para que los Centros de Educación General Básica formulen solicitud de autorización para realizar la experimentación inicial de la reforma del ciclo superior de la Educación General Básica, BOE núm. 144 (1984).

Pérez, E. (1984a). Al cambio por la terminología. 2ª Etapa = Ciclo Superior. Colaboración, 49, pp. 4-5.

Pérez, E. (1984b). Yo compenso, tu compensas, ellos compensan. Colaboración, 48, p. 3.

Quintero, M. (1984). La descompensación. Colaboración, 48, p. 4.

Real Decreto 1174/1983, de 27 de abril, sobre educación compensatoria, BOE num. 112 (1983).

Rojas Claros, F. (2006). Poder, disidencia editorial y cambio cultural en España durante los años 60. Pasado y Memoria. Revista de Historia Contemporánea, 5, pp. 59-80.

Sánchez Recio, G. (2006). Presentación. Pasado y Memoria. Revista de Historia Contemporánea, 5, pp. 9-11.

Sanz Mediavilla, S. (2022). Turismo y Cine en la España de los años 60. (Trabajo Final de Grado). Universidad de Valladolid, Facultad de Ciencias Sociales, Jurídicas y de la Comunicación.

Secretaría Estatal. (1984). Informe de la Secretaría Estatal. Al vuelo (Nº Extra Congreso), pp. 2-8.

Secretaría Estatal del MCEP. (1984). Informe de la Secretaría Estatal. Al vuelo, Nº Extra Congreso, pp. 2-8.

Soto Carmona, Á. (2006). No todo fue igual. Cambios en las relaciones laborales, trabajo y nivel de vida de los españoles: 1958-1975. Pasado y Memoria. Revista de Historia Contemporánea, 5, pp. 15-43.

Zufiaurre Goikoetxea, B. (1988). Reflexiones sobre la reforma del sistema educativo español (1982-1988). Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 3, pp. 9-20.

Published

2024-01-01

How to Cite

Cooperation, participation, education and politics in times of transition and democracy (Spain, 1970-1990). Contributions of the Movimiento Cooperativo de Escuela Popular (MCEP). (2024). Foro De Educación, 22(1), 219-242. https://doi.org/10.14201/3sfdtk85

Similar Articles

81-90 of 483

You may also start an advanced similarity search for this article.