e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
Citizenship is a complex and important issue in education. The focus of our work is on learning citizenship rather than on citizenship education, because we believe it is necessary to start from an understanding of what citizenship is, how it is exercised and how it is learned. In this paper we address the process followed in two research projects on learning of citizenship and participation, emphasizing the qualitative and participatory methodology and some of the results: those related to the meanings of the concept «citizenship» itself, which represent such a dynamic characterization of this term that it is required to refer to it in plural; and to the experiences and scenarios in which we learn, that deal with practices, relationships and diversity of those involved in any space. The research process has led us to reconsider conceptual and methodological aspects to introduce participation as a central component in the research process. The lessons drawn from the research projects are highlighted as conclusions in the article, refer to aspects such as the enrichment of research, the development of researchers’ skills or the flexibility with which we must approach the research process.
Benedicto, J., & Morán, M. L. (2003). Aprendiendo a ser ciudadanos. Experiencias sociales y construcción de la ciudadanía entre los jóvenes. Madrid: INJUVE.
Consejo de Europa (2002). Educación para la ciudadanía democrática 2001-2004. Recomendación (2002)12 del Comité de Ministros a los Estados miembros relativa a la educación para la ciudadanía democrática. Recuperado el 15 de septiembre de 2015, de https://wcd.coe.int/com.instranet.InstraServlet?command=com.instranet.CmdBlobGet&InstranetImage=2183563&SecMode=1&DocId=1380998&Usage=2
De Ormaechea, V. (2015). Trayecto de una investigación: el caso de la Cooperativa Integral Catalana. Desigualdades, exclusión y precarización. Diálogo Andino, 47, 105-113. http://dx.doi.org/10.4067/S0719-26812015000200011
De Sousa Santos, B. (2014). Más allá del pensamiento abismal: de las líneas globales a una ecología de saberes. En Sousa Santos, B. de, & Meneses, M. P. (Coords.), Epistemologías del Sur (Perspectivas) (pp. 21-66). Tres Cantos, Madrid: Akal.
Del Olmo, M. (2008). El trabajo de campo etnográfico. Una introducción para los que no lo han hecho nunca. En Téllez, J. A. (Ed.), Educación Intercultural. Miradas Multidisciplinares (pp. 83-96). Madrid: Catarata.
Díaz de Rada, A. (2006). Etnografía y técnicas de investigación antropológica. Madrid: UNED.
Edwards, L. (Ed.). (1994). Education for Democratic Citizenship in Europe: new challenges for secondary education. Lisse: Swets & Zeitlinger.
Gil-Jaurena, I., López-Ronda. S, & Sánchez-Melero, H. (2015). Investigación sobre espacios de participación ciudadana: análisis y propuestas desde una perspectiva educativa. Revue internationale Animation, territoires et pratiques socioculturelles (ATPS), 8, 1-12. Recuperado el 15 de septiembre de 2015, de http://www.atps.uqam.ca/numero/ATPS_8_2015_fr.php#num8_1
Grupo INTER (2006). Guía INTER: una guía practica para aplicar la educación intercultural en la escuela. Madrid: MEC/CIDE. Recuperado el 15 de septiembre de 2015, de http://www.uned.es/grupointer/colentremanos001pc.pdf
Grupo INTER, & Pandora M. (2012). Ciudadanías. Video investigación participativo. Recuperado el 15 de septiembre de 2015, de http://canal.uned.es/mmobj/index/id/9411
Lizcano, E. (2006). Metáforas que nos Piensan. Sobre Ciencia, Democracias y otras Poderosas Ficciones. Madrid: Traficantes de sueños.
López Ronda, S. (2013). El valor educativo de los procesos de participación ciudadana e innovación democrática local: el caso de los presupuestos participativos en España. En Torío, S. et al. (Coords.), Crisis social y Estado del Bienestar: las respuestas de la Pedagogía Social (pp. 627-631). Oviedo: Universidad de Oviedo.
Luque, E. (2003). Cómo se forman ciudadanos: de la confianza a los saberes. En Benedicto, J., & Morán, M. L., Aprendiendo a ser ciudadanos. Experiencias sociales y construcción de la ciudadanía entre los jóvenes (pp. 65-90). Madrid: INJUVE.
MEC (2006). Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación – LOE. Recuperado el 15 de septiembre de 2015, de https://www.boe.es/buscar/pdf/2006/BOE-A-2006-7899-consolidado.pdf
MEC (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa – LOMCE. Recuperado el 15 de septiembre de 2015, de https://www.boe.es/boe/dias/2013/12/10/pdfs/BOE-A-2013-12886.pdf
Tawil, S. (2013). Education for «Global Citizenship»: A framework for discussion. UNESCO Education Research and Foresight, Paris. [ERF Working Papers Series, No. 7]. Recuperado el 15 de septiembre de 2015, de http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/ED/pdf/PaperN7EducforGlobalCitizenship.pdf
Turner, B. S. (2001). The erosion of citizenship. The British Journal of Sociology, 52(2), 189-209. http://dx.doi.org/10.1080/00071310120044944
UNESCO (2014). Global Citizenship Education: Preparing learners for the challenges of the 21st century. París: UNESCO. Recuperado el 15 de septiembre de 2015, de http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002277/227729E.pdf
UNESCO (2015). Educación para la ciudadanía mundial. Temas y objetivos de aprendizaje. París: UNESCO. Recuperado el 15 de septiembre de 2015, de http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002338/233876S.pdf
También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.
e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 3.0 España.