e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
The aim of this article is to analyse how neoliberal principles in education create a state of precariousness. The question that will guide the problematisation and the argumentation of the work is: What is the «status» of precariousness in the current order and how does it manifest itself - expressly or inadvertently - in the contemporary educational field? In order to address this question, a theoretical-analytical exercise has been carried out based on a review of relevant literature on the relationship between neoliberalisation and education. As a central hypothesis, we propose that the processes of precarisation constitute an objective necessity for the expansion and reproduction of the new neoliberal order. In addition, this order requires the production of a specific type of subjectivity that normalizes «precariousness» as a new historical condition, producing a particular notion of subjectivity and agency. The intersection between objective needs and the production of a particular subjectivity is produced in the cultural space through «pedagogies of precariousness». The installation of such pedagogies in formal education systems will be verified through the analysis of three predominant figures: the entrepreneur, the apprentice of competences and the teacher as technician. Finally, it is analysed how a «pedagogy of possibilities» could be opposed to «pedagogies of precariousness», enabling other forms of educational relations and new political-pedagogical horizons.
Althusser, L. (1974). Ideología y aparatos ideológicos del Estado. Bogotá: Tupac Amaru
Anderson, G. (2018). Privatizando subjetividades: resistiendo el “nuevo profesionalismo”. En Ruiz, C., Reyes, L. y Herrera (Eds.). Privatización de lo público en el sistema escolar. Chile y la agenda global de educación (pp. 101-116). Santiago: LOM.
Apple, M. (2021). Política cultural y educación. Madrid: Ediciones Morata.
Apple, M. (2008). Educación y poder. Barcelona: Paidós.
Bauman, Z. (2005). Vidas desperdiciadas. La modernidad y sus parias. Barcelona: Paidós.
Bourdieu, P. & Passeron, J. (1995). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza, Barcelona: Laia.
Bowles, S. & Gintis, H. (1985). La instrucción escolar en la América capitalista: la reforma educativa y las contradicciones de la vida económica. Buenos Aires: Siglo XXI.
Chauí, M (2018). La ideología de la competencia. De la regulación fordista a la sociedad del conocimiento. España: Nuevos Emprendimientos Editoriales.
De Sousa, B. (2019). El fin del imperio cognitivo. La afirmación de las epistemologías del sur. Madrid: Editorial Trotta.
De Sousa, B., Rivera-Vargas, P. Ferrante, L. & Herrera, G. (2022). Epílogo. Hacia una educación de la resistencia. Diálogo con Boaventura de Sousa Santos. Revista Izquierdas, 51. 1-11.
Falabella, A. (2015). El mercado escolar en Chile y el surgimiento de la nueva gestión pública: el tejido de la política entre la dictadura neoliberal y los gobiernos de la centroizquierda (1979-2009). Educação & Sociedade, 36(132), pp. 699-722. doi: http://dx.doi.org/10.1590/ES0101-73302015152420
Fernández, C., García, O. & Galindo, E. (2017). Escuela o Barbarie. Entre el neoliberalismo salvaje y el delirio de la izquierda. Madrid: AKAL.
Freire, P. (2012). Pedagogía de la indignación. Cartas pedagógicas en un mundo revuelto. Buenos Aires: Siglo XXI editores.
Freire, P. (1985). Pedagogía del oprimido. Montevideo: Tierra Nueva.
Giroux, H., Rivera, P. & Neut, P. (2022). De una pedagogía de la clausura a una pedagogía de las posibilidades. Aprender y enseñar la agencia. En Rivera, P, Miño, R. y Passeron, E. (Coords.) (2022). Educar con sentido transformador en la universidad (pp. 25-34). Barcelona: Ediciones Octaedro.
Gewirtz, S. & Ball, S. (2000) From 'Welfarism' to 'New Managerialism': Shifting discourses of school headship in the education Marketplace. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 21(3), pp. 253-268. doi: http://dx.doi.org/10.1080/713661162
Giroux, H. & McLaren, P. (2011). Sociedad, cultura y educación. Buenos Aires: Miño y Dávila Editores.
Giroux, H. (2009). Estudios Culturales, Pedagogía Crítica y Democracia Radical. Madrid: Editorial Popular.
Giroux, H. (2004). Teoría y resistencia en educación. Ciudad de México: Siglo XXI.
Giroux, H. (2003). Pedagogía y política de la esperanza. Teoría, cultura y enseñanza. Buenos Aires: Amorrortu.
Giroux, H (1997). Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Madrid: Paidós.
Giroux, H. (1985). Teorías de la reproducción y la resistencia en la nueva sociología de la educación: un análisis crítico. Cuadernos Políticos, Nº 44, pp. 36-65.
Goodson, I. & Hardgreaves, A. (eds.). (2006). Teacher’s Professional Lives. London and New York: RoutledgeFalmer.
Helsby, G & McCulloch, G. (2006). Teacher Professionalism and Curriculum Control. En Goodson, I. & Hardgreaves, A. (eds.). Teacher’s Professional Lives (pp. 56-74). London and New York: RoutledgeFalmer.
Kincheloe, J.L. (2018). La pedagogía crítica en el siglo XXI: Evolucionar para sobrevivir. En McLaren, P. & Kincheloe, J.L. (eds.). Pedagogía crítica. De qué hablamos, dónde estamos (pp. 25-69). Barcelona: Editorial GRAÓ.
Laval, Ch. (2018). La escuela neoliberal. En Ruiz, C., Reyes, L. y Herrera (Eds.). Privatización de lo público en el sistema escolar. Chile y la agenda global de educación (pp. 19-34). Santiago: LOM.
Lorey, I. (2016). Estado de inseguridad. Gobernar la precariedad. Madrid: Traficantes de Sueños.
Michéa, J.C. (2018). La escuela de la ignorancia y sus condiciones modernas. Madrid: Machado Libros.
McLaren, P. & Kincheloe, J.L. (2008). Pedagogía crítica. De qué hablamos, dónde estamos. Barcelona: Editorial GRAÓ.
McLaren, P. (2005). La vida en las escuelas. Una introducción a la pedagogía crítica en los fundamentos de la educación. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
McLaren, P. (1997). Pedagogía crítica y cultura depredadora. Políticas de oposición en la era posmoderna. Barcelona: Paidós.
Mclaren, P. (1994). Pedagogía crítica, resistencia cultural y la producción del deseo. Buenos Aires: Aique.
Morales, M. (2014). Nueva Gestión Pública en Chile: orígenes y efectos. Revista de Ciencia Política, 34(2), pp. 417-438.
Neut, P., Miño, R. y Rivera-Vargas, P. (2022). ¿Existe un contra-currículum oculto? Resistencias y vincularidades en la experiencia escolar del estudiantado chileno. Revista Izquierdas, 51, pp. 1-28.
Neut, P. & Miño, R. Construir la equidad desde los sujetos. Una propuesta al margen del discurso interpretativo dominante sobre la escuela. En Rivera, P., Muñoz, J., Morales, R. y Butendieck, S. (Ed.). Políticas Públicas para le Equidad Social. Vol I (pp. 83-92). Santiago de Chile: Colección Políticas Públicas, Universidad de Santiago de Chile- Universidad de Barcelona.
Picoli, B. A. & Guilherme, A. A. (2021). La concepción neoliberal de la educación y sus impactos en el Sur Global: una nueva forma de imperialismo. Foro de Educación, 19(1), pp. 199-222. doi: http://dx.doi.org/10.14516/fde.761
Rivera-Vargas, P. Miño-Puigcercós, R., Passerón, E., & Jacovkis, J. (2022). Presentación. Movimientos sociales, activismos y resistencias desde la escuela. Revista Izquierdas, 51. 1-12
Ruiz, C., Reyes, L. & Herrera (Eds.). Privatización de lo público en el sistema escolar. Chile y la agenda global de educación. Santiago: LOM.
Saura, G. (2021). Políticas aceleradas/mundo ensamblado. Ritmos, contextos y actores en educación. Foro de Educación, 19(1), pp. 135-158. doi: http://dx.doi.org/10.14516/fde.892
Saura, G. (2015). Think Thank y educación. Neoliberalismo de FAES en la LOMCE. Education Policy Analysis Archives/Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 23(07), pp. 1-19. doi: http://dx.doi.org/10.14507/epaa.v23.2106
Segato, R. (2018). Contra-pedagogías de la crueldad. Buenos Aires: Prometeo Libros.
Sisto, V. & Fardella, C. (2014). El eclipse del profesionalismo en la era de la rendición de cuentas - modelando docentes en el contexto del nuevo management público. Cadernos de Educação, 14 (49), pp. 3-23. doi: http://dx.doi.org/10.15210/caduc.v0i49.5580
Sisto, V. (2019). Managerialismo versus Prácticas Locales. La decolonización del discurso managerial desde la vida de la Escuela. Cuadernos de Administración, 32(58). doi: https://doi.org/10.11144/Javeriana.cao32-58.mvpl
Sisto, V. (2011). Nuevo profesionalismo y profesores: una reflexión a partir del análisis de las actuales políticas de ‘profesionalización’ para la educación en Chile. Signo y Pensamiento, 31(59), pp. 178-192.
Sisto, V. (2012). Identidades Desafiadas: Individualización, Managerialismo y Trabajo Docente en el Chile Actual. Psykhe, 21(2), pp. 35-46.
Tyack, D. & Tobin, W. (1994). The ‘Grammar’ of Schooling. Why Has It Been So Hard To Change. American Educational Research Journal, 31(3), pp. 453-479.
Torres, J. (2005). El currículum oculto. Madrid: Ediciones Morata.
Verger, A., Fontdevila, C. & Zancajo, A. (2016). The Privatization of education. A political economy of global education reform. Columbia: Teachers College Press
Willis, P. (2017). Aprendiendo a trabajar. Madrid: Akal.
You may also start an advanced similarity search for this article.
e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 3.0 España.