The Essentials in Human Learning to Respond to Continuous Change

Authors

  • Luis Manuel Martínez Domínguez Universidad Rey Juan Carlos. España Author

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.638

Keywords:

educational philosophy, phenomenology, learning, educational development, knowledge society

Abstract

When we find ourselves in this era of rapid and continuous changes in teaching-learning processes, it is pertinent to review what is essential in learning; That which however much change things can’t change so that the phenomenon of learning, can continue to call learning. This is the objective of this article, and from a phenomenological perspective, a description is proposed that captures the essence of human learning. This description has been arranged in a way that is valid for any time in the history of education, and serves as a contrast to ensure that the educational innovations that arise in each place and time, respond to the phenomenon of learning in all Its dimensions.

References

Bernays, E.L. (1928). Manipulating public opinion: The why and the how. American Journal of Sociology, 33, 958-971. Doi: http://dx.doi.org/10.1086/214599

Dewey, J. (1998). Democracia y educación. Madrid: Ediciones Morata. [Orig.1916].

Frankl, V. (1999). El hombre en busca del sentido último. Barcelona: Paidós.

Frankl, V. (2010). El hombre doliente: fundamentos antropológicos de la psicoterapia. Barcelona: Herder Editorial.

Fullan, M. (2002) El significado del cambio educativo: un cuarto de siglo de aprendizaje. Profesorado: Revista de Curriculum y Formación del profesorado, 6, 1-14.

Heidegger, M. (1994). Conferencias y artículos. Barcelona: Ediciones del Serbal. [Orig.1927].

Husserl, E. (1999). Investigaciones lógicas. Madrid: Alianza Editorial. [Original 1901]

Husserl, E. (2013). Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. Libro Primero. Introducción general a la fenomenología pura. México: FCE. [Original 1913]

Jaspers, K. (1967) Psicología de las concepciones del mundo. Madrid: Editorial Gredos. [Orig. 1960].

Lévinas, E. (2002) Totalidad e Infinito. Salamanca: Sígueme. [Orig. 1961].

Martínez, L. M. (2015). El habitacionismo: una apertura en la mentalidad educativa contemporánea. Revista de Investigación en Educación, 13, 27-52.

Ormrod, J.E., Escudero, A.J., & Soria, M.O. (2005). Aprendizaje humano. Madrid: Pearson Educación.

Ortega y Gasset, J. (1943). Obras Completas. Madrid: Espasa-Calpe.

Richir, M. (2010). Imaginación y Phantasia en Husserl. Eikasia. Revista de Filosofía, 34, 419-438.

Seligman, M., Randal, M., Gillhamc, R., Reivich, K., & Linkin, M. (2009). Positive education: positive psychology and classroom interventions. Oxford Review of Education, 35, 293-311. Doi: http://dx.doi.org/10.1080/03054980902934563

Siemens, G., & Weller, M. (2011). The Impact of Social Networks on Teaching and Learning. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 8, 164-170.

Smith, R. (2016). Metamorphosis and the Management of Change. Journal Of Philosophy Of Education, 50, 8-19. Doi: http://dx.doi.org/10.1111/1467-9752.12169

Sokolowski, R. (2000). Introduction to phenomenology. Cambridge University Press.

Stein, E. (2002). Obras Completas, Vol. II-Escritos Filosóficos (Etapa Fenomenológica: 1915-1920). Madrid: Editorial Monte Carmelo. [Orig. 1920]

UNESCO (2000). Educación para Todos: cumplir nuestros compromisos comunes. Online: UNESCO. Recuperado el 2 de abril de 2017, de: http://www.unesco.org/education/efa/fr/ed_for_all/dakfram_spa.shtml

UNESCO (2012). Resolución aprobada por la Asamblea General el 27 de julio de 2012. Recuperado el 20 de julio de 2017, de: http://www.unesco.org/new/es/education/themes/leading-the-international-agenda/education-for-sustainable-development/sustainable-development/

UNESCO (2015). Replantear la educación ¿Hacia un bien común mundial? Online: UNESCO. Recuperado el 20 julio de 2017, de: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002326/232697s.pdf

Published

2019-07-01

How to Cite

The Essentials in Human Learning to Respond to Continuous Change. (2019). Foro De Educación, 17(27), 253-270. https://doi.org/10.14516/fde.638

Similar Articles

21-30 of 310

You may also start an advanced similarity search for this article.