e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
A line of research within the sociology of education focuses on the crucial moment when families choose school for their children. This interest responds, mainly, to the expectations that upper class families have of the school as a space for academic and moral education and networking. Consequently, they understand that the schooling of their children is a fundamental strategy to sustain or improve their position in the social space. In a first quantitative stage, we use the multidimensional construction of the social space of Córdoba, which we carried out with the research team, and in a second qualitative stage we analyzed 36 in-depth interviews for this research. In parallel, the information available on the websites of the schools, contributes to reconstruct the current state of the educational offer for the sample. The recent diversification of the educational offer in Córdoba expose families to face a complexity unthinkable for previous generations. A multiplicity of practices, associated with the process of choosing among the possible schools for their children, seek to optimize the benefit of schooling, adapting the choice to the possibilities. On the other hand, school authorities also select the families. Although the choice of school is presented in the discourse of families as an increasingly rational and democratic moment at the family level, we can see that it is strongly conditioned by determinants associated with their position and trajectory in the social space.
Archer, M.S. (1986). The sociology of educational expansion: Take-off, growth and inflation in educational systems. Beverly Hills, CA: Sage.
Archer, M.S. (2013). Social origins of educational systems. London: Routledge.
Bertaux, D. (1980). L’approche biographique: sa validité méthodologique, ses potentialités. Cahiers internationaux de sociologie, 69, 197-225.
Bertaux, D. (1995). Social Genealogies Commented on and Compared: An Instrument for Observing Social Mobility Processes in the Longue Durée’. Current Sociology, 43(2), 69-88.
Bourdieu, P. (1988). La distinción. Criterio y bases del gusto. Madrid: Taurus.
Bourdieu, P. (1990). Espacio social y génesis de las clases. In Bordieu, P. (Ed.), Sociología y Cultura (pp. 281-309). México: Grijalbo.
Bourdieu, P. (1997). Razones Prácticas. Sobre la teoría de la acción. Barcelona: Anagrama.
Bourdieu, P. (2013). La nobleza de estado: Educación de élite y espíritu de cuerpo. Buenos Aires: Siglo XXI.
Bourdieu, P., & Passeron, J.C. (2004). Los herederos. Los estudiantes y la cultura. Buenos Aires: Siglo XXI.
Bowles, S., & Gintis, H. (1985). La instrucción escolar en la América capitalista. Madrid: Siglo XXI.
Brígido, A.M. (2006). Sociología de la Educación. Temas y perspectivas fundamentales. Córdoba: Editorial Brujas.
Brígido, A.M. (2016). Una teoría sociológica para analizar los sistemas educacionales: el enfoque morfogenético de Margaret S. Archer. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de Jujuy, 51, 85-97.
del Cueto, C. (2007). Los únicos privilegiados: estrategias educativas de familias residentes en countries y barrios cerrados. Buenos Aires: Prometeo y UNGS.
Dezalay, Y., & Garth, B. (1998). Droits humaines et philanthropie hégémonique. Actes de la Recherche en Sciences Sociales, 120(121), 23-41.
Dubet, F. (2005). La escuela de las oportunidades: ¿Qué es una escuela justa? Barcelona: Gedisa.
Filgueira, C.H. (2001). La actualidad de viejas temáticas: sobre los estudios de clase, estratificación y movilidad social en América Latina. Santiago de Chile: CEPAL.
Fuentes, S. (2015). La formación moral de los jóvenes de elite en circuitos de educación privada en Buenos Aires. Pro-Posições, 26(2), 77-98.
Gessaghi, V. (2013). Familias y escuelas: construcción del sentido de la escuela y la escolarización en «la clase alta argentina». Runa, 34(1), 73-90.
Gessaghi, V. (2016). La educación de la clase alta Argentina. Entre la herencia y el mérito. Buenos Aires: Siglo XXI.
Giovine, M. (2015). Condicionamientos educativos de los sectores dominantes en Gran Córdoba: cambios y transformaciones 2003-2011. Revista de la educación superior, 45(177), 119-146.
Giovine, M. (2018). Las prácticas educativas y las estrategias de reproducción social en Córdoba: la formación de los sectores dominantes. (2003/2016) (Tesis doctoral). Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba-Argentina.
González Delgado, M. (2013). Teoría social realista y la construcción del sistema educativo estatal en España: algunas propuestas para el análisis del cambio educativo. Revista mexicana de investigación educativa, 18(59), 1213-1239.
Gutiérrez, Alicia B., & Giovine, M.A. (2017). Access to higher education and the reproduction of inequalities in Córdoba, Argentina. Rassegna Italiana di Sociologia, 58(2), 381-418.
Gutiérrez, Alicia B. (2003). «Con Marx y contra Marx»: el materialismo en Pierre Bourdieu. Revista Complutense de Educación, 14(2), 453-482.
Gutiérrez, Alicia B., & Mansilla, H. (2015). Clases y reproducción social: el espacio social cordobés en la primera década del siglo XXI. Política y Sociedad, 52(2), 409-442.
Méndez, A. (2013). El Colegio: la formación de una elite meritocrática en el Nacional Buenos Aires. Buenos Aires: Sudamericana.
Mills, C.W. (1987). La élite del poder. México: Fondo de Cultura Económica.
Mosca, G. (1984). La clase Política. México: Fondo de Cultura Económica.
Pareto, V. (1980). Forma y equilibrio social. Madrid: Alianza.
Reyes Juárez, A. (2009). La escuela secundaria como espacio de construcción de identidades juveniles. Revista mexicana de investigación educativa, 14(40), 147-174.
Saint Martín, M. de. (1993). L’espace de la noblesse. In Leçons de choses (pp. 71-95). París: Edition Métailié.
Savage, M., & Williams, K. (2008). Elites: remembered in capitalism and forgotten by social sciences. The Sociological Review, 56(1), 1-24.
Servetto, S. (2014). Clases medias, escuela y religión: socialización y escolarización de jóvenes en colegios secundarios católicos en Córdoba (Tesis doctoral). Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba-Argentina.
Tiramonti, G., & Ziegler, S. (2008). La educación de las elites: aspiraciones, estrategias y oportunidades. Buenos Aires: Edditorial Paidós.
Van Zanten, A. (2007). Reflexividad y elección de la escuela por los padres de la clase media en Francia. Revista de Antropología Social, 16, 245-277.
Vandenberghe, F. (1999). «The Real is Relational»: An Epistemological Analysis of Pierre Bourdieu’s Generative Structuralism. Sociological Theory, 17(1), 32-67.
You may also start an advanced similarity search for this article.
e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 3.0 España.