Education for Gender Equality: Readings from the Reality of Five Kindergartens in the District of Portalegre, Portugal

Authors

  • Helder Henriques GRUPOEDE, Ceis20-Universidade de Coimbra / Instituto Politécnico de Portalegre. Portugal Author
  • Amélia de Jesus Marchão Instituto Politécnico de Portalegre. Portugal Author

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.017

Keywords:

childhood education, children, equal opportunities, Portugal

Abstract

This article related the promotion of equal opportunities in Portugal, in a citizenship framework, from kindergarten, and we aim to know the conceptions of childhood educators and of children in preschool age on the issue of equality in its educational context. To this end, we rely on reading and on the consequent analysis of the results of targeted research developed in five kindergartens in the district of Portalegre, Portugal. The studies, which we used as basis, are reported in a qualitative approach, in which the protagonists (educators and children) are observed and listened to by questionnaire and interviewing processes. We support our analysis on the theoretical framework we built from a review of the state of the art on the theme of equal opportunities for men and women and it is stressed that this is an undervalued issue in kindergarten context for labor, reflected on behaviors and stereotypical attitudes of children, so we were led in the end of this text to propose some activities to be developed in kindergarten context that promote equality and allow to deconstruct social stereotypes.

References

Alvanel, A. (2015). O jogo simbólico e a construção da identidade de género. Portalegre: Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Portalegre. Relatório final apresentado para conclusão do Mestrado em Educação Pré-escolar.

Alvarez, T. (2007). Género e cidadania nas imagens de História. Lisboa: Comissão para a Cidadania e Igualdade de Género.

Basow, S. (1992). Gender stereotypes and roles. Pacific Grove, Brooks/Cole.

Bento, A. (2011). Promoção da igualdade de género em contexto de educação pré-escolar. Potalegre: Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Portalegre. Relatório Final apresentado para conclusão do Mestrado em Educação Pré-escolar.

Cabral, V. (2015). Educar para a cidadania através de práticas de igualdade de género na Educação Pré-escolar. Portalegre: Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Portalegre. Relatório Final apresentado para conclusão do Mestrado em Educação Pré-escolar.

Cardona, M. J., Nogueira, C., Vieira, C., Uva, M., & Tavares, T. C. (2010). Guião de educação, género e cidadania – Pré-escolar. Lisboa: Comissão para a Cidadania e Igualdade de Género.

Castro, I., & Barbosa, F. (Orgs). (2000). Coeducar para uma sociedade inclusiva. Lisboa: Comissão para a Igualdade e para os Direitos das Mulheres. Presidência do Conselho de Ministros.

Duarte, J. (2013). Promoção da igualdade de género na educação pré-escolar através do guião Educação, Género e Cidadania. Portalegre: Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Portalegre. Relatório Final apresentadopara conclusão do Mestrado em Educação Pré-escolar.

Gispert, C. (1999). Enciclopédia de psicologia. Lisboa: Liarte.

Henriques, H., & Marchão, A. (2014). A educação de infância portuguesa e o modelo de Reggio Emilia: a promoção da igualdade de género a partir de práticas de investigação. In Hernández Díaz, J. Mª., Influencias italianas en la educación española e iberoamericana (pp. 527-540). Salamanca: FahrenHouse Ediciones.

Henriques, H., & Marchão, A. (2014a). Género, cidadania e práticas educativas: a promoção da igualdade em contextos educativos. In SPCE, Actas do XII Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação (pp. 1855-1863). Vila Real: Universidade de Trás-os Montes, UTAD.

Kishimoto, T., & Oliveira-Formosinho, J. (2013). Em busca da pedagogia da infância. Pertencer e participar. Porto Alegre: Penso.

Marchão, A. (2012). No jardim de infância e na escola do 1.º ciclo do Ensino Básico. Gerir o currículo e criar oportunidades para construir o pensamento crítico. Lisboa: Edições Colibri.

Marchão, A., & Bento, A. (2012). Promoção da igualdade de género - um estudo em contexto de educação pré-escolar. In Brito, P., Alves, J., Nunes, J., Cordeiro, R., Dias, C., Martins, M. C., & Palmeiro, A., III Seminário de I&DT. Valorizar o saber, criar oportunidades. Comunicações (pp. 572-586). Portalegre, Portugal: C3i - Coordenação Interdisciplinar para a Investigação e Inovação. Obtido de http://comum.rcaap.pt/handle/123456789/4117

Marchão, A., & Henriques, H. (2014). Trajetos de investigação: quando escutamos as vozes das crianças. In SPCE, Actas do XII Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação. (pp. 1413-1420). Vila Real: UTAD.

Marchão, A., & Henriques, H. (2015). Educação, cidadania e igualdade de oportunidades: olhares sobre a educação de infância. Revista Aprender, 36, 72-85. Acedido em http://www.esep.pt/aprender/index.php/revistas/116-revista-aprender

Martelo, M. J. (1999). A escola e a construção da identidade das raparigas: O exemplo dos manuais escolares. Lisboa. Comissão para a Igualdade e para os Direitos das Mulheres. Presidência do Conselho de Ministros.

Martins, M. J., & Mogarro, M. J. (2010). A educação para a cidadania no século XXI. Revista Iberoamericana de Educación, 53. Obtido em 15 de outubro de 2013, de www.rieoei.org/rie53a08htm, pp. 185-202

Ministério da Educação. (1997). Orientações curriculares para a Educação Pré-escolar. Lisboa: Ministério da Educação.

Monge, M. G., Rosário, M., & Cañamero, G. (2000). Criatividade na coeduação. Uma estratégia para a mudança. Lisboa: Comissão para a Igualdade e para os Direitos das Mulheres.

Monteiro, R. (2013). Desafios e tendências das políticas de igualdade de mulheres e homens em Portugal. Revista Estudos Feministas, 21(2). Obtido em dezembro de 2015, de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext, pp. 535-552.

Nogueira, C., & Silva, I. (2001). Cidadania, construção de ovas práticas em contexto educativo. Porto: Edições Asa.

Oliveira-Formosinho, J. (2007). Pedagogia(s) da infância: reconstruindo uma praxis de participação. In Oliveira-Formosinho, Kishimoto, & Pinazza, M. Pedagogia(s) da infância. Dialogando com o passado. Construindo o futuro (pp. 13-36). São Paulo: Artmed.

Oliveira-Formosinho, J. (2008). A escola vista pelas crianças. Porto: Porto Editora.

Oliveira-Formosinho, J., & Formosinho, J. (2013). Perspectiva pedagógica da Associação Criança: Pedagogia-em-Participação. In Kishimoto, T., &Oliveira_Formosinho, J. (Orgs.), Em busca da pedagogia da infância. Pertencer e participar (pp. 188-216). Porto Alegre: Penso.

Prates, M. (2014). Educação para a igualdade de género: um estudo de caso numa instituição de educação de infância. Portalegre: Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Portalegre. Dissertação apresentada para conclusão do Mestrado em Educação e Proteção de Crianças e Jovens em Risco.

Silva, A., Araújo, D., Luís, H., Rodrigues, I., Alves, M., Cardona, M., & Rosário, M. (2005). A narrativa na promoção da igualdade de género. Contributos para a educação pré-escolar. Lisboa: Comissão para a Igualdade e para os Direitos das Mulheres.

Silva, M. (2002). A igualdade de género. Caminhos e atalhos para uma sociedade inclusiva. Lisboa: Comissão para a Igualdade e para os Direitos das Mulheres. Presidência do Conselho de Ministros.

Uva, M. (2015). Trabalhar o género e a cidadania na formação de Professores/as. Santarém: Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Santarém. Relatório profissional apresentado para obtenção do Título de Especialista em Formação de Educadores e de Professores.

Vasconcelos, T. (2007). A importância da educação na construção da cidadania. Saber (e) Educar, 12, 109-117.

Vieira, C., (Coord.), Nogueira, C., & Tavares, T. (2012). Género e cidadania. In Pomar, C. (Coord.), Balsa, A., Conde, A., García, A., García, A., & Tavares, T., Guião de educação, género e cidadania - 2.º Ciclo (pp. 7-48). Lisboa: CIG.

Vilelas, J. (2009). Investigação. O processo de construção do conhecimento. Lisboa: Edições Sílabo.

Published

2016-01-01

How to Cite

Education for Gender Equality: Readings from the Reality of Five Kindergartens in the District of Portalegre, Portugal. (2016). Foro De Educación, 14(20), 339-360. https://doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.017

Similar Articles

31-40 of 332

You may also start an advanced similarity search for this article.