e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
Introduction: The Spanish university has recently faced the challenge of managing the preparation of students for developing their Undergraduate Dissertation (UD). This new requirement imposed by the legislation for obtaining graduate degree has meant the involvement of almost all the university teachers and students ending their Degree. This article raises the convenience to monitor the quality management processes of UD to assess their suitability form the perspective of students. Method: A survey made to evaluate the quality of the management of UD was evaluated by 118 academics. From the contributions of evaluators the survey was rebuilt as it is offered in the Annex. During the years 2012 to 2014 the survey was conducted and answered by 1422 students. Results and discussion: A suitable reliability of the five scales included in the survey was observed. It is essential improvements in the best predictors of student satisfaction: tutor training, establishing more efficient and transparent criteria for the panels to assess the UD, to improve the quality of information provided to students to face the UD, adjust the allocation of credits to adjust the degree of dedication that students invest in their development.
Armstrong, M., & Shanker, V. (1983). The supervision of undergraduate research: Student perceptions of the supervisor role. Studies in Higher Education, 8(2), 177-183.
Chaohong, G. (2009). An empirical study on the quality assessment of undergraduate thesis in Shanghai. Chinese Education and Society, 42(1), 81-94.
Derounian, J. (2011). Shall We Dance? The Importance of Staff-Student Relationships to Undergraduate Dissertation Preparation. Active Learning in Higher Education, 12(2), 91-100.
Ferrer, V., Carmona, M., & Soria, V. (2012). In Ferrer V., Carmona M., & Soria V. (Eds.), El trabajo de fin de grado. guía para estudiantes, docentes y agentes colaboradores. Madrid: McGraw Hill.
González García, J. M., León Mejía, A., & Peñalba Sotorrio, M. (2014). Cómo escribir un trabajo de fin de grado. Madrid: Síntesis.
Hammick, M., & Acker, S. (1998). Undergraduate research supervision: a gender analysis. Studies in Higher Education, 23(3), 335-347.
Hand, L., & Clewes, D. (2000). Marking the difference: an investigation of the criteria used for assessing undergraduate dissertations in a business school. Assessment & Evaluation in Higher Education, 25(1), 5-21.
IX FECIES. (2012). IX foro internacional sobre la evaluación de la calidad de la investigación y de la educación superior (FECIES). Libro de capítulos. Granada: Asociación Española de Psicología Conductual. Recuperado de http://www.ugr.es/%7Eaepc/IXFORO/LIBROCAPITULOS.pdf
Jamieson, S., & Gray, C. (2006). The supervision of undergraduate research students: Expectations of student and supervisor. Practice and Evidence of Scholarship of Teaching and Learning in Higher Education, 1(1), 37-59.
Kleijn, R. A. M., Mainhard, M. T., Meijer, P. C., Brekelmans, M., & Pilot, A. (2013). Master’s thesis projects: student perceptions of supervisor feedback. Assessment & Evaluation in Higher Education, 38(8), 1012-1026. doi:10.1080/02602938.2013.777690
Latorre Martínez, M. P. (2011). Guía del trabajo de fin de grado adaptado al EEES. Zaragoza: Stylo Digital.
Muñiz, J., & Fonseca-Pedrero, E. (2009). Construcción de instrumentos de medida para la evaluación universitaria. Revista de Investigación en Educación, 5, 13-25.
Muñoz-Alonso, G. (2015). Cómo elaborar y defender un trabajo académico en humanidades: Del trabajo de fin de grado al trabajo de fin de máster. Madrid: Bubok Publishing.
Pallant, J. (2013). SPSS survival manual McGraw-Hill Education (UK).
Pérez, K., Bilbao, B., Fernández de Larrea, E., Molero, B., & Ruiz de Gauna, P. (2014). Actas del I Congreso Interuniversitario sobre el Trabajo de Fin de Grado. Retos y oportunidades del TFG en la sociedad del conocimiento – Gradu amaierako lanaren erronkak eta aukerak ezagutzaren gizarterako. Actas Del I Congreso Interuniversitario Sobre El Trabajo De Fin De Grado. Retos y Oportunidades Del TFG En La Sociedad Del Conocimiento – Gradu Amaierako Lanaren Erronkak Eta Aukerak Ezagutzaren Gizarterako. Bilbao.
Real Decreto 1125/2003, de 5 de septiembre, por el que se establece el sistema europeo de créditos y el sistema de calificaciones en las titulaciones universitarias de carácter oficial y validez en todo el territorio nacional. BOE nº 224 de 18 de Septiembre de 2003.
Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. BOE nº 260 de 30 de Octubre. Madrid: BOE, 2007.
Resolución de 19 de noviembre de 2012, de la Comisión Nacional Evaluadora de la Actividad Investigadora, por la que se establecen los criterios específicos en cada uno de los campos de evaluación, BOE nº 287 de 29 de Noviembre. Madrid, 2012.
Rodríguez, I. R. (2012). ¿Cómo afrontar el trabajo fin de grado? un problema o una oportunidad para culminar con el desarrollo de las competencias. Revista Complutense De Educación, 22(2), 179-193.
Rullán Ayza, M., Fernández Rodríguez, M., Estapè Dubreuil, G., & Márquez Cebrián, M. D. (2010). La evaluación de competencias transversales en la materia trabajos fin de grado. un estudio preliminar sobre la necesidad y oportunidad de establecer medios e instrumentos por ramas de conocimiento. REDU. Revista de docencia universitaria, 8(1), 74.
The University of Western Australia. (2014) Centre for the Advancement of Teaching and Learning. Recuperado de http://www.catl.uwa.edu.au/evaluation/?a=1881494
Valderrama Vallés, E., Rullán Ayza, M., Sánchez Carracedo, F., Pons, J., Cores Prado, M. F., & Bisbal Riera, J. (2009). La evaluación de competencias en los trabajos fin de estudios. Jornadas De Enseñanza Universitaria De La Informática (15es: 2009: Barcelona)
Vera, J. & Briones, E. (2014). Elementos clave del proceso de tutorización y evaluación del TFG: análisis de resultados en la UVA y en la UC. In Pérez, K., Bibao, E., Fernández de Larrea, B., Molero, B., & Ruiz de Gauna, P. (Eds.), Actas del I Congreso Interuniversitario sobre el Trabajo de Fin de Grado. Retos y oportunidades del TFG en la sociedad del conocimiento (pp. 335-345). Bilbao: Universidad del País Vasco.
Vera, J., & Briones, E. (2015). Students’ perspectives on the processes of supervision and assessment of undergraduate dissertations/Perspectiva del alumnado de los procesos de tutorización y evaluación de los trabajos de fin de grado. Cultura y Educación, 27(4), 726-765. doi:10.1080/11356405.2015.1089391
X FECIES. (2013) Foro internacional sobre evaluación de la calidad de la investigación y de la educación superior. Libro de resúmenes. (FECIES). Granada: Asociación Española de Psicología Conductual. Recuperado de http://www.ugr.es/~aepc/XFORO/LIBRORESUMENESXFORO.pdf
X FECIES. (2013). Foro internacional sobre la evaluación de la calidad de la investigación y de la educación superior (FECIES). Libro de capítulos. Granada: Asociación Española de Psicología Conductual. Recuperado de http://www.ugr.es/~aepc/XFORO/FECIES2013.pdf
XI FECIES (2014) XI Foro internacional sobre evaluación de la calidad de la investigación y de la educación superior. Recuperado de http://www.ugr.es/~aepc/XIFECIESWEB/PROGRAMAGENERAL.pdf
XII FECIES (2015) XII Foro internacional sobre evaluación de la calidad de la investigación y de la educación superior. Recuperado de http://www.ugr.es/~aepc/XIIFECIESWEB/PROGRAMACIENTIFICO_XIIFECIES_2015.pdf
Zairi, M. (2000). Managing customer satisfaction: A best practice perspective. The TQM Magazine, 12(6), 389-394.
You may also start an advanced similarity search for this article.
e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 3.0 España.