Problem solving from an epistemological approach

Authors

  • Jorge Antonio Díaz Lozada Instituto Superior Politécnico «José Antonio Echeverría». Cuba Author
  • José Ricardo Díaz Caballero Universidad Tecnológica de La Habana. Cuba Author

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.694

Keywords:

Epistemology, learning to learn, problem solving, problem solver, knowledge

Abstract

The relation of the subject with knowledge is an essential issue within the framework of the accelerated development of science and technology, reason that has established the learning to learn as one of the pillars of education. The forms of knowledge acquisition are diverse, but one of the most daily and innate is the resolution of problems. Such a complex context, in which an enormous amount of information is generated in an accelerated manner, suggests the need to understand and value the role of problem solving as an epistemological act, which favors the incorporation of new knowledge into the knowledge system of the subject. But, by what procedures is conducive from teaching solving problems so that the student reaches new knowledge? Various sources of information pertinent to the topic are consulted, along with several of the most outstanding trends or perspectives in the treatment of problem solving as a learning situation and its regularities. With this work a synthetic vision of the existent resources for the treatment of the resolution of problems from an epistemological approach is exposed, what propitiates a better advantage of this situation of learning oriented to learn to learn.

References

Aguilar, A. (2018). La enseñanza de la física con enfoque investigativo a partir del uso de problemas cualitativos y la vinculación con la historia de la ciencia. Revista Atlante. Cuadernos de Educación y desarrollo. Recuperado de https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/09/fisica-enfoque-investigativo.html

Alves, J., Sauerwein, R. A., & Pastorio, D. P. (2017). Resolução de problemas parametrizados: uma estratégia para estimular a para estimular a aprendizagem colaborativa. Revista de Enseñanza de la Física, 29, 113-119.

Andrade, R. (2005). Hacia una gnoseología del desaprendizaje dialógico cognoconsciente: Principios para desaprender en el contexto de la complejidad. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 7(2), 1-13.

Arguiñano, A., Karrera, I., & Arandia, M. (2017). Funcionamiento democrático y ABP: factores determinantes para la inclusión y el rendimiento del alumnado. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(2), 103-112.

Astudillo, C., Rivarosa, A., & Ortiz, F. (2011). Formas de pensar la enseñanza en ciencias. Un análisis de secuencias didácticas. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 10(3), 567-586.

Ausubel, D. P., Novak, J. D., & Hanesian, H. (1978). Education Psychology. New York: Ed Holt, Rinehart and Winston.

Bordelecau, F., Jara, S. N., & Mariño, S. I. (2014). El Aprendizaje Basado en Problemas. Una experiencia en el modelado y simulación de problemas de inventario. IJERI, 2, 83-89.

Campistrous, L., & Rizo, C. (2002, febrero). Didáctica y resolución de problemas. Trabajo presentado en Didáctica de las Ciencias, La Habana, Cuba.

Da Silva, M., Lima, M. G. (2011). Como formular problemas a partir de exercícios? Argumentos dos licenciandos em Química. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 12(1), 191-208.

Damaceno, D. S., & Dos Santos, T. S. (2011, octubre). A resolução de problemas e os aspectos significativos da sua prática nas aulas de matemática. Trabajo presentado en Encontro de Produção Científica y Tecnológica, Brasil

De Andrade, D. S., & Ventura, M. C. (2013). Resolução de problemas em ambientes virtuais de aprendizagem: possibilidade na educação a distancia. Revista Electrónica de Educação, 7(2), 241-262.

Ferrini-Mundy, J. (2000). Principles and Standards for School Mathematics: A Guide for mathematicians. Notices of the AMS, 47(8), 868-876.

Freire, P. (2010). Pedagogía de la autonomía y otros textos. La Habana: Editorial Caminos.

Furió, C., & Furió, C. (2016). Dificultades conceptuales y epistemológicas de futuros profesores de Física y Química en las explicaciones energéticas de fenómenos físicos y químicos. Enseñanza de las Ciencias, 34(3), 7-24.

Furlanetto, V., Dullius, M. M., & Althaus, N. (2012, febrero). Estratégias de resolução de problemas para a melhoria do processo de ensino e aprendizagem de matemática. Trabajo presentado en Seminario de Investigación en Educación, Rio Grade Do Sul.

García, L. (2012). La pedagogía problémica: fomento de una cultura del pensamiento crítico. Universidad «Rafael Belloso Chacín», 13(7), 6-19.

González, M. C. (2006). Propuesta didáctica para la aplicación de la enseñanza basada en problemas a la formación semipresencial en la disciplina de Geometría. (Tesis inédita de doctorado). Instituto Superior Pedagógico «Enrique José Varona», La Habana.

Krulik, S., & Rudnick, J. A. (1988). Problem Solving: A Handbook for Elementary School Teachers. Massachusetts: Allyn and Bacon, Inc.

Labarrere, A. F. (1988). Cómo enseñar a los estudiantes de primaria a resolver problemas. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Lamonato, M., & Brancaglio, C. L. (2011). Discutido resolução de problemas e exploração investigação matemática reflexões para o ensino de matemática. Zetetiké, 10(36), 51-74.

Leontyev, A. N. (2009). Activity and Consciousness. California: Marxists Internet Archive.

Majmutov, M. (1983). La enseñanza problémica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Maldonado, M. (2008). Aprendizaje basado en proyectos colaborativos: Una experiencia en Educación Superior. Laurus, 14(28), 158-180.

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2012). Competencias para la inserción laboral. Guía de profesorado. España: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Mohamed, M. S., & Jelani, A. (2017). The Effectiveness of the Chemistry Problem Based Learning (PBL) via FB among Pre-University Students. Journal of Education and e-Learning Research, 4(4), 129-138.

Obando, O., Vasco, C. E., & Arboleda, L. C. (2014). Enseñanza y aprendizaje de la razón, la proporción y la proporcionalidad: un estado del arte. Revista latinoamericana de Matemática Educativa, 17(1), 59-81.

Onuchic, L. (1999). Ensino-aprendizagem de matemática através da resolução de problemas. Pesquisa em Educação Matemática: Concepções e Perspectivas, 199-218.

Rebollar, A., & Ferrer, M. (2014).La enseñanza basada en problemas y ejercicios: una concepción didáctica para estimular la gestión del aprendizaje del docente y del estudiante. Atenas, 2(26), 23-37.

Rebollar, A., et al. (2009, febrero). Enseñanza basada en problemas y ejercicios. Trabajo presentado en Pedagogía 2009, La Habana, Cuba.

Toribio Briñas, L. T. (2010). Las competencias básicas: el nuevo paradigma curricular en Europa. Foro de Educación, 8(12), 25-44.

Published

2020-07-01

How to Cite

Problem solving from an epistemological approach. (2020). Foro De Educación, 18(2), 191-209. https://doi.org/10.14516/fde.694

Similar Articles

31-40 of 140

You may also start an advanced similarity search for this article.