Higher artistic education in the Spanish educational organization. A critical approach

Authors

  • Manuel F. Vieites Escuela Superior de Arte Dramático de Galicia, Universidad de Vigo. España Author

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.676

Keywords:

Artistic education, university, academic organization, LOGSE, LOE

Abstract

At the end of the 20th century, the process of integration of higher education in the university was completed in Spain. However, the schools of artistic education were kept out of the university, due to diverse reasons among which the most recurrent seems to be a supposed singularity that would ask for their own ecosystem. With this article, written after a review of laws and rules and pertinent literature in the field of the History of Education, we analyse the reasons behind the most critical arguments against the university option and we also consider some ideas related to some supposed advances due to recent educational laws. As a result, we defend that the integration in the university is the best option to develop the potential of such studies, the most suitable for the challenges they have to face and the one that best pursues the public weal.

References

ACESEA. (2012). Las enseñanzas artísticas en el espacio europeo de educación superior. Situación y perspectivas. Valencia: ACESEA. Recuperado de: https://www.acesea.es/wp-content/uploads/2017/12/Jornadas_ACESEA_2012_DocTrabajo.pdf

Araque, N. (2013). Manuel José Quintana y la instrucción pública. Getafe: Universidad Carlos III.

Barreiro, H. (Ed.). (1998). Ideas para una reforma constitucional de la educación pública. Lorenzo Luzuriaga (1931). Sarmiento Anuario galego de historia da educación, 2, 229-235.

Calvet, G. (2013). Titulacions artístiques superiors. Víctimes dels buits legislatius. Entreacte, 182, 8-10.

Carrera, F. (2010, febrero 28). Momento de valientes. El País. Recuperado de https://elpais.com/sociedad/2010/02/28/actualidad/1267311604_850215.html

Carrera, F. (2014). Una plataforma muy estable. Danzaratte, 8, 77-93.

Castro, R. (1969). Incorporación de los conservatorios o escuelas superiores de música a la universidad. Cuadernos de actualidad artística, 6, 42-52.

CC. (1812). Constitución de Cádiz. Madrid: Librería de Sanz.

CSEA. (2010). Informe sobre el estado y situación de las Enseñanzas Artísticas. Madrid: Ministerio de Educación. Recuperado de http://www.escuelasdearte.es/recursos/2010csea.pdf

Embid Irujo, A. (1997). Informe sobre la conveniencia de promulgar una Ley Orgánica Reguladora de la Organización en Régimen de Autonomía de las Enseñanzas Artísticas Superiores en España. Madrid: ACESEA. Recuperado de http://www.acesea.es/www/files/informe1997.pdf

Embid Irujo, A. (2002). Problemática actual de las enseñanzas artísticas superiores en España. In Serrano, J. A. (Ed.), Los Centros Superiores de Enseñanzas Artísticas y la reforma de las Enseñanzas en España (pp. 23-61). Murcia: ACESEA.

Escolano Benito, A. (2002). La educación en la España contemporánea. Políticas educativas, escolarización y culturas pedagógicas. Madrid: Biblioteca Nueva.

Font, J. (2004, julio 26). Por un espacio autónomo de la Universidad. El País. Recuperado de: http://elpais.com/diario/2004/07/26/cultura/1090792805_850215.html

Font, J. (2010). Crónica de un trayecto. In ACESEA (Ed.), Las enseñanzas artísticas superiores. Legislación (pp. 12-17). Murcia: Nausícaä. Recuperado de: https://www.acesea.es/wp-content/uploads/2017/08/Libro-2010-DEF.pdf

García May. I. (2002). El problema de los problemas. In Serrano, J. A. (Ed.), Los Centros Superiores de Enseñanzas Artísticas y la reforma de las Enseñanzas en España (pp. 267-281). Murcia: ACESEA.

Gil de Zárate, A. (1855). Historia de la instrucción pública en España. Tomo III. Madrid: Imprenta del Colegio de Sordo-Mudos.

González Martínez, F. (2015). Conservatorios superiores de música: el drama de la memoria en un escenario de crisis globalizada. Revista Internacional de Educación Musical, 3, 51-58.

Graells, G. J. (1990). L’Institut del Teatre, 1913-1988. Història gràfica. Barcelona: Diputació de Barcelona.

Granda, J. (1994): Historia de una escuela centenaria. Madrid: RESAD.

Hernández Díaz, J. M. (1997). La Universidad en España, del Antiguo Régimen a la LRU (1983). Hitos y cuestiones destacadas. Aula, 9, 19-44.

Hervás, V. (2010). Un Manifiesto que avanza decididamente hacia el futuro. Sonorama, 6, 1-7. Recuperado de http://www.sonograma.org/num_06/articles/sonograma06_VicenteJose-Hervas-Vila-Manifiesto.pdf

Lemes, F. L. (2012). Antecedentes sobre la ordenación de las enseñanzas artísticas superiores en España. In ACESEA (Ed.), Actas de las jornadas Las enseñanzas artísticas en el espacio europeo de educación superior. Situación y perspectivas (pp. 7-20). Recuperado de: https://www.acesea.es/wp-content/uploads/2017/12/Jornadas_ACESEA_2012_DocTrabajo.pdf

López, J. (2010). La LOE. Un salto cualitativo para las enseñanzas artísticas. In López, J. & Vico, M. L. (Eds.), Las Enseñanzas Artísticas Superiores en el Espacio Europeo de Educación Superior (pp. 9-20). Madrid: Ministerio de Educación.

Luna, C. (2014). La adscripción de los centros de enseñanzas artísticas superiores en la Universidad. Danzaratte, 8, 94-103.

Marzal, C. R. (2008). El régimen jurídico de las enseñanzas musicales en España. (Tesis inédita de doctorado). Universidad de Valencia.

Marzal, C. R. (2010). El régimen jurídico de las enseñanzas musicales. Valencia: Diputación de Valencia.

Marzal, C. R. (2012). Las enseñanzas artísticas superiores en el sistema educativo general. Justicia administrativa, 57, 43-74.

Monterde, P. (2002). Por una Autonomía de los Centros Superiores de Enseñanzas Artísticas. In Serrano, J. A. (Ed.), Los Centros Superiores de Enseñanzas Artísticas y la reforma de las Enseñanzas en España (pp. 259-266). Murcia: ACESEA.

Partido Popular. (2008). Programa de Gobierno Partido Popular 2008. Recuperado de: http://www.pp.es/sites/default/files/documentos/1191-20090909122124.pdf

Pastor García, V. (2012). Informe sobre los posibles modelos de gestión y organización de las EEAASS. In ACESEA (Ed.), Actas de las jornadas Las enseñanzas artísticas en el espacio europeo de educación superior. Situación y perspectivas (pp. 59-67). Recuperado de: https://www.acesea.es/wp-content/uploads/2017/12/Jornadas_ACESEA_2012_DocTrabajo.pdf

Pastor García, V. (2015). Estudio y análisis de los posibles modelos de gestión y organización de las Enseñanzas Artísticas Superiores en España. Artseduca, 11, 46-71.

Pastor, P. (2012). La música a la universidad. Por la integración en la universidad de las enseñanzas artísticas superiores. Eufonía. Didáctica de la Música, 56, 52-69.

Pliego, V. (2012, febrero 27). Los debates sobre la integración o no de la música en la universidad española y los ejemplos europeos. Docenotas.com. Recuperado de: https://www.docenotas.com/10949/los-debates-sobre-la-integracion-o-no-de-la-musica-en-la-universidad-espanola-y-los-ejemplos-europeos/

Pliego, V. (2014). Oportunidad y conveniencia de integrar las enseñanzas artísticas superiores en la universidad. Danzaratte, 8, 104-119.

Ruiz Berrio, J. (2002). El sistema educativo español: de las cortes de Cádiz a la Ley Moyano. In Tiana Ferrer, A., Ossenbach Sauter, G., & Sanz Fernández, F. (Eds.), Historia de la educación [Edad contemporánea] (pp. 91-116). Madrid: UNED.

Serrano, J. A. (Ed.). (2002). Los Centros Superiores de Enseñanzas Artísticas y la reforma de las Enseñanzas en España. Murcia: ACESEA.

Tribunal Supremo. (2012). Sentencia. Recuperado de: http://www.scribd.com/fullscreen/80984829

Turina, J. L. (1994). El estado actual de las enseñanzas de música, danza y arte dramático. Arte, Individuo y Sociedad, 6, 87-104.

Valente, A. (2012, febrero 24). El futuro de la música está en la universidad. Mundoclasico.com. Recuperado de: https://www.mundoclasico.com/articulo/16803/El-futuro-de-la-música-está-en-la-Universidad

Vega, D. (2010). 14 años de la Asociación Española de Centros Superiores de Enseñanzas Artísticas. Recuperado de: http://www.acesea.es/wp-content/uploads/2017/12/ACESEA_historia_DanielVega.pdf

Vieites, M. F. (2008). Carta a los Reyes Magos. Por una Ley Orgánica de Enseñanzas Artísticas Superiores. ADE/Teatro, 120, 8-11.

Vieites, M. F. (2015a). Arte Dramático y universidad pública. Hacia una integración necesaria. Profesorado, Revista de Currículum y formación del profesorado, 19(1), 496-514.

Vieites, M. F. (2015b). La investigación teatral en una perspectiva educativa: retos y posibilidades. Educatio Siglo XXI, 33(2), 11-30.

Vieites, M. F. (2016). Las enseñanzas artísticas superiores y el Espacio Europeo de Educación Superior en España. Una lectura crítica. Revista Complutense de Educación, 27(2), 499-516.

Vieites, M. F. (2017). El teatro vacío. Manual de política teatral. Madrid: Publicaciones de la ADE.

VV. AA. (2009). Manifiesto por la plena integración de las enseñanzas artísticas superiores en la universidad. Música y educación. Revista trimestral de pedagogía musical, 78, 166-167.

Zabalza, M. A. (2008a). Innovación en la Enseñanza Universitaria: el proceso de convergencia hacia un Espacio Europeo de Educación Superior. Educação, 31(3), 199-209.

Zabalza, M. A. (2008b). El Espacio Europeo de Educación Superior: innovación en la enseñanza universitaria. Innovación Educativa, 18, 69-95.

Zaldívar, A. (2005). Las enseñanzas musicales y el nuevo Espacio Europeo de Educación Superior: el reto de un marco organizativo adecuado y la necesidad de la investigación creativa y performativa. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 52, 95-122.

Zaldívar, A. (2015). Nulla aesthetica sine ethica: los retos de una nueva, solidaria y colaborativa formación artística superior. Revista Internacional de Educación Musical, 3, 59-67.

Published

2020-01-01

How to Cite

Higher artistic education in the Spanish educational organization. A critical approach. (2020). Foro De Educación, 18(1), 209-232. https://doi.org/10.14516/fde.676

Similar Articles

81-90 of 349

You may also start an advanced similarity search for this article.