Analysis of metadidactic internalism: a socio-didactic perspective

Autores/as

  • Susana Gómez Redondo Universidad de Salamanca / Universidad de Valladolid. España Autor/a
  • Juan R. Coca Universidad de Valladolid. España Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.606

Palabras clave:

epistemology, internalism, metadidactics, didactics, social-didactics

Resumen

In this article, we initiate a reflection about the possible epistemic pillars of metadidactics. The objective is to obtain a kind of configuration of a proper epistemic corpus for general and specific didactics, which can be shared and identifiable of this knowledge. This intends to land the foundations for an epistemic justification that serves as a basic to foreseeable didactics strategies, as appropriate as possible, for the teaching-learning process. On this occasion, we start analysing the internalism in the field of didactics, but from a social-didactic perspective. We will identify the traits constituting metadidactics, such as theorization about didactics, research about itself and metacognitive capacities present in didactic episteme.  We understand that the search for an epistemic justification is essential, and that the social conditioning cannot be excluded from the educational knowledge. Therefore, to speak about social conditioning doesn´t necessary imply an allusion to an epistemic externalism. After studying what kind of justification internalism perspective poses, we will check if it has any kind of viability and plenty or partial coherence in metadidactics. Finally, we will conclude that didactics science presents internalist elements. However, we will avoid both epistemic exclusion and theoretical hypertrophy, which would not help to a development of didactology and its application.

Referencias

Ardúriz-Bravo, A. (2001). Integración de la epistemología en la formación del profesorado de ciencias. Bellaterra, Universitat Autónoma de Barcelona, Tesis doctoral.

Bendixen, L. D. & Rule, D. C. (2004). An integrative approach to personal epistemology: A guiding model. Educational Psychologist, 39, pp. 69-80.

Beuchot, M. (2011). Epistemología y Hermenéutica Analógica. San Luis Potosí: IIH-UASLP/Editorial Universitaria Potosina.

Boghossian, P. (2009). El miedo al conocimiento. Contra el relativismo y el constructivismo. Madrid: Alianza.

BonJour, L. (1980). Externalist Theories of Empirical Knowledge. Midwest Studies In Philosophy, 5(1), pp. 53-74.

BonJour, L. (2009). Epistemology. Classic Problems and Contemporary Responses. Plymouth (UK): Rowman & Littlefield Publishers.

BonJour, L. & Sosa, E. (2003). Epistemic justification: internalism vs. externalism, foundations vs. virtues. Malden MA: Blackwell.

Bourriaud, N. (2009). Radicante. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.

Coca, J. R. (2017). La socio-hermenéutica multidimensional como teoría social basada en los imaginarios, la irrealidad y la utopía. Utopía y praxis latinoamericana (pendiente de publicación).

Colom Cañellas, A. J. (1992). El Saber de la Teoría de la Educación. Su ubicación conceptual. Teoría de la educación, 4, pp. 11-19.

Colom, A. J., & Mèlich, J. C. (1994). Después de la modernidad. Nuevas filosofías de la educación. Barcelona: Paidós.

Comenio, J. A. (1922). Didáctica Magna. Madrid: Reus.

D’Amore, B., Font, V., & Godino, J. D. (2007). La dimensión metadidáctica en los procesos de enseñanza y aprendizaje de la matemática. Paradigma, 28(2), pp. 49-77.

De la Herrán, A. (2008). Didáctica de la creatividad. In De la Herrán, A., & Paredes, J. (Coords.), Didáctica General: La práctica de la enseñanza en Educación Infantil, Primaria y Secundaria (pp. 151-175). Madrid: Mc Graw-Hill.

Dewey, J. (1968). Democracia y educación. Buenos Aires: Losada.

Dupré, J. (1993). The Disorder of Things: Metaphysical Foundations of the Disunity of Science. Cambridge: Harvard University Press.

Durkheim, E. (1976). Educación como socialización. Salamanca: Sígueme.

Esteban Ortega, J. (2002). Memoria, hermenéutica y educación. Madrid: Biblioteca Nueva.

Feldman, R. (2006). BonJour and Sosa on internalism, externalism, and basic beliefs. Philosophical Studies, 131, pp. 713-728.

Ferrater Mora, J. (1983). De la materia a la razón. Madrid: Alianza Editorial.

Fernández Huerta, J. (1990). «Agonía exultante de la Didáctica general. Adaxe, 6, pp. 41-61.

Fernández Huerta, J. (2003). Renacimiento didáctico. Enseñanza, 21, pp. 325-344.

Francisco Carrera, F. J., Gómez Redondo, S., & Bueno, I. (2016). Ontología y Didáctica: Una aproximación híbrida de base prudencial. Hermes Analógica, 7.

Freire, P. (1980). Educación y concientización. Salamanca: Sígueme.

García-Carpintero, M. (2005). Intuiciones y contenidos no-conceptuales. In Grimaltos, T., & Pacho, J. (Eds.), La naturalización de la filosofía: problemas y límite- (pp. 109-123). Valencia: Pre-Textos.

Gimeno Sacristán, J. (2013). En busca del sentido de la educación. Madrid: Morata.

González Ibarra, J. d. D. (2004). Didáctica de la epistemología o metadidáctica epistémica. Revista mexicana de pedagogía, 80, pp. 4-10.

Gómez Redondo, S., & Coca, J. R. Hermenéutica y metadidáctica en la comunicación literaria infantil: entre la sociodidáctica y el docente como mediador. Enunciación, 22(1), 14-27.

Grimaltos, T., & Iranzo, V. (2009). El debate externismo/internismo en la justificación epistémica. In Quesada, D. (Coord.), Cuestiones de Teoria del Conocimiento (pp. 33-76). Madrid: Tecnos.

Habermas, J. (2011). Verdad y justificación. Madrid: Trotta.

Horlacher, R. (2014). ¿Qué es Bildung? El eterno atractivo de un concepto difuso en la teoría de la educación alemana. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 51(1), pp. 35-45

Iranzo, V. (2012). Justificación. In Vega Reñón, L., & Olmos Gómez, P. (Eds.), Compendio de lógica, argumentación y retórica (pp. 337-344). Madrid: Trotta.

Kelley, D. (1991). Evidence and justification. Reason Papers, 16, pp. 165-179.

King, P. (2000). Internalismo, externalismo y autoconocimiento. Crítica. Revista Hispanoamericana de Filosofía, 32(96), pp. 99–119.

Klafki, W. (1990). La importancia de las teorías clásicas de la educación para una concepcion de la educación general hoy. Revista de educación, 291, pp. 105-127.

Lacasta, E., & Wilhelmi, M. R. (2010). Deslizamiento metadidáctico en profesores de secundaria. El caso del límite de funciones. In Moreno, M. M., Estrada, A., Carrillo, J., & Sierra, T. A. (Eds.), Investigación en Educación Matemática XIV (pp. 379-394). Lleida: SEIEM.

Martini, M. (2011). La relación Merton-Shapin a partir del debate historiográfico internismo/externismo. Cinta de moebio, 42, pp. 288.301.

Medina Rivilla, A., & Salvador Mata, F. (Coords.). (2009). Didáctica general. Madrid: Pearson.

Merton, R. K. (1984). Ciencia, tecnología y sociedad en la Inglaterra del siglo XVII. Madrid: Alianza.

Merton, R. K. (2013). Ensaios de sociologia da ciência. São Paulo: Editoria brasileira.

Moreno Olivos, T. (2011). Didáctica de la educación superior: nuevos desafíos en el siglo XXI. Perspectiva educacional, 50(2), pp. 26-54.

Nicolas, J. A., & Frápolli, M. J. (1997). Teorías actuales de la verdad. Diálogo filosófico, 38, pp. 148-178.

Novoa, M. (1999). La intuición estética en la educación. Adaxe, 14-15, pp. 369-375.

Pinto, S. (2004). Coherentismo versus confiabilismo. Revista de filosofía, 29(2), pp. 133-151.

Puig Espinosa, J. S., & Salabarría Roig, M. C. (2013). Una aproximación a la Metadidáctica como epistemología de segundo orden. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 1(1).

Romero Pérez, C. (2004). Conocimiento, acción y racionalidad en educación. Madrid: Biblioteca Nueva.

Talanquer, V. (2010). Pensamiento intuitivo en química: suposiciones implícitas y reglas heurísticas. Enseñanza de las ciencias, 28(2), pp. 165-174.

Schraw, G. J., & Olafson, L. J. (2002). Assessing Teachers’ Epistemological and Ontological Worldviews». In Khine, M. S. (Ed.), Knowing, Knowledge and Beliefs. Epistemological Studies across Diverse Cultures. New York: Springer Netherlands, pp. 25-44.

Sosa, E. (1991). Knowledge in Perspective: Selected Essays in Epistemology. New York: Cambridge University Press.

Steup, M. (2008). The Analysis of Knowledge. In Zalta, E. (Ed.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Accesible en: http://plato.stanford.edu/archives/fall2008/entries/knowledge-analysis

Vera, M., & Morales, F. (2005). Propuesta de un modelo didáctico para la elaboración de un software educativo para la enseñanza del cálculo integral. Acción pedagógica, 14, pp. 50-57.

Zubiri, X. (1989). Estructura dinámica de la realidad. Madrid: Alianza.

Publicado

2019-01-01

Número

Sección

Studies

Cómo citar

Analysis of metadidactic internalism: a socio-didactic perspective. (2019). Foro De Educación, 17(26), 219-234. https://doi.org/10.14516/fde.606