Education and Immigrant Children: a Decade of Supranational Educational Policies in Latin America and Europe from a Comparative Perspective

Autores/as

  • Adrián Neubauer Esteban Universidad Autónoma de Madrid. España Autor/a
  • María Ángeles Nicolás Ruiz Universidad Autónoma de Madrid. España Autor/a
  • Sara Álvarez Pavón Universidad Autónoma de Madrid. España Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.851

Palabras clave:

Right to education, Migration, comparative education, supranational bodies, Europe, Latin America

Resumen

This research article pursues two objectives: (i) to explore the impact of the EU’s 2020 and Horizon 2020 Work Strategies and the IEO’s 2021 Goals in relation to the right to education and, in particular, of the immigrant population; (ii) and to develop socio-educational intervention proposals for future programmes in this area of both supranational bodies. To achieve these objectives, Comparative Education has been used as a methodology to address political, economic and socio-educational phenomena from a global perspective. This allows the similarities and differences between the two bodies to be contrasted. To this end, indicators belonging to the following categories have been used: (i) sociocultural and economic well-being; (ii) infant education; and (iii) primary and secondary or compulsory education. The results show how education policies promoted by both the OEI and the EU are having a positive impact on education. Both policies have agreed on common objectives and goals that are promoting educational improvement in the territories managed by both institutions. These results highlight the importance of supranational bodies in today’s world to alleviate social inequalities and promote equity among all people regardless of their context.

Referencias

ACNUR. (2018a). Las rutas de llegada a Europa están cambiando, informa ACNUR. Recuperado de https://eacnur.org/es/actualidad/noticias/emergencias/las-rutas-de-llegada-europa-estan-cambiando-informa-acnur

ACNUR. (2018b). Llegan más refugiados a Irak tras una semana de violencia en el noreste de Siria. Recuperado de https://www.acnur.org/noticias/briefing/2019/10/5da9a8774/llegan-mas-refugiados-a-irak-tras-una-semana-de-violencia-en-el-noreste.html

Aldana, J. J., & Isea, J. (2018). Migración. Un fenómeno del siglo XXI. Iustitia Socialis: Revista Arbitrada de Ciencias Jurídicas y Criminalísticas, 4(6), 52-70. doi: http://dx.doi.org/10.35381/racji.v4i6.28

Angelidou, G., & Aguaded-Ramírez, E. (2016). Los derechos de los menores extranjeros no acompañados en los centros de menores. REIDOE, 2(2), 4-20. Recuperado de https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/61718/72-216-1-SM.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Arango Vila-Belda, J. (2019). Eficacia frente a principios: políticas de extrema dureza contra la inmigración y el asilo en Estados Unidos y Europa. Anuario CIDOB de la inmigración, 34-49. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/AnuarioCIDOBInmigracion/article/view/360968

Blázquez, F. (2001). Sociedad de la información y educación. Mérida: Consejería de Educación, Ciencia y Tecnología. Recuperado de http://www.ub.edu/prometheus21/articulos/obsciberprome/blanquez.pdf

Caballero, A., Manso, J., Matarranz, M., & Valle López J. M. (2016). Investigación en Educación Comparada: Pistas para investigadores noveles. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 7(9), 39-56. Recuperado de http://www.saece.com.ar/relec/revistas/9/art3.pdf

Cabeza, M. G. (2018). La crisis migratoria en la Unión Europea: algunas claves para su análisis multidimensional. En Álvarez, M. V., & Cabeza, M. (Eds.), La Unión Europea en contexto de crisis (pp. 56-81). Recuperado de https://rephip.unr.edu.ar/bitstream/handle/2133/14316/LA%20UNI%C3%93N%20EUROPEA%20EN%20CONTEXTO%20DE%20CRISIS.pdf?sequence=3#page=57

Calderón, C. A. (2016). ¿El Sistema Internacional En El Siglo XXI: ¿Crisis Del Estado-Nación?. Estudios en Seguridad y Defensa, 11(22), 167-181. doi: https://doi.org/10.25062/1900-8325.214

Carrasco, I., & Suárez, J. I. (2019). Inmigración e inclusión laboral y protección social según el origen y el tiempo de residencia de los migrantes en países seleccionados de América Latina. En Carrasco, I., & Suárez, J. I., Migración internacional e inclusión en América Latina. Notas de población (pp. 99-131). Recuperado https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/44679/S1900093_Carrasco_es.pdf?sequence=1

Donato, K. M., Hiskey, J., Durand, J., & Massey, D. S. (2010). Migration in the Americas: Mexico and Latin America in comparative context. The Annals of the American Academy, 630, 6-17. doi: https://doi.org/10.1177/0002716210368101

Eurostat. (2020a). Asylum Statistics. Recuperado de https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Asylum_statistics/es

Eurostat. (2020b). At-risk-of poverty rate for children by citizenship of their parents (population aged 0 to 17 years). Recuperado de https://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=ilc_li33〈=en

Eurostat. (2020c). Early leavers from education and training by sex and citizenship. Recuperado de https://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=edat_lfse_01〈=en

Eurostat. (2020d). People at risk of poverty or social exclusion by broad group of citizenship (population aged 18 and over). Recuperado de https://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/submitViewTableAction.do

Eurostat. (2020e). Population by educational attainment level, sex, age and citizenship (%). Recuperado de https://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/submitViewTableAction.do

Eurostat. (2020f). Young people neither in employment nor in education and training by sex, age and citizenship (NEET rates). Recuperado de https://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=edat_lfse_23〈=en

Fernández Navarrete, D. (2018). Historia de la Unión Europea de los orígenes al Brexit. Madrid: UAM Ediciones.

Flores, M. J., Maduro, D. B., & Mejia, M. (2019). Otros caminos para la Educación Comparada. Paideia Surcolombiana, 24, 123-139. doi: https://doi.org/10.25054/01240307.2165

Garcés-Mascareñas, B., & Sánchez Montijano, E. (2017). El acuerdo UE-Turquía, un año después. Mucho más que externalización. CIDOB. Opinión, 473, 1-3. Recuperado de https://www.cidob.org/es/publicaciones/serie_de_publicacion/opinion/europa/el_acuerdo_ue_turquia_un_ano_despues_mucho_mas_que_externalizacion

Giménez Beut, J. A. (2018). El reto de la equidad educativa: Metas educativas 2021. Journal of Supranational Policies of Education. 8, 1-14. doi: https://doi.org/10.15366/jospoe2018.8.001

Goldfeld, S., O’Connor, E., O’Connor, M., Sayers, M., Moore, T., Kvalsvig, A., & Brinkman, S. (2016). The role of preschool in promoting children’s healthy development: Evidence from an Australian population cohort. Childhood Research Quarterly, 35, 40-48. doi: https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2015.11.001

Gómez, A. (2018). Equilibrios humanitarios y crisis de poder en Siria. Perspectivas Internacionales, 12(2), 15-28. Recuperado de https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/perspectivasinternacionales/article/view/2035

Herrera, G., & Sørensen, N. N. (2017). Migraciones internacionales en América Latina: miradas críticas a la producción de un campo de conocimientos. Presentación del dossier. Íconos. Revista de Ciencias Sociales, (58), 11-36. doi: https://doi.org/10.17141/iconos.58.2017.2695

Johnson-Staub, C. (2017). Equity Starts Early: Addressing Racial Inequities in Child Care and Early Education Policy. Center for Law and Social Policy, Inc.(CLASP). Recuperado de https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED582788.pdf

Lázaro Lorente, L. M. (2017). El impacto de la crisis económica global en la educación. Repercusiones sobre la educación superior, 2008-2014. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 8(11), 13-30. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6564334

Leónova, O. G. (2019). Crisis migratoria en Latinoamérica. Iberoamérica, 3, pp. 104-124. Recuperado de https://iberoamericajournal.ru/sites/default/files/2019/3/leonova.pdf

Llorent García, V. J., & Medina Ferrer, B. (2017). La educación permanente en los organismos internacionales y las nuevas concepciones. Revista electrónica de Ciencias Sociales y Educación. 10, 103-121. Recuperado de https://helvia.uco.es/handle/10396/15024

López Facal, R. (2010). Nacionalismos y europeísmos en los libros de texto: identificación e identidad nacional. Clio & Asociados, 14, 9-33. doi: https://doi.org/10.14409/cya.v1i14.1673

Lorente Rodríguez, M. (2019). Problemas y limitaciones de la educación en América Latina. Un estudio comparado. Foro de Educación, 17(27), 229-251. doi: https://doi.org/10.14516/fde.645

Matarranz, M., & Pérez, T. (2016). ¿Política educativa supranacional o educación supranacional? El debate sobre el objeto de estudio de un área emergente de conocimiento. Revista Española de Educación Comparada 28, 91-107. doi: 10.5944/reec.28.2016.17034

Matarranz, M., & Valle, J. M. (2018). Educación y supranacionalidad: aproximación a los conceptos básicos. Journal of Supranational Policies of Education, 8, 93-107. doi: http://dx.doi.org/10.15366/jospoe2018.8.006

Melizza, M., & Rodríguez, B.J. (2018). Influencia de los organismos internacionales en las reformas educativas de Latinoamérica. Educación y Ciudad, 34, 101-112. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6611123.pdf

Neframi, E. (2011). Reparto de las competencias entre la Unión Europea y sus Estados miembros en materia de inmigración. Recuperado de https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/note/join/2011/453178/IPOL-LIBE_NT(2011)453178_ES.pdf

Neubauer Esteban, A. (2019). Estudio comparado del rendimiento académico del alumnado nativo e inmigrante en la Unión Europea en PISA 2015. Journal of Supranational Policies of Education, 9, 95-116. doi: http://dx.doi.org/10.15366/jospoe2019.9.003

Neubauer Esteban, A. (2020). El derecho a la educación de los menores refugiados y solicitantes de asilo desde el enfoque basado en los derechos humanos: dificultades, finalidad e intervención educativa. Revista Española de Educación Comparada, 35, 70-91. doi: 10.5944/reec.35.2020.24342

Nieto Fernández, M. I. (2018). La ayuda humanitaria en la Unión Europea ante el reto de los flujos migratorios. Freedom, Security & Justice: European Legal Studies, 3, 176-193. doi: 10.26321/M.I.NIETO.FERNANDEZ.03.2018.08

OCDE. (2019). PISA Data Explorer [Base de datos]. Recuperado http://pisadataexplorer.oecd.org

OEI. (2010). Metas Educativas 2021: la educación que queremos para la generación de los Bicentenarios. Madrid: Cudipal. Recuperado de http://www.redage.org/sites/default/files/adjuntos/metas2021-2.pdf

OEI. (2019). El reto iberoamericano: educación, ciencia y cultura. Madrid: Editabundo S.L. Recuperado de https://www.oei.es/uploads/files/microsites/6/34/libro-70-anos-oei-el-reto-iberoamericano-educacion-ciencia-y-cultura.pdf

ONU. (1989). Convención sobre los Derechos del Niño. Recuperado de https://www.ohchr.org/SP/ProfessionalInterest/Pages/CRC.aspx

ONU. (1990). Convención internacional sobre la protección de los derechos de todos los trabajadores migratorios y de sus familiares. de https://www.ohchr.org/SP/ProfessionalInterest/Pages/CMW.aspx

Ornelas, C. (2019). La contienda por la educación: globalización, neocorporativismo y democracia. México: Fondo de Cultura Económica.

Ossenbach Sauter, G. (1993). Estado y Educación en América Latina a partir de su independencia (siglos XIX y XX). Revista Iberoamericana de educación, 1, 95-116. Recuperado de https://campus.fahce.unlp.edu.ar/pluginfile.php/145442/mod_label/intro/Ossenbach.pdf

PNUD. (2018). Índices e indicadores de desarrollo humano. Actualización estadística de 2018. Nueva York: Communications Development Incorporated. Recuperado de http://hdr.undp.org/sites/default/files/2018_human_development_statistical_update_es.pdf

Rodríguez, E. R. (2019). El papel de los organismos internacionales en el diseño de políticas públicas de desarrollo. Cooperativismo & Desarrollo, 27(2), 1-29. doi: https://doi.org/10.16925/2382-4220.2019.02.05

Roncagliolo, I. (2015). El principio de no intervención: consagración, evolución y problemas en el Derecho Internacional actual. Ius et Praxis, 21(1), 449-502. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-00122015000100013

Ruiz Marrujo, O. (2017). La deportación y la separación familiar en la frontera San Diego-Tijuana. Culturales, 5(1), 121-149. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1870-11912017000100121&script=sci_arttext&tlng=en

Schuman, R. (1950). The Schuman Declaration. Recuperado de https://www.robert-schuman.eu/es/doc/questions-d-europe/qe-204-es.pdf

Tassara, C. (2018). Cooperación de la Unión Europea con Colombia: desarrollo local, educación superior y cohesión social. En Insignares Cera, S. (Ed.), Debates de la cooperación euro-latinoamericana: ¿una estrategia para el desarrollo? (pp. 59-129). Colombia: Universidad del Norte.

UNESCO. (2020). UNESCO Institute for Statistics [Base de datos]. Recuperado de http://data.uis.unesco.org/

UNESCO-UIS. (2013). Clasificación Internacional Normalizada de la Educación CINE 2011. Recuperado de http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/isced-2011-sp.pdf

Valle, J. M. (2012). La política supranacional: un nuevo campo de conocimiento para abordar las políticas educativas en un mundo globalizado. Revista Española de Educación Comparada, 20, 109-144. Recuperado de http://hdl.handle.net/10486/660724

Vestri, G. (2017). Una aproximación a la actual crisis migratoria en la Unión Europea. Revista de Estudos Constitucionais, Hermenêutica e Teoria do Direito, 9(2), 105-116. doi: 10.4013/rechtd.2017.92.02

Vilariño Pintos, E. (1998). La construcción de la Unión Europea. Madrid: Arco Libros.

Publicado

2021-07-01

Cómo citar

Education and Immigrant Children: a Decade of Supranational Educational Policies in Latin America and Europe from a Comparative Perspective. (2021). Foro De Educación, 19(2), 21-44. https://doi.org/10.14516/fde.851

Artículos similares

31-40 de 344

También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.