e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
In 2016, framed in the recent Chilean educational reform, a law on citizen education was promulgated. In this context, we propose a critical review of the plan resulting from this law and the public documentation related to it, paying special attention to the treatment of the problem of poverty. In methodological terms, we have considered: a review of the historical literature on the problem in Chile, the aforementioned law, the technical guidelines for its implementation, and the contents of the study programs of History, Geography, and Social Sciences in the secondary school level. Our analysis has been based principally on discussions of civic education and contemporary philosophy of the 20th century, with some authors such as Michel Foucault, Giorgio Agamben, Robinson Lira and Gert Biesta. From the historical review, we conclude that, at some moments since the end of the XIX century, civic education in Chile has sought to channel the ways in which citizens participate, which has translated into different proposals for civic training. Regarding the approach to poverty, its absence is much more evident than its presence, where its appearance is associated with a certain economic and political utility.
Agamben, G. (2014). Desnudez. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.
Agamben, G. (2017). Homo sacer. El poder soberano y la vida desnuda. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.
Avendaño, O. (2014). Fracturas y representación política en el movimiento estudiantil. Chile 2011. Ultima década, 22(41), 41-68. doi: org/10.4067/S0718-22362014000200003.
Bascopé, M., Cox, C., & Lira, R. (2015). Tipos de ciudadano en los currículos del autoritarismo y la democracia. In Cox, C., & Castillo, J. (Eds.), Aprendizaje de la ciudadanía: Contextos, experiencias y resultados (pp. 245-281). Santiago de Chile: Ediciones UC.
Bellei, C., & Cabalin, C. (2013). Chilean Student Movements: Sustained Struggle to Transform a Market-Oriented Educational System. Current Issues in Comparative Education, 15(2), 108-123. Recuperado el 2 de octubre del 2019, de: https://www.tc.columbia.edu/cice/pdf/28175_15_02_Bellei_Cabalin.pdf.
Benedicto, J., & Morán, M. (2014). ¿Otra clase de politización? Representaciones de la vida colectiva y procesos de implicación cívica de los jóvenes en situación de desventaja. Revista Internacional de Sociología, 72(2), 429-452. doi:10.3989/ris.2013.02.21.
Biesta, G. (2016). Democracia, ciudadanía y educación: de la socialización a la subjetivación. Foro de Educación, 14(20), 21-34. doi: http://dx.doi.org/10.14516/fde
Cabalin, C. (2012). Neoliberal education and student movements in Chile: Inequalities and malaise. Policy Futures in Education, 10(2), 219-228. doi: org/10.2304/pfie.2012.10.2.219.
Castro, E. (2014). Introducción a Foucault. Buenos Aires: Siglo XXI.
Castro, E. (2018). Diccionario Foucault. Temas, conceptos y autores. Buenos Aires: Siglo XXI.
Castro-Gómez, S. (2010). Historia de la gubernamentalidad. Razón de Estado, liberalismo y neoliberalismo en Michel Foucault. Bogotá: Editorial Kimpres Ltda.
Cortina, A. (2017). Aporofobia, rechazo al pobre: Un desafío para la democracia. Buenos Aires: Paidós.
Cox, C. (2006). Jóvenes y ciudadanía política en América Latina. Desafíos al Curriculum. Prelac, 3, 64-73. Recuperado el 20 de agosto del 2019, de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000151585.
Foucault, M. (1998). Un diálogo sobre el poder. Barcelona: Altaya.
Foucault, M. (2007). Nacimiento de la biopolítica: curso en el College de France (1978-1979). México: Fondo de Cultura Económica.
Foucault, M. (2012). Vigilar y Castigar. Madrid: Siglo XXI.
Foucault, M. (2014). Las redes del poder. Buenos Aires: Prometeo libros.
Foucault, M. (2016). El orden del discurso. Ciudad de México: Tusquets.
Foucault, M. (2018). ¿Qué es la crítica? Buenos Aires: Siglo XXI.
Foucault, M. (2019). Microfísica del poder. Buenos Aires: Siglo XXI.
González, R. (2018). La reforma educativa en México: 1970-1976. Espacio, Tiempo y Educación, 5(1), 95-118. doi: http://dx.doi.org/10.14516/ete.214.
Grez, S. (1999). Una mirada al movimiento popular desde dos asonadas callejeras (Santiago, 1888-1905). Cuadernos de Historia, 9, 157-193. Recuperado el 3 de octubre del 2019, de: http://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/134839/Una-mirada-al-movimiento-popular-desde-dos-asonadas-callejeras.pdf?sequence=1.
Guattari, F. (2015). ¿Qué es la ecosofía? Buenos Aires: Cactus.
Heidegger, M. (2016). Ser y tiempo. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.
Keating, A. (2016). Educating Tomorrow’s Citizens: What Role Can Schools Play?. Foro de Educación, 14(20), 35-47. doi: http://dx.doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.004
Lira, R. (2013). Formación ciudadana y Cuestión Social: Evolución de las asignaturas de Historia y Educación Cívica entre fines del siglo XIX y principios del XX. Cuadernos Chilenos de Historia de la educación, 1, 26-64. Recuperado el 3 de octubre del 2019, de: http://www.historiadelaeducacion.cl/index.php/CCHE/article/view/91.
Marí Ytarte, R. M., Moreno, R., & Hipólito, N. (2016). Educación y ciudadanía. Propuestas educativas desde la controversia. Foro de Educación, 14(20), 49-69. doi: http://dx.doi.org/10.14516/ fde.2016.014.020.005.
McLaughlin, T. (1992). Citizenship, Diversity and Education: a philosophical perspective. Journal of Moral Education, 21(3), 235-250. doi: org/10.1080/0305724920210307
Ministerio de Educación de Chile. (1998a). Decreto 220, Establece objetivos fundamentales y contenidos mínimos obligatorios para enseñanza media y fija normas generales para su aplicación. Recuperado de: https://www.leychile.cl/Consulta/m/norma_plana?org=&idNorma=120871.
Ministerio de Educación de Chile. (1998b). Objetivos Fundamentales y Contenidos Mínimos Obligatorios de la Educación Media. Recuperado de: https://www.curriculumnacional.cl/614/articles-34641_bases.pdf.
Ministerio de Educación de Chile. (2015a). Historia, Geografía y Ciencias Sociales. Programa de estudio cuarto año medio. Actualización 2009. Recuperado de: https://www.curriculumnacional.cl/614/articles-34442_programa.pdf.
Ministerio de Educación de Chile. (2015b). Historia, Geografía y Ciencias Sociales. Programa de estudio tercer año medio. Actualización 2009. Recuperado de: https://www.curriculumnacional.cl/614/articles-34442_programa.pdf.
Ministerio de Educación de Chile. (2016a). Historia, Geografía y Ciencias Sociales. Programa de estudio primero medio. Recuperado de: https://www.curriculumnacional.cl/614/articles-34440_programa.pdf.
Ministerio de Educación de Chile. (2016b). Historia, Geografía y Ciencias Sociales. Programa de estudio segundo medio. Recuperado de: https://www.curriculumnacional.cl/614/articles-34441_programa.pdf.
Ministerio de Educación de Chile. (2016c). Ley N° 20.911, Crea el Plan de Formación Ciudadana para los establecimientos educacionales reconocidos por el estado. Recuperado de: https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=1088963
Ministerio de Educación de Chile. (2016d). Orientaciones Curriculares para el Desarrollo del Plan de Formación Ciudadana. Recuperado de: http://media.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/28/2016/11/Orientaciones-curriculares-PFC-op-web.pdf.
Ministerio de Educación de Chile. (2016e). Orientaciones para la Elaboración del Plan de Formación Ciudadana. Recuperado de: https://www.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/19/2016/04/OrientacionesPFC.pdf.
Ministerio de Educación de Chile. (2017). Orientaciones para la Participación de las Comunidades Educativas en el marco del Plan De Formación Ciudadana. Recuperado de: https://formacionciudadana.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/46/2017/09/Orientaciones-para-la-participacio%CC%81n-de-las-comunidades-educativas-en-el-marco-del-PFC-2.pdf.
Oliva, M. (2010). Política Educativa Chilena 1965-2009. ¿Qué Oculta esta Trama?. Revista Brasileira de Educação, 15(44), 311-328. doi: org/10.1590/S1413-24782010000200008
Shulz, W., Ainley, J., Fraillo, J., Kerr, D. & Losito, B. (2010). ICCS 2009 International Report: Civic Knowledge, attitudes and engagement among lower secondary school students in thirty-eight countries. Amsterdam: International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).
Tena, J. (2010). La virtud cívica como concepto sociológico. Definición y extensión social. Revista Internacional de Sociología, 68(3), 555-575. doi: 10.3989/ris.2007.11.04
Torney-Purta, J., Lehmann, R., Oswald, H., & Shulz, W. (2001). Citizenship and Education in Twenty-Eigth Countries: Civic Knowledge and Participation at Age Fourteen. Amsterdam: International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).
Valdés, F. (1930). Historia de Chile para la enseñanza primaria. Santiago de Chile. Universo.
También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.
e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 3.0 España.