Docere, delectare et movere. Teacher vision and student prism in the design and implementation of microsites with musical artistic contents

Autores/as

  • Felipe Gértrudix- Barrio Universidad de Castilla-La Mancha. España Autor/a
  • Begoña Rivas- Rebaque Universidad Rey Juan Carlos. España Autor/a
  • Manuel Gértrudix- Barrio Universidad Rey Juan Carlos. España Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.504

Palabras clave:

Digital competence, degree in Early Childhood Education, Microsites, musical artistic content, ICT

Resumen

In studies of Degree in Early Childhood Education, arts education they have great importance for the competence development of students. So, for its globalization and inclusive it becomes the main axis for the construction of knowledge from other areas. On its behalf, ICT is an essential tool that amplifies the creative essence that provides arts education (Gértrudix & Gértrudix, 2011). In this context, it presents an experience made during the first quarter of 2015-2016 course with students from Degree in Early Childhood Education of Faculty of Education of Toledo (UCLM). We have sought to analyze these Microsites making by students as evidence of learning and to know their teaching skills through classroom implementation of these microsites as proof of their functionality didactic. From a mixed methodology research, it has use the following tools as analysis: a) a documentary analysis of the content and structure of the Microsites created by students b) a SWOT analysis of the educational intervention carried out by students in the childhood classroom and c) a questionnaire to determine the type of ICT tools used in the creation of digital music contents. From the results obtained a clear positive trend among students to the artistic elements emerges, and specially musicals. Thanks to its constant participation and involvement in the whole process of developing the content, students have achieved a remarkable level of competence in instrumental, interpersonal and systemic skills.

Referencias

Area, M., Gutiérrez, A., & Vidal, F. (2012). Alfabetización digital y competencias informacionales. Madrid: Fundación Telefónica, 29-32. Recuperado de http://bit.ly/NDm75J

Avello-Martínez, R. et al. (2013). Evolución de la alfabetización digital: nuevos conceptos y nuevas alfabetizaciones. España: Medisur.

Avello, R., & Martín, L. (2012). Necesidad de una alfabetización, ahora digital, de los profesionales del turismo cubano del siglo XXI. Dimensiones y otros factores contextuales. Espacio Turístico, 3. Disponible en: http://etur.ehtcf.co.cu/attachments/article/59/Alfabetizaciondigital.pdf

Churches, A. (2008). Welcome to the 21st Century. Disponible en: http://edorigami.wikispaces.com/21st+Century+Learners

Cobo, C. (2011). Aprendizaje y alfabetismo invisible ¿Por qué no basta con ser 2.0? Congreso Universidad 2.0: reiniciando el modelo de aprendizaje en la Educación Superior. España: Universidad Internacional Menéndez Pelayo.

Deborah Martin, R. (2016, Febrero, 26). Cómo enseñar a futuros profesores a través del uso de las TIC. [Mensaje en un blog]. Recuperado el 13 de diciembre de 2015, de: http://goo.gl/jKSVzd

Escardibul Ferrá, J. O. E., & Mediavilla Bordalejo, M. (2016). El efecto de las TIC en la adquisición de competencias. Un análisis por tipo de centro educativo. Revista española de pedagogía, 74(264), 317-335.

Eshet-Alkalai, Y., & Chajut, E. (2010). You can teach old dogs new tricks: The factors that affect changes over time in digital literacy. Journal of Information Technology Education, 9(3), 173-181.

Farnós Miró, J.D. (2013, agosto, 1). La Incertidumbre, la manera creativa de aprender. [Mensaje en un blog]. Recuperado el 2 de febrero de 2016, de: https://goo.gl/OPyhTA

Ferrari, A., Punie, Y., & Redecker, C. (2012). Understanding digital competence in the 21st century: An analysis of current frameworks. In 21st century learning for 21st century skills (pp. 79-92). Springer Berlin Heidelberg.

Gértrudix Barrio, F., & Gértrudix Barrio, M. (2011). Percepción y Expresión Musical: Un modelo de planificación didáctica en el Grado de Magisterio de Educación Infantil de la Universidad de Castilla-La Mancha para la enseñanza de la música. Cuenca: Servicios de publicaciones de la Universidad de Castilla-La Mancha. Recuperado el 30 de noviembre de 2015, de: https://goo.gl/zhfjCz

Herrero Martínez, R., González López, I., & Marín Díaz, V. (2015). Formación centrada en competencias estudiantiles en educación superior. Revista de Ciencias Sociales (RCS), 21(4), 461-478. Recuperado el 2 de febrero de 2016, de: http://www.produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/20892/20763

Laprofebanda (2015, 22 de octubre). Creación musical: la profe banda. Recuperado el 3 de diciembre de 2015, de: https://youtu.be/oSzaxqXzR2s

Mayos, G., & Brey, A. (Eds.). (2015). La Sociedad de la ignorancia. Barcelona: Península.

Moral Pérez, M. E., Villalustre Martínez, L., & Bermúdez Rey, T. (2004). Entornos virtuales de aprendizaje y su contribución al desarrollo de competencias en el marco de la convergencia europea. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 3(1), 115-134. Recuperado el 3 de febrero de 2016, de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/1067947.pdf

Nuñez, E. (2015, 15 de octubre). Las chicas del swing. Recuperado el 3 de diciembre de 2015, de https://youtu.be/izDh_uQscSM

Nuñez, E. (2015, 25 de octubre). Videoclip «De mayor quiero ser cocinero» - Las chicas del Swing. Recuperado el 3 de diciembre de 2015, de: https://youtu.be/QNn_BKCOUBc

Ortoll, E. (2005). Alfabetització i exclusió digital. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.

Pérez, I. (2015, 24 de octubre). La danza de los cubiertos. «Las seis corcheas». Recuperado el 3 de diciembre de 2015, de: https://youtu.be/iAoTAvMfATQ

Pérez, I. (2015, 27 de octubre). El rap del movimiento «Las seis corcheas». Recuperado el 3 de diciembre de 2015, de: https://youtu.be/BkCQU1TfAHg

Rubio Rubio, C. (2015, 24 de octubre). «De la vaca a tu mesa» - The Band-Urrias. Recuperado el 3 de diciembre de 2015, de: https://youtu.be/4fqDXIt5iTI

Sánchez Martín, C. (2015, 24 de octubre). Canción Infantil «Viajando a Egipto». Recuperado el 3 de diciembre de 2015, de: https://youtu.be/CQVJF01aLhI

Sarget Ros, A. (2003). La música en la educación infantil. Estrategias cognitivo-musicales. Ensayos, 18, 197-209. Recurado el 12 de enero de 2016, de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/1032322.pdf

Tello Díaz-Maroto, I., & Cascales Martínez, A. (2015). Las TIC y las necesidades específicas de apoyo educativo: análisis de las competencias TIC en los docentes. RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 18(2), 355-383.

Publicado

2017-01-01

Cómo citar

Docere, delectare et movere. Teacher vision and student prism in the design and implementation of microsites with musical artistic contents. (2017). Foro De Educación, 15(22), 1-28. https://doi.org/10.14516/fde.504

Artículos similares

11-20 de 343

También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.