Service-learning: a strategy for developing competencies in sustainability

Autores/as

  • Victoria Vázquez Verdera Universidad de Valencia. España Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.2015.013.019.009

Palabras clave:

sustainability, Service-Learning, university teaching, competences

Resumen

The article presents the teaching strategy of Service-Learning as a tool to develop competencies related to the challenge of sustainability, as it is established from the guidelines of the CRUE and in other local and global institutional levels. It analyzes the teaching experience of the author, who has utilized the methodology of Service-Learning in university education in order to train future educators in the achievement of key competences for sustainability: critical and systemic thinking, collaborative decision-making, and taking responsibility for present and future generations (UNESCO, 2014). The aim of the article is to situate Service-Learning as a catalyst element to transform oneself and a strategy in the service of education for sustainable development. It assumes United Nations guidelines claiming for the need of empowering educators through a learning that achieves the own transformation as a platform from which to lead ourselves to more sustainable ways of life for people and the planet we inhabit. It concludes confirming the capacity of Service-Learning to provoke academic contends facilitate the formation in competences for transforming action in the searching of the construction of more sustainable realities.

Referencias

Aramburuzabala, P., y García-Peinado, R. (2014). Service-learning methodology as a tool of ethical development: reflections from the university experience. AISHE-J, 6(1), pp.1531-15326.

Aramburuzabala, P. (2013). Aprendizaje-servicio: Una herramienta para educar desde y para la justicia social. Revista Internacional de Educación para la justicia social, 2(2), pp. 5-11.

Aznar Minguet, P., y Martínez Agut, M. P. (2013). La perspectiva de la sostenibilidad en la sociedad del conocimiento interconectado: gobernanza, educación, ética. Revista Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la información, 14(3), pp. 37-60.

Brundiers, K. (2010). Real-world learning opportunities in sustainability: from classroom into the real world. International Journal of sustainability in Higer Education, 11(4), pp. 308-327.

Comisión de Sostenibilidad (2015). El Aprendizaje-Servicio como estrategia docente dentro del marco de la Responsabilidad Social Universitaria para la promoción de la Sostenibilidad en la Universidad. Documento aprobado por el Plenario. Jornadas de la Comisión de Sostenibilidad de la Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas, 27 y 29 de mayo, León.

Campus Sostenible (2014). Documento marco del programa de aprendizaje-servicio (ApS). Universidad de Valencia.

García, R., Gozálvez, V., Vázquez, V., y Escámez, J. (2011). Repensando la educación. Cuestiones y debates para el siglo XXI. Valencia: Brief.

García, R., Francisco, A., Moliner, L., y Rubio, L. (2014). Introducción: aspectos clave para el desarrollo del aprendizaje servicio. En Francisco, A., Rubio, y Moliner, L. Construyendo ciudadanía crítica y activa. Experiencias sobre el Aprendizaje Servicio en las universidades del Estado español (pp. 9-22). Barcelona: Icaria.

García Amilburu, M., y Ruiz Corbella, M. (2009). ¿Tiene futuro la Filosofía de la Educación en un diseño de educación en competencias?. En Ibáñez-Martin, J.A., Educación, conocimiento y justicia (pp. 101-126). Madrid: Dykinson.

Lister, R. (2003). Citizenship. Feminist perspectives. New York: Palgrave.

López Francés, I., y Vázquez Verdera, V. (2014). La perspectiva de género y el papel de la universidad en el siglo XXI. Teoría de la Educación: Educación y cultura en la sociedad de la información, 15(4), pp. 241-261.

Ministerio de Educación (2010). Estrategia Universidad 2015.

Murga-Menoyo, M. A. (2013). Desarrollo sostenible. Problemáticas, agentes y estrategias. Madrid: Mc Graw Hill.

Murga-Menoyo, M. A., y Novo Villaverde, M. (2014). Sostenibilizar el currículum. La Carta de la Tierra como marco teórico. Edetania. Estudios y propuestas socio-educativas, 46, pp. 163-179.

Nussbaum, M. (2013). Political emotions. Why love matters for justice. Cambridge: The Belkanap Press of Harvard University Press.

Naval, C., García, R., Puig, J., y Santos, M.A. (2011). La formación ético-cívica y el compromiso social de los estudiantes universitarios. Encounters on Education, 12, pp. 77-91.

Noveck, E. M. (1991). Service-learning is a feminist issue: Transforming communication pedagogy. Women´s Studies in Communication, 22(2), pp. 230-240.

Puig Rovira, J. M. (2011). ¿Por qué el aprendizaje servicio crea humanidad? Aula de innovación educativa, (203-204), pp. 10-15.

UNESCO (2003). Carta de la Tierra. Recuperado el 1 de junio de 2015, de http://www.earthcharterinaction.org/invent/images/uploads/echarter_spanish.pdf

UNESCO (2014). Roadmap for Implementing the Global Programme on Education for Sustainable Development. Paris. Recuperado el 1 de junio de 2015, de http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002305/230514e.pdf.

Robinson, A. (2012). Living democracy: From service learning to political engagement. Connections, pp. 20-23.

Stanford University (1996). Service-Learning Quadrants. California: Service-Learning 2000 Center.

Tronto, J. C. (2013). Caring Democracy. Markets, equality, and justice. New York: New York University Press.

UNESCO (2003) Actas de la 32 Conferencia General (vol.1) Resoluciones. París, 29 de septiembre-17 de octubre. Recuperado el 1 de junio de 2015, de http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001331/133171s.pdf.

UNECE (2013). Empowering educators for a sustainable future. Tools for policy and practice workshops on competences in education for sustainable development. Geneva: United Nations, EC/CEP/165.

Publicado

2015-07-01

Cómo citar

Service-learning: a strategy for developing competencies in sustainability. (2015). Foro De Educación, 13(19), 193-212. https://doi.org/10.14516/fde.2015.013.019.009

Artículos similares

1-10 de 203

También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.