Georg Kerschensteiner and the work school: introduction in Spain in the first third of the 20th century through the figure of Lorenzo Luzuriaga

Autores/as

  • Cecilia Valbuena Canet Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). España Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.667

Palabras clave:

Work School, Active school, New School, Civic education, Work, Cultural transfer

Resumen

This research is born with the objective of analyzing the introduction in Spain of the idea of the «Work School» (Arbeitsschule) developed by Georg Kerschsensteiner in Germany, whose main characteristic was to turn «work» into the starting point around which all teaching subjects were articulated, endowing the activities carried out in the school with a social as well as a formative character. Lorenzo Luzuriaga, as a member of the International League for New Education, incorporates Kerschensteiner’s ideology into his pedagogical thinking and will try to introduce it in Spain. To carry out this work, an intense work of analysis has been carried out, both of the translated works of Kerschensteiner and of other types of sources, among which the Spanish pedagogical press of the moment stands out, mainly Revista de Pedagogía. The choice of this publication is neither accidental, nor based on its well-known importance in the pedagogical context in which it arises. It is the result of the process of its analysis, which revealed the role of its director and founder, Lorenzo Luzuriaga, as the main introducer of Kerschensteiner’s pedagogy in Spain.

Referencias

Barreiro, H. (1985). Presencia de la política educativa europea en la obra primera de Lorenzo Luzuriaga (1913-1921). Historia de la Educación: Revista interuniversitaria, 4, 183-192.

Barreiro, H. (2001). Introducción. In Luzuriaga, L., La Escuela Única (pp. 13-36). Madrid: Biblioteca Nueva.

Chagas de Carvalho, M.M. (2015). Circulación y apropiación local de modelos culturales: los registros de viaje de un educador brasileño. In Aguirre Lora, M. E. (Coord.), Narrar historias de la educación. Crisol y alquimia de un oficio (pp. 183-218). México: Bonilla Artigas Editores.

Cid Fernández, X.M. (1986). El debate político en la Escuela del Trabajo de Orense. Historia de la Educación, 5, 415-421.

Espagne, M. (2013). La notion de transfert culturel, Revue Sciences/Lettres, 1, 1-9.

Gasimov, Z., & Lemke Duque, C.A. (2015). Introduction. Outlines of a Logical Constitutive Model of Cultural Transfer. Comparativ. Zeitschrift für Globalgeschichte und vergleichende Gesellschaftsforschung, 25(H.2), 7-15.

Marín Eced, T. (1990). La renovación pedagógica en España (1907-1936). Los pensionados en Pedagogía por la Junta para Ampliación de Estudios. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Mérida-Nicolich, E. (1983). Una alternativa de reforma pedagógica: La Revista de Pedagogía (1922-1936) Pamplona: Ediciones Universidad de Navarra.

Navarro García, R. (2009). La pedagogía de Georg Kerschensteiner en Lorenzo Luzuriaga. In Hernández Díaz, J. M. (Coord.), Influencias alemanas en la educación española e iberoamericana (1809-2009) (pp. 205-215). Salamanca: Globalia Ediciones Anthema y Jose Luis Hernández Huerta.

Nóvoa, A. (2011). Influencias alemanas en la educación portuguesa contemporánea. In Hernández Díaz, J. M. (coord.), La pedagogía alemana en España e Iberoamérica (1810-2010) (pp. 17-29). Valladolid: Castilla ediciones.

Ortega Esteban, J., & Mohedano Sánchez, J. (1985). Fuentes bibliográficas para el estudio de la recepción de la pedagogía extranjera en la España del primer tercio del siglo XX (1898-1936) (I). Historia de la Educación. Revista interuniversitaria, 4, 396-409.

Ortega Esteban, J., & Mohedano Sánchez, J. (1986). Fuentes bibliográficas para el estudio de la recepción de la pedagogía extranjera en la España del primer tercio del siglo XX (1898-1936) (II). Historia de la Educación. Revista interuniversitaria, 5, 475-501.

Ossenbach, G. (2011). Influencias alemanas en la consolidación de los sistemas educativos en América Latina (1870-1914). In Hernández Díaz, J. M. (coord.), La pedagogía alemana en España e Iberoamérica (1810-2010) (pp.115-133). Valladolid: Castilla ediciones.

Quiroga Uceda, P. (2009). La presencia alemana en la Revista de Pedagogía de Lorenzo Luzuriaga (1922-1936). In Hernández Díaz, J. M. (Coord.), Influencias alemanas en la educación española e iberoamericana (1809-2009) (pp. 217-227). Salamanca: Globalia Ediciones Anthema.

Robles Sanjuán, V. (2006). Introducción. In Zulueta, L. de, El ideal en la educación. Ensayos Pedagógicos y otros textos (pp. 11-40). Madrid: Biblioteca Nueva.

Röhrs, H. (1993). Georg Kerschensteiner (1852-1932). Perspectivas. Revista trimestral de educación comparada, 3-4, 855-872.

Valbuena Canet, C. (2015). La obra de Elisa López Velasco: la enseñanza del dibujo orientada por la Escuela Activa. In Padrós, N, Collelldemont, E., & Soler, J. (Eds.), Actas del XVIII Coloquio de Historia de la Educación: Arte, Literatura y Educación (Vol. 2, pp. 261-273). Vic: Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya.

Valbuena Canet, C. (2016). La concepción educativa del trabajo en la renovación pedagógica española del primer tercio del siglo XX: Félix Martí Alpera. (Trabajo de Fin de Máster). Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid.

Viñao Frago, A. (1994-1995). La modernización pedagógica española a través de la «Revista de Pedagogía» (1922-1936). Anales de Pedagogía, 12-13, 7-45.

Winch, C. (2006). Georg Kerschensteiner - founding the dual system in Germany. Oxford Review of Education, 32(3), 381-396.

Publicado

2018-07-01

Cómo citar

Georg Kerschensteiner and the work school: introduction in Spain in the first third of the 20th century through the figure of Lorenzo Luzuriaga. (2018). Foro De Educación, 16(25), 69-94. https://doi.org/10.14516/fde.667

Artículos similares

1-10 de 358

También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.