Conservatory Instrumental Teachers’ Ideas about the Functions and Purposes of Assessment

Autores/as

  • Aránzazu González Royo Universidad Politénica de Valencia. España Autor/a
  • Alfredo Bautista Nanyang Technological University, National Institute of Education. Singapore Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.14201/nmq7py98

Palabras clave:

music performance teachers, conservatories, assessment, functions, purposes, curriculum

Resumen

Most research on teachers’ ideas about assessment comes from studies conducted with general education teachers (e.g., primary, secondary, university). In contrast, there are only a few studies focused on teachers of art-related disciplines, specifically those who teach instrumental performance in music conservatories. The aim of this study was to describe the ideas that instrumental music teachers have on the functions and purposes of assessment, comparing them with the ideas outlined in the current music curriculum. Participants were 18 teachers from different instrumental specialties, who taught at state-funded conservatories within the autonomous Community of Madrid. We conducted semi­structured interviews in which we asked teachers about the purposes that they had in mind when assessing students. Responses were analyzed using content analysis. Findings showed that the most frequently mentioned primary purposes of assessment were summative, formative and self­assessment, while grading students appeared most frequently as a secondary purpose. Few teachers refereed to the formative purpose. In addition, we found that the teachers’ responses alluded to both social and educational functions of assessment. We conclude that the ideas of the interviewed teachers reflected what is prescribed in the current music curriculum only partially, given the marginal role of the formative purpose as compared with curriculum guidelines. Limitations of the study are discussed. We suggest that researchers should conduct future research addressing the tensions between educational and social functions of assessment throughout each educational cycle.

Referencias

Alfageme-González, M. B., Miralles, P., & Monteagudo, J. (2015). Cómo evalúa el profesorado de Geografía e Historia de Enseñanza Secundaria. Revista Complutense de Educación, 26(3), 571-589. doi: 10.5209/rev_RCED.2015.v26.n3.44428

Bautista, A., & Ortega-Ruíz, R. (2015). Teacher professional development: International perspectives and approaches. Psychology, Society and Education, 7(3), 240-251.

Bautista, A., Pérez Echevarría, M. P., & Pozo, J. I. (2011). Concepciones de profesores de piano sobre la evaluación. Revista de Educación, 335, 443-466. doi: 10-4438/1988-592X-RE-2011-355-032

Brown, G. T. (2004). Teachers’ conceptions of assessment: Implications for policy and professional development. Assessment in Education: Principles, Policy and Practice, 11(3), 301-318. doi: 10.1080/0969594042000304609

Carpintero E., González, C., & Cabezas, D. (2014). Evaluación Integral en docentes: Perfiles de docentes con respecto su percepción de la evaluación. Estudios pedagógicos (Valdivia), 40, 61-74. doi:10.4067/S0718-07052014000100004

Coll, C., & Remesal, A. (2009). Concepciones del profesorado de matemáticas acerca de las funciones de la evaluación del aprendizaje en la educación obligatoria. Infancia y Aprendizaje, 32(3), 391-404. doi: 10.1174/021037009788964187

Creswell, J. W. (2005). Educational research. Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. New Jersey: Pearson Education Inc.

Decreto 30/2007, de 14 de junio, del Consejo de Gobierno, por el que se establece para la Comunidad de Madrid el currículo de las enseñanzas profesionalesde música, B.O.E. núm. 18 (2007).

Estebaranz, J. M. A. (2017). La evaluación de los aprendizajes. Problemas y soluciones. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 21(4), 369-392.

Fautley, M. (2010). Assessment in music education. Oxford: Oxford University Press.

González, A. (2017). Ideas de los profesores de instrumento en conservatorio sobre la evaluación y la calificación. (Tesis inédita de doctorado). Universidad Politècnica de València, València.

Jorba, J., & Sanmartí, N. (1993). La función pedagógica de la evaluación. Aula de Innovación Educativa, 20, 20-30.

Martín, E. et al. (2006). Las concepciones de los profesores de primaria sobre la enseñanza y el aprendizaje. In Pozo, J. I. et al. (Coords.), Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje: las concepciones de profesores y alumnos (pp. 143-159). Barcelona: Graó.

Monereo, C. (2003). La evaluación del conocimiento estratégico a través de tareas auténticas. Revista Pensamiento Educativo, 32, 71-89.

Orden 1031/2008, de 29 de febrero, de la Consejera de Educación, por la que se regulan para la Comunidad de Madrid la Evaluación en las enseñanzas profesionales de música y los documentos de aplicación, B.O.C.M. núm. 67 (2008).

Palacios, A., & López-Pastor, V. M. (2013). Haz lo que yo digo pero no lo que yo hago: sistemas de evaluación del alumnado en la formación inicial del profesorado. Revista de Educación, 361, 279-305. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2011-361-143

Pozo, J. I., Bautista, A., & Torrado, J. A. (2008). El aprendizaje y la enseñanza de la interpretación musical: cambiando las concepciones y las prácticas. Cultura y Educación, 20(1), 5-15. doi: 10.1174/113564008783781495

Real Decreto 1577/2006, de 22 de diciembre, por el que se fijan los aspectos básicos del currículo de las enseñanzas profesionales de música reguladas por la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación, BOE núm. (2007).

Shively, J. (2015). Constructivism in Music Education. Arts Education Policy Review, 116(3), 128-136. doi: 10.1080/10632913.2015.1011815

Shuler, S. C. (2011). Music Assessment, Part 1: What and Why. Music Educators Journal, 98(2), 10-13. doi: 10.1177/0027432111427651

Solé, I., Miras, M., & Castells, N. (2003). ¿Dónde se encuentra la innovación en las prácticas de evaluación innovadoras? Infancia y Aprendizaje, 26(2), 217-233. doi: 10.1174/021037003321827795

Stanley, M., Brooker, R., & Gilbert, R. (2002). Examiner perceptions of using criteria in music performance assessment. Research Studies in Music Education, 18(1), 46-56. doi: 10.1177/1321103X020180010601

Torrado, J. A., & Pozo, J. I. (2008). Metas y estrategias para una práctica constructiva en la enseñanza instrumental. Cultura y Educación, 20(1), 35-48. doi: 10.1174/113564008783781468

Publicado

2020-01-01

Cómo citar

Conservatory Instrumental Teachers’ Ideas about the Functions and Purposes of Assessment. (2020). Foro De Educación, 18(1), 147-166. https://doi.org/10.14201/nmq7py98

Artículos similares

51-60 de 126

También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.