Basic aspects about the concept and application of Emotional Coeducation

Autores/as

  • Iratxe Suberviola Universidad de La Rioja. España Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.682

Palabras clave:

Emotional Coeducation, Emotional Competition, Gender, Emotional Intelligence

Resumen

The current education theories pleads for a formation centred on the acquisition of competitions, skills and capacities. Inside these they would find the components of the Emotional Intelligence. The importance of investigating and gender the differences visible in the Emotional Competitions man and women it’s transcendental in the educational area since this allows to carry out an education that compensates the inequality whom the educational system and the not formal education have submitted to the different gender. The following document presents a theoretical proposal about the basic educational aspects that the Emotional Coeducation programs should incorporated, clarifying the differences in Primary Education and Secondary Education. The curricular aspects proposed are developed starting from investigations of emotional intelligence and emotional competencies whihc includes gender.

Referencias

Aguiano, A.E. (2003). Diferencias de Género y Edad en la Inteligencia Emocional de un grupo de internautas (Tesis doctoral). Universidad Inca Garcilaso de la Vega, Facultad de Psicología y Ciencias Sociales, Lima.

Altemus, M., Sarvay., N., & Epperson, N. (2014). Sex differences in anxiety and depression clinical perspectives. HHS Public Access, 35(3), 320-330. Recuperado el 30 de mayo de 2018, de https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4890708.

Bar-On, R. (1997). The Emotional Quotient inventory (EQ-I): Techical Manual. Toronto: Multi-Health Systems.

Bar-On, F., Brown, J.M., Kirkcaldy, B., & Thoma, E. (2000). Emotional expression and implications for occupational stress: an application of the Emotional Quotient Inventory (EQ-i). Personality and Individual Differences, 28, 1107-1118. Recuperado el 29 de mayo de 2018, de https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0191886999001609. doi: https://doi.org/10.1016/S0191-8869(99)00160-9

Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Madrid: Síntesis.

Bisquerra, R. (2010). Concepto de educación emocional. Aprender a pensar. Recuperado el 28 de mayo de 2018 de https://aprenderapensar.net/2010/11/18/el-concepto-de-la-educacion-emocional.

Brody, R.F., & Hall, J.A. (2000). Gender, emotion an expression. In Lewin, M., & Havilan-Jones, J.M. (Eds.), Handbbok of emotions (pp.87-95). New York: Guilford Press.

Carretero, R., & Nolasco, A. (2016). La inteligencia emocional desde la perspectiva sexista. In Soler, F., Aparicio. L., Diaz, L.O., Escolano. E., & Rodríguez, A. (Eds.), Inteligencia emocional y bienestar (pp. 445-454). Zaragoza: Universidad San Jorge.

Darwin, C. (1872). The expression of the Emotions in Man and Animals. Nueva York: Appleton.

Dawda, D., & Hart, S. (2000). Sassing emotional intelligence: reliability and validity of the Bar-On Emotional Quotient Inventory (EQ-i) in university students. Personality and Individual Differences, 28(4), 797-812. doi: https://doi.org/10.1016/S0191-8869(99)00139-7

Delors, J., & UNESCO. (1996). La educación encierra un tesoro. (Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI). Barcelona: Santillana. Recuperado el 1 de junio de 2018 de

http://unesdoc.unesco.org/images/0010/001095/109590so.pdf

Eisler, R.M., & Blalock, J.A (1991). Masculine gender role stress: Scale development and component factors in the appraisal of stressful situation. Clinical Psychology Review, 11, 45-60. doi: https://doi.org/10.1177/01454455870112001

Extremera, N., & Fernández-Berrocal, P. (2003). La inteligencia, claridad de las relaciones interpersonales y empatía en estudiantes universitarios. Clínica y Salud, 15(2). 117-137. Recuperado el 9 de mayo de 2018, de http://www.redalyc.org/html/1806/180617822001.

Extremera, N., & Fernández-Berrocal, P. (2016). Inteligencia emocional y educación. Madrid: Grupo 5.

Fernández-Berrocal, P., & Extremera, P. (2002). La inteligencia emocional como una habilidad esencial en la escuela. OEI Revista Iberoamericana de Educación, 29, 1-6. Recuperado el 29 de mayo de 2018 de, http://emotional.intelligence.uma.es/documentos/PDF8habilidad_esencial_en_la_escuela.pdf.

Fernández-Berrocal, P., & Extremera, N. (2003). ¿En qué piensan las mujeres para tener un peor ajuste emocional? Encuentros en Psicología social, 1, 255-259. Recuperado el 27 de mayo de 2018 de, http://www.academia.edu/4695348/Fern%C3%A1ndez-Berrocal_P._y_Extremera_N._2003_._En_qu%C3%A9_piensan_las_mujeres_para_tener_un_peor_ajuste_emocional_Encuentros_en_Psicolog%C3%ADa_Social_1_255-259.

Fernández-Berrocal, P., & Extremera, P. (2005). La inteligencia emocional y la educación de las emociones desde el modelo de Mayer y Salovey. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), 63-93.

Fernández-Berrocal, P., & Extremera, N. (2006). Emotional Intelligence: A theoretical and empirical review of its first 15 years of history. Psicothema, 18(1), 7-18.

Fernández-Berrocal, P., Extremera, N., & Ramos, N. (2004). Validity and reliability of the Spanish modified version of the Trait Meta-Mood Scale. Psychological Report, 94, 751-755. doi: https://doi.org/10.2466/pr0.94.3.751-755

Fivush, R., Brotman, M., Burckner, J.P., & Goodman, S. H. (2000). Gender differences in parent–child emotion narratives. Sex Roles, 42(3), 233-253.

Garaigordobil, M. (2013). Sexism and alexithymia: Correlations and differences as a function of gender, age, and educational level. Anales de psicología 29(2), 368-377. doi: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.2.132261

Goleman, D. (1997). La práctica de la inteligencia emocional. Barcelona: Kairos.

Guastello, D., & Guastello, S.J. (2003). Androgyny, Gender Rola Beharvior, and Emotional Intelligence among college student and their parents. Sex Roles, 49(11), 663-673.

Gartzia, L., Aritzeta, A., Balluerka., & Barberá, E. (2012). Inteligencia emocional y género: más allá de las diferencias sexuales. Anales de psicología, 28(2), 567-575. Recuperado el 29 de mayo de 2018, de http://revistas.um.es/analesps/article/viewFile/analesps.28.2.124111/132861. doi: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.28.2.124111

Lafferte, J. (2004). The relationships between gender, empathy, an aggressive behaviors among early adolescents. Dissertation Abstracts International Section B: the Scicences and Engineering, 64(12), 6377-6389.

Martínez-Marín, M., & Martínez, C. (2016). Relación entre la inteligencia emocional y el género. In Soler, F., Aparicio. L., Diaz, L.O., Escolano. E., & Rodríguez, A. (Eds.), Inteligencia emocional y bienestar (pp. 622-636). Zaragoza: Universidad San Jorge.

Mayer, J.D., & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? In Salovey, P., & Sluyter, D.J. (Eds.), Emotional development and emotional intelligence (pp. 3- 34). New York: Basic Books.

Oyuela, R., & Pardo, C.F. (2003). Diferencias de género en el reconocimiento de expresiones faciales emocionales. Universitas Psychologica, 2(2), 151-168. Recuperado el 29 de mayo de 2018, de http://www.redalyc.org/pdf/647/64720206.pdf.

Pérez-Pérez, N., & Castejón, J.L. (2005). Diferencias en el perfil de Inteligencia Emocional en estudiantes universitarios de distinta titulación. Psicología social y problemas sociales, 1, 197-204.

Rebollo, M.A., Hornillo, I., & García, R. (2003). El estudio educativo de las emociones: Una aproximación sociocultural. Revista electrónica Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la sociedad de la información, 7(2), 32-41.

Rebollo, M.A., & Hornillo, I. (2010). Perspectiva emocional en la construcción de la identidad en contextos educativos discursos y conflictos emocionales. Revista de educación, 353, 235-263. Recuperado el 1 de junio de 2018 de http://www.revistaeducacion.mec.es/re353/re353_09.pdf

Rebollo, M.A., Jiménez, R., Sabuco, A., & Vega, L. (2013). Metáforas que usan las profesoras en los procesos de cambio educativo con perspectiva de género. Profesado. Revista de Currículo y formación del profesorado, 17(1), 43-56. Recuperado el 29 de mayo de 2018, de https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article /view/41559/23650.

Resurrección, D., Ruiz-Aranda, D., & Salguero-Noguera, J.M. (2016). Depresión y adolescencia: un análisis de los factores implicados. In Soler, F., Aparicio. L., Diaz, L.O., Escolano. E., & Rodríguez, A. (Eds.), Inteligencia emocional y bienestar (pp. 722-742). Zaragoza: Universidad San Jorge.

Reyna, C., & Brussino, S. (2015). Diferencias de edad y género en comportamiento social, temperamento y regulación emocional en niños argentinos. Acta Colombiana de Psicología, 18(2), 51-64. Recuperado el 30 de mayo de 2018, de http://www.scielo.org.co/pdf/acp/v18n2/v18n2a05.pdf. doi:10.14718/ACP.2015.18.2.5

Scharfe, E. (2000). Development of Emotional Expresion, Understanding and Regulation in Infants and Young Children. In Bar-On, R., & Parker, J.D. (Eds.), The Handbood of Emotional Intelligence (pp. 105-111). San Francisco: Jossey- Bass.

Suberviola, I., & Santiago, R. (2011). ¿Somos o nos hacemos emocionalmente diferentes? La variable género en la evaluación de las competencias emocionales en alumnado de la Universidad de la Rioja. In III congreso Investigación y género, logros y retos (pp. 1912-1924). Sevilla: Universidad de Sevilla.

Suberviola, I. (2018). Autopercepción del profesorado de los Programas de Currículo Adaptado sobre la formación y designación docente de estas aulas. Investigación en la escuela, 94, 63-78.

Tapia, M., & Marsh, G.E. (2006). The effects of sex and grade point average on emotional intelligence. Psicothema, 18, 108-111.

Publicado

2020-01-01

Cómo citar

Basic aspects about the concept and application of Emotional Coeducation. (2020). Foro De Educación, 18(1), 189-207. https://doi.org/10.14516/fde.682

Artículos similares

31-40 de 44

También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.