Literacy and Politics. Angicos, after 50 years

Authors

  • Moacir Gadotti Diretor do Instituto Paulo Freire – Brasil / Universidade de São Paulo. Brasil Author

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.2014.012.016.002

Keywords:

literacy, Angicos’ experience, adult learning, Paulo Freire, Latin America

Abstract

This paper doesn’t attempt to situate the figure of Paulo Freire in the context of Latin America or international pedagogy. In this paper, the author presents a synthesis of the Angicos (Braisl) political literacy experience, asking what Freire learned from the Angiços experience. The following questions are developed in the paper: How Freire consolidated his pedagogical model through a social science based on a critical hermeneutics? How his thinking evolved into a theory of social and cultural reproduction, looking particularly to the role o education? And, how then Freire moved into a critical social psychology focusing on domination and the developmental pedagogical subject? Freire was inspired by the profound political and pedagogical experience of Angicos and his political pedagogical practice, understood praxis as collective learning. At the conclusion, the author discusses the two obsessions of Freire, already present in the Angicos experience and that stay with him throughout his life: the relationship between democracy, citizenship and education, and education as a postcolonial ethical act of social transformation. 

References

Araújo Freire, A. M. (2006). Paulo Freire: uma história de vida. Indaiatuba: Villa das Letras.

Beisiegel, C. de Rui (1974). Estado e educação popular. São Paulo: Pioneira.

Beisiegel, C. de Rui (1982). Política e educação popular; a teoria e a prática de Paulo Freire no Brasil. São Paulo: Ática (Coleção Ensaios, 85).

Beisiegel, C. de Rui (2010). Paulo Freire. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana.

Brandão, C. R. (org.) (2001). De Angicos a Ausentes: 40 anos de educação popular. Porto Alegre: MOVA /RS; CORAG.

Brandão, C. R., (1981). O que é o Método Paulo Freire. São Paulo: Brasiliense.

Fávero, O. (1982). Educação popular e cultura popular: memoria dos anos 60. Rio de Janeiro: Graal.

Fernandes, C. e Terra, A. (1994). 40 horas de Esperança: o método Paulo Freire, política e pedagogia na experiência de Angicos. São Paulo: Ática.

Ferreira, J. (2011). João Goulart, uma biografia. Rio de Janeiro:Civilização Brasileira.

Freire, P. (1963). Discurso do Professor Paulo Freire, em Angicos, ao encerramento do Curso de Alfabetização de Adultos. Angicos, RN, 2 de Abril de 1963. (mimeo). 8 p. (Biblioteca IPF/SP).

Freire, P. (1980). Conscientização: teoria e prática da libertação, uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Moraes.

Freire, P. (1991). Educação na cidade. São Paulo: Cortez.

Freire, P. (s/f) Repercussão de seus primeiros trabalhos – 1962-1963. São Paulo: IPF (Série «Textos Escolhidos», vol. 33, organizados pelos Instituto Paulo Freire).

Freire, P. e Guimarães, S. (1987). Aprendendo com a própria história. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Freire, P., (1963). Conscientização e alfabetização: uma nova visão do processo. Brasília: MEC (Comissão Nacional de Cultura Popular), mimeo, 15 p.

Gadotti, M. (org.) (1996). Paulo Freire: uma biobibliografia. São Paulo: Cortez/Instituto Paulo Freire.

Gadotti, M. e Abrão, P. (orgs.) (2012). Paulo Freire anistiado político brasileiro. São Paulo: Instituto Paulo Freire/Comissão da Anistia, Ministério da Justiça.

Gerhardt, H. P. (1982). Angicos – Rio Grande do Norte – 1962/63. In: Revista Educação & Sociedade, Ano 4, nº 14, maio de 1983. São Paulo: Cortez/Unicamp (pesquisa realizada pelo autor em 1976).

Kirkendall, A. J. (2010). Paulo Freire and the Cold War Politics of Literacy. North Carolina: Green Press Initiative.

Lima, L. de O. (1965). «Método Paulo Freire, processo de aceleração da alfabetização de Adultos». In: Tecnologia Educação e Democracia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, pp. 175-202.

Lyra, C. (1996). As quarenta horas de Angicos: uma experiência pioneira de educação. São Paulo: Cortez.

Manfredi, S. M. (1981). Política e educação popular: experiências de alfabetização no Brasil com o Método Paulo Freire – 1960/1964. São Paulo: Cortez.

Método Paulo Freire (1963): manual do monitor. Angicos, RN, s. ed., 12 p.

Paiva, V. (2003). História da educação popular no Brasil: educação popular e educação de adultos. São Paulo: Loyola (6ª edição revista e ampliada).

Pelandré, N. L. (2002). Ensinar e aprender com Paulo Freire: 40 horas 40 anos depois. São Paulo: Corte/Instituto Paulo Freire (Biblioteca freiriana, v. 2).

Rodrigues, J. G. (1969). Notas para la aplicación del método psico-social de educación de adultos de Paulo Freire. Cidade do México (mímeo).

Romão, J. E. (2001). Paulo Freire e o pacto populista (contextualização). In: Paulo Freire, 2001, Educação e atualidade brasileira. São Paulo: Cortez, pp. XIII-XLVIII).

Rosas, P. (org.) (2002). Paulo Freire: educação e transformação social. Recife: Centro Paulo Freire/UFPE.

Scocuglia, A. C. (2001). Educação popular: do Sistema Paulo Freire aos IPMs da ditadura. São Paulo: Cortez.

Secern, (1963). A experiência de Angicos. Natal: SECERN.

Secern, (1963ª). Angicos I: a experiência de Angicos. Natal: SECERN.

Soares, L. e Fávero, O. (orgs.) (2009). I Encontro Nacional de Alfabetização e Cultura Popular. Brasília: Unesco/MEC.

Souza Feitosa, S. C. (1998). Método Paulo Freire: princípios e práticas de uma concepção popular de educação. São Paulo; FEUSP (Dissertação de Mestrado).

Torres, C. A. (1975). Lectura crítica de Paulo Freire: ontologia de ensayos Latioamericanos sobre la pedagogia de Paulo Freire. Buenos Aires: Tierra Nueva.

Torres, C. A. (2012). 50 Anos de Angicos: proposta da Secretaria de Educação de RGN em parceria com os Institutos Paulo Freire de Los Angeles e de São Paulo. São Paulo: IPF, Mímeo.

Published

2014-01-01

How to Cite

Literacy and Politics. Angicos, after 50 years. (2014). Foro De Educación, 12(16), 51-70. https://doi.org/10.14516/fde.2014.012.016.002

Similar Articles

1-10 of 164

You may also start an advanced similarity search for this article.