Decolonize the sociology? Reflections from a practical experience

Authors

  • Philipp Altmann Universidad Central del Ecuador. Ecuador Author

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.719

Keywords:

Science and society, Higher education, Ecuador, Latin America, Sociology

Abstract

The decolonial sociology has been a project of a considerable group of thinkers. There are many texts that contribute to a critique of the colonial and imperial roots of sociology, its questionable institutionalization, its inherent power structures, or its persistent Eurocentrism. However, generally, these texts leave aside the teaching of sociology, especially if it occurs in the Global South. The present text tries to remedy that. It parts from the concrete experience of the formation of a department of social sciences and the reform of the curriculum of sociology in a university of the Global South. This experience and the material related to it form the basis for a theoretical reflection that seeks to bring the decolonial debate into dialogue with a particular local reality. Emphasizing the importance of the local, this text is developed in a scheme that leads to the formulation of three principles for a decolonial sociology: the double contextualization, comparison and self-criticism.

References

Aguirre, M.A. (1973). La Segunda Reforma Universitaria. Selección De Documentos. Quito: UCE.

Beigel, F. (2016). El nuevo carácter de la dependencia intelectual. Cuestiones de Sociología, 14, 1-17.

Briceño-León, R., & Sonntag, H. (2000). Social Science and Latin America: Promises to Keep. Journal of world-systems research, 6(3), 798-810.

Campuzano, A. (2005). Sociología y misión pública de la universidad en el Ecuador: una crónica sobre educación y modernidad en América Latina. In Gentili, P., & Levy, B. (Eds.), Espacio público y privatización del conocimiento. Estudios sobre políticas universitarias en América Latina (pp. 401-462). Buenos Aires: CLACSO.

Connell, R. et al. (2017). Toward a global sociology of knowledge: Post-colonial realities and intellectual practices. International Sociology 32(1), 21-37.

Connell, R. (2018). Decolonizing Sociology. Contemporary Sociology, 47(4), 399-407.

Escobar, A. (2008). Territories of difference. Place, Movements, Lifes, redes. Durham-London: Duke.

Escobar, A. (2010). Latin America at a crossroads. Cultural Studies, 24(1), 1-65.

Granda, D. (1977a). Introducción General. Ciencias Sociales, 1(3-4), 215-218.

Granda, D. (1977b). Palabras de Apertura del curso preuniversitario 1977. Ciencias Sociales, 1(3-4), 219-221.

Horkheimer, M. (2003). Teoría Crítica. Buenos Aires: Amorrortu.

Knobloch, P. (2016). Von der educación popular zur dekolonialen Bildung. In Clement, U., & Oelsner, V. (Eds.), Was Macht Schule? Schule als gestalteter Raum (pp. 47-63). Wiesbaden: Springer.

Merton, R. (1977). La estructura normativa de la ciencia. In Storer, N. (Ed.), La sociología de la ciencia 2. Investigaciones teóricas y empíricas (pp. 355-368). Madrid: Alianza.

Mignolo, W. (2005). El pensamiento des-colonial, desprendimiento y apertura: un manifiesto. Telar: Revista del Instituto Interdisciplinario de Estudios Latinoamericanos, 5(6), 7-38.

Mignolo, W. (2006). The de-colonial option and the meaning of identity in politics. In Magalhães Neto, H. (Ed.), Desarrollo e Interculturalidad, Imaginario y Diferencia: la Nación en el Mundo Andino (pp. 119-156). Rio de Janeiro: Academia de la Latinidad.

Mignolo, W. (2009). La colonialidad: la cara oculta de la modernidad. In Breitwieser, S., Klinger, C., & Mignolo, W. (Eds.), Modernologías. Artistas contemporáneos investigan la modernidad y el modernismo (pp. 39-48). Barcelona: MACBA.

Moreano, A. (1984). La Escuela de Sociología y la Realidad nacional. Ciencias Sociales, 5(15-16), 277-281.

Polo, R. (2012). La crítica y sus objetos. Historia intelectual de la crítica en Ecuador (1960–1990). Quito: FLACSO.

Polo, R. (2016). Fundamentación de la Facultad de Ciencias Sociales y Humanas. In Comisión para la creación de la FCSH (Ed.), Proyecto de creación de la Facultad de Ciencias Sociales y Humanas. Informe Técnico Académico (pp. 63-76). Ecuador: Universidad Central del Ecuador.

Quijano, A. (2000). Colonialidad del Poder y Clasificacion Social. Journal of world-systems research, 6(2), 342-386.

Quintero, R. (1976). Discurso de inauguración del primer congreso de escuelas de sociología del Ecuador. Ciencias Sociales, 1, 13-19.

Quintero, R. (1977). Informe de labores del director de la Escuela en el bienio 1974-1976. Ciencias Sociales 1(2), 127-145.

Ramírez, F. (1999). Esperando a Godot. Sociología y Universidad: relatos de una disciplina espuria. Ecuador Debate, 46, 273-293.

Rodriguez Medina, L. (2013). Objetos subordinantes: la tecnología epistémica para producir centros y periferias. Revista Mexicana de Sociología, 75(1), 7-28.

Roig, A.A. (1979). Psicología y sociología del pueblo ecuatoriano. Alfredo Espinosa Tamayo. Quito: Banco Central del Ecuador/Corporación Editora Nacional.

Sousa Santos, B. (2011). Epistemologías del Sur. Utopía y Praxis Latinoamericana, 16(54), 17-39.

Stichweh, R. (1992). The Sociology of Scientific Disciplines: On the Genesis and Stability of the Disciplinary Structure of Modern Science. Science in Context 5(1), 3-15.

Stichweh, R. (2014). Paradoxe Autonomie. Zu einem systemtheoretischen Begriff der Autonomie von Universität und Wissenschaft. Zeitschrift für Theoretische Soziologie, 2, 29-40.

Wallerstein, I. (2006). Abrir las Ciencias Sociales. Informe de la Comisión Gulbenkian para la reestructuración de las ciencias sociales. México: Siglo XXI.

Weber, M. (2001). Ensayos sobre metodología sociológica. Buenos Aires: Amorrortu.

Published

2020-01-01

How to Cite

Decolonize the sociology? Reflections from a practical experience. (2020). Foro De Educación, 18(1), 85-101. https://doi.org/10.14516/fde.719

Similar Articles

1-10 of 347

You may also start an advanced similarity search for this article.