e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
This article offers a point of view of adult education in Spain during Franco´s Regime, through critical analysis of the most important international contributions. Education was considered by the regime as an aid to socialize the population. In this article, we want to determine, firstly, if we can observe or not a certain international influence in adult education politics; second, if it is real that, behind this international interest about organizations, like UN and OECD, there is an motive and what is it; and finally, determine what importance has these universal proposals in the national political development. So, aided by the method historical-pedagogical, we make a critical review of the conferences, documents and most notable reports produced by these organizations during the period analyzed, with a particular interpretation that in summarized form, presented below.
ACE (78794). Programa de la UNESCO 1955-1956. Junta Nacional contra el Analfabetismo.
ACE (78794a). Informe sobre la invitación del Director de la UNESCO para la creación de un centro de Educación Fundamental en España. 28 de mayo de 1955.
Bajo Santos, N. (2009). El principio revolucionario de la Educación Permanente. Anuario Jurídico y Económico Escurialense (XLII), pp. 531-550.
Faure, E., et al. (1973). Aprender a ser. Madrid: UNESCO - Alianza Editorial.
Franco Bahamonte, F. (1947). Franco ha dicho…: Recopilación de las más importantes declaraciones del Caudillo desde la iniciación del Alzamiento nacional hasta el 31 de diciembre de 1946. Madrid: Carlos-Jaime.
Guerrero Romera, C. (2003). Principales aportaciones de las Conferencias Internacionales de Educación de Adultos de la UNESCO a la formación ocupacional. Educatio, 20-21(diciembre), pp. 185-221.
García Redondo, E. (2009). La Educación Especial en Salamanca a través de la prensa local: La Gaceta Regional (1974-1982). En Berruezo Albéniz M. R. y Conejero López, S., El largo camino hacia la educación inclusiva: la educación especial y social del siglo XIX a nuestros días (Vol. I.) (pp. 59-72). Pamplona: Universidad Pública de Navarra.
GA Res. 39(I), Resoluciones aprobadas por la Asamblea General durante la primera parte de su primer período de sesiones, Quincuagésima nona reunión plenaria, 12 de diciembre de 1946, pp. 57-58.
Howes, H. W. (1955). Educación fundamental, educación de adultos, alfabetización y educación de la comunidad en la región del Caribe. Paris: UNESCO.
Kallen, D. (1996). El aprendizaje permanente, en retrospectiva. Revista Europea de Formación Profesional, (8-9), pp. 16-23.
Kallen, D., & Bengtsson, J. (1973). Recurrent education: a strategy for lifelong learning. Paris: OCDE.
Maíllo, A. (1969). Educación de adultos. Educación permanente. Madrid: Editorial Escuela Española.
Ortega Esteban, J. (2005). La Educación a lo largo de la vida: la Educación social, la Educación escolar, la Educación continua... todas son Educaciones formales. Revista de Educación (338), pp. 167-176.
Requejo Osorio, A. (2003). Educación Permanente y Educación de Adultos. Barcelona: Ariel.
Ríos González, M. F. (2003). El contenido de la Educación Permanente en las conferencias mundiales de la UNESCO. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria (10), pp. 281-297.
Rodríguez, L.M. (2009). Educación de adultos en la historia reciente de América Latina y el Caribe. Revista Éfora, 3, pp. 64-82. Recuperado el 6 de abril de 2014, de http://campus.usal.es/~efora/efora_03/articulos_efora_03/n3_01_rodriguez.pdf
Sabán Vera, C. (2009). Educación permanente y aprendizaje permanente. Dos modelos teórico-aplicativos diferentes. Revista Iberoamericana de Educación (52), pp. 203-230.
Sanz Fernández, F. (2000). Necesidades básicas de aprendizaje de las personas adultas en el marco del programa educación para todos: de Jomtien a Dakar. Educación XXI (3), pp. 63-89.
Schmelkes, S. (s.a.). Comentarios al Informe de la Comisión Internacional de Educación para el siglo XXI. Recuperado el 7 de octubre de 2013, de http://www.lie.upn.mx/docs/Especializacion/Politica/Lec_Tes.pdf
Tutchins, R. M. (1968). The learning Society. Londres: Pall Mall.
UNESCO (1949). Summary Report International Conference on Adult Education. Recuperado el 6 de marzo de 2014, de http://unesdoc.unesco.org/images/0007/000712/071263eo.pdf
UNESCO (1954). La educación para el desarrollo de la comunidad. Bibliografía selecta. París: UNESCO.
UNESCO (1960). Second World Conference on Adult Education. Recuperado el 16 de enero de 2013, de http://unesdoc.unesco.org/images/0006/000645/064542eo.pdf
ONU (1948). Declaración de los Derechos Humanos. Recuperado el 31 de diciembre de 2013, de http://www.un.org/es/comun/docs/?path=/es/documents/udhr/index_print.shtml
Valderrama, F. (s.f.). La UNESCO y la educación: antecedentes y desarrollo. Recuperado el 1 de agosto de 2014, de http://www.unesco.org/education/pdf/VALDERRA.PDF
También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.
e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 3.0 España.